Domů » Články » Crew Dragon provedl spojení s ISS: Muskova vesmírná loď ukončila nadvládu Sojuzů

Crew Dragon provedl spojení s ISS: Muskova vesmírná loď ukončila nadvládu Sojuzů

Kennedyho vesmírné středisko na Floridě bylo v sobotu v 8:48 našeho času svědkem další historické události. Z rampy 39A odstartovala raketa Falcon 9 společnosti SpaceX, která po zhruba 11 minutách letu dopravila na oběžnou dráhu novou kosmickou loď Crew Dragon.

Z názvu lze odvodit, že jde o loď určenou k přepravě lidských posádek. Současný let k ISS je však pouze testovací a živé astronauty na palubě nenajdete. Loď přesto „veze“ zajímavé pasažéry, o nichž bude řeč později.

Automatické spojení s ISS

Ještě větším milníkem než samotný start, je spojení s Mezinárodní vesmírnou stanicí. To proběhlo dnes ve 12:02, kdy bylo dokončeno tzv. tvrdé připojení a to ve zcela automatickém režimu. K dokování byl použit speciální modul, který byl k ISS připevněn již v roce 2016. Sloužit bude nejen k dokování lodí SpaceX, ale také připravované alternativy od Boeingu.

Úspěch mise Crew Dragon DM-1 bude završen až návratem lodi na Zemi, který je naplánován na pátek. Loď Crew Dragon přistane na padácích v oceánu zhruba 370 km od břehů Floridy. Z něj ji vyzvedne plavidlo SpaceX Go Searcher.

Historický úspěch

Již teď je však jisté, že SpaceX svým letem píše historii. Po úspěšném testu bez posádky totiž bude následovat první let s astronauty. Ten by měl podle plánu proběhnout již v létě, přesněji řečeno v červenci. Tento pilotovaný let po dlouhých osmi letech zbaví Spojené státy závislosti na ruských raketách Sojuz, s nimiž se na ISS od ukončení provozu raketoplánů v roce 2011 výhradně létá.

Elon Musk spolu se zástupcem NASA Jimem Bridenstinem několik hodin před startem rakety s lodí Crew Dragon (Zdroj)

První start čistě americké soukromé vesmírné lodi určené pro posádku a startující z amerického území k ISS sledovalo přímo na místě okolo pěti tisíc lidí. Přišli se podívat i astronauti Doug Hurley a Bob Behnken, kteří se – pokud vše půjde dle plánu – stanou již v červenci první posádkou vynesenou k ISS pod taktovkou SpaceX.

Zatímco samotná loď se stále nachází ve vesmíru, první stupeň rakety Falcon 9 i tentokrát bez problémů přistál zpátky na Zemi. Přistání proběhlo na autonomně se pohybující plošinu Of Course I Still Love You, jejíž název bývá zkracován na méně poetické OCISLY. Mimo hlavní zájem médií tak proběhlo 35. úspěšné přistání navracejícího se stupně.

Vetřelec na palubě?

Jak již bylo řečeno, tato mise probíhá ještě bez lidské posádky. To ale neznamená, že by křesla byla prázdná. Na jednom z nich sedí figurína v životní velikosti oblečená do speciálně vyvinutého skafandru, za nímž stojí stejně jako za lodí samotnou Muskova SpaceX.

Figurína má dokonce jméno – Ripley. Jde o odkaz na postavu Ellen Ripley, která se proslavila jako hlavní hrdinka kultovního filmu Vetřelec z roku 1979. Jejím účelem je nejen otestovat skafandr, ale také prostřednictvím soustavy senzorů měřit nejrůznější vlivy, které při letu budou působit na posádku. Dozvěděli jsme se proto například informaci, že na posádku by při startu působilo přetížení 4,5 G.

Ripley ale není sama. V lodi se nachází i plyšová hračka ve formě planety Země, která pro diváky fungovala jako jednoduchý indikátor toho, že v lodi nastal stav beztíže.

V lodi je kromě Ripley a Zeměkoule také přibližně 200 kg nákladu pro ISS. Ten do prostor Mezinárodní stanice dopraví trojice astronautů, kteří se zároveň mají v krátkém uvítacím ceremoniálu pozdravit s novou kolegyní Ripley. Ta se setká s krajankou Anne McClaine, Kanaďanem Davidem Saint-Jacquesem a Rusem Olegem Kononenkem.

Až začne Crew Dragon létat k ISS s lidskou posádkou, bude v běžném režimu převážet čtveřici astronautů. Je však koncipována tak, aby na její palubě v případě potřeby mohlo cestovat až sedm osob.

Konkurence na obzoru

Ačkoliv si SpaxeX připsala další významný úspěch, v rámci programu Commercial Crew dlouho nezůstane sama. Již v dubnu by mohl proběhnout další testovací let k ISS bez posádky, tentokrát však v režii Boeingu a jeho lodi CTS-100 Starliner. Let s posádkou má pak Boeing naplánován na letošní srpen, což by mělo být měsíc po pilotovaném letu SpaceX.

SpaceX končí s vývojem rakety Falcon 9, zaměří se na urychlení gigantické BFR

Trochu stranou zájmu zatím stojí loď Orion vyvíjená ve spolupráci NASA a ESA, resp. americké firmy Lockheed Martin a francouzského Airbusu. První testovací let Orionu se s využitím rakety Delta IV Heavy odehrál již v roce 2014. Součástí mise však nebylo ani testovací spojení s ISS a let trval jen čtyři hodiny. Let s posádkou je navíc očekáván nejdříve v roce 2023, kdy už bude pravděpodobně mít SpaceX i Boeing za sebou několik ostrých misí.

Tomáš Krompolc

Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.

18 komentářů

  1. bob (neregistrovaný)

    problemem je to ze ten let je 7x drazsi nez sojuz

    • iphone7 (neregistrovaný)

      Nebreč, ty to neplatíš

    • Asdf (neregistrovaný)

      A to jsi sebral kde? Samotné Falcony jsou levnější než Sojuzy, takže to tvoje číslo 7 krát je úplný nesmysl.

    • ROX (neregistrovaný)

      Někde jsem četl, že při 4řech astronautech je cena poloviční jak za Sojuz. Ale taky je pravda, že cena za místo v Sojuzu údajně stoupla dvojnásobně. Což by vycházelo pak +- stejně. Buďme za něj rádi, ale přeci jen ve vesmíru jde hlavně o vývoj. A potenciál už má SpaceX daleko větší.

      • ElMusko (neregistrovaný)

        Kym lietal raketoplan, rusi uctovali NASA nieco vyse 20 mil. USD za jedno miesto v Soyuze (max 2 miesta na let, jeden clen musi vzdy byt rus). Po vyradeni raketoplanov a teda monopole Soyuzov na dopravu (Cinania tuto schopnost maju ale tieto sluzby neposkytuju) sa cena vysplhala na takmer 80 mil USD za astronauta. Pri Dragon 2 by mala byt cena pre NASA niekde na urovni 140 mil. USD za jeden let tohto stroja, pricom NASA planuje vyuzivat 4 zo 7 dostupnych miest t.j. cena za cloveka cca 35 mil. USD. Ak by obsadili vsetkych 7 miest pri danej cene, vychadzalo by to na tych 20 mil. USD ako v pripadne povodnej ceny Soyuzu.

      • tora85 (neregistrovaný)

        Rusi by boli blbi ak by sa nechali urazat americkymi sankciami. Americania dokazu hlavne kradnut. Pokusali sa o to aj s ruskymi motormi RD 180. A bude zaujimave sledovat do akej miery je americka technologia odlisna od ruskej,pretoze ruska bola o dost efektivnejsia. A za dalsie. Az urobia americania tolko uspesnych letov co rusi,potom si mozu blahopriat. Zatial mi to pripomina vyjuchanu rodinu tlieskajucu u šerbla,do ktoreho urobilo bejby prvy bobek. Naviac navratove moduly a dalsie komponenty su ciste pragmaticke veci do ktorych boli amici donuteni. Bez ruskeho titanu si totiz ani neprdnu. Takze treba sa na to divat triezvo bez zbytocneho sentimentu na jednu ci druhu stranu.

  2. Asdf (neregistrovaný)

    Airbus není francouzský, ale mezinárodní se stejným podílem Franci a Německa a menšími podíly dalších zemí a jiných akcionářů.

  3. TOm (neregistrovaný)

    Určitě je to další velký úspěch soukromníka. Tím spíše, že předběhl americkou státní firmu. A jestliže Elon tvrdí, že lidi budou létat na Mars a že on sám tam che jednou pohřbít, je na 100% jasné, že se na Mars poletí. To bude další úspěch a rána pro NASA. Momentálně to musí být pro NASA trpké období. Indická raketa PSLV se zapsala do knihy rekordů, když vynesla najednou 104 satelitů, ze kterých 98 bylo amerických.
    S tou závislostí na Rusku to nebude taky tak horký, stejně se plánuje útlum ISS. Horší bude plánovaná nová stanice na oběžné dráze Měsíce. Falcony jsou momentálně jediné americké nosiče, schopné tam nosit materiál. Pokud se začne stavět, nejspíš ponesou hlavní náklad ruské, čínské a snad japonské rakety, i připravovaná Delta 6 by se mohla zapojit. Jen USA bedou čekat na nové typu Omega či Vulcan

    • Jaromír (neregistrovaný)

      Proboha, jakou americkou státní firmu Musk předběhl? NASA na všem spolupracovala a ona vypisovala soutěž na stroj schopný vynést lidi do vesmíru. NASA spolupracuje i s dalšími firmami a dávno už nevyvíjela samostatné aktivity ve vytvoření takového stroje. Je to NASA, která také na to poskytuje finanční prostředky. Samozřejmě se na tom podílí finančně i Musk, ale i mnoho jiných soukromníků. V NASA si po konci raketoplánů prostě řekli, že je čas na vývoj stroje schopného létat do vesmíru, přenechat soukromím firmám. Tedy, NASA je státní americká organizace, takže to spíše řekla vláda USA. NASA se dnes už primárně věnuje průzkumu vesmíru a je v tom bezkonkurenční. A popravdě, v USA se v podstatě vždy výrobou raketových nosičů i komponenty pro výrobu a sestavení raketoplánů, zabývali soukromé firmy a nyní soukromým firmám předali ještě více kompetencí. USA nikdy nebyly SSSR.

      • Todi (neregistrovaný)

        Asi tak. Přesně jak píšeš. Místní neználci mě baví.

  4. muhehe (neregistrovaný)

    NASA je uplně v prdeli z prachama stejně jako cela USA. Mask bude klidně vozit toho kdo si zaplatí a celý kosmicky výzkum USA je mu u prdele. Rusove do dnešní doby vozili USA do vesmíru a chlamali se jim. I přes to že jim to zdražili na maximum, pořád byly nejspolehlivější a nejlevnější. Proto s nimi amici litali. Alitat budou dál. Pokud mask bude mít zákazníky lepe platíci než NASA, bude NASA litat do vesmíru s rusama, pokud jim to rusove umožní. Tak bych to viděl, čím větší sankce proti rusku, tím třeba dražší letenko pro USA . A Mask bude mit každého uprdele, kdo zaplati vic, poletí.

    • Pepa (neregistrovaný)

      Soudruhu MUHEHE V PODSTATĚ JSI NA TOM STEJNĚ JAKO RUSKÝ VESMÍRNÝ PROGRAM , TO JEST V …..

  5. Při každém dalším úspěchu SpaceX si jen vzpomenu na loosery, kteří se Muskovi vysmívali a podceňovali ho. Znatelně jich ubývá, protože mají stále méně střeliva… A k agentuře NASA… Jak je tu psáno, chtějí změnit strategii a dopravu brát jako službu, kterou budou poptávat po soukromém sektoru. SpaceX a NASA nelze zaměňovat nebo jeden druhým nahrazovat. SpaceX musí i přes svou touhu objevovat a posunovat hranice lidstva především vydělávat. Nemůže se tak zabývat dlouhým, složitým a nákladným výzkumem vesmíru, který nepřinese okamžitý zisk. Tento výzkum je ale pro lidstvo samozřejmě naprosto stěžejní a proto je tu NASA, která nebude ztrácet energii na „podružné“ služby, jako je doprava :)

  6. No to je zase diskuse ala USA vs Rusko. Ale ono je to tak, že to tak už dávno není. Ruský Roskosmos a Americká NASA spolu spolupracují mnohem víc, než tušíte. Navíc tady jde o soukromou společnost Space X, ne o nějakou vládní agenturu.
    A mimochodem, američtí astronauti budou i nadále na ISS létat v Sojuzech a Ruští kosmonauti budou na ISS létat se Space X, tak je to jaksi domluveno.
    NASA jako taková se soustředí na lety dál, než jen na oběžnou dráhu a průzkum a v tom nemá konkurenci ani kdyby se ostatní agentury sečetli dohromady.

    • Všechno je to otázka času. Ruský program jde postupně dolů. Jak dlouho si myslíš, že pak budou USA a ostatní státy dotovat lety do vesmíru Rusku, aby si udrželo svůj program při životě? Nehledě na to, že do budoucna nebude použitelná pouze SpaceX. Lety do vesmíru se stanou službou, jako každá jiná…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *