TOPlist

Robert Kyncl z YouTube: pět faktů, o kterých jste ještě neslyšeli

Věděli jste, že druhou nejvýše postavenou osobou v YouTube je Čech? Robert Kyncl je totiž manažerem zodpovídajícím za obsah, prodeje a marketing, což je pozice, nad níž už je pouze samotná CEO YouTube Susan Wojcicki. A ta má zase velmi blízko přímo k zakladatelům Googlu.

Kyncl pracoval i v HBO a Netflixu, nicméně jeho vzestup rozhodně nebyl jednoduchý. A ačkoliv se o něm nedá najít tolik informací, jako o některých jeho slavnějších protějšcích, určitě si zaslouží místo v našem seriálu o slavných osobnostech IT.

Pojďme se tedy podívat na pět faktů, které jste o tomto rodákovi z Liberce možná neznali!

1) je modelovým příkladem amerického snu

Pojem americký sen asi už někdy slyšel každý, Robert Kyncl ho však i prožil. Aniž bychom se snažili jakkoliv heroizovat jeho životní příběh, opravdu byste jen těžko hledali lepší příklad, že tvrdá práce a trocha náhody může téměř kohokoliv dostat minimálně profesně na vrchol.

Robert se narodil v sedmdesátých letech v komunistickém Československu a je dost možné, že si při svém dospívání ani nedovedl představit, že by se do USA vůbec kdy podíval. Po revoluci začal studovat na Univerzitě Karlově a po dvou letech studia odjel na letní pobyt do Spojených států.

Robert hovoří na panelové diskuzi (Zdroj: Digitas Photos)

Zde se mu zalíbilo natolik, že zanechal studia na pražské vysoké škole a začal studovat mezinárodní vztahy na americké veřejné univerzitě, kde následně získal bakalářský titul. Na toto studium navázal ziskem magisterského titulu v managementu a začal si hledat práci.

První zaměstnání bylo navzdory vysokoškolskému vzdělání zcela nekvalifikované a Robert se živil jako asistent v agentuře hledající talenty, kde dle svých slov celé dny třídil korespondenci v malé místnosti bez oken.

Po kratších epizodách v dalších menších společnostech na rok zakotvil na manažerské pozici v HBO a poté už s jednou „mezizastávkou“ nastoupil do Netflixu jako vice prezident pro obsah, kde strávil celkem sedm let. Jeho působení v Netflixu bylo pro společnost dosti významné, Robert se totiž podílel na její transformaci v současnou streamovací službu. Když do firmy nastoupil, jednalo se o službu zprostředkovávající poštovní dodávání DVD filmů z online katalogu a přechod na model internetového přehrávače proběhl právě za jeho působení, přičemž jeho hlavním úkolem bylo přesvědčit producenty a hollywoodská studia, že se jim vyplatí „vpustit“ svá díla na internet.

Z Netflixu odešel v roce 2010 a od té doby pracuje na zmiňované vrcholné pozici v YouTube, kde se stará v podstatě o veškeré záležitosti týkající se každodenního provozu společnosti.

2) do USA by vám „emigrovat“ nedoporučil

Příběh o jeho profesním vzestupu je jistě inspirativní a jak sám říká, spousta lidí ho už oslovila, jestli se vyplatí jít hledat štěstí do USA. A Robert poněkud překvapivě odpovídá, že by to většině lidí rozhodně nedoporučil.

Vystoupení na CES 2016 (Zdroj: CES)

Prosadit se na velmi konkurenčním americkém trhu práce prý není vůbec snadné a lidé si také často neuvědomují, že zdánlivě vysoké platy znamenají také mnohem více výdajů a osobní zodpovědnosti. Zmiňuje například bydlení, ale upozorňuje také na fakt, že placené je i školství a zdravotnictví.

Jemu prý vše vyšlo, ale cesta k úspěchu je dle jeho slov o dost těžší než ve filmech.

O to více ho jistě těší opakované umístění se v žebříčcích nejvlivnějších podnikatelských osobností světa, kde přední příčky okupují taková jména, jako třeba jeho nadřízení Larry Page a Sergey Brin či Bill Gates.

3) češtině rozumí, primárním jazykem pro něj však již dávno je angličtina

Robert Kyncl strávil zhruba polovinu života v českém prostředí a zhruba polovinu v anglickém prostředí. Angličtina je u něj však již jednoznačně dominantní a pokud si pustíte nějaký jeho proslov, nikdy by vás nenapadlo, že není rodilý mluvčí.

Nahrávku, v níž by mluvil česky, se nám sehnat nepodařilo, a tak se musíme spolehnout na tvrzení českých novinářů z ostatních webů. Česky prý mluví se silným americkým přízvukem a v rozhovorech preferuje spíše angličtinu, protože má problém používat správné technologické termíny v české variantě.

Vtipné je, že v rozhovoru pro iHned.cz uvedl, že dlouho neznal český termín pro zavináč. Je to ovšem celkem logické, neboť když v devadesátých letech opustil české prostředí, počítače ještě zdaleka nebyly tak běžné. Nyní žije již mnoho let v USA, kde také založil rodinu, takže příliš nemá jak si aktualizovat českou slovní zásobu.

4) nemá úplně konzistentní názor na klasické televizní vysílání

Jedním z častých dotazů na pravděpodobně všechny představitele streamovacích služeb je, kdy už „konečně“ nahradí online video klasickou televizi. Tyto otázky se samozřejmě nevyhnuly ani Robertovi, a tak máme možnost porovnávat, jak se jeho názor během let vyvíjel.

YouTube Space v Los Angeles (Zdroj)

Začátkem roku 2012 hovořil Kyncl na CES, kde nastínil vizi, že v roce 2020 bude 75% televizních kanálů vznikat a působit na internetu. Jeho proslov celkově velmi optimisticky popisoval nadcházející rozšíření streamovacích služeb díky chytrým televizím a dalším platformám a vše vypadalo, že vítěz je jasný.

Koncem roku 2017 ale už své nadšení ve zmiňovaném rozhovoru pro iHned.cz značně mírnil a mluvil o tom, že televizi nelze porazit a je třeba hledat způsoby, jak existovat vedle ní. Zmínil dokonce vzestup klasických televizních programů na některých trzích, což velmi kontrastuje s jeho (tehdy) téměř šest let starou predikcí o přesunu na internet.

Tato změna názorů ukazuje jednu zásadní věc, kterou je fakt, že YouTube a další bezplatné služby nenabízí na všech trzích dostatečně komplexní nabídku pořadů pro všechny skupiny diváků. Ačkoliv i to se postupně mění, většina obsahu stále cílí zejména na mladé lidi a pro starší generace není často z čeho vybírat, což platí zejména pro neanglický obsah.

5) budoucnost YouTube vidí ve velkých partnerských kanálech

YouTube v poslední době značně zpřísnil pravidla pro svůj partnerský program, což se setkalo s kritikou menších kanálů a zastánců liberálního přístupu k tvorbě. Pomyslnou poslední kapkou bylo pravděpodobně neblaze proslulé video známého YouTubera Logana Paula, v němž se objevilo tělo sebevraha, po níž přišlo další zpřísnění podmínek pro monetizaci videí.

Při rozhovoru se slavným YouTuberem… (Zdroj: Casey Neistat)

Jakkoliv nepopulární tento krok mezi značnou částí komunity je, Robert ho obhajuje a plánuje ve stanovování jasných podmínek pokračovat. V rozhovoru s Casey Neistatem sice mluvil o tom, jakou hodnotu má pro YouTube svoboda slova a tvorby, ale „mezi řádky“ lze jasně číst, že rozhodně nechce, aby se aféry poškozující dobré jméno YouTube opakovaly.







Nepřehlédněte

YouTube mění podmínky monetizace, dopad na začínající tvůrce je zásadní

V budoucnu tak zřejmě uvidíme ještě větší důraz na velké kanály, jejichž videa budou manuálně ověřována a primárně propagována. Z hlediska YouTube to je poměrně logický krok, inzerenti jsou pro platformu zcela zásadní a „utažení šroubů“ zajistí jejich setrvání. Celá situace je však pro Kyncla jakožto šéfa obsahu skutečně velmi delikátní, jelikož přílišná regulace obsahu by mohla vyústit v nepříznivý dopad na celou platformu.

Tip: podívejte se na další díly našeho seriálu Neznámá fakta o známých IT osobnostech

Jako jeden z cílů Robert uvádí také snahu dostat na YouTube více ženských tvůrkyň, což sice odpovídá současnému společenskému trendu, jak toho ovšem chce docílit není jasné. Za velmi důležité označuje také strojové učení, které chce využívat zejména k automatizaci překladů videí. Dostat jazykově plně lokalizovaná videa ze všech koutů světa před co nejvíce diváků je totiž podle něj jedinečná obchodní i tvůrčí příležitost, jakkoliv vzdálená se nyní může zdát.

Další díly seriálu Neznámá fakta o známých osobnostech digitálního světa

Autor článku Tomáš Krompolc
Tomáš Krompolc
Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.

Kapitoly článku