Domů » Recenze » Test Mitsubishi Outlander: hybrid po Japonsku

Test Mitsubishi Outlander: hybrid po Japonsku

Zlí jazykové tvrdí, že Japonci dělají všechno jinak, podivně, zvláštně a proto je bůh poslal na ostrov. Zkrátka dělají věcí po svém. Jasným důkazem je třeba Mitsubishi Outlander PHEV. Tedy plug-in hybrid, to je takový, který má spalovací motor, elektromotory, ale baterii byste měli dobíjet z elektrické sítě.

Velké SUV za dobré peníze? To je Mitsubishi Outlander.
Velké SUV za dobré peníze? To je Mitsubishi Outlander.

Velmi zajímavá nabídka

Hybridní Outlander patří mezi vůbec nejprodávanější plug-in hybridy. Ono není divu. Je to velké auto – velikosti Škody Kodiaq, s pohonem všech kol, hybridní technologií a přitom cena základní verze zůstává pod magickou částkou 1 milion korun. To je extrémně zajímavá nabídka.

Outlander je doma v přírodě, ale díky možnosti jezdit bez emisí také ve městě.
Outlander je doma v přírodě, ale díky možnosti jezdit bez emisí také ve městě.

Elektromobil

Jak to tak u plug-in hybridů bývá, jsou to 2 auta v jednom. Elektromobil a auto na konvenční pohon. Ani Outlander není výjimkou. I když je vše vlastně trochu jinak.


Hybridní systém je úplně jiný, než bývá zvykem.
Hybridní systém je úplně jiný, než bývá zvykem.

Co je tedy vlastně jinak? Většina hybridů je postavena tak, že elektromotor je součástí převodovky, takže spalovacímu motoru obyčejně vypomáhá. V případě Outlanderu je vše jinak. Je vybaven dvěma elektromotory – na přední a na zadní nápravě.

Spalovací motor většinu času funguje jako generátor. Objem je nadstandardních 2,4 litru, výkon není zbytečně vyhoněný, nabídne jen 99 kW.
Spalovací motor většinu času funguje jako generátor. Objem je nadstandardních 2,4 litru, výkon není zbytečně vyhoněný, nabídne jen 99 kW.

Při nízkých rychlostech (do 135 km/h nebo při požadavku výkonu do 70 kW) se totiž benzínový motor na pohybu vozu vůbec nepodílí. Když máte nabité baterie, tak to očekáváte. Ale děje se tak i v případě, že baterie nemá dost kapacity. V tomto režimu totiž benzínový motor funguje jako generátor, který vyrábí elektřinu pro oba elektromotory. Přes spojku je od pohonné soustavy odpojen. A běží tedy v takových otáčkách a takovém zatížení, aby elektromotory měly k dispozici dostatečné množství elektrické energie.

Nabíjet můžete domácí nabíječkou - na 230 V, nebo také pomocí veřejných nabíječek s kabelem Mennekes Typ 2. Třetí možností je pak rychlonabíjení.
Nabíjet můžete domácí nabíječkou – na 230 V, nebo také pomocí veřejných nabíječek s kabelem Mennekes Typ 2. Třetí možností je pak rychlonabíjení.

1 stupeň stačí

Přijde vám to na první pohled nesmyslné a podivné? No tak se nad tím zamyslete. Elektromotory čerpají energii jak z baterií, tak rovnou z generátoru. Takže zatížení benzínového motoru není přímo závislé na potřebě elektřiny. Díky tomu vždy běží v optimálním zatížení a s maximální efektivitou. To už dává smysl, ne?

Při vyšších rychlostech se přes spojku benzínový motor připojuje a přímo pohání přední kola. Tím, že se tak děje až při vyšších rychlostech, auto vlastně nepotřebuje převodovku, je zde jen jeden stupeň. Jako kdybyste pořád měli zařazenou pětku nebo šestku.

Řazení? To Outlander nezná. Má jen jednu rychlost. Volič automatu obsahuje i režim B, který nabízí několik úrovní rekuperace.
Řazení? To Outlander nezná. Má jen jednu rychlost. Volič automatu obsahuje i režim B, který nabízí několik úrovní rekuperace.

Pojízdní agregát

Takže je to skutečně tak, jako kdybyste měli elektromobil a v motorovém prostoru si navíc vozili benzínový agregát pro výrobu elektřiny. A při vysokých rychlostech pak máte klasický hybrid. Složité? Rozhodně. Funkční? Bez chybičky.

Otáčkoměr? Kdepak. Čísla 1, 5 a 10 slouží k ukazování výkonu benzínového agregátu. Levá část "otáčkoměru" pak slouží pro elektrické informace.
Otáčkoměr? Kdepak. Čísla 1, 5 a 10 slouží k ukazování výkonu benzínového agregátu. Levá část „otáčkoměru“ pak slouží pro elektrické informace.

Po městě

Pokud máte dostatečně nabitou baterii, můžete jet na elektřinu rychlostí až 135 km/h, takže bez lokálních emisí můžete jezdit nejen po městě, ale i po dálnici. Baterie má kapacitu 13,8 kWh, což znamená, že bez potřeby spouštění spalovacího motoru ujedete více než 50 km. To by mělo komfortně stačit pro každodenní dojíždění do práce.

dojezd2
Bez kapky benzínu umí Outlander PHEV ujet přes 50 km.

A brzdou provozu určitě nebudete. Přední elektromotor nabídne výkon 60 kW, zadní potom 70 kW.

Režimy

Nad jízdními režimy máte velkou kontrolu. Buď můžete nechat automatický, nebo volit podle aktuální potřeby.

Tlačítkem EV aktivujete elektrickou jízdu. Pokud nepřekročíte rychlost nebo nepromáčknete plynový pedál až na podlahu, pojede vůz pouze na elektřinu z baterie, bude to tedy elektromobil. V tomto zimním období to ale také znamená, že vůz nebude topit – ze tří výbavových stupňů (INTENSE, INSTYLE a INSTYLE+) je elektrické topení k dispozici jen pro vyšší dva stupně.

Rekuperaci řídíte na voliči automatu, ale také pomocí pádel na volantu. Při klidné jízdě brzdu potřebovat nebudete.
Rekuperaci řídíte na voliči automatu, ale také pomocí pádel na volantu. Při klidné jízdě brzdu potřebovat nebudete.

Jinak je jízda na elektřinu přesně taková, jak čekáte. Tichá, dynamická, komfortní.

Dalším režimem je SAVE. Ten zvolíte v okamžiku, kdy nechcete, aby z baterie ubývala energie. Pokud máte polovinu kapacity a zmáčknete toto tlačítko, systém pořád bude držet +- tuto hodnotu.

Kromě elektrických režimů volíte i mezi typu pohonu všech kol.
Kromě elektrických režimů volíte i mezi typu pohonu všech kol.

Posledním režimem je CHRG, tedy nabíjení. Benzínový motor bude pořád běžet a bude dobíjet elektromotor. To se hodí, pokud vyjedete s prázdnou baterií, ale v cíli budete potřebovat jet jen na elektřinu.


Baterie jsou umístěné pod podlahou vozu, kufr tedy zůstává téměř stejný, jako u verze se spalovacími motory. A je obrovský.
Baterie jsou umístěné pod podlahou vozu, kufr tedy zůstává téměř stejný, jako u verze se spalovacími motory. A je obrovský.

Nabíjení

Z popisu výše už je jasné, že baterii může dobíjet přímo samotný benzínový motor. Ale to není zase tak moc ekologické. Baterie se samozřejmě dobíjí i brzděním – rekuperací.

Aby měl plug-in hybrid smysl, musíte jej dobíjet z elektrické sítě. Můžete dobíjet z domácí zásuvky 230 V. Dodávaná nabíječka má výkon 2,3 kW. Naplno dobije baterii za cca 5 hodin.

Baterii si dobijete u veřejné dobíjecí stanice třeba během oběda.
Baterii si dobijete u veřejné dobíjecí stanice třeba během oběda.

Kromě toho je možné využít i veřejné dobíjecí stanice. První procenta letí do baterie rychle, pak se nabíjení zpomaluje, jak to tak u těchto baterií bývá. Při našem testování jsme dobíjeli výkonem cca 12 kW.

Připraven na Grid

Kapacita baterie přes 13 kWh není zrovna málo. A Outlander je připraven se o kapacitu baterie podělit. Je vybaven systémem V2H, který umožní použít baterii v autě pro provoz domácnosti – topení, svícení, vaření atp.

Nejde elektřina? Baterie Outlanderu umí domov napájet.
Nejde elektřina? Baterie Outlanderu umí domov napájet.

Systém nemusí sloužit jen v případech, kdy došlo k výpadku elektřiny, ale může i vyvažovat extrémy v síti. Když bude málo elektřiny, pomůže nedostatek vyrovnat a až bude zase přebytek, může se do baterie uložit. Potřebujete k tomu ale speciální wallbox, který kromě nabíjení umí energii z auta „vycucnout“ zase zpět a pohánět celý dům. Možná s tímto Mitsubishi předbíhá dobu, nám se ale tento systém hodně líbí.

Dálkové ovládání

V roce 2020 samozřejmě nemůže chybět vzdálený přístup k vozu pomocí smartphonu. Mitsubishi ale opět sází na svoje vlastní řešení. Systém není připojený k internetu, ale naopak, vytváří vlastní Wi-Fi síť. Se svým telefonem se pak k této síti připojíte a můžete si zobrazit informace o voze, řídit časy dobíjení, ale také aktivovat elektrické topení či klimatizaci. Wi-Fi síť má samozřejmě své limity, především co se týče dosahu. Pokud ale máte auto v garáži v rodinném domě, dosah by neměl být problém.

Technologie

Outlander je technologicky parádně vybavený. Nechybí LED světlomety, včetně dálkových. Ve výbavě najdete automatické brzdění zamezující srážce – rozpoznává auta, ale i chodce. Adaptivní tempomat umí sám držet odstup od vozu před vámi. Bezpečnost podpoří systém pro hlídání jízdního pruhu i sledování mrtvého úhlu.

Ve vyšších výbavách sází Outlander na LED osvětlení.
Ve vyšších výbavách sází Outlander na LED osvětlení.

Infotainment

Infotainment existuje ve třech variantách. Základní nabídne displej o úhlopříčce 6,1″ a kromě příjmu digitálního rádia DAB nenabízí nic zajímavého. Další dva systémy nabízí už 8″ displej, přidávají podporu Apple CarPlay a Android Auto (jen po kabelu). Liší se jen přítomností GPS navigace.

Vypadá oldschoolově, ovládání má své rezervy, ale funkčně nezaostává.
Vypadá oldschoolově, ovládání má své rezervy, ale funkčně nezaostává.

Ovládání má své nedostatky, především ve velikosti ikon a v rychlosti odezvy vidíme velký prostor pro zlepšení. Malé ikony se při jízdě zkrátka těžko trefují a moderní infotainmenty fungující jako rychlé smartphony jsou zkrátka mnohem hbitější. Tady Mitsubishi ztrácí.

Jízda

Outlander je postavený na poctivé technice, podvozek snese i české rozbité okresky, tak jak to SUV obvykle umí. Není to auto na honění se po okreskách, jeho výhody jsou jinde. Velkým benefitem je pohon všech kol, o který bývají hybridy obvykle ochuzené. Tady jde o poctivou čtyřkolku, kdy opravdu zabírají všechna kola.


I základní sedadla nabízí vysoký komfort.
I základní sedadla nabízí vysoký komfort.

Co se týče spotřeby, záleží samozřejmě na tom, jak budete nabíjet a jak budete kombinovat jízdu na elektřinu a na benzín. Za celý měsíc vlastně ani nemusíte benzínový motor nastartovat a můžete jezdit jen na elektřinu.

Za volantem Outlanderu se budete cítit dobře. Je to zkrátka velké a komfortní SUV.
Za volantem Outlanderu se budete cítit dobře. Je to zkrátka velké a komfortní SUV.

Na vůz dostanete registrační značku EL, takže dosáhnete na všechny výhody, které elektromobily mají, jako je neomezené parkování na modrých zónách v Praze nebo možnost jezdit zadarmo po dálnicích. Poměrem cena/výkon pak nemá Outlander PHEV vůbec žádnou konkurenci.

Mitsubishi Outlander PHEV

959 900 Kč
8

VZHLED A ZPRACOVÁNÍ INTERIÉRU

6.5/10

PROPOJITELNOST S TELEFONEM

7.0/10

DOJEZD

8.5/10

BATERIE

8.5/10

TECHNOLOGICKÁ VÝBAVA

9.0/10

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

8.5/10

Klady (+)

  • poměr cena/výkon
  • pohon všech kol
  • splňuje podmínky značky "EL"
  • funkční technika
  • technologická výbava
  • komfort jízdy
  • vnitřní prostor
  • reálná spotřeba

Zápory (–)

  • rychlost infotainmentu
  • možnosti konektivity
  • slabší výkon rekuperace
  • zastaralejší interiér

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.
avatar
1300
  Sledování diskuze  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
marastudna 50
Uživatel
marastudna 50

Hezky a přehledně napsaná recenze.Moc se mi líbí technologie připojení a aktivace motoru,velmi dobře vymyšleno a provedeno.

orgasmic
Anonym
orgasmic

Příště by nebylo špatné vložit alespoň základní údaje k motoru, jako je zrychlení, max rychlost apod.