Domů » Recenze » Recenze iPhone 12 Pro: jablko, co nespadlo daleko od stromu

Recenze iPhone 12 Pro: jablko, co nespadlo daleko od stromu

Představení letošních iPhonů proběhlo později, než jsme zvyklí, neboť kvůli pandemii koronaviru se opozdil jak jejich vývoj, tak i výroba. Apple se letos vytasil hned s čtveřicí nových modelů, které společně s jarním iPhonem SE dávají dohromady nejsilnější portfolio jablečných telefonů, které kdy bylo v jednom roce představeno. Dnes testovaný iPhone 12 Pro přímo navazuje na loňský vlajkový model 11 Pro, přesto je od sebe odlišíte na první pohled. Nicméně vzhled iPhonů se od podzimu roku 2017, kdy byl představen iPhone X, téměř nezměnil.

Hlavní designovou změnou jsou rovné boky a ostřejší hrany. Mezigeneračně narostla i úhlopříčka displeje, který je sice špičkový, ale stále nabízí pouze 60Hz frekvenci. Konkurence s Androidem přitom alespoň 90Hz panel nabízí i u telefonů s cenou do pěti tisíc korun. Panel je kryt novým typem skla Ceramic Glass, které má údajně 4x větší odolnost při pádu, nicméně poškrábat jej je velice snadné. iPhone 12 Pro potěší extrémním výkonem, bohatou výbavou v čele se skvělými fotoaparáty, slušnou výdrží i vylepšeným bezdrátovým nabíjením MagSafe.

  • iPhone 12 Pro láká na špičkovou výbavu a lehce inovovaný design
  • velkým lákadlem jsou fotoaparáty, displej, čipset Apple A14 a nové nabíjení MagSafe
  • tradičně nepotěší vysoká cena a extrémně osekaný obsah balení

Apple iPhone 12 Pro je na českém trhu dostupný od 23. října v několika barevných provedení. Novinku zakoupíte se 128GB pamětí za 29 990 Kč, s 256GB za 32 990 Kč a s 512GB úložištěm za 38 990 Kč včetně DPH. Jaký je nový design, jak fotí a natáčí trojice fotoaparátů a má tento smartphone nějaké nedostatky? To a mnohem víc vám prozradí naše podrobná recenze.

Obsah balení: bez adaptéru a sluchátek

Zatímco loni se do balení „pročka“ konečně dostala 18W rychlonabíječka, letos v něm adaptér chybí pro změnu úplně. Krok správným směrem? Pokud jste majitelem staršího iPhonu či Macbooku a máte doma více adaptérů s USB-C konektorem, asi vás absence nabíječky příliš trápit nebude. Nicméně já doma neměl ani jeden adaptér s USB-C, takže mi byl přiložený kabel celkem k ničemu.

Apple iPhone 12 Pro 002
Balení iPhone 12 Pro je hodně chudé, což vzhledem k ceně nepotěší.

Ten jsem mohl zapojit leda tak do notebooku, ale 5W nabíjení není nic moc. Dále v balení chybí pecková sluchátka, což plno uživatelů také nepotěší. Apple chce tímto krokem omezit elektroodpad, což je od něj šlechetný krok, ale dle mého názoru si velká část uživatelů stejně (rychlou) nabíječku dokoupí a další si jistě koupí i nový MagSafe a ne jeden, ale hned několik.

Apple se tváří hodně ekologicky, ale díky menšímu balení se na paletu vleze 2x tolik iPhonů, takže na tom zase jenom vydělá. Dát za telefon bez nabíječky a sluchátek 30 tisíc korun mi přijde trochu smutné. iPhone letos vůbec poprvé není zabalený ve fólii, pouze přes displej je umístěn bílý ochranný přelep z papíru. A samozřejmě nechybí spona pro vyjmutí slotu a obligátní Apple samolepka, která je tentokrát výrazně větší.

Konstrukce: designové retro, co není příliš cool

Hlavní designovou změnou jsou rovné boky a nepatrně ostřejší hrany, o kterých při uchopení telefonu do ruky rozhodně budete vědět. Apple se s tímto designem částečně vrací k vzhledu iPhone 4 a i když novinka nevypadá špatně, žádné výrazné designové inovace se nekonají. Zadní strana vypadá stejně jako u loňské generace, zepředu se telefon nezměnil už tři roky a jiné tak jsou pouze boky, které nejsou zaoblené, ale ploché. Zajímavé je, že se na ně přestěhovaly veškeré certifikační symboly, takže zadní strana zůstala úplně čistá.

Apple iPhone 12 Pro 013
iPhone 12 Pro v modré barvě.

Já sám nejsem příliš velkým fanouškem nového vzhledu. Během testování jsem se ptal na názor svého okolí a většina dotázaných tvrdila, že je to sice pěkný telefon, ale že se jim příliš nelíbí ty rovné boky. I když hrany nejsou vyloženě ostré, iPhone 11 Pro jistě poskytuje pohodlnější držení. Z mého pohledu je tedy (staro)nový design spíše na škodu.

Apple iPhone 12 Pro 014

U iPhone 12 Pro je rámeček vyroben z pevné chirurgické oceli, což v ruce ihned pocítíte a telefon je díky tomu perfektně tuhý a bytelný. Bohužel povrch je extrémně lesklý (u iPhonu 12 je matný) a velice snadno se upatlá. Navíc mi barva rámečku občas přišla taková plastová, a to i na omak.

Dílenské zpracování je příkladné

Naopak záda jsou opět z mléčného skla, takže jsou příjemná na dotek a neulpívají na nich otisky, tohle se Apple rozhodně povedlo (u iPhonu 12 jsou lesklá). Vybírat můžete ze zlaté, stříbrné, grafitově šedé a nově i modré barvy. My v redakci máme na test modrou a zlatou barevnou variantu iPhone 12 Pro, a také černý iPhone 12.

Po rozměrové stránce iPhone nepatrně narostl (146,7 x 71,5 x 7,4 mm), ale jeho ergonomie je stále dobrá. Hmotnost činí 189 gramů, což mi v ruce přijde trochu víc a při delším používání o něm budete zkrátka vědět. Chválím, že fotomodul na zádech vystupuje pouze nepatrně nad povrch, i přesto se telefon při položení na stůl nepříjemně houpe.

Doplním, že iPhone 12 Pro splňuje odolnost vůči vodě a prachu (stupeň krytí IP68), což v tomto případě znamená, že po dobu 30 minut vydrží v hloubce až 6 metrů. Pozor ale – Apple však v záručních podmínkách vysloveně uvádí, že poškození tekutinou není kryté zárukou. Pokud se vám tedy do iPhonu dostane voda, při reklamaci neuspějete.

Apple iPhone 12 Pro 017
iPhone 12 Pro je voděodolný s certifikací IP68, a to až do hloubky 6 metrů.

Na kovových bocích vespodu se klasicky nachází výdech hlasitého reproduktoru, kterému dělá stereo doplněk telefonní sluchátko. Stereo reproduktory si zaslouží vypíchnout, protože se pyšní certifikací Dolby Atmos a hrají opravdu skvěle. Zvuk je dostatečně čistý, hlasitý a patrná je i výrazná basová linka. Co se mi moc nelíbí, že spodní strana už není symetrická a vlevo od Lightning konektoru se nachází méně dírek.

Ani v roce 2020 jsme se nezbavili Lightning konektoru. To, že by jej příští rok nahradil USB-C konektor je velice nepravděpodobné, Apple se spíše vydá cestou odstranění konektoru a spolehnutím se na MagSafe, i když je možné, že tahle transformace bude trvat o něco déle, než jen do roku 2021. 3,5mm audio konektor zde nenajdete, ten už je nadobro pryč. Na pravém boku se nachází velké tlačítko Power, které je pohodlně dostupné. Na levé straně jsou tradičně umístěna tlačítka pro regulaci hlasitosti, přepínač pro hlasitý/tichý zvukový profil a slot pro nanoSIM kartu.

Displej je skvělý, přesto mu něco schází

O zobrazování se stará 6,1palcový Super Retina XDR displej s rozlišením 2 532 x 1 170 pixelů (jemnost 460 ppi). OLED panel patří k tomu nejlepšímu, co mezi smartphony můžete nalézt. Jeho maximální jas činí 800 nitů (v HDR až 1 200 nitů) a nabízí perfektní zobrazení v jakýchkoliv podmínkách. Podpora HDR10 a Dolby Vision je zárukou dokonalého zážitku ze sledování filmů a videí. Ovšem také fotografie v galerii se zobrazují v HDR.

Apple iPhone 12 Pro 005
Displej je naprosto skvělý, přesto bych si u něj uměl představit vyšší obnovovací frekvenci a Always on.

Zobrazovači tedy nemám absolutně co vytknout – rozlišení je jemné a barvy jsou prostě skvělé. Jen jeho obnovovací frekvence je 60 Hz, zde je velký prostor pro zlepšení, protože konkurence je v tomhle ohledu dál. Stejně tak je škoda, že nové iPhony stále nedisponují funkcí Always On pro zobrazování informací o datu/čase a nových notifikacích. U konkurence s Androidem je to zcela běžná věc. Přitom Apple tohle umí, důkazem budiž Apple Watch, ale do iPhonů se jím s tím příliš jít nechce.

Apple iPhone 12 Pro 006
Také rámečky okolo displeje by mohly být tenčí, zejména pak obrovský výřez.

Pochválit si zaslouží i oleofobní vrstva, která velmi dobře odolává mastnotě z prstů, avšak díky tomu mi přijde, že prsty nekloužou po displeji tak hladce. iPhone 12 Pro je také jedním z mála vlajkových smartphonů, jehož displej obsáhnete jednou rukou. Přítomná je i funkce TrueTone, která automaticky koriguje vyvážení bílé podle aktuálních světelných podmínek.

Nové sklo Ceramic Shield

Ochranu zobrazovače zajišťuje krycí sklo Ceramic Shield, které má díky nanokeramickým krystalům až čtyřikrát větší odolnost při pádu. Nicméně jak se z několikadenního používání ukázalo, je mnohem náchylnější na poškrábání. Při poklepání na něj je slyšet poněkud plastový zvuk a uprostřed displeje zní dost dutě, což na mě nedělá příliš dobrý dojem z celkového zpracování.

Apple iPhone 12 Pro 007
Displej kryje odolné sklo Ceramic Glass.

Displej zabírá 86 % přední plochy, což není špatné, ale posun od zmiňovaného iPhonu X je minimální. Rámečky se takřka nezmenšily a proti současné konkurenci vypadají trochu „humpolácky“, a gigantický výřez v displeji jakbysmet. Příliš mě netěší ani rovné, ba až ostré hrany krycího skla. Předchozí modely měly sklo mírně zakulacené, což bylo při používání mnohem pohodlnější.

Face ID opět nefunguje v režimu naležato

V typickém výřezu se usídlila čelní kamerka a modul s Face ID. Ten by měl být identický s tím, jakým disponuje iPhone 11 Pro. Jeho rychlost a přesnost byla vylepšena a je tedy mírně lepší než u iPhonu Xs. Odemykání pomocí obličeje je tedy pohodlné a funguje i při velmi špatných světelných podmínkách (při protisvětle a ve tmě). Nicméně v roušce vás iPhone nepozná.

Apple iPhone 12 Pro 008
Face ID je rychlé a funguje i ve tmě, ale ne v režimu naležato.

Stále však trpí nepříjemnou vlastností, kdy proces autentizace je možný pouze v režimu na výšku. Po odemknutí je pak také nutné pro vstup do prostředí přejet prstem ze spodního okraje nahoru. Mě osobně tento mezikrok dosti vadí. Je otázkou, jestli Apple někdy použije poddisplejevou čtečku otisku prstů, já bych ji rozhodně uvítal.

Hardwarová výbava a brutální výkon

Hardwarová výbava patří k tomu nejlepšímu, co můžete v současné době dostat. Srdcem iPhonu 12 Pro je nový šestijádrový čipset Apple A14 Bionic (2x 3,1GHz Firestorm + 4x 1,8GHz Icestorm), který Apple onálepkoval jako „nejvýkonnější mobilní procesor na světě“. Nutno podotknout, že není příliš daleko od pravdy. Průměrem třech benchmarků jsme v AnTuTu naměřili hodnotu 576 451 bodů. Geekbench 5 nám ukázka 1 592 bodů (single-core) a 3 892 (multi-core).

Hardwarové parametry iPhone 12 Pro
Systém: iOS 14
Rozměry: 146,7 x 71,5 x 7,4 mm, Hmotnost: 189 gramů
Čipset: Apple A14 Bionic
RAM: 6 GB, Interní paměť: 128/256/512 GB, Pam. karta:
Displej: OLED, 6,1", Super Retina, 1170 × 2532 px
Hlavní fotoaparát: 12 Mpx, f/1.6, 26mm, 1.4µm, dual pixel PDAF, OIS
Druhý fotoaparát: 12 Mpx, f/2.0, 52mm, 1/3.4", 1.0µm, PDAF, OIS, 2x optický zoom
Třetí fotoaparát: 12 Mpx, f/2.4, 120˚, 13mm, 1/3.6", širokoúhlý , Přední kamera: 12 Mpx, f/2.2, 23mm + SL 3D (hloubkový/biometrický senzor)
Bluetooth: 5.0, Wi-Fi: 802.11 a/b/g/n/ac/ax, NFC:
Konektor: Lightning
Baterie: 2 815 mAh Li-Ion, Rychlé nabíjení:
Bezdrátové nabíjení:

Díky 5nm procesu se opět můžeme radovat z mezigeneračního nárůstu výkonu, a naopak nižší spotřeby, Apple slibuje až o 50 procent vyšší výkon CPU i GPU, o 80 procent vyšší výkon poskytne neurální engine. Operační paměť nabízí 6 GB. iPhone 12 Pro má zkrátka výkonu na rozdávání. Může za to především fakt, že návrh procesoru je plně v režii Applu.

Apple iPhone 12 Pro 028

Připočtěte si ještě skvěle odladěný systém iOS 14.1 a dostanete pouze minimální prostor k jakýmkoli výtkám. Ve výbavě dále najdeme podporu všech lokálních LTE standardů, Bluetooth 5.0, Wi-Fi 6, NFC, GPS, barometr a digitální kompas.

Podpora dvou SIM karet a 5G

Na výběr máte ze tří paměťových variant – 128, 256 nebo 512 GB. Chválím, že základní paměť je konečně použitelných 128 GB. Výsledný prostor je ale konečný, protože neleze rozšířit o paměťové karty. Naopak potěší podpora pro dvě SIM karty – jedna je klasická fyzická nanoSIM a druhá je eSIM.

Apple iPhone 12 Pro 009

eSIM (embedded SIM) má stejnou funkci jako klasická SIM karta. Uživatel ji ovšem do zařízení nevkládá, ale prostřednictvím QR kódu do něj jen nahraje tzv. eSIM profil od operátora. Poté se zařízení přihlásí k mobilní síti jako s klasickou SIM kartou. Do zařízení může být souběžně uloženo i více eSIM profilů, pouze jeden je ale v daném okamžiku aktivní (tj. přihlášený do mobilní sítě).

Součástí čipsetu je také 5G modem s teoretickou rychlostí přenosu až 4 Gbps. A jelikož už u nás operátoři pomalu začínají zahajovat pilotní provoz 5G sítě, budete si ji moci například v Praze či Brně, ale i v centru Kolína a dalších měst také vyzkoušet. Zatímco v USA je u 5G podporováno jak 5mmWave a Sub6G, v České republice se bude prodávat jen verze s Sub6G. iOS 14 bude kvůli energetické úspoře automaticky přepínat mezi 4G a 5G.

Průměrná výdrž baterie

Uvnitř telefonu se nachází akumulátor s kapacitou 2 815 mAh, což je o značných 231 mAh méně než u iPhonu 11 Pro. Důvod, proč je baterie menší? Zřejmě ten, že je „dvanáctka“ o 0,7 mm tenčí v pase. Apple tvrdí, že by výdrž měla být prakticky stejná (díky úspornějšímu čipu), avšak rozdíly tu jsou a 11 Pro vydrží o něco déle.

Apple iPhone 12 Pro 010

I tak to ale není žádná tragédie a 12 Pro vydrží při běžném používání 1,5 dne. S naprostým přehledem jsem vždy zvládl celý pracovní den, a ještě mi na konci zhruba 25 % kapacity zbylo, a to jsem telefon nijak nešetřil. Běžní uživatelé budou nabíjet každý den, méně nároční budou nabíječku hledat jednou za dva dny.

S 20W nabíjecím adaptérem nabijete baterii z nuly na 50 procent za 30 minut a do plna, pak za dalších 45 minut. Smartphone rovněž podporuje bezdrátové nabíjení Qi s výkonem 7,5 W, což je ve srovnání s konkurencí dost málo. Reverzní nabíjení schází, ale možná jej v budoucnu zpřístupní softwarová aktualizace iOS. Pro rychlejší 15W bezdrátové nabíjení je nutné využít speciální nabíječku s názvem MagSafe.

Návyková nabíječka MagSafe

Apple pro účely letošních iPhonů vylepšil nabíjecí cívku a obklopil ji kruhem z magnetů. K téhle zajímavé a neskutečně praktické vychytávce je ale zapotřebí speciální nabíječka za 1 190 korun.  Oproti běžným bezdrátovým nabíječkám dokáže nabíječka dokonale přilnout k zádům nových iPhonů, což znamená jediné – nikdy se vám nestane, že ráno najdete na nočním stolku nenabitý telefon, jelikož jste jej večer špatně umístili na podložku.

iPhone 12 Pro s MagSafe nabíječkou
iPhone 12 Pro s MagSafe nabíječkou

S MagSafe nabíječkou Apple dokázal odstranit ještě jeden neduh – pokud budete telefon nabíjet a někdo vám bude volat, můžete hovor zvednout, aniž byste přerušili nabíjení (tedy za předpokladu, že máte dost prostoru pro kabel).

Magnety zajistí nejen přesnou aretaci, ale i pevné spojení telefonu s nabíječkou. Díky tomu se minimalizují energetické ztráty, ale také ji pohodlně nesundáte jednou rukou a nevylučuji, že se po dlouhodobém používání „kroužek“ z MagSafe „neobtiskne“ do zadní strany vašeho iPhonu. A pozor, ani k MagSafe nabíječce, která je zakončena USB-C konektorem, nedostanete adaptér do zásuvky.

Kryty a další příslušenství

MagSafe ale není jediným doplňkem, který využívá magnetů v zádech nových iPhonů. Apple představil další nové kryty (barevné i průhledné s cenou 1 490 korun), které iPhony nejen chrání, ale zároveň zajistí dokonalé fungování bezdrátových nabíječek MagSafe.

iphone 12 pro 1 e1603462293259

Specialitou je drobná kožená peněženka, do které lze vložit platební kartu, občanský průkaz apod. Peněženka je vyrobená z francouzské kůže a díky integrovaným silným magnetům ji můžete „přilepit“ na záda iPhonu a mít ji neustále po ruce. V případě, že na záda přiložíte vícero MagSafe příslušenství, iPhone díky NFC rozpozná jejich vrstvení a na displeji vám vždy zobrazí příslušnou ikonku.

S technologií MagSafe má Apple jednoznačně velké plány. Už delší dobu se spekuluje, že po odstranění sluchátkového jacku z budoucích iPhonů odstraní i poslední fyzický port Lightning. Technologie MagSafe je posledním krůčkem k tomuto kroku, neboť konečně zajišťuje bezpečné a spolehlivé bezdrátové nabíjení, které bude pohodlné jak v domácích podmínkách, tak i na cestách – s telefonem na nabíječce bude možné klasicky manipulovat.

Fotoaparát: s výsledky budete spokojeni

Výrazná změna se odehrála u fotomodulu na zadní straně. Ten opět obsahuje tři samostatné objektivy a nově k nim přibyl LiDAR, který známe z jarních iPadů Pro. Tento prvek má jablečným telefonům významně napomoci v orientaci v prostoru, což se promítne zejména v aplikacích rozšířené reality. Kromě toho je LiDAR využíván k ostření za zhoršených světelných podmínek, které je až 6x rychlejší.

Apple iPhone 12 Pro 019

iPhone 12 Pro disponuje těmito fotoaparáty:

  • Hlavní s rozlišením 12 Mpx, světelností objektivu f/1.6, ohniskem 26mm, optickou stabilizací obrazu a technologií Dual Pixel
  • 12Mpx ultra-širokoúhlý snímač se 120° záběrem, světelností f/2.4 a ohnisko 13mm
  • Teleobjektiv s rozlišením 12 megapixelů (f/2.0), 52mm ohnisko, OIS, fázové ostření, 2x optické přiblížení

Apple iPhone 12 Pro 021

Přední selfie kamerka dostala také 12Mpx rozlišení se světelností f/2.2. Apple na keynote představil nový formát nazývaný Apple ProRAW, který přináší vícesnímkové smartHDR do RAW snímků. Díky vysokému počtu uložených informací si při případném postprocessingu s fotkou budete moci pořádně vyhrát.

iPhone 12 Pro LiDAR 02
Použití LiDARu skrze aplikaci LiDAR Scanner 3D.

Nicméně tato funkce zatím není dostupná (zřejmě se jí dočkáme až za měsíc). Potěšující je, že Apple přidává do systému API, aby mohli výhod ProRAW využít i tvůrci aplikací třetích stran, a to jak při pořizování, tak i při editaci snímků. Rozhodně tedy bude zajímavé sledovat, s čím vývojáři v nejbližší době přijdou.

K čemu využijete LiDAR?

LiDAR používá k měření vzdálenosti světlo pomocí neviditelných pulzujících laserů zeleného spektra. Tyto impulsy (které se vysílají tisíckrát za minutu) měří, jak dlouho trvá, než se světlo dostane od nějakého předmětu zpět k senzoru (až do vzdálenosti 5 metrů). Tímto způsobem se vykreslí „obrázek“ prostředí před skenerem.

‎RoomScan LiDAR
‎RoomScan LiDAR
Autor: Locometric
Cena: zdarma+
‎IKEA Place
‎IKEA Place

Pro tuto chvíli není paleta aplikací příliš pestrá, ale v budoucnu by se měla rozšířit. Apple pracuje na nových funkcích rozšířené reality společně se společností Snapchat. LiDARu využívá i aplikace Měření, která dokáže přesně změřit předměty kolem vás – a funguje to opravdu velmi dobře. K měření slouží i aplikace RoomScan LiDAR.

‎3d Scanner App™
‎3d Scanner App™
Autor: Laan Labs
Cena: zdarma

3D modelování/sken objektů je možný skrze nástroj 3d Scanner App, který se díky LiDARu dostává na vyšší úroveň. K virtuálnímu zkrášlení vašeho bytu můžete využít aplikaci IKEA Place, popřípadě Primer.

Fotíme za dobrých světelných podmínek

Popravdě fotoaparáty mě u nového iPhonu bavily úplně ze všeho nejvíc. Jsou totiž velice kvalitní a řadí se mezi naprostou špičku a zápory se u fotografií hledají jen těžko. Za dobrých světelných podmínek jsou výsledky jak jinak než špičkové. Fotografie mají přirozené barvy, jsou velmi ostré s velkým detailem.

Díky podpoře Smart HDR se nemusíte bát ani dynamičtějších scén s protisvětlem nebo se zataženou oblohou. Avšak mě osobně některé snímky přijdou až hodně vyumělkované a obloha až příliš dramatická. Párkrát se mi taky stalo, že byla obloha naopak přepálená.

Velkou pochvalu dostávají makro snímky, které mají perfektně zachycené detaily, výtečnou ostrost a přirozeně rozostřené pozadí. Také iPhone nabízí něco jako umělou inteligenci pro detekci scény. Pokud tuto funkci vypnete, snímky budou mít mdlejší barvy a budou méně saturované.

Portrétní režim je perfektní. Nemusíte ho využít jen pro fotografování osob, ale lze použít i u jiných objektů. Můžete vybírat z řady osvětlení a upravovat míru rozostření pozadí. Portrétním režimem disponuje i přední kamerka, která také umí zachytit širší fotografie.

Širokoúhlý snímač a teleobjektiv

Skvělé je, že barvy jsou věrohodné (a stejné) napříč všemi třemi fotoaparáty. S barevnou kalibrací Apple přišel už loni a překvapuje mě, že to zatím konkurence nedokázala okopírovat. Pouze při focení s iPhonem máte jistotu, že fotky z hlavního foťáku budou mít +- stejné barvy jako ty ze širokáče.

Ultra-širokoúhlý fotoaparát pořizuje vcelku pěkné fotografie, i když kvality hlavního fotoaparátu nedosahuje. Musím pochválit, že okraje širokoúhlých snímků nejsou příliš deformované a jsou většinou ostré. Za horších světelných podmínek jde kvalita snímků dolů.

Teleobjektiv dosahuje 2x optického přiblížení, což není mnoho a raději bych uvítal 3x přiblížení. Maximálně lze scénu digitálně přiblížit 10x. Teleobjektiv nabízí slušné snímky, které svou kvalitou za konkurencí příliš nezaostávají, ale na krále v přibližování to nemá.

Fotíme v noci a s nočním režimem

Při focení v šeru, za zhoršených světelných podmínek v budově a ve tmě je potřeba počítat s horší ostrostí, ale i zde si iPhone 12 Pro vede vcelku dobře. Mile mě překvapila přijatelná úroveň šumu. Ke zlepšení snímků lze využít noční režim. Při focení v tomto režimu iPhone pořídí několik snímků s rozdílnou expozicí, ze kterých následně složí výslednou fotografii.

Snímání v nočním režimu trvá od jedné vteřiny do deseti sekund, záleží na okolních světelných podmínkách. Noční režim lze samozřejmě vypnout, nebo nechat na automatice, která vyhodnotí, jak dlouho je dostatečné scénu snímat pro dosažení největší kvality. Vybrat můžete i maximálně dlouhé snímání, které zpravidla bývá o něco delší než při automatickém focení, ale nárůst kvality není znát.

Všechny testovací fotografie v plném rozlišení si můžete zobrazit/stáhnout zde.

Aby při delším snímání nebyly fotografie rozmazané, přijde vhod optická stabilizace hlavního fotoaparátu. Doplním, že noční režim lze využít u všech snímačů, což je skvělé. Výsledky jsou velmi překvapující a mnohdy telefon dokáže přeměnit noc v den. Ostatně o kvalitě snímků se můžete přesvědčit sami.

Mistr v záznamu videa

iPhone 12 Pro exceluje i při záznamu videa a nemyslím si, že by nyní byl na trhu smartphone, který by točil lépe. Video lzee nahrávat až ve 4K rozlišení při 60 snímcích za vteřinu, případně lze sáhnout po slow-motion záznamu ve Full HD při 240 fps. Během záznamu se lze pohodlně přepínat mezi jednotlivými objektivy ,kdy je přepnutí maximálně plynulé a za zmínku stojí i funkce přiblížení zvuku zabíraného objektu při přepnutí na teleobjektiv.

Apple iPhone 12 Pro: camera test (4K, 60 fps)

Bohužel nelze během natáčení 4K/60 fps videa přepínat na širokáč, ale pouze na teleobjektiv. Přesto širokáčem ve 4K při 60 snímcích za vteřinu natáčet můžete, ale pouze samostatně. Video je parádně ostré, příkladně stabilizované, má pěkné barvy, nevadí mu rychlé a plynulé přeostřování či rychlá změny scény. I zvukové podání je na skvělé úrovni.

Apple iPhone 12 Pro: camera test (4K, 60 fps, HDR10, Dolby Vision)

U videa je nově je podporována technologie Dolby Vision HDR a záznam videa v 10bit HDR, což je hodně velká pecka. Každý snímek videa je zpracován obrazovým senzorem, dokonce i při natáčení 4K videí při 60 fps. Díky síle čipsetu Apple A14 Bionic je možné editovat videa přímo na telefonu, což je z hlediska datové náročnosti pořádný test použitého procesoru.

Závěrečné hodnocení

iPhone 12 Pro se vydařil a Apple konečně dohnal konkurenci, i když v designu zas tak velký skok neudělal. V době, kdy se všichni předhánějí v atraktivitě designu a používají velmi tenké, či prakticky nulové rámečky, mi design z roku 2017 přijde lehce bez nápadu, a téměř čtyřmilimetrová tloušťka rámečku u displeje tomu všemu nasazuje korunu. Ano, jsou zde sice nové rovné boky, ale mě osobně telefon do ruky příliš nesedl a u předchozích modelů byla ergonomie lepší.

Apple iPhone 12 Pro 025
Apple iPhone 12 Pro

Mohlo by vás zajímatrecenze iPhone 12: nejvýhodnější z celého kvarteta

Pominu-li reverzní dobíjení, což není funkce, kvůli které byste po nocích nemohli spát, a 3,5mm audio jack, má iPhone 12 Pro vše, nač si vzpomenete. Výtečný displej, který sice postrádá vyšší obnovovací frekvenci a Always on displej, ale jinak mu nemám co vytknout. Stejně tak výbava je bohatá, výkon velmi vysoký a baterie nabízí slušnou výdrž, stejně tak MagSafe je cool vychytávka. Fotografické schopnosti patří ke špičce a ve videu nemá iPhone konkurenci, to je bez debat.

Pochválit musím rychlost odemykání přes Face ID, i když opět nefunguje v poloze naležato a ten výřez je prostě obří. Je zde ještě jeden prohřešek v podobě chudšího balení, který mu sráží zbytečně body dolů. Myslím si, že letošní iPhone 12 Pro je přesně tím modelem, který donutí k upgradu majitele starších iPhonů X a Xs. Pokud máte loňský iPhone 11 Pro a vyloženě neprahnete po novém designu, s klidným svědomím u něj ještě rok zůstaňte.

Za zapůjčení děkujeme smarty.cz, kde si iPhone 12 Pro můžete zakoupit

iPhone 12 Pro sice přináší řadu vylepšení, ale mezigenerační skok není až tak výrazný. A pokud se vám nechce utrácet třicet tisíc, mrkněte i na základní iPhone 12, u kterého si troufám tvrdit, že je poměr ceny & výkonu o poznání zajímavější. Pak je tu konkurence v podobě Samsungu Galaxy S20, Sony Xperia 1 II, Huawei P40 Pro, či OnePlus 8 Pro.

Apple iPhone 12 Pro

9.1

DESIGN A ZPRACOVÁNÍ

8.4/10

VÝKON A OPTIMALIZACE

9.6/10

HARDWAROVÁ VÝBAVA

9.4/10

KVALITA FOTOGRAFIÍ A VIDEA

9.5/10

VÝDRŽ BATERIE

8.6/10

Klady (+)

  • skvělá kvalita fotografií a videa
  • špičkový OLED displej, stereo reproduktory
  • voděodolné tělo, pevná konstrukce
  • výbava & vysoký výkon
  • rychlé nabíjení, MagSafe, dobrá výdrž
  • rychlé a přesné Face ID
  • podpora eSIM, 5G sítí
  • rychlý iOS 14

Zápory (–)

  • design není zas takový odvaz
  • pro někoho rovné boky
  • vyšší hmotnost
  • zbytečně tlusté rámečky, Face ID nefunguje naležato
  • vysoká cena, chudý obsah balení
  • jen 60Hz panel bez Always on
  • stále s Lightning konektorem

Petr Uhlíř

Student ČVUT, Fakulty elektrotechnické a studijního programu Softwarové inženýrství a technologie. Milovník mobilních zařízení a nových technologií. Mezi mé záliby patří grafika a florbal.

86 komentářů

  1. Nebylo by od věci nějak standartizovat vaše testy baterie.
    Ty vaše subjektivní komentáře o výdrži nejsou profesionální.
    Alespoň byste mohli spustit nějaké video a testovat výdrž u všech mobilů stejně.

  2. Kvalita videa opet fantasticka. V tomto ohledu se Applu zdaleka nikdo nevyrovna. O svetelne roky napred.

    • Musím uznat že video Apple fakt umí. Tam je oproti konkurenci opravdu dál. Co ale naprosto nechápu je absence Always on režimu. Pro mě už naprosto zásadní funkce…

    • A comu presne sa pri videu nevyrovnaju ine telefony? Neviem co presne si mam vsimat. To staticke krutenie kamerou neukazuje schopnosti stabilizacie. 4K60fps dokaze aj moj starucky SD845. Zvuk dobry, ale tiez sa mi nezda o nic lepsi a popravde stara Lumia so 4mi mikrofonmi si myslim, ze mala lepsi zvuk.

    • roztomilymedvidek

      Tak to jsi vedle jak ta jedle..
      Vlajkove lode maji video dost vyrovnane, kazdy cip ma svoje slabiny, a to plati i o fotaku.
      V podstate staci kdyz uzivatel zjisti prednosti daneho pristroje a pouziva fotak/videokameru jen v nejvhodnejsich situacich, tak aby vymackal z toho senzoru co nejvic..
      Me trvalo u Note 20 Ultra asi 14 dnu nez jsem prisel na to cim a jak fotit, cim a jak tocit video..
      Pak se daji vykouzlit paradni fotky a videa, ikdyz internet rika neco jineho.
      Testy cocek v recenzich pristroju trvaji prilis kratce a dany autor vetsinou zjisti kulove.
      Pak se musi pocitat s aktualizacema,ktere muzou fotak za urcity cas trochu nebo i dost vylepsit.

  3. Pěkná a podrobná recenze, ne jak ta rychlokvaška u konkurence za 3 dny od zahájení prodeje :-) a za tu standardizaci testů baterie se přimlouvám.

  4. pro me jakzto majitele iphonu 11 pro absolutne neni duvod k upgradu. za me letos apple velke zklamani a ty ramecky i notch jsou vylozene ostuda. to jsem cekal ze letos konecne zmensi.

    • Souhlasim. Rámečky mi až tak neurážejí, ale ten notch je naprosto zbytečny a nemá jiné opodstatnění než marketing. Neexistuje jediný důvod, aby tam byl. Výmluva na sensory je nesmysl, protože Face ID je nejnepohodlnější způsob autentizace, který stejně nepřináší zabezpečení, protože se dá obejít 4/6 místným pinem. Ostatní sensory i reproduktory můžou být kdekoliv jinde na telefonu než v displeji. Na iPadu touch ID znovupředstaveno. Je to prostě nesmysl a klidně bych se vsadil, že další rok notch zmizí pouze na verzi PRO, aby letošní vlastníci PRO měli silný důvod upgradovat.

      • TouchID je to nej, co se mi na nových iPhone líbí.
        Obejít se nedá.
        Nastavíš si vícemístný PIN a pokud by se někdo pokoušel přístup prolomit, tak po 10 pokusech se telefon smaže.

        Nejsem velkým zastáncem notche, ale je tam z důvodu toho, že jsou na něj aplikace upraveny. Když by každý rok notch zmenšovali, museli by se upravovat i aplikace.

      • Na tom sice neco bude, na druhou stranu nativni aplikace pouzivaji UI constraints a adaptivni layout a nemel by byt problem je udelat tak, aby appka zvladala vice velikosti notche…

        btw, jak tohle vlastne funguje u Androidu, kde ma kazdy telefon diru v displeji jinde? Jak se programuji aplikace, aby podporovaly vsechny moznosti? Mam zkusenosti jen s vyvojem pro iOS (a to jeste dost chabe) a tam je to celkem jednoduchy skrze adaptive layout a size classes, ale pro takovou ruznorodost zarizeni, jako ma android, by to asi nestacilo (bych rekl).

      • Má reakce nebyla na nativní aplikace, ale nejpopulárnější aplikace třetích stran.
        U Androidu se na to sere a tam kde je průstřel či něco podobného, tak jako by tam nebyl a je prostě daná informace pod tím průstřelem :D

      • Aha, to zni logicky. Ale diky za info. Kdybych delal pro android, mel bych to jednodussi :D

        Btw, touchID pod displejem bych neocekaval, to spis touchID v bocnim tlacitku, jako to maji nektere ipady. To do toho iphonu dat mohli (technologii na to maji) a podle me meli. Ja mam touchid teda radsi nez faceid. Obzvlast s rouskou na hube, nebo treba na kole nebo v aute, kde mobil v drzaku nemam vetsinou nasmerovany na oblicej

      • Nové iphony mají TouchID?

      • FaceIDm byl jsem zblbnut nářky nad absencí TouchID :D

      • No telefon se skutečně doufám po 10 pokusech nesmaže :D Touch ID nové iPhony nemají, mají Face ID, které je neskutečně nepraktické, protože jakmile se chceš jen podívat na stole na telefon, musíš zadávat PIN. Je dobré v případě, že máš třeba aplikaci s heslem, že nemusíš zadávat heslo. Ale stejně tak funguje Touch ID. Mám Face ID na tabletu a jen když na tom chci na stole něco kreslit, tak si musim celou plácačku dát před obličej nebo do toho čumět jak husa do flašky. Hrozný.

      • Face ID je super věc, ale v kombinaci se čtečkou otisků. Je to praktické. Například máš roušku, odemkneš otiskem. Nebo v létě na kole máš rukavice, odemkneš Face ID. Nebo pak na tom stole atd.

      • Jak jsem psal, myšlen byl samozřejmě FaceID.
        Když máš třeba Android na stole a chceš odemknout, taky musíš vzít mobil do ruky, protože pod úhlem ti stejně snímač otisku prstu nebude fungovat nebo zafunguje na několik pokusů :)
        Tohle jsou hrozný prdy občas :)

      • Otisk prstu pod jakym úhlem? Co to je zas za blbost. Snad se vždycky dotýkáš obrazovky bříškem prstu ne? Tohle jsou teda fakt nějaký prdy, co mi tu povídáš.

        xzeit: FaceID by byla super věc, kdyby kvůli tomu přední strana displeje nebyla vykousnutá jako prase. Celou plochu displeje bych využiješ při každém pohledu na něj. FaceID oproti tomu ne naprosto zanedbatelná gimmick technologie.

      • Přesně tohle tu tvrdím už roky. Ta technologie by dávala smysl třeba i u laptopů, tam člověk sedí plus mínus pod stejným úhlem a kamery by nezabíraly zbytečně místo. Takhle rozhodně ne. A vím, že za to Apple nemůže, ale dnešní doba jen ukázala, jak nepraktická blbost to vlastně je.

      • Ta technologie dává smysl i u mobilů, musím ale podotknout, že v kombinaci právě s tou čtečkou.

      • Za me teda FaceID jednoznacne praktictejsi nez TouchID, tolik situaci, kdy se mi telefon odemkl az na 2-3ti pokus kvuli trochu mokrym ci spinavym prstum.. FaceID je neprakticke az v dnesni dobe, ale to snad taky brzo pomine.
        Na druhou stranu, jak vsichni rikaji, ze si na vyrez clovek zvykne a jak to neni problem, tak sice ano, problem to je urcite zanedbatelny, ale bije me to do oci kazdy den a je skoda, ze tam musi byt. Snad prijde doba, kdy bude mozna integrovat FaceID pod displej.

      • Jenže telefony si kupujeme teď Lukáši, ne pro dobu, až „něco“ pomine. Že Apple tohle nevěděl loni, když ukazoval 11ky je naprosto pochopitelné a do doby předsatvení 12tek šlo faceID trpět, ale nepřidat letos touch ID do bočního tlačítka je naprostá ignorance a řekl bych až debi.lita z jejich strany a naprosté podcenění současné situace. Jak píše xzeit (a vyjímečně s ním souhlasím) – forem autentizace může být víc a vybrat se ta, která dané situaci vyhovuje.

      • Protože ty sw mnou většinou nesouhlasíš, když se jedná o Huawei 😂. Uz si nepamatuji, s čím jsi naposledy nesouhlasil, nebo kdy jsme se dohadovali. Delší dobu klid. Tady je to ovšem zkušenost, získánou praxí, po případě si mnohé lze snadno představit. Jen mít tu představivost. Jsou věci které mohou vyhovovat někomu vic,jsou ale věci, které si někdo myslí, že mu vyhovují víc a to je přesně případ Lukáše. Lukáš neví, vůbec nic. Vůbec.

      • „kvuli trochu mokrym ci spinavym prstum“

        u Samsungu s ultrazvukovou citackou pod displayom s tymto problem nie je

      • Uz se to netýká jen ultrazvukové čtečky. Ale u novějších optických skenerů obecně

      • xzeit: Tak ja tu mluvim prave o novejsim FaceID, tj iP8 (coz ma totozne s SE2). Problem s tim porad je, ultrazvukova ctecka proste taky neni tak spolehliva.
        Jinak nejak nechapu tech tvych par poslednich vet, vysvetli.
        „Jsou věci které mohou vyhovovat někomu vic,jsou ale věci, které si někdo myslí, že mu vyhovují víc a to je přesně případ Lukáše. Lukáš neví, vůbec nic. Vůbec.“

        qam: Urcite by bylo super mit TouchID na strane jako druhou moznost pro odemceni, na druhou stranu ale prestavet cely telefon kvuli necekane pandemii, ktera urcite vecnost trvat nebude, je proste nelogicke.

      • lukass71: Poslední věty neber vážně, měl to být vtip kámo :-) iP8 nemá faceID. Jak říkám, kombinace FaceID a TouchID (3D sken obličeje a otisk prstů) je skvělá. Tyhle dvě možnosti se navzájem doplňují. Nechci psát, která je lepší samostatně, je to fakt dost 50:50, spíš ale 60:40 ve prospěch čtečky otisků. Bral bych v telefonu obě.

      • Neskutečný blud si napsal. Myslíš, že kvůli jedné součástce navíc, kterou mimochodem mají hotovou v iPadu Air, musí přestavět celý telefon? Roušky tu jsou s námi už pomalu 8 měsíců, takže psát o „nečekané“ pandemii je už úplně mimo. To mi vykládej, že za tu dobu nejsou schopní zareagovat a upravit návrh 12ky, aby tam touch ID bylo. Jestli ne, tak je to banda amatérů.

      • roztomilymedvidek

        Face ID neumi naskenovat oblicej v rousce? A pak ho sejmout pro odemceni?

      • roztomilymedvidek

        Jak ktery pristroj, Note 20 Ultra sejme muj otisk prstu na stole nebo v ruce ze vsech stran okamzite, je uplne jedno ktery prst a jak ho prilozim, sejme to prst pokazde.

      • roztomilymedvidek

        Na Note 20 Ultra to mam treba takto: rozpoznani obliceje mam nekolik verzi (normalne, s rouskou, cepice ), staci se podivat na mobil na stole a hned se odemkne nebo ho vzit do ruky a podivat se, kombinuju to s otiskem prstu, ktery je bezpecnejsi v dulezitych aplikacich a na potvrzeni ruznych transakci..
        Aplikace mam nastavene tak aby misto hesel ihned skocil otisk prstu.
        Osobne bych to videl spis kdyby Iphone mel moznost kombinace podle potreby, takto je to pro me zabezpeceni jen tak na pul..

      • Rozpoznávání obličeje bych na Samsungu teda nepoužíval. Využívá jen 2D data z kamery.

      • roztomilymedvidek

        To mam jenom na rychle odemceni pristroje, vsechno ostatni dulezite kryje ctecka..

      • Samozřejmě, že iPhone umí naskenovat stejnou tvář podruhé a můžeš si u toho dát roušku, ale snižuješ tím celkovou bezpečnost té autentizace. A vzhledem k tomu, že jiná není, tak to není dobrý dělat, pokud tam mám třeba appku s účtem, na kterém jsou větší peníze.
        Chápu, jak to máš ty, 2D sken na otevření telefonu a jednotlivé appky zabezpečeny podruhé otiskem. To bohužel tady nejde, protože po případném oklamání faceID je přístup k celému telefonu, protože si otevře i banku a ověří se znova.
        Pokud vím, sám Apple nedoporučoval přidávat alternativní obličej s rouškou, tak jsem čekal, že letos nabídnou alternativu… bohužel.

      • roztomilymedvidek

        Osobne si mysli ze reseni Samsungu je lepsi, Face ID ma Apple urcite mnohem lepsi,jenze kombinace pouziti obliceje na mene dulezite casti systemu a na dulezite casti pouzit kvalitni ctecku, ktera precte i spoceny prst v lete je proste lepsi kombinace. V pripade nejakeho problemu to lze ruzne kombinovat, treba i pouzitim hesel v nouzi..
        Nektere aplikace u me treba nepodporuji ctecku otisku, toto mam vyresene aplikaci Trezor od Samsungu, ktera je kryta otiskem, v ni si muzu vytvaret klony aplikaci,ktere nemaji otisk..
        Treba v galerii muzu mit fotky a videa,v aplikaci Trezor je kopie galerie kde jsou fotky a videa chranene otiskem..
        To same plati o nastaveni neceho, v Trezoru se to prenastavi jen po otisku..

      • roztomilymedvidek

        Vyhoda teto kombinace co jsem psal je taky maly pidi prustrel, muzu si pak vic vychutnat krasny displej, bez tech velkych vyrezu, protoze uz kapka na Huawei P30 se mi moc nelibila, u Samsungu je to tak male ze to prekousnu.
        Jsem proste proti tomu,aby kdyz ma pristroj opravdu kvalitni krasny panel,tak mel hnusny prustrel, to me jako opravdu hodne stve.

      • Ja snad ani nevěřím tomu, ze Apple produkty mas, protože kdyby tomu tak bylo, věděl bys, ze náhled na iPhonu (pro zobrazení notifikaci) zobrazis bez použití faceid, a za další, ze se iPhone po 10 špatně zadaných pinech skutečně vymaze.

      • To přece zálež na nastavení. Pokud člověk nechce, aby si jeho smsky a maily četl někdo cizí, tak si dá notifikace zobrazit až po ověření faceID.

  5. „Ovšem také fotografie v galerii se zobrazují v HDR“ to znamená co, tahle věta? :D Že telefon umí zobrazit fotografie pokud mají více jak 8 a méně jak 10 bitovou hloubku? Nebo že telefon fotí v 10-bitu? Nechápu…

    K poznámkám o poškrábání a téhle discoscience pro všechny mládenc se nemá smysl vyjadřovat :D Testy potvrzují stejnou tvrdost, smartmania ale osobním cítěnim vytváří vlastní stupnici tvrdosti :D Pobavilo jako komentář toho týpka vedle, jak řikal „proč na to zkouší nože, ať na to zkusí písek“ :D Same brain….

    • Dobrý den, fotografie v aplikaci Apple Fotky se zobrazují v HDR, to znamená, že jasná místa jsou jasnější – displej na těchto místech více svítí a vytváří jakýsi nádech HDR.

      • Jak jako jsou jasná místa jasnější? :D Myslím, že tu je trochu popletení pojmů. Což není úplně váší chybou. HDR – neboli High Dynamic Range znamená, že fotka je schopná zaznamenat více barev (větší gamut). 8-bitové fotografie mají 256 (neboli 8 bitů) na jednotlivý kanál. 10 bitové mají ovšem už celých 1024 hodnot na kanál (Dolby Video HDR v iPhonu – klasické HDR je většinou 12 bitů myslím). To co mi říkáte je to samé, jako kdybyste tvrdil, že díky barevnému displeji se vám zobrazí fotografie z černobílého fotoaparátu ještě živější. To je samozřejmě blbost, protože černobílé fotografie budou vždy pouze černobílé. Neobsahují informace v dalších kanálech, stejně jako 8-bitové fotografie nedokážou bez ohledu na zobrazovací technologii vytvořit chybějící bity. Samozřejmě, že displej iPhonu je schopný zobrazit 10-bitů, když natáčí v Dolby Video. Otázkou ale je, co tedy znamená zobrazení fotografií v HDR. Tady totiž pak dochází ke zmatení pojmů, kdy HDR se bere jako složení několika fotograií o rozdílných světlostech k dosažení nějakého výsledného snímku, který nemá pod nebo přeexponované části důvodem třeba typicky protisvětla.

      • Takový sníměk má pochopitelně oproti nesloženému snímku vyšší dynamic range – ovšem pro to, aby měl technicky vyšší dynamic range bude potřebovat právě ony chybějící bity. Tím, že tyto snímky podsvítíte 800 nebo 1200 nits neznamená absolutně nic. To není zobrazení HDR, to je pouze vyšší jas. JPG tedy není možné HDR zobrazit, pokud k tomu neexistuje nějaký vedlejší soubor, který do toho doplní chybějící „2 bity“ (dávám do uvozovek, protože nejde o 2 bity, ale rozdíl mezi 2^8 a 2^10). V případě iPhone 12 by toho byl schopný teoreticky například formát Adobe RAW, který zatím není přístupný a o kterém nevíme, jestli ukládá v 10-bitové hloubce. Cituji ze stránky Apple: „This allows you to see deep true blacks and pure bright whites while retaining dramatic nuances in between. Photos look more vivid, and everything you watch in Dolby Vision, HDR10, or HLG is more stunning than ever.“ Obzvláště je pak důležitá část „retaining dramatic nuances in between“ <= pro tyto "nuances" ale potřebujete HDR fotografii (10-bit v případě Apple), protože 8-bit nemá dostatek barev v kanálu HDR využít.

      • Těžko se to vysvětluje – to je zkrátka potřeba vidět. Ale fotografie se v galerii skutečně zobrazují v HDR, nebo chcete-li v HDR10, a stejně jako u videa jsou pak jasná místa (slunce, světla) na displeji iPhonu mnohem jasnější (zobrazení až v 1 200 nitech). Něco podobného je k vidění i u Samsung telefonů (zde ale ne tak viditelné HDR), když z aplikace Fotoaparát vlezete do galerie, tak má displej mnohem vyšší jas než normálně v Galerii. Zkrátka fotografie na iPhonu vypadají zcela jinak (jsou více prosvětlené, ale jen některá místa, jak jsem již uvedla, tak jde většinou o zdroje světla) než na jiném monitoru.

      • No to se skutečně těžko vysvětluje, když to co říkáte není pravda. Jak jsem řekl, to, že se 8-bitová fotografie zobrazuje v HDR10 je asi stejně smysluplný jako když se černobílá fotografie zobrazuje v AdobeRGB monitoru. Stejně tak to, že se zvýší jas displeje – jo, logicky budou jasná místa jasnější (LOL), ale nebude to žádné HDR, ani HDR12 ani HDR10 ani žádné jiné HDR, protože fotografie bude furt 8-bitová (černobílá). Nebo mi chcete říct, že pokud vyfotím černobílou fotografii na iPhonu, tak se mi v galerii zobrazí HDR? :D Zvýšení jasu má samozřejmě vliv na zobrazení HDR fotografie, které umožní zobrazit ony nuance. Na klasické fotografie je to ale obyčejné zvýšení jasu, podobně, jako kdybyste posunul slider „Brightness“ v Lightroomu. Žádné nové informace se vyšším podsvícením ve fotografii prostě fakticky nemůžou objevit. HDR neHDR.

      • *jen pro rýpaly zmíním, že i černobílá fotografie může být teoreticky HDR, protože samozřejmě i na jeden kanál může být 10 bitů.

      • Pro představu mi říkáte, že tím, že se fotka více podsvítí v určitách místech, stane se ní toto (před a po) [odkaz]

        Je mi naprosto jasné, že si pletete HDR jako složení fotografie například krajinky, kde složením více fotografii dojde k tomu, že nemáte přeexponovanou oblouhu ani podexponovaný předek a tím se v postprocesu simuluje vyšší dynamický rozsah fotoaparátu. Ale to NENÍ!!! dáno zobrazovací technologií, ale tím, že iPhone fotí 2 verze obrázku, HDR kompozit a klasickou fotografii bez tohoto postprocesu.

      • roztomilymedvidek

        Na Note 20 ultra je asi nejaka podobna funkce, kdyz to zapnu, fotky a videa se tvari jako nejak softwarove vylepsene HDR, ma to tusim nazev u videa “ zlepsovac videa“ celkove je to takove zivejsi,ale jenom na displeji telefonu, pokud to poslu na pocitac, efekt tam neni..

    • To znamená, že se můžeš na obsah v HDR koukat lépe třeba na sluníčku, protože místo maximálních 800nits zobrazí iPhone nits 1200 ;)

      • Takže pokud si do galerie nahraju z internetu HDR fotky (protože jiný způsob jak dostat HDR fotky do iPhonu v tuto chvíli tedy neznám), tak se na ně můžu kouknout s větším podsvícením :D Tak to je skvělé :D Vždycky jsem chtěl mít zamčený vyšší jas na jedinou aplikaci v telefonu :D

      • Takhle to ovšem nefunguje. Zobrazení v HDR je pouze u snímků pořízených iPhonem ;-)

      • Jak říkám, vůbec nevíte, co povídáte. To HDR které máte namysli NENÍ zobrazení HDR, ale je to zobrazení HDR vyfocené snímku. iPhone fotí 2 snímky, HDR a klasický. Kde HDR je pouze vytvořené postprocesem a není skutečným HDR. Snímek je stále 8-bitový! V případě Dolby Video/HDR10 se ale zobrazuje 10-bitový snímek. Proto když tvrdíte, že v galerii se zobrazuje HDR, měl byste umět rozlišit mezi pojmem „HDR“ u fotografie krajinky iPhonu a vědět co to znamená a HDR ve smyslu High Dynamic Range.

      • *HDR vyfoceného snímku…

        Ještě abych to vysvětlil pro úplně neznalé. Když jste chtěl dříve vyfotit foťákem krajinu v protisvětle, došlo k přepálení oblohy. Obloha byla moc světlá a sensor neměl dostatek rozlišovací schopnosti ve světlých odstínech pojmout detaily, takže došlo k tzv. clippingu. V postprocesu jste tyto detaily tudíž nemohl nikdy dostat. Proto, abyste je do fotky dostal a nedošlo ke clippingu naopak v tmavých bodech fotky potřebujete tedy vyšší dynamický rozsah. To se dnes obchází tím, že se vezmou dvě (zjednodušeně) fotky – jedna s vysokou expozicí (přesvětlené tmavé části) a druhá podexponovaná (ztmavené světlé části) a ty se složí do jedné fotografie. Tím dojde k podobnému výsledku, kterého byste dosáhl vyfocení HDR fotografie a proto to Apple označuje HDR. O HDR se ale nejedná, protože dynamický rozsah daného snímku je stále omezený 2^8 na barevný kanál (8-bit). iPhone pak ukládá 2 verze fotky, nepostprocesovanou a postproces.

      • Oproti tomu ale Dolby Video a HDR10 SNÍMÁ! všechno nativně v 2^10 a proto vždycky bude mít více detailů, měkkčí přechody… HDR zobrazení o kterém mluvíte je pouze, že vám ukáže onu postproces fotku. Nijak to nesouvisí s HDR10 – i když to také umí iPhone 12 zobrazit, ovšem neumí je snímat – pokud neukládá do Adobre RAW již dnes. Proto je vám zobrazení HDR naprosto k ničemu. Stejně tak teorie, že se s více nits zobrazují pouze Adobe fotky je nesmyslná, protože nits není údaj HDR, ale je to údaj Brightness a nemá absolutně žádný vliv na to, jestli je fotka HDR nebo nikoliv.

      • Já přeci vím, co to znamená HDR fotografie, to mi nemusíte vysvětlovat. O HDR fotografii tu řeč nebyla. V recenzi jsem napsal, že jsou fotografie v galerii na iPhonu zobrazovány v HDR a za tím si stojím – mám to před očima…teď na to koukám. Vyfotil jsem si svůj monitor, který zabírá půlku scény a zbytek je poněkud tmavý. Otevřu fotku v galerii (Apple) a monitor na té fotce svítí mnohem více (zbytek scény zůstává se stejným jasem), než když stejnou fotku otevřu například v aplikaci Fotky Google – ty rozdíly jsou tam patrné na první pohled…tohle mi nikdo nevymluví. Nevím, zda se tomu dá říkat zobrazení v HDR či ne, ale ten efekt je tam sakra vidět.

      • :D Technologický server tyvole… svítí to víc, je to HDR.

      • A jak byste to nazval vy, jestli se můžu zeptat? Není právě HDR displej (a zobrazení) o tom, že jeho část svítí víc než zbylá?

      • Asi jste se oba nepochopili a máte svým způsobem pravdu.
        Ono zobrazení HDR u fotek a u videa není to samé.
        U fotek jde především o zesvětlení určitých míst a podporu vyššího barevného rozsahu.
        U videa jde zase o celkové zvýšení jasu a kontrastu.

      • Prosimtě ty se do toho nepleť… „U fotek jde především o zesvětlení určitých míst a podporu vyššího barevného rozsahu.“ Přečti si ještě jednou co jsem napsal, k tomuhle jsem se vyjádřil už v úvodu, kde jsem vysvětlovatl, proč u 8-bitové fotografie zobrazením nevytvoříš vyšší barevný rozsah než 8-bit. „U videa jde zase o celkové zvýšení jasu a kontrastu.“ taky, naprostá kravina.

      • No o tom fakt HDR displej není a ani zobrazení HDR není o tom, že nějaká část svítí víc než jiná. Ach jo… napsal jsem tu o tom asi 2 A4 a stejně to bylo zbytečné. Takže to ukážu holt na obrázcích: [odkaz] Toto musíte prvně pochopit. Fotky jsou RGB, mají 3 kanály. Každý kanál je v podstatě monochromatický (jednobarevný). 2-bit pojme v daném kanálu pouze 4 stupně. 3-bitový obrázek pak na jeden kanál má 2^3 = 8 stupňu… 8 bitový, tedy DVA NA OSMOU, neboli 256 stupňu přechodu na kanál. (To je standard, ve kterém jsou všechny JPG fotografie. JPG formát nezvládá více jak 8-bit.) 10-bitový obrázek pak má 1024! stupňů. Zde je to jasně vidět: [odkaz] 2-bit prostě sežere spoustu detailů, protože nemá dostatek stupňů na to je zobrazit. Vůbec to není o tom, že něcé svítí víc než něco jiného, to s tím nemá žádnou souvislost. 8-bit, protože pokrývá více stupňů je schopný pojmout více detailů a to naprosto napříč celou škálou. Jak v tmavých stínech, tak midtonéch, tak highlightech. Proto se cliping jmenuje cliping, protože jde o celkový ořez v jdenotlivém stupni a u fotografie je díky expozici samozřejmě toto nejpatrnější ve světlech a stínech. Ale se svítívostí to nemá společného vůbec nic.

      • Klidně můžete napsat „Podpora HDR10 a Dolby Vision je zárukou dokonalého zážitku ze sledování filmů a videí. Ovšem také fotografie v galerii se zobrazují v HDR.“ <= pak ale byste měl být schopný vysvětlit, jestli se jedná o Smart HDR a pak tyto dvě věci nemůžou být vedle sebe, protože HDR10 je 10-bit, zatímco Smart HDR nebo "HDR" funkce které snímá fotoaparát u fotek a které si můžete "přepínat" je pořád 8-bit a nejedná se o HDR, jedná se pouze o název té funkce. V tu chvíli fotografie v galerii nezobrazuje v HDR, ale ve standardním DR (8-bit) a ta věta je zavádějící. Pokud ovšem zobrazuje 10-bit fotografie, pak je namístě se ptát, kde ten iPhone tyto fotografie bere, pokud ukládá do JPG, které zvládá pouze neHDR fotoky ;-)

      • zde pak ještě ukázka, co je Smart HDR a jak by to fungovalo u 2-bitu:[odkaz] Stejně tak to funguje u 8-bitu. Nejedná se tedy technicky o HDR, ale o název postprocesu u fotografie, které samozřejmě iPhone dělá od nějaké verze 4/5. Je ale podstatný rozdíl, jestli fotky v galerii jsou HDR (myšleno 10-bit) nebo HDR funkce lépe podsvícené 8-bit.

      • Johny. Jdu si přečíst tu recenzi a pak diskuzi, ať vim, jestli tomu fakt rozumíš, nebo jen plácáš nesmysly 😀

      • Tak ještě jednou – já vím, co to znamená HDR displej (video) – více barev, větší barevná hloubka a v neposlední řadě vyšší kontrast a jas – s touto technologií jsem obeznámen, to mi věřte. iPhone fotí ve formátu HEIF (soubory s přídomkem HEIC), který zvládá až 16bit barvy. iPhone navíc dokáže pořizovat fotografie v 10bitových barvách, takže o JPEGu tu není řeč.

      • To není jediná aplikace v telefonu.
        Vyšší jas se může hodit i při koukání na seriál/film v HDR.
        Tím neříkám, že ten špičkový jas pouze u HDR je dobře.

  6. Pěkný test. Bude i na klasický iPhone 12? Tohle je pro mě zbytečně drahé.

  7. roztomilymedvidek

    Opravdu jsem jeden cas silne uvazoval ze letos Iphone zkusim, bohuzel jak sel cas a zjistilo se jak to dopadne, jsem nakonec zvolil raci Samsung.
    Protoze se mi zda ze Apple je na mrtvem bode, tady chtelo nevymyslet blbosti a nechat se inspirovat..
    Je to urcite lepsi nez to prekombinovat a vysledek je na prd.
    Tim nerikam, ze novy Iphone je spatny telefon, jen proste pro me za ty prachy neni dost dobry, mam brutalni naroky a chci aby ta kouzelna mala krabicka mela vsechno moderni v co nejlepsi kvalite, samozrejme pristroj co ma vsechno nejlepsi neexistuje.
    Pokud Apple pristi rok zamaka a zlepsi vse co me vadi fakt hodne, tak si ho koupim, ale hori mu koudel u zadku, konkurence jede jak stroj.

  8. roztomilymedvidek

    Mluvil jsem pred chvili s technikem od Samsungu o skenerech obliceje obecne vs otisk prstu..
    Kde nejlepsi momentalni ochrana pristroje je kvalitni ctecka prstu a sken obliceje je az hodne za tim..
    Pry aby to bylo stejne urovni muselo by to kvalitne skenovat sitnici, coz podle nej neumi zadny telefon.
    Taky jsem se ptal na sken u Note 20 ultra a tam probiha ve 3D skenovani hlavnich rysu obliceje a zakladni sken oka.
    Takze z toho plyne ze Iphone ma nedostatecne zabezpeceni pristroje s ohledem na rok 2020, protoze podle technika Samsungu je absence kvalitni ctecky otisku prstu zavazny bezpecnosti problem.
    Aby se dal Face ID v Iphonu povazovat za dostatecne zabezpeceni musi obsahovat pokrocily sken oka (sitnice).
    A taky nedoporucoval v zadnem pripade si naskenovat oblicej v rousce, pokud neprobehne sken sitnice.

    • :D:D. Dobrej vtípek tak při sobotě :D. Note 20 ultra nemá žádné 3D skenování obličeje. Pokud technik srovnával otisku prstu a sken obličeje na Samsungu, tak to je jasné. iPhone a Huawei (u nejvyšších modelů) používají 3D sken obličeje a ještě si tam můžeš nastavit sledování oka (pokud oko není otevřené, například když spíš, tak se telefon prostě neodemkne – tady je riziko právě menší se čtečkou otisků).
      Skenovat obličej v roušce je samozřejmě holý nesmysl. To ví třeba Huawei a ve svých nejlepších modelech používá 3D sken obličeje a čtečku otisků pod displejem. Máš roušku? Odemkneš otiskem. Máš rukavice a odkrytý obličej (maximálně přilbu a brýle) odemkneš obličejem. Perfektní.

      • roztomilymedvidek

        Necti hovadiny na internetu, pokud neprobehne pokrocily sken oka (sitnice) ,tak je otisk prstu mnohem lepsi.
        Nejsme v bondovce, aby ti z Iphone vylitnul laser a projel oko..
        Nerikam ze sken obliceje se neda pouzit, za beznych podminek urcite ano, ale bezpecnost je mnohem horsi nez u otisku.
        Rikam jen ze u tak draheho pristroje jako je Iphone by mel byt zaklad otisk prstu, pak oblicej a pak heslo.
        Protoze kombinace tohoto je momentalne nejlepsi.
        Sledovani oka mam taky v nastaveni, to ale neni sken sitnice, bacha na to.

      • Rozdíl mezi tím co máš v Note a mezi tím co má Apple a Huawei je odlišný. To co máš ty je prakticky 2D sken tvého obličeje, resp. fotografie. Odemkneš to třeba tak, když svůj obličej zobrazíš na monitoru. 3D skenuje hloubku tvého obličeje….nejlépe, když si o těch technologiích přečteš třeba tady. [odkaz]

    • Nezlob se na me, ale je tohle hroznej žvást. Kdyz jsem cetl dal o technikovi samsungu, byl jsem doma.

      • roztomilymedvidek

        Tak hlavne ze vy chytraci zerete ty kecy Applu, ten z vas dela uplne blbce, na tom keynote mele totalni hovadiny a kdyz si to pak koupite,zjistite ze mate minimum inovaci, drahe je to jako prase, prislusenstvi je pekny predrazeny smejd, ios je brutalne osekany android a neni to uz tak uzasne jako na oblbovaci prezentaci.

      • Proc se rozcilujes? Vadi ti, ze tady nekdo rozporuje ty tvoje nesmyslny fakta? Nemuzu ani napsat nazor, protoze to tady prezentujes jako slovo bozi. Aspon si o tom neco zjisti, nez budes neco komentovat. Face ID bylo nedokonale zabezpeceni prave u toho samsungu, kdyz slo zarizeni odemknout napr. pomoci fotografie, nicmene u applu tomu je zcela jinak. Sance na odemceni jinym otiskem prstu, nez tvym je 1:50 000 a pomoci Face ID 1:100 000. Nezeru tupe kecy applu, apple jako takovy neprosazuji a temer nikdy do diskuze neprispivam, ale tyhle tvoje nesmysly, to se uz vazne nedalo. Ten tvuj technik je evidentne uplne mimo, nebo mi prijde spis jako dobry obchodak. A reknu ti jeste jedno tajemstvi, co rekne technik, nemusi byt vzdycky pravda, nemaji papir na pravdu.

      • roztomilymedvidek

        To neni zas takovy problem se zeptat technika, kdyz sem mel Huawei taky jsem kecal s technikem co pro ne maka..
        Je to lepsi nez cist blbosti na netu, technik vam to rekne hned.
        To same sem delal kdyz jsem mel problem u Tmobile, pokecal jsem si s technikem.
        Je toto snad nejaky problem?
        Na podobnych strankach jako tato je kazdy osel chytry jak baterka, no tak kdyz si to potrebuju overit, zeptam se profika.

      • Ty jsi fakt roztomily medvidek :D ♥

      • roztomilýdebílek

      • Jsem rad, ze to pises, protoze nejvice “chytre” tu vystupujes zatim ty. Jdi radeji zase s nekym pokecat, idelne s nejakym “chytrym” technikem na prodejnu a vsechny nas zase pouc. Hloupe lidi si nechci dobirat, kazdemu nebylo dano, ale prosim te, alespon mlc a nevykladej tady naprosty zvasty.

  9. roztomilymedvidek

    Proste a jednoduse Apple a Huawei si to svoje odemceni oblicejem vic zabezpecuji dalsi podpurnou technologii, Samsung to ma jednodussi, zrejme vi, ze tudy cesta nevede, tak to tam ma jen tak aby se nereklo.
    A vsichni to snimaji prostorove (3D), nekdo lip nekdo hur, kazdopadne bez sejmuti sitnice je to o nicem.
    Bomba by byla, kdyby slo prilozit prst na displej a sejmulo by to DNA.
    To uz by byla maximalni ochrana a nic jineho by nebylo treba..
    A tomu neverim ze toto nekdy bude.
    Raci budu mit slabsi sken obliceje + kvalitni sken prstu a nebudu mit obri prustrel displeje, ktery me bude kazit kochani se z nadherneho displeje, protoze displej je to co pouzivate furt a cumet porad na hnusny vyrez na krasnem displeji to me opravdu hodne nasira.

  10. Včera jsem se byl na nový Epl iPhone 12 pro podívat. Teda s těma rámečkama to podle mě moc nedali…nedrží se to tak dobře, jako předchozí ergonomicky promakanější iPhone 11 pro…jinak teda klasika, ostatní při starém. Zase musím vypíchnout u foťáku přechody mezi fotomoduly u zoomování.

    • Pro mne je na telefonu nejdůležitější kvalita videa. Tam se nechytá nikdo ani vzdáleně. Až bude někdo lepší (to zatím zřejmě nehrozí), rád přejdu jinam. Jinak jsou mi telefony úplně šumafuk a nějaký systém dvojnásob.

  11. roztomilymedvidek

    Test procesoru A14 bionic v zatezi..
    Apple VS Xiaomi
    [odkaz]

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).