Sledujte nás na YouTube

YouTube mění podmínky monetizace, dopad na začínající tvůrce je zásadní

YouTube se v poslední době muselo potýkat s celou řadou poměrně zásadních problémů. V listopadu se ukázalo, že tato platforma obsahuje množství videí cílených na děti, jejichž obsah tvoří značně nevhodná témata — animované postavy z populárních dětských show ve videích flirtovaly v bikinách, páchaly sebevraždy či byly mučeny. Ještě horší bylo odhalení několika videí obsahujících spoutané a evidentně zneužívané děti. Odhalena byla také videa zachycují zdánlivě neškodné záběry hrajících si dětí, která se ale v komentářích stala terčem všemožných individuí.

YouTube tehdy reagovalo odstraněním 270 účtů a 150 000 videí, vypnutím komentářů u 625 000 videí a deaktivováním monetizace u více než pěti milionů videí z 50 000 kanálů.

Kritika ovšem pokračovala i nadále, protože se reklamy zobrazovaly u videí propagujících konspirační teorie a extremismus. Společnostem se samozřejmě nelíbí, když reklama spojuje jejich název s těmito tématy, takže vyhrožovaly odchodem z platformy. To zřejmě vedlo YouTube k přijetí nových a relativně drastických podmínek pro členství v  partnerském programu, který umožňuje monetizaci. Změnu podmínek zřejmě urychlila i poslední aféra s videm známého YouTubera Logana Paula, v němž bylo zachyceno tělo sebevraha v japonském „lese sebevrahů“.

Nové podmínky přinášejí dvě zásadní změny a na jejich dodržování bude dohlížet tým rozšířený na 10 000 zaměstnanců. První a relativně logickou změnou je to, že videa v programu Google Preferred (tématické balíčky videí nejlepších tvůrců určené zadavatelům reklamy) budou manuálně schvalována a kontrolována. Druhá změna už ovšem tak pozitivní není, sice ušetří Googlu starosti, ale také zásadně ztíží „rozjezd“ novým tvůrcům. Od 20. února totiž na monetizaci dosáhnou pouze kanály s alespoň tisícovkou odběratelů a 4 000 zhlédnutých hodin videa za poslední rok, doposud přitom stačilo pouhých 10 000 celkových zhlédnutí.

Problém není ani tak v tom, že malé kanály nedostanou výdělky z reklam — i při splnění minimálních požadavků jsou výdělky pořád docela zanedbatelné. Jenže partnerský program YouTube přináší i další výhody, mezi něž patří například možnost nastavit si vlastní náhledový obrázek a videa z tohoto programu jsou také prioritizována algoritmem nabízejícím další videa. Oba tyto parametry přitom mají docela zásadní dopad na možnost růstu začínajících kanálů, které tak těžko budou hledat nové diváky.

Ačkoliv si tímto krokem Google z krátkodobého hlediska usnadní práci a usmíří zadavatele reklamy, do budoucna může mít problém. Je totiž možné, že začínající tvůrci odejdou na jiné platformy, kde budou mít přívětivější podmínky, což by mohlo v horizontu několika let mít dopad i na popularitu celé platformy YouTube.

Tomáš Krompolc

Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.

9 komentářů

  1. ja mam 2000 odoberatelov, a 2 miliony videni, ale načo mi to je, ked vraj som udajne pred 6 rokmi porušil podmienky a už nikdy vraj nemôžem monetizovať.. Dosť prisny trest, za nič.. a 6 rokov je uz dlha doba.

    Samozrejme google si preventivne na mojich videach zapina reklamy zhruba kazdeho pol roka po tom čo ich zakážem :-)

  2. Mira (neregistrovaný)

    jaké jsou podobné platformy YouTube?

    • Martin (neregistrovaný)

      tuto otazku si mi zobral z ust, tiez by som chcel poznat tie platformy.

    • medvidekYou (neregistrovaný)

      twitch mozna i vimeo… nesleduju to, takze nevim – ale o tehlech 2 vim, ze existuji :D

      • Martin (neregistrovaný)

        To je podobna platforma?? Vimeo, kde ak mas viac videii tak si musis este platit za priestor. Bezplatne mas len 500MB, co pri kvalitnom videu je nic. Tu place autor clanku, ze niekto nedostane par centov z reklamy a ma utiect niekam nikto nevie kam, a podla teba niekam kde si ma este platit za zverejnenie videa?? A twitch ma aky partnersky program??

  3. hasič (neregistrovaný)

    katastrofa !
    mám jeden kanál (máme) zameraný na hasičský šport
    1000 odberateľov by nebol problém
    ale 4000 hodín je nemožné je to predsa 11 hodín denne a pri videách do 1 minúty (ak viete niečo o hasičskom športe) to nikdy nedosiahneme a to sme si mysleli že bude z toho niečo na našu činnosť
    proste zasa bohatým viac a pre nás h….

    • tiež toto nechápem.. 11 hodin denne človek získa možno pri 10K odoberateloch

    • Jinými slovy, každý nutný odběratel by měl zhlédnout 4h videa za rok. Co WTF řešíme??? Bavíme se o lidech, kteří na ty videa přeci chtějí koukat, proto se také připojuji na nějaký VIDEO server, ne? 4h za rok, probůh…:) To nakoukáš 100x víc na reklamy v TV…..

    • beloja (neregistrovaný)

      ak máš 1000 odberatelov tak to splníš bez problémov, stači ked s tých 1000 ked to pozrie to dvoje 1 minutové video 660 a máš 11 hodín za den splnené , stačí už len dávat každý den ine video….

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *