Pro trh s individuální přepravou to bude znamenat stejnou změnu, jako bylo nahrazení koňského povozu autem se spalovacím motorem. Co nás tedy čeká? Na to, jak budou vypadat auta za pár let, jsme se vypravili podívat do německého Stuttgartu. Starobylé město je historicky spjato s několika automobilkami. My jsme zjišťovali, co plánuje výrobce sportovních vozů Porsche a jak to vypadá s futuristickým Porsche Mission E.
Naftě nepřejí
Stuttgart je jedno z německých měst, které uvažuje o zákazu vjezdu naftových motorů do centra. Pro většinu českých měst by to bylo naprosto nepředstavitelné, místní občanům už ale takový zákaz nebude dělat vrásky na čele. Stačí se podívat na stanoviště taxi služby – Volkswagen Passat GTE, Mitsubishi Outlander PHEV, Volkswagen e-Golf. Co tato auta spojuje? První dva vozy jsou plug-in hybridy. Tzn. nějakých 40 km ujedou jen na elektřinu bez toho, aby se musel spustit spalovací motor. Posledně jmenovaný je pak elektromobil s dojezdem na elektřinu až 300 km. Při běžné taxikařině tak žádné z aut nevypouští emise. Spalovací motor se spouští jen při delší jízdě mimo město.
S dobíjením není problém. Zásuvek je všude plno. Auta tak ve městě nevypouští žádné splodiny a neobtěžují kolemjdoucí ani hlukem. Představa toho, že emise vznikají při výrobě elektřiny také neobstojí úplně. Německo v loňském roce vyrábělo více než 35 % elektrické energie z obnovitelných zdrojů – slunečních, větrných a vodních elektráren. Je to jejich způsob, jak pro dopravu používat obnovitelné zdroje – naše cesta je přimíchávání biopaliv.
Na vlně úspěchu
Automobilce Porsche se daří nejlépe v celé její historii. V loňském roce dodali zákazníkům 246 375 vozů a automobilka zaměstnává 2x více pracovníků, než tomu bylo před sedmi lety. Ale žádný strom neroste do nebe a je třeba se připravovat na změny, které čeká automobilový trh v příštích letech. Tři nejdůležitější trhy na světě, Čína, USA i Evropa, chystají razantní změny v tom, jak ekologická můžou být auta. Včetně supersportů. Z mnoha směrů, kterými se mohla automobilka vydat, si vybrala pro budoucnost cestu elektromobilu. Bez spalovacího motoru. Hybridy nabízí už teď. A ne ledajaké hybridy. Třeba taková Panamera Turbo S E-Hybrid nabízí výkon 500 kW, takže na 100 km/h zrychlí za 3,4 sekundy.
Ale budoucnost je čistě elektrická. Do roku 2022 bude Porsche investovat do elektromobility 6 miliard Eur, tedy asi 153 miliard Kč. Obrovské investice čekají i továrnu na okraji Stuttgartu, v Zuffenhausenu. Jen zbourání současných budov vyjde na 50 milionů Eur. Postavení těch nových, které budou připraveny na elektrickou budoucnost, vyjde na 700 milionů Eur!
Porsche Mission E: v přísném utajení
Před vstupem do továrny automobilky Porsche si musím zalepit fotoaparáty na telefonu. Dokonce i ten přední. Průchod továrnou je snem každého motoristického nadšence. Takových aut, motorů… ale kvůli tomu tady dnes nejsme. Přicházíme do místnosti, kde se nachází prototyp nazvaný Porsche Mission E. Je téměř jisté, že jde zatím o pracovní název, který se s příchodem na trh změní. Kdy se tak stane? Plány automobilky jsou ambiciózní – už ke konci roku 2019.
Není to ale tak, že by Porsche nemělo s elektromotorem v autě zkušenosti. Stačí zapátrat do historie a zjistíte, že už v roce 2010 přišli s modelem 911 GT3 R Hybrid. Byl to takový začátek doby elektrické. Hybridní ústrojí obsahovalo klasický spalovací motor a k tomu byly použity dva elektromotory s výkonem 60 kW.
Porsche Mission E, to jsou úplně jiná čísla. Výkon sériového vozu má být přes 600 koní. Co je u elektromobilu ještě důležitější, to je dojezd. Ten by měl přesáhnout 500 km. Auto zrychlí na 100 km/h za méně než 3,5 sekundy, ale to vlastně není to podstatné. Vozy Porsche se zaměřují více na jízdní zážitky a samotné řízení, než zrychlení v přímce. Porsche Mission E nebude výjimkou.
Lehčí než Panamera
Kam Porsche Mission E zařadit? Řidič obsadí za volantem sportovní pozici, bude se cítit jako v 911. Ale vůz bude čtyřmístný, hlavní konkurencí tak pro něj bude Porsche Panamera. A Panamera je pro Porsche velmi důležitý model. V loňském roce vzrostly prodeje tohoto modelu o 83 %!
Oproti Panameře tak bude o maličko menší a lehčí. Ale cestující by měli mít více místa. Jak je to možné? Je to úplně jinou konstrukcí vozu. Mission E je od začátku navržený jako elektromobil. Baterie jsou ukryté v podvozku pod cestujícími. To pomáhá snižovat těžiště. O pohon se starají 2 elektromotory – každý na jedné nápravě.
Baterie a dobíjení
Největší bolest elektromobilů jsou baterie a dobíjení. To není nic nového. Jak se s tím pere Porsche? První změnu najdeme v použitých akumulátorech. Zatímco koncern Volkswagen, do kterého patří i Porsche, používá baterie s napětím 400 V, Porsche nabízí dvojnásobné napětí, tedy 800 V. To má hned dvě výhody – vodiče v autech nemusí mít takový průřez, protože pro přenos stejného výkonu bude stačit poloviční proud. A také nabíjení bude rychlejší, stejným proudem se baterie dobije 2x rychleji.
V případě Porsche Mission E se příliš nepočítá s tím, že by majitelé jezdili k veřejným dobíjecím stanicím. Vzhledem k dojezdu přes 500 km to nebude potřeba a majitel bude moci své auto dobíjet doma. Technologie v Mission E dokonce počítá s indukčním bezdrátovým dobíjením. V praxi to bude vypadat tak, že zaparkujete v garáži a odcházíte ze svého auta. A to je vše. Bezdrátová nabíječka začne auto dobíjet. Využít lze samozřejmě nabíjení podle toho, kdy je přebytek proudu v síti, nebo když máte elektřinu levnější (tzv. nízký tarif).
Pojedete na dovolenou nebo nějakou delší cestu? Porsche spolupracuje se společností IONITY, která napříč Evropou plánuje postavit 400 rychlonabíjecích stanic s výkonem až 350 kW. Dobití by tak mělo zabrat jen čtvrthodinku, pokud spěcháte do cíle, měli byste za 4 minuty dobít baterie tak, abyste ujeli 100 km.
Porsche si ale baterie nevyrábí samo, vzhledem k cestě koncernu Volkswagen k elektromobilitě by to nebylo ani výhodné. Použity jsou standardní Lithium-iontové baterie, kdo tedy čekal nějakou technologickou změnu, třeba v podobě solid-state baterií, bude zklamaný.
Porsche Digital: digitální big bang
V roce 2016 vznikla v automobilce divize Porsche Digital. Její název napovídá, co bude mít na starosti. Mission E už bude symbolem nové generace automobilů se značnými prvky umělé inteligence. Není to ale tak, že by si inženýři ve Stuttgartu sedli za počítače a začali vymýšlet, co auto bude dělat. Divize má své „head huntery“, kteří hledají start-upy po celém světě. Velké množství z nich pochází z bašty startupů – Izraele. Co všechno tak auto bude v budoucnosti umět, to bude velké překvapení.
Už teď víme, s čím přijde Porsche Mission E. Z řidičského hlediska vypadá zajímavě systém, který bude trénovat řidiče. To znáte z herních simulátorů, kdy vám hra radí, jaká je optimální stopa, kdy začít brzdit, kdy přidávat, abyste byli nejrychlejší. Zkrátka aby se řidič stal lepším. Porsche Mission E si bude umět sám naplánovat servis. Podívá se do vašeho diáře, srovná si jej s volnými termíny v servisu a najde ideální den a hodinu pro servisování.
Budoucí nákup auta už nebude jen u konfigurátoru počítače, ale počítá se s virtuální a rozšířenou realitou. Své auto si tak budete moci prohlédnout ještě před podpisem kupní smlouvy. Samozřejmostí je pak chytrá navigace, spojení s telefonem nebo OTA aktualizace softwaru v autě. Tipujeme, že o divizi Digital v budoucnosti ještě hodně uslyšíme.
Co má Porsche společného s bitcoinem?
Budoucnost Porsche je více digitální, než bychom si mysleli. Na začátku roku oznámil zuffenhausenský výrobce nasazení blockchainových aplikací do vozidel. Tedy stejná technologie, která stojí třeba za bitcoinem. Škrábete se teď za uchem a přemýšlíte, k čemu je to v autě dobré? Blockchain můžete nasadit do všech aplikací, kde je důležitá rychlost a bezpečnost. Myslí se tím třeba odemčení a uzamčení vozidla.
V praxi to bude vypadat tak, že kurýr, který vám veze balíček, si bude moci otevřít zavazadlový prostor vašeho vozu a dát vám sem zásilku a zase zamknout. Zásadní budou také mikroplatby – za parkování nebo dobíjení baterie, zaplacení vjezdu do města nebo platba mýta na dálnici. Úplně nové možnosti se otevřou s příchodem autonomního řízení. Kolektivní data bude moci využívat každý jednotlivec, vše ale zůstane anonymní, bezpečné a promítne se do celé sítě.