- Apple má problém v oblasti umělé inteligence
- Vývoj jde pomalu, adopce nových funkcí zákazníky také
- Navíc mu roste konkurence: Samsung, Google, Xiaomi, DeepSeek
Applu se nedaří v odvětvích, které si stanovil jako „next big thing“, tedy v těch, kde chce uspět. Jde zejména o umělou inteligenci (AI). Svou sadu funkcí Apple Intelligence představil s velkou pompou, velice pomalu ji však distribuuje mezi své uživatele. Co je ale možná daleko horší – kvalitativně je s AI daleko za svými konkurenty, ale třeba i za nově vzrůstajícím čínským chatbotem DeepSeek, který operuje se zlomkem rozpočtu co Apple.
Apple Intelligence vs. konkurence
Americká firma představila svou umělou inteligenci v červnu 2024, na podzim téhož roku ji začala distribuovat zákazníkům. Toto jaro by měl nastat další zásadní zlom – Apple Intelligence bude konečně k dispozici i uživatelům v Evropské unii (EU), navíc v pro ně stěžejních jazycích, jako je němčina, francouzština, italština, španělština a portugalština.
Bohužel ani to nespustilo v kotli jablečných fanoušků kdovíjaké ovace. Uživatelé, kteří si již Apple Intelligence vyzkoušeli, hovoří o vesměs tuctových funkcích, které alespoň v současném stavu nepřináší hmatatelný užitek, navíc bez nativní podpory pro našince důležitého jazyka se to ani nezmění.
A konkurence nespí, naopak. Prakticky cokoliv, co nabízí Apple, umí s trochou snahy zreplikovat i umělá inteligence konkurenčních firem, jako je Google, OpenAI, Samsung, čínští giganti Alibaba, Baidu nebo nejnovější přírůstek do globálně populárních AI chatbotů DeepSeek.
Umělá inteligence přímo na iPhonu
Apple má výhodu v tom, že svou AI integroval do nejdůležitějšího produktu, který vyrábí – do iPhonu. Podle novináře Marka Gurmana z agentury Bloomberg by Apple měl důrazně přitlačit na vývoj své on-device umělé inteligence, který by při troše štěstí mohla mezi uživateli zvítězit nad tou cloudovou, internetovou, kterou reprezentují výše zmíněné služby. Minimálně stran bezpečnosti uživatelských dat má jednoznačně navrch, byť není jasné, zdali to uživatelé dostatečně ocení.
Power On: Apple’s struggles in AI and AR show it has lost a little of its product edge. But the fundamentals – the best hardware, OS integration, chips, and manufacturing – mean this can all be turned around. https://t.co/asJV6IsonB
— Mark Gurman (@markgurman) February 2, 2025
V tuto chvíli je Apple daleko tomu, aby mohl svůj postup v otázce umělé inteligence označit za úspěch. „Jejich divizi AI a strojového učení, neboli AIML, se zaměstnanci posmívají jako ‚AIMLess‘. Skupina několikrát nedodržela termíny a její velké jazykové modely – základní stavební kámen generativní umělé inteligence – jsou méně výkonné než modely konkurence,“ napsal Gurman. Slovní přesmyčka „AIMLess“ v tomto kontextu znamená, že Apple zatím „nemíří přesně“ (aim – mířit, přípona less – bez míření, bez mušky).
Samsung i Xiaomi o pořádný kus lepší
Když odhlédneme od AI nástrojů třetích stran, i mezi výrobci telefonů je Apple nedostatečný. Jeho velký rival, americký Google, se domluvil se Samsungem, Honorem, Xiaomi, Vivem a dalšími výrobci a prosadil zde své klíčové AI funkce, jako je chatbot Gemini nebo vychytávka Circle to Search.
Čínští výrobci navíc na domácím trhu pilně budují i vlastní AI funkce, z pochopitelných důvodů zcela oddělené od toho, co jim v globálním měřítku vnutil Google. Daleko je v tomto ohledu i Samsung, který vlastně celý závod „mobilní umělé inteligence“ v lednu minulého roku odstartoval. Svou sadu funkcí Galaxy AI v průběhu posledních 12 měsíců patřičně vylepšil, řada z nich naplno podporuje češtinu.
Nepřehlédněte
Apple Intelligence je zatím spíše koncept. Jakmile vlak ujede, už ho nebude možné chytit
Xiaomi může hovořit o tom stejném, navíc s modelovou řadou Redmi Note 14 AI funkce protlačilo i do segmentu střední třídy. A Apple? Mezi uživateli v USA nepanuje velká shoda na tom, že by jeho AI funkce měly velký přínos, v Evropě ani v Číně dostupné nejsou. Pokud parta kolem Tima Cooka nevytáhne z rukávu další revoluční eso, může to skončit fiaskem.