Domů » Články » Vyzkoušeli jsme placení s Apple Card: kreditka na steroidech?

Vyzkoušeli jsme placení s Apple Card: kreditka na steroidech?

Apple už není jen iPhone. Nebo výrobce hardware a s ním spojeného software. Apple jde dál a chce se víc a víc stát poskytovatelem služeb. A to nejen v oblasti tvorby a prodeje obsahu prostřednictvím chystané Apple TV+. Apple chce víc a možná i měnit svět. Proto představil a na trh nedávno uvedl tolik očekávanou kreditní kartu Apple Card.

Technologického giganta z amerického Cupertina stále hodně lidí vnímá převážně jako výrobce jablečných telefonů. iPhone, který je trendy, který se dobře prodává, protože ho lidé po celém světě chtějí, protože iPhone je prostě ikona. Nechme teď stranou debaty o tom, jestli je iPhone technologicky na výši. Jestli nabízí srovnatelný nebo lepší či horší poměr cena/výkon než konkurenční Androidy.

Apple Card 04
Vyzkoušeli jsme Apple Card. Jak v praxi funguje a jaké uživatelům v USA nabízí benefity?

Už dávno to není jen o iPhonech

Tyhle žabomyší války patří do historie a kdo se v nich i nadále utápí, měl by se rychle probudit. Celý ten cirkus se totiž posouvá úplně jiným směrem. Do oblasti poskytování služeb a tvorby obsahu. Apple to pochopil. Pochopili to i jiní, nejen z oblasti výroby chytrých telefonů a podobných zařízení.

V oblasti tvorby a jednoduššího poskytování obsahu chce do celého kolotoče promluvit i společnost Disney, která drží v ruce velkou část celosvětově zajímavého obsahu. Disney produkce sama o sobě. Star Wars, Marvel, Pixar a další. Apple a ostatní se budou muset sakra snažit, aby se tomuhle vyrovnali. A nebude to stát zrovna málo peněz.

Apple je ale jediný, který jde o něco dál. A možná ne dál, ale spíše nasměrovaný trochu jiným směrem. Už Steve Jobs před lety mluvil o tom, že by rád svým zákazníkům nabídl Apple kreditní kartu. Finanční sektor je ale tak rozrostlý a zároveň zatuchlý, že se Jobsovi tímto směrem za jeho života proniknout nepovedlo.

Mezitím jsme si my zažili nějakou tu finanční krizi a celý sektor se trochu vyčistil. Sice jen trochu, ale lepší než nic. Jobsův odkaz a jeho myšlenka žily dál a v poslední době se opět začalo spekulovat o tom, že Apple chystá kreditní kartu pro své zákazníky. Nutno zdůraznit „pro své zákazníky“, dostanu se k tomu později.

Apple Card physical

Během tradiční jarní keynote pak Tim Cook přišel s novinkou, která mnohé zaskočila – Apple Card. Prezentována opět byla jako něco revolučního, co postupem času změní dané odvětví. Bude tomu tak? Zatím těžko říct. Je ještě brzy na to soudit, ale Apple se v minulosti povedlo výrazně promluvit do a změnit svět hudebního průmyslu a značným způsobem ovlivnit směr, kterým se pak dále vyvíjely chytré telefony a další zařízení.

Stejně tak tomu pak bylo v oblasti tabletů nebo nositelné elektroniky. To se ale stále pohybujeme v oblasti, nebo oblastech, které jsou úzce spjaté nebo je můžeme zařadit do technologického světa. Finanční sektor je svět sám pro sebe. S vlastními pravidly, regulacemi, ale hlavně zvyklostmi a roky zavedenými hráči.

USA jako líheň kreditních karet

USA vždy byly a budou baštou kreditních karet. Tento finanční nástroj má v USA dlouhou tradici a silnou pozici na trhu. Zároveň je jednou z nejčastějších cest, jak si budovat credit score a credit history. Ty jsou spjaté se Social Security Number každého jedince a ukazují jeho bonitu a důvěryhodnost ve finančním světě, pro případné věřitele.

credit cards, kreditní karty
Ilustrační obrázek (zdroj: Pixabay.com)

Žít bez kreditky se v USA dá, s ní je to ale jednodušší. Nebo také těžší. Záleží totiž, jak moc rozumně a zodpovědně se ke kreditce, nebo spíše kreditkám, člověk chová. Získat kreditku je v USA celkem jednoduché. Zvyšovat si limity a mít tak k dispozici čím dál tím větší objem peněz na utrácení, je taky jednoduché. A dostat se do kolotoče dluhů, nesplacených vyúčtování a naskakujících vysokých úroků, nakonec úplně nejjednodušší.

Všichni to vědí. Lidé si to buď sami zažili nebo kolem sebe mají příklady, kdy se člověk dostal do takového kolotoče a dluhy na kreditkách ho téměř semlely. Nikdo s tím nic nedělá, tedy kromě mnoha společností, které se v reklamách prezentují jako zachránci, co vám pomůžou z dluhů za zlomek jejich hodnoty. Jenže takhle svět opravdu nefunguje a je to jen další střípek do celého toho blázince.

A do tohoto cirkusu vstoupil Apple. Nebudu předjímat nebo hodnotit jeho pohnutky či záměry. Jestli opravdu chce Tim Cook a jeho tým pomoci narovnat finanční sektor a naučit Američany finanční zodpovědnosti, nebo je to jen další nástroj pro rozpohybování jiné části byznysu a uspokojení akcionářů. To ukáže čas.

Fakta o Apple Card

  1. Apple není, jak si někteří mylně myslí, poskytovatelem této kreditní karty. Kartu vydává banka Goldman Sachs ve spolupráci se sítí Master Card. Apple je jen branding a poskytuje ekosystém okolo. Úplně stejně můžete mít kreditku od Američan Airlines, Delta Airlines, Sprint, Target, Walmart. Na téměř kohokoli si vzpomenete, ten má svoji brandovanou kreditku a s ní spojené výhody. Apple je ale opět o kousek dál než ostatní, právě díky zapojení Apple Card do svého ekosystému.
  2. Stejně jako v případě většiny ostatních amerických kreditek, Apple Card může získat jen rezident USA, který disponuje SSN, poštovní adresou v USA, americkým Apple ID a samozřejmě credit score a credit history dostatečnými pro schválení úvěrového limitu a navržení úrokové sazby. Ani v tomhle ohledu není Apple Card nijak výjimečná a asi ani být nemůže.
  3. Plus z toho plyne odpověď na časté dotazy, které dostávám. Ne, v ČR si o Apple Card požádat nemůžete. Pokud si změníte Apple ID na americké a v Google Mapách si najdete nějakou fiktivní adresu, nic to neřeší. Bez Social Security Number a dostatečného credit score to prostě nejde. A pokud se Apple nedohodne s českými bankami (vzpomeňme si na to, jak dlouho v ČR trvalo spuštění Apple Pay), pravděpodobně se u nás Apple Card v následujících několika letech nedočkáme.

V čem je Apple Card výjimečná?

  1. Je to Apple. Kolem jejího představení se udělal patřičný humbuk a dostalo se jí tedy velké pozornosti. Neřekl bych, že by někdy nějaká jiná kreditka byla v médiích tolik zmiňovaná.
  2. Na rozdíl do konkurence je Apple Card bez poplatků. Žádné roční fee. Žádné poplatky za pozdní platby.
  3. Je dobře integrovaná do Apple ekosystému. Od Apple Pay, přes aplikaci Peněženka (Wallet) až po nastavení jako hlavní platební metody pro Apple ID.
  4. Má neomezený cashback ve výši 2 %. Hodně zjednodušeně řečeno. Hned po představení se samozřejmě ozvaly hlasy, že cashback u Apple Card není nic extra a není důvod kolem něj dělat takový humbuk.

Je to pravda. Sám mám karty, na kterých mám 5% cashback. Ale… 2 % cashback u Apple Card je neomezený ze všech stran. Tzn. dostanete ho, ať zaplatíte kdekoli a je jedno, jestli utratíte dolar, nebo milion. Drtivá většina ostatních kreditek má cashback nějak omezený.

Buď typem obchodníků, u kterých cashback dostanete, nebo jeho maximální výší, kterou za měsíc můžete nasbírat. Z toho plynou všelijaké kombinace a ve finále je v tom zmatek. Pokud máte více kreditek, není jednoduché si pamatovat, která má jaké výhody.

No a nakonec cashback se u Apple jmenuje Daily Cashback. Na konci každého dne, respektive následující den, dostanete cashback za to, co jste předchozí den kartou utratili. Peníze se připisují na Apple Pay Cash kartu v aplikaci Peněženka a můžete je okamžitě použít na další platby.

A konečně za páté… Integrací Apple Card do aplikace Peněženka v iOS pak Apple nabízí něco, čemu říká „financial well being“. Nejde o nic jiného, než velmi přehledný nástroj pro správu kreditní karty. Není to nic, co by konkurence nenabízela, ale Apple tuto aplikaci dotáhl do detailu a oproti konkurenci jasně rozděluje platby do jednotlivých kategorií, takže máte přehled o tom, za co a kolik utrácíte.

Apple Card 05
Fyzická Apple Card

Zároveň Apple umožňuje velmi jednoduché zaplacení kreditky, vyloženě na pár kliknutí a během tohoto procesu zobrazuje, co se stane, když zaplatíte tolik nebo tolik. Jaké budou úroky, pokud nezaplatíte celou dlužnou částku a podobně. To je něco, co ostatní kreditní společnosti nenabízejí a upřímně to ani není v jejich zájmu, abyste tento přehled měli.

Platíme s Apple Card

Hned jak to šlo, „zapsal“ jsem se do fronty čekatelů na pozvánku. Ta přišla někdy začátkem srpna a v aplikaci Peněženka v iPhone se mi objevila možnost přidat Apple Card.

Během zhruba dvou minut jsem prošel procesem vyplnění osobních údajů, výše příjmu a nějaký základních měsíčních výdajů. Následně mi aplikace navrhla výši kreditního limitu a roční úrokovou sazbu. Do tohoto momentu se nic neděje, protože banka Goldman Sachs dělá jen takzvaný „soft check“.

Nahlédne do registrů, aby si ověřila údaje žadatele, ale to se neprojeví jako tvrdý záznam v registrech. K tomu dojde až ve chvíli, kdy žadatel přijme navržené podmínky. Teprve poté se v registrech objeví nová žádost o kreditní kartu.

Jakmile jsem potvrdil navržené podmínky, proces žádosti byl dokončen a Apple Card se mi automaticky přidala do Apple Pay a nastavila se jako primární karta.

Zároveň jsem dostal možnost objednat si titanovou Apple Card. Ta je zdarma. Jak vydání, tak doručení. Karta dorazila během dvou týdnů a musím říct, že je fakt pěkná. Je silnější než ostatní plastové karty, které mám. Je citelně těžší. Nosím ji v peněžence a zatím odřená není. Tak uvidíme časem, jestli se potvrdí fámy, že je náchylná na odření v peněžence nebo v kapse u kalhot.

Používám fyzickou i virtuální kartu

Denně používám obě varianty placení. Digitální Apple Card prostřednictvím Apple Pay. Fyzickou Apple Card tam, kde není Apple Pay dostupné. Cashback se načítá každý den, tak jak bylo slíbeno. Přehled plateb v Peněžence je opravdu dobře udělaný, a to, co nabízí konkurence se tomuhle ani zdaleka nepřibližuje. Podobně přehledné výdaje nabízí jen služby a aplikace jako Mint a další.

Apple Card 06
Zadní strana Apple Card

Nicméně v těchto případech jde o další stranu (mimo obchodníka, banku, karetní síť), které poskytujete své citlivé údaje. Není proto překvapením, že Apple Card nelze do těchto služeb přidat. Apple čím dál tím více tlačí svoji politiku bezpečnosti a nesdílení dat a toto přesně zapadá. Stejně jako fakt, že fyzická Apple Card na sobě nemá vyražené číslo, platnost, CVV kód nebo proužek pro podpis držitele. Jen jméno držitele. Všechny ostatní údaje jsou dostupné v aplikaci Peněženka.

Kdyby jen tohle donutilo ostatní zaujmout stejný přístup, tak to stačí. Zneužít cizí kreditku je totiž tak strašně jednoduché. Mně osobně se to stalo několikrát. Vždy mi kreditní společnost kartu sama zablokovala a vrátila peníze, které utratil někdo jiný. V tomhle ohledu systém v USA funguje dobře. Nicméně jakýkoli krok směrem k vyšší bezpečnosti ušetří čas, nervy, starosti a náklady všem zúčastněným.

Apple Card: o něco lepší kreditka?

Apple Card používám přes tři týdny. Líbí se mi jak fyzická karta, tak i integrace do Apple Pay a Peněženky. Mám k tomu pozitivní vztah, protože je to Apple. Ale upřímně nemám zatím pocit, že by byla tato karta jakkoli výjimečná nebo se nějak dramaticky odlišovala od ostatních kreditek, které mám v peněžence. V tuhle chvíli ani nevidím způsob, jak by jejím prostřednictvím Apple měl měnit tuto část finančního sektoru v USA. Ale třeba jen nevidím „za roh“ a teprve čas ukáže, že Steve a po něm i Tim to vymysleli dobře.

Marek Hajn

Nadšenec a občas early adopter. Recenzent praktik a analytik teoretik. Současné "everything Apple" nebylo vždy, nemusí být navždy a neznamená, že ostatním platformám jsou dveře zavřené. Naopak. Je potřeba si hrát a zkoušet novinky.

30 komentářů

  1. Martinik (neregistrovaný)

    Po vzoru Applu kolem tý karty bylo pěkný halo, ale jak to tak čtu, tak je to prostě pěkně vypadající kreditka s pár fičurama navíc. Tímhle Apple určitě finanční trh nezmění, ale jako posh doplněk dobrý (nic proti autorovi). A jinak díky za zajímavé čtení – je vidět fajn pohled jak to funguje v USA.

  2. zog (neregistrovaný)

    Čím se to autor u psaní našňupal?

  3. JoeBlack

    Cashback nevypadá vskutku zle – speciálně po zkušenostech s českými kreditkami.
    Přehledy a další kraviny poskytuje v dnešní době snad každá kreditka i bez aplikace – i třeba v mBance, což považuji za jedno z nejretardovanějších UI banky, jsou přehledy plateb přehledně seřazeny pod sebou. Tzv. moc nechápu, výhodu řešení Apple, když to očividně neumí zkazit ani mBank.
    Snad k nám časem dorazí pro cashback, jinak meeh, nic nového, nic užitelného …

    • Tak krefitku má kde jaká společnost, i ta, kde kupuješ rohlíky (Tesco). A cílem není ovládnutí finančního trhu či revoluce 😉😁

      • JoeBlack

        Tak cílem Apple kreditky také není revoluce, když prakticky nepřináší nic nového.
        Tak nějak mi UNIká pointa.

      • No to je asi v pořádku, protože představa, že společnost má uvádět jen produkty, které mají způsobit revoluci je ulítlá…:)

      • JoeBlack

        To jsem rád, já už se lekl, že od Apple ještě někdo čeká něco nového :-D

  4. Q (neregistrovaný)

    „Vyzkoušeli jsme placení s Apple Card“
    A hele, platba prošla. Stupidní titulek. Mne i lukasse71 bude zajímat, jestli odteď budete testovat placení s každou vydanou kreditní kartou, od ČSOB, HSBC atd.

  5. lerion (neregistrovaný)

    Clanek jsem precetl a stejne tomu nerozumim. Jednak se mi moc nelibi princip kreditnich karet, radsi utracim penize, ktere mam (ale to neni ted dulezite).

    Co jsem ale nepochopil, tak to vychvalovani ekosystemu. V cem se treba lisi od Master Card debetni karty pridane do Google Pay? Designem a materialem karty? Mam tam nekolik karet u vsech se krasne zaznamenava co kolik, kde a to vcetne lokace. Co Apple Card nabizi navic? (Nehlede na to, ze me spis zajima kolik mi na uctu zbyva a jen velmi obecny prehled jak utracim).

    Apple zas jen sazi na znacku a hype. Uklidnete se vazeni, zadna revoluce ve financnim sektoru se nekona…

    • Karta od MC ti minimálně neudělá slevu v Apple Store….

      • q (neregistrovaný)

        Já myslel že Apple se cenou podbízet nemusí. A tady máme produkt kterého jedinou výhodou je sleva v Apple store

      • Bude to pro tebe novinka, ale i Apple má akce (ty si to pleteš s podbízení cenou). Pro studenty, k příležitosti nějakého dne nebo pro své uživatele.

      • lerion (neregistrovaný)

        Karta od MC mi udela zas spousty slev jinde. Ale to prece proboha nebudu brat jako hlavni duvod porizovat kreditku zrovna od nich, ne?

      • lerion (neregistrovaný): A tak v podstat proč ne? Pokud někde utratíš třeba 100k ročně za domácnost a budeš mít možnost nějakého procenta s tím pohnout…? Na tom v podstatě staví třeba i to Tesco, jejich karty, jejich výhody ve financích, tarifu mobilu, kupony do krámu…. Klasika ne? Co se teď najednou tomu divíš jen pro to, že je to od Apple?:D

      • q (neregistrovaný)

        cuni: Mozna ti unika, Apple Card nema slevy jenom pro studenty, ani nejsou casove omezeny. Mozna ti unika, ale smyslem akce i „podbizene ceny“ je to same, poskytnout lepsi cenu na nejaky produkt, protoze to na nekoho zabere. Protoze ve vysledku ti produkt, ktery prinasi akce, usetri penize. Stejne jak ti usetri penize produkt, ktery ti prinasi jednorazovou slevou pri nakupu. Nic jine smyslem akce neni, usetrit penize. Apple neprodava v ramci akce limitovane edice, ktere jinak nekoupis, jenom sou levnjsi. Jinymi slovy slevnene. Muzes si to nazyvat jak chces, akce, sleva, je to stejne. Opravdu, bych tohle nerozlisovat. pokud bys nebyl autista, tak tomu rozumis. Jako vecny navstvnik bazaru, ktery musi obracet kazdou korunku, abys mel vysnene TCL, bys to mel vedet nejlepe.
        Nebo je v necem rozdil, kdyz bych napsal, ze Apple se nepodbizi cenu, ale akcemi? Je to uslechtilejsi? Spise naopak.
        Takovych obchodu v CR, ktere se podnizeji akcemi, je mraky. A nedela to z nich nic luxusnejsi, kdyz pisou akce, namisto sleva.
        BTW, kdyz konecne kupuijes vysneny iphone? Dual sim jiz davno je. Cekas jeste na nejakou akci? Nebo v cem to vezi. Vis kolik navstev elektra si usetris? :D

      • q (neregistrovaný)

        cuni: „tomu divíš jen pro to, že je to od Apple?:D“
        Protoze, jeste pred par dny se ovce bili do krve, jak se Apple nepodbizi cenou. A ted je OK, kdyz prebira praktiky Tesca.

    • Axl (neregistrovaný)

      Debetni kartou jiz dnes v podstate neni mozne zaplatit za pujceni auta.
      Minimalne (zkusenost) v Italii a Spanelsku budete bez kreditni chodit pesky :-(

      • Skoro mám pocit, že je to tak i v Americe.

      • Axl (neregistrovaný)

        V Americe je to ještě trochu jinak – tam každý má X kreditek spojených s jeho číslem soc pojištění a je podle toho scórován a hodnocen.
        Vlastně člověk, který vydělává $3.000, každý měsíc se postupně dostává s kreditkou do $2.000 minusu a pak to z výplaty srovná a zadlužuje se nanovo, má daleko lepší hodnocení, než člověk, který by vydělával $15.000 a kreditku neměl či nepoužíval, užíval jen debetku a na účtě byl stále (v rostoucím) plusu.

        Protože to, že máte v jedné konkrétní bance na účtu sto tisíc dolarů a utrácíte méně, než vyděláte pomocí debetní karty, to ví jen ta vaše banka. Ale to, že každý měsíc máte sekeru 2 litry na debetce a z vejplaty to tak nějak doplatíte, to o vás (ne v konkrétních číslech, ale v nějakém sdíleném kreditním a rizikovém profilu) vědí všechny banky, všechny leasingové společnosti, všechny hypotekárny, atd…

        Prostě když v USA člověka hodnotí, tak podle schopnosti splácet dluhy a ne podle schopnosti se vůbec nezadlužovat :-(

        Ale v Evropě to je trochu jiné. U těch autopůjčoven to je něčím jiným, že vůbec nejsou ochotné za vypůjčení auta brát hotovost, nebo platbu debetkou. U té kreditky mají nějaké větší jistoty a záruky (asi že třeba při havárii vozu člověka lehčeji zkásnou, lépe se jim blokují zálohy, mají větší jistotu, že i za týden z té karty půjde čerpat, atd…). Hlavně co tak pozoruju, se to změnilo SKOKOVÉ, někdy nedávno (tak 3-4 roky). Do té doby jsem v pohodě auto platil debetkou či hotově. Teď to najednou nejde.

  6. Iphone7 (neregistrovaný)

    „Co jsem ale nepochopil, tak to vychvalovani ekosystemu. V cem se treba lisi od Master Card debetni karty pridane do Google Pay? Designem a materialem karty?“
    Master Card do Google Play musíš přidat manuálně. S Apple card nic řešit nemusíš, o všechno se postará skvělý ekosystém.

    • lerion (neregistrovaný)

      Postup pridany karty do Google Pay:

      > Otevru aplikaci
      > Pomoci fotaku vyfotim kartu
      > Vyckam na potvrzovaci SMS, ktera mi ji automaticky aktivuje

      Tak v cem je ten ekosystem o tolik lepsi? Ze si musim pomerne slozitym zpusobem objednat kreditku a ona se mi automaticky prida? No, ja to bez toho automatickeho pridani zvladnu (druhou moznosti je mit mobilni appku tve banky a vetsina z nich umoznuje pomoci tlacitka kartu do GPay pridat.

      V CEM JE „SKVELY“ APPLE EKOSYSTEM LEPSI? V tomhle ne.

  7. Umkebe Membe (neregistrovaný)

    1) Pro Apple card nemusím být Američan. Mohu být legal alien, který má místo SSN (social security number) ITIN (individual taxpayer number).
    2) „Virtuální kartu“ mám od jiné banky taky, podmínkou telefon s NFC. Opět: Nihil novum sub sole.
    Tak v čem je teda ta Apple card inovativní?

  8. Axl (neregistrovaný)

    Jako prima. Ale kam se to hrabe na možný dopad (a změnu paradigmatu celého finančního světa), který se chystá přivodit Facebook se svojí Librou.
    Mít brandovanou kreditku a k tomu příjemné a doladěné služby okolo je prima.
    Ale založit si SVOU VLASTNÍ MĚNU, to je docela masakr, který může změnit svět.
    A ne, nepíšu to, protože jsem fanoušek Facebooku a jeho Libry (mám jiné favority).
    Ale je zkrátka faktem, že FB může celý současný finanční systém zbourat a přestavět.
    A pokud uspěje, tak jeho konkurenti (Apple, Google, Amazon a mnozí další) budou jen zírat a přemýšlet, jak do rozjetého vlaku naskočit, nebo jak přijít s něčím ještě lákavějším (pro klienty) a inovativnějším.

    • Axl (neregistrovaný)

      Pokud nevíte, jaké terno a vejvar ta Libra pro Fejzbůk bude, tak vězte, že kdokoli si smění svá eura, dolary či koruny za FB Libru (a představte si, že FB ma 2 MILIARDY uživatelů!), tak FB za tyto peníze nakoupí podkladová aktiva do „krycího koše“: například dluhopisy, případně akcie (vsaďte se, že to budou akcie FB a dalších členů Libra konsorcia). A ty dluhopisy nakoupené za vklady všech uživatelů budou mít nějaký VÝNOS. A FB si ho nechá! Meagkšeft.

      A pochybuji, že jde o plácnutí do vody, protože členy Libra konsorcia je vedle FB i Visa, Mastercard, eBay, Uber a další. Je to potenciálně příliš velký byznys, aby si to nechali ujít.

      A samozřejmě k těm výnosům z aktiv držených v krycí rezervě přibudou další zdroje příjmů:
      – obchodníci budou (rádi!) platit za to, že smějí přijímat Libru, případně budou fejzbůku odvádět poplatky podobné, jaké všichni obchodníci platí Vise a Mastercardu (i když to procento bude třeba nižší)
      – a samozřejmě BigData – skvělý přehled o tom, co kdo kdy kde kupuje. To má dnes ohromnou cenu.

      Až se Google, Amazon, Apple a další probudí a uvědomí si, jaký neskutečný kšeft Fejzbůku přenechali, budou chtít také. Ale trh již bude obsazen Fejzbůkem. Budou muset vynaložit úsilí, velké marketingové rozpočty, aby zákazníky přetáhli k sobě. A hlavně jim budou muset nabídnout nějaké lákadlo a tím nejlepším jsou prachy. Buď CashBack z nákupů a/nebo úrok ze zůstatku na účtě (ale na ten si budou muset vydělat tím, že tu „rezervu“ budou investovat do něčeho výnosnějšího, než je státní dluhopis jako v případě FB-Libry).
      Ostatně si myslím, že Facebook dnes vládám a centrálním bankám jen maže med kolem úst tím, že jim slibuje, že v Rezervě budou hlavně jejich dluhopisy (vlády rády slyší, že pro svůj nadměrný dluh budou mít nějaké odbytiště). Ale až v příští krizi úroky půjdou výrazněji do záporu, i Facebook v honbě za výnosem strukturu krycího koše přehodnotí – a narve ty prostředky do akcií, zlata, bitcoinu, nemovitostí, čehokoli, co bude mít výnos (či zhodnocení) kladné (a pokud možno nad inflací).

      Namítáte, že to vlády Fejzbůku nedovolí, že mu Libru zakážou hned v počátku? No možné to je – ale lahev s Džinem již byla otevřena a budou to zkoušet další, až jednou někdo uspěje – pro začátek třeba ne hned v USA, ale v nějaké tolerantnější zemi – ostatně Libra konsorcium nesídlí v USA, ale ve Švýcarsku – předpokládám, že pro to mají dobrý důvod.

      Každopádně bych nepodceňoval lobbistickou sílu Facebooku. On si to myslím prosadí. Nakonec politikům je fuk, co bude za 6 let, protože to už budou někde úplně jinde (pravděpodobně „za vodou“).
      Navíc zákazy Libry by byly vodou na mlýn Bitcoinu (a dalším neregulovaným, necenzurovatelným kryptoměnám), který moc zakázat nelze, ale který je pro vlády a centrální banky větším nebezpečím. A tím FB určitě bude argumentovat také.

  9. Johny (neregistrovaný)

    Na mazání májky na vodě dobrý :D

  10. Axl (neregistrovaný)

    V Americe je to ještě trochu jinak – tam každý má X kreditek spojených s jeho číslem soc pojištění a je podle toho scórován a hodnocen.
    Vlastně člověk, který vydělává $3.000, každý měsíc se postupně dostává s kreditkou do $2.000 minusu a pak to z výplaty srovná a zadlužuje se nanovo, má daleko lepší hodnocení, než člověk, který by vydělával $15.000 a kreditku neměl či nepoužíval, užíval jen debetku a na účtě byl stále (v rostoucím) plusu.

    Protože to, že máte v jedné konkrétní bance na účtu sto tisíc dolarů a utrácíte méně, než vyděláte pomocí debetní karty, to ví jen ta vaše banka. Ale to, že každý měsíc máte sekeru 2 litry na debetce a z vejplaty to tak nějak doplatíte, to o vás (ne v konkrétních číslech, ale v nějakém sdíleném kreditním a rizikovém profilu) vědí všechny banky, všechny leasingové společnosti, všechny hypotekárny, atd…

    Prostě když v USA člověka hodnotí, tak podle schopnosti splácet dluhy a ne podle schopnosti se vůbec nezadlužovat :-(

    Ale v Evropě to je trochu jiné. U těch autopůjčoven to je něčím jiným, že vůbec nejsou ochotné za vypůjčení auta brát hotovost, nebo platbu debetkou. U té kreditky mají nějaké větší jistoty a záruky (asi že třeba při havárii vozu člověka lehčeji zkásnou, lépe se jim blokují zálohy, mají větší jistotu, že i za týden z té karty půjde čerpat, atd…). Hlavně co tak pozoruju, se to změnilo SKOKOVÉ, někdy nedávno (tak 3-4 roky). Do té doby jsem v pohodě auto platil debetkou či hotově. Teď to najednou nejde.

    • Umkebe Membe (neregistrovaný)

      Jseš dost blízko, ale nemáš úplnou pravdu. Pleteš si bonitu klienta s jeho „credit history“. Credit history je záznam o tvých dluzích, který všechny finanční instituce v USA mají povinnost vést, který je dostupný všem. Bonitu klienta je něco úplně jiného a zjišťuje se při každém úvěru, hypotéce atp.

      Autopůjčovny chtějí kreditku, protože na ní provedou blokaci jistiny. Tuto operaci debetka neumožňuje, proto chtějí kreditku.

Napsat komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze. Pokud nechcete neustále vyplňovat pole Jméno a E-mail (nezveřejňuje se), doporučujeme se zaregistrovat. Vyžadované informace jsou označeny *