TOPlist

NASA odhalila 49 chyb v softwaru Starlineru. Boeing přesto možná poletí rovnou s astronauty

starliner boeing nasa

Koncem minulého roku z Cape Canaveral odstartovala raketa s vesmírnou lodí Boeing Starliner, která měla doletět – zatím bez posádky – k ISS. Kvůli závadě v softwaru však tato mise selhala a loď se musela neplánovaně vrátit na Zem. Přistání se zdařilo jen díky tomu, že byla během letu odhalena a vyřešena další softwarová chyba, o níž se do té doby nevědělo.

Tip: Boeingu se letos příliš nedařilo; SpaceX svých cílů dosáhl. Obě firmy se chystají na lety s lidskou posádkou

Zatímco konkurenční SpaceX tak se svým Crew Dragonem stejnou misi úspěšně zvládl již loni v březnu a následně i úspěšně provedl deset testovacích přistání za sebou, Boeing je zdánlivě na mrtvém bodě. Ve skutečnosti však NASA možná povolí let s astronauty i bez toho, aby se opakoval nepilotovaný test. Ten totiž není povinný.

Hazard se životy astronautů?

NASA po ukončení vyšetřování nezdařilé mise odhalila 49 chyb v softwaru Starlineru. Závěrem bylo 61 doporučení, která jsou prý jak technického, tak organizačního charakteru. Podle NASA však je nyní na Boeingu, aby představil plán, jak tyto připomínky vyřeší. Jeden z vedoucích sekce pilotovaných letů NASA na otázku, jestli se bude muset let bez posádky opakovat, odpověděl: „Upřímně, v tuto chvíli nevíme“.

starliner boeing
Raketa Atlas V se Starlinerem zachycená před loňským prosincovým startem. (Zdroj: NASA/Joel Kowsky)

V rámci programu komerčních letů totiž neexistuje oficiální povinnost pro získání certifikace absolvovat testovací let k ISS bez posádky. NASA se rozhodla tyto mise uskutečnit teprve na společný návrh SpaceX a Boeingu. Boeing se opakování testovacího letu nebrání, dokonce pro tento účel vyčlenil devět miliard korun z vlastního rozpočtu. Je tak proto poněkud zvláštní, že se NASA dva měsíce od nezdařené mise stále rozhoduje, jestli tuto nabídku přijme.

NASA tvrdí, že existují i jiné způsoby, jak potvrdit bezpečnost Starlineru. Vždy prý ale bude na prvním místě bezpečnost posádky, což je možná i důvod, proč se NASA rozhodla doplnit tým Boeingu o větší množství vlastních softwarových inženýrů. Následovat bude také prověrka Boeingu zaměřená na dodržování bezpečnosti a organizační spolupráci s NASA.

Tento záběr vedl k prověrce (Zdroj: Joe Rogan Experience #1169)

Paradoxní přitom je, že se v roce 2018 už jedna prověrka konala. Ta byla nařízena pro Boeing i SpaceX kvůli tomu, že šéf SpaceX Elon Musk v podcastu Joe Rogana jednou potáhl z jointu. Kontrola se tehdy prý zaměřila převážně na SpaceX a Boeing byl prověřován méně, což je možná důvod, proč několik chyb prošlo až k testovacímu letu.

Boeing v problémech

Boeing je každopádně v nezáviděníhodné situaci. Letecká divize je v problémech kvůli nehodám 737 MAX a vesmírná už může téměř s jistotou zapomenout na to, že by v tomto programu dohnala SpaceX.

Tip: Elon Musk plánuje 3 starty raket na Mars denně. Do roku 2050 odletí milion lidí

Ten má v „závodu“ o první let s posádkou navrch už dlouho. A nyní už v zásadě čeká jen na oznámení finálního data ze strany NASA, jména astronautů jsou již známa. Očekává se, že první let s lidskou posádkou v Crew Dragonu proběhne někdy mezi květnem a červnem letošního roku.

commercial crew astronauti
Astronauti programu Commercial Crew. Na palubě Crew Dragonu poletí Douglas Hurley (čtvrtý zprava) a Robert Behnken (třetí zprava). Starliner by pak měl jednou do vesmíru vynést posádku ve složení: Eric Boe (třetí zleva), Nicole Mann (čtvrtá zleva) a Christopher Fergusson (pátý zleva). Další členové jsou pro první ne-testovací lety. (Zdroj: NASA)

NASA a potažmo celé Spojené státy tak mají po mnoha problémech reálnou šanci během několika měsíců ukončit dlouhotrvající závislost na službách Ruska. Od ukončení provozu raketoplánů v roce 2011 totiž Američané k cestám na ISS musí využívat výhradně služeb Sojuzů.

Tip: Proč je tak těžké vrátit se zpět na Měsíc? Důvodů je celá řada

Kromě SpaceX a Boeingu plánuje v budoucnu k ISS létat také loď Orion. Ta je vyvíjena ve spolupráci NASA a ESA, resp. americké firmy Lockheed Martin a francouzského Airbusu. Tam se však let s posádkou očekává až za několik let.

Autor článku Tomáš Krompolc
Tomáš Krompolc
Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.

Kapitoly článku