Domů » Bleskovky » SpaceX končí s vývojem rakety Falcon 9, zaměří se na urychlení gigantické BFR

SpaceX končí s vývojem rakety Falcon 9, zaměří se na urychlení gigantické BFR

Minulý měsíc úspěšně poprvé odstartovala poslední zamýšlená verze rakety Falcon 9, která bývá označována jako Block 5. SpaceX svou raketu Falcon 9 proslavila návratem prvních stupňů, což umožňuje jejich další využití zásadně snižující náklady.

Původně bylo v plánu pokračovat ve vývoji a docílit schopnosti návratu i u druhého stupně, čímž by opět měly klesnout náklady na start. Elon Musk však nyní oznámil, že z tohoto plánu sešlo a žádného zásadního upgradu Falconu 9 se již nedočkáme. Důvod je jednoduchý – SpaceX míří k mnohem zajímavějšímu cíli.

„Zatraceně velká raketa“ již za rok?

Oním cílem je dlouho očekávaná raketa známá pod zkratkou BFR. Oficiálně jde o slova Big Falcon Rocket, nicméně zažila se spíše interní přezdívka Big Fucking Rocket, tedy slušně řečeno „Zatraceně velká raketa“. Jde o vskutku přiléhavé označení – raketa by měla být schopna vynášet náklady přes 100 tun.

Porovnání velikostí existujících i budoucích raket schopných vynášet náklady nad 50 tun. BFR je jednoznačně největší. (Zdroj: Thorenn)

Pro srovnání, nejsilnější v současnosti používaná raketa je Falcon Heavy, která dokáže dostat na nízkou oběžnou dráhu Země necelých 64 tun. Ruská raketa Sojuz-FG používaná běžně k letům na ISS pak vynese jen zhruba sedm tun nákladu.

Velká část BFR má být opětovně použitelná, stupně se budou opět navracet na Zem. Na obrázku je vidět umělecké znázornění poskytnuté SpaceX.

Na vývoji rakety se pracuje již dlouho, podle dřívějších zpráv prý dokonce probíhá výroba prvního prototypu. Testovací lety pak měly začít někdy v roce 2020, podepsána už je dokonce i smlouva na první komerční let okolo Měsíce, který by se měl konat v roce 2023. V tweetu Elona se však lze dočíst, že došlo k radikální změně designu, což by zpravidla znamenalo zpomalení vývoje. Musk však naopak slibuje urychlení, čemuž nahrává právě přesun kapacit z projektu Falconu 9. Úplně první testy lze tak možná očekávat už někdy koncem roku 2019.

I tohle možná jednou bude možné zažít na palubě BFR. Opět pochopitelně umělecké zobrazení.

Raketa BFR by měla být univerzálním řešením pro všechny typy misí. Až bude dokončena, nahradí Falcon 9, Falcon Heavy (který se patrně nakonec ani nedočká verze pro pasažéry) a taktéž kosmickou loď Dragon. BFR bude používána na nákladní lety i lety s pasažéry, a to jak na nízkou oběžnou dráhu, tak na Měsíc, Mars a výhledově taktéž k nejvzdálenějším planetám sluneční soustavy. Zmiňována byla dokonce i možnost letů Země–Země, které by měly konkurovat dálkovým letadlům.

Tomáš Krompolc

Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.
avatar
1300
  Sledování diskuze  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
zlychlapec
Uživatel
zlychlapec
Offline

Tak jako všichni víme, že budoucnost je v lítajících talířích a tady se furt vymejšlí rakety, COME ON! :D

Meli
Anonym
Meli
Offline

Tady někdo koukal na Mars utočí :D nevím jestli jsi to nějak zjištovala ,ale moc pohonných jednotek schopné vynést tak těžký náklad není. Bohužel lidé jsou pořád zaostalí ohledně technologie létání do vesmíru.Každý se diví že jsme nenašli život,ale jak ho můžem najít když nejsme schopni letát ani na měsíc nebo Mars když se lidé musí dostat pryč z naší sluneční soustavy nebo do jiné galaxie kde život určitě bude,ale technologie nám to zatím neumožní jediná šance je výzkum pohonu na kterém nasa pracuje už pár let a to je varpová technologie zní to jako sci-fi,ale už je několik článku… Číst vice »

Spekoun
Anonym
Spekoun
Offline

Meli ano sme zaostali jenze hazenim penez na projekty bez budoucnosti se veci jen tak neurychly.

Papirove to ale tak hrozne neni mame uz hotovy a otestovany FTL WARP.

Chyby nam jen zmaknout deflektor a dostatecne vykony a kompaktni zdroj energie ktery by to napajel.

Cos je ten nejvetsi pruser protoze parni turbina nam rozhodne dostatek energie k udrzeni warp pole neda. A z antihmoty neumime opet dostat nic vic nez teplo.

Takze primarne bych zacal resenim zdroje energie. Proste uz ten parni stroj musime jednou opustit.

Michal
Anonym
Michal
Offline

Omlouvám se, ale nedá mi to. Můžete mi prosím povědět, kde a jak jste viděl hotový a otestovaný pohon FTL WARP? Opravdu sem neslyšel, že by lidstvo dokázalo zrychlit předmět na rychlost větší než světlo (mimochodem to podle teorie relativity ani nejde – pamatujete rovnici e=m*c2? Spočítejte si energii 10 kg předmětu letícího rychlostí světla navíc na druhou a zhroutí se Vám v tom bodě vesmír) Řešením, které nabízejí sci-fi filmy/seriály je warpové pole. Neslyšel sem, že bychom vlastnili či jen teoreticky zvládli tuto technologii ( založenou navíc na seriálu, kde ji vymysleli scénáristé). Ohýbat prostor kolem lodi a tím… Číst vice »

Pavel
Anonym
Pavel
Offline

S těmi houslemi by to možná šlo, ale ta houslistka má bohužel obě ruce levé!Chtěl bych vidět, jak by s prsty podle obrázku (pravá ruka) chtěla hrát.:-)))))))))

Ivan
Anonym
Ivan
Offline

Tys housle v ruce nikdy nedrzel, vid?