Domů » Bleskovky » YouTube mění podmínky monetizace, dopad na začínající tvůrce je zásadní

YouTube mění podmínky monetizace, dopad na začínající tvůrce je zásadní

YouTube se v poslední době muselo potýkat s celou řadou poměrně zásadních problémů. V listopadu se ukázalo, že tato platforma obsahuje množství videí cílených na děti, jejichž obsah tvoří značně nevhodná témata — animované postavy z populárních dětských show ve videích flirtovaly v bikinách, páchaly sebevraždy či byly mučeny. Ještě horší bylo odhalení několika videí obsahujících spoutané a evidentně zneužívané děti. Odhalena byla také videa zachycují zdánlivě neškodné záběry hrajících si dětí, která se ale v komentářích stala terčem všemožných individuí.

YouTube tehdy reagovalo odstraněním 270 účtů a 150 000 videí, vypnutím komentářů u 625 000 videí a deaktivováním monetizace u více než pěti milionů videí z 50 000 kanálů.

Kritika ovšem pokračovala i nadále, protože se reklamy zobrazovaly u videí propagujících konspirační teorie a extremismus. Společnostem se samozřejmě nelíbí, když reklama spojuje jejich název s těmito tématy, takže vyhrožovaly odchodem z platformy. To zřejmě vedlo YouTube k přijetí nových a relativně drastických podmínek pro členství v  partnerském programu, který umožňuje monetizaci. Změnu podmínek zřejmě urychlila i poslední aféra s videm známého YouTubera Logana Paula, v němž bylo zachyceno tělo sebevraha v japonském „lese sebevrahů“.

Nové podmínky přinášejí dvě zásadní změny a na jejich dodržování bude dohlížet tým rozšířený na 10 000 zaměstnanců. První a relativně logickou změnou je to, že videa v programu Google Preferred (tématické balíčky videí nejlepších tvůrců určené zadavatelům reklamy) budou manuálně schvalována a kontrolována. Druhá změna už ovšem tak pozitivní není, sice ušetří Googlu starosti, ale také zásadně ztíží „rozjezd“ novým tvůrcům. Od 20. února totiž na monetizaci dosáhnou pouze kanály s alespoň tisícovkou odběratelů a 4 000 zhlédnutých hodin videa za poslední rok, doposud přitom stačilo pouhých 10 000 celkových zhlédnutí.

Problém není ani tak v tom, že malé kanály nedostanou výdělky z reklam — i při splnění minimálních požadavků jsou výdělky pořád docela zanedbatelné. Jenže partnerský program YouTube přináší i další výhody, mezi něž patří například možnost nastavit si vlastní náhledový obrázek a videa z tohoto programu jsou také prioritizována algoritmem nabízejícím další videa. Oba tyto parametry přitom mají docela zásadní dopad na možnost růstu začínajících kanálů, které tak těžko budou hledat nové diváky.

Ačkoliv si tímto krokem Google z krátkodobého hlediska usnadní práci a usmíří zadavatele reklamy, do budoucna může mít problém. Je totiž možné, že začínající tvůrci odejdou na jiné platformy, kde budou mít přívětivější podmínky, což by mohlo v horizontu několika let mít dopad i na popularitu celé platformy YouTube.

Tomáš Krompolc

Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.
Sledování diskuze
Upozornit na
guest
9 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments