Domů » Recenze » Test Mitsubishi Outlander PHEV: jako žádný jiný

Test Mitsubishi Outlander PHEV: jako žádný jiný

Víte, jaký je nejprodávanější plug-in hybrid v Evropě? No dobře, asi je jasné, proč se ptáme. Je to opravdu Mitsubishi Outlander PHEV. Od roku 2013, když přišel vůz na trh, se v Evropě prodalo přes 35 000 těchto aut! Baštou tohoto vozu je Holandsko, Velká Británie a tradičně severské země. Čím okouzluje zákazníky?

Outlander je SUV, se kterým se nemusíte bát vydat i do horšího terénu.

Úplně jiný plug-in

Plug-in hybridy už z našeho seriálu znáte. Jde o vozy s tradičním spalovacím motorem, které ale navíc mají elektromotor. A baterie, které je možné dobíjet elektřinou „ze zásuvky“. Typickými zástupci jsou třeba Audi A3 e-tron nebo BMW 740e. Jenže koncepce Mitsubishi je úplně odlišná od těchto vozů. Důvodem je to, že vůz je z kategorie SUV a očekávají se od něj úplně jiné vlastnosti. Aby bylo možné udržet koncept pohonu všech kol, používá Outlander 2 elektromotry. Jak už asi tušíte, jeden pohání přední a druhý zadní kola. Z hlediska konstrukce vozu to má obrovskou výhodu. Mezi přední a zadní nápravou nemusí existovat žádná spojovací hřídel. Pohon všech kol zkrátka obstarávají elektromotory. To ale není jediné unikátní řešení, které Outlander nabízí. Při jízdě můžete narazit na 3 jízdní režimy, na které se postupně podíváme.

Outlander PHEV je plug-in hybrid. Dobíjí se ze zásuvky.

EV Mode: Electric Vehicle je mód, kdy je Outlander čistý elektromobil. Nepotřebuje ani kapku benzínu, o pohon se starají elektromotory a výkon je nastaven do 60 kW. V tomto režimu se vůz hodí po ježdění po městě, kdy v místě svého provozu nevypouští žádné emise. Čistě na elektřinu z baterií ujede cca 40 km, což by vám mohlo stačit na každodenní dojíždění. Automobilka slibuje dojez „až“ 54 km, ale to byste se museli opravdu hodně snažit.


Není to jednoduché. Benzínový motor, generátor a dva elektromotory.

Series Hybrid Mode: I v tomto režimu pohání vůz dva elektromotory. Spalovací motor už v tomto případě ale běží. Co je nečekané – spalovací motor pohání generátor, který vyrábí elektřinu a tato elektřina pohání elektromotory. Pokud se teď škrábete za uchem a ptáte se proč, tak je to z důvodu větší efektivity. Spalovací motor může bez převodovek a mnoha hřídelí pohánět přímo generátor. Může pracovat v režimu nejlepší účinnosti, jak z hlediska otáček, tak z hlediska zatížení. Elektrická energie z generátoru pak proudí k elektromotorům. Ty si tedy berou energii z baterií i z generátoru, díky tomu jejich výkon narůstá na 60 kW pro přední nápravu a 60 kW pro zadní nápravu.

Baterie jsou uložené v podvozku (snižují tak těžiště vozu), nezabírají místo v kufru. Mrkejte na ten subwoofer!

V těchto dvou režimech se budete pohybovat nejčastěji. Občas se ale stane, že bude potřeba ještě více výkonu, případně pojedete rychlostí nad 120 km/h. Pak se auto přepne do režimu Parallel Hybrid Mode. V tomto režimu spalovací motor pohání přední kola (zadní nemůže, není zde mechanické propojení). Elektromotory pak pohání jak přední, tak zadní kola. Spalovací motor má výkon 89 kW, elektromotry si berou výkon z baterií, čili 60 kW, dohromady máte tedy 149 kW. Nemusíte se bát, že by baterie byly ihned vybité. Pokud nepotřebujete 100 % výkonu spalovacího motoru, budou se baterie dobíjet prostřednictvím generátoru. Tedy generátor si bere výkon ze spalovacího motoru a dobíjí baterie.

18″ kola s pneumatikami 225/55

Ještě více Smart

Zdá se vám to jednoduché? Že to není dost Smart? OK, v režimech jedeme dál! Pokud chcete jezdit s hybridem a využívat naplno jeho potenciálu, musíte při jízdě přemýšlet. Jako řidič musíte ještě dále volit z režimů pro maximální efektivitu. To děláte pomocí tlačítek u voliče jízdních režimů (zpátečka, neutrál, jízda a maximální rekuperace). Které režimy máte k dispozici?

Jednotlivé režimy se volí poblíž voliče jízdních režimů.

CHRG – v tomto režimu se bude vůz snažit baterii dobít v co nejkratším možném čase. Spalovací motor běží, pohání generátor a ten dobíjí baterie. Generátor bude schopný za cca 40 minut dobít baterii. K čemu bude takový režim dobrý? Třeba když máte prázdnou baterii, jedete po dálnici a víte, že konec cesty pojedete městem, ve kterém chcete jet pouze na elektřinu.

SAVE – tento režim uchovává baterie v takovém stavu, v jakém jsou. Využívá se tedy hlavně spalovací motor a kapacita baterií se téměř nemění. Pokud máte třeba jen polovinu baterie, zapnete tento režim tak zhruba ta polovina baterie se zde bude držet neustále.

EV – tímto tlačítkem vynutíte jízdu na elektřinu. Výkon stoupne až na 70 kW.

Displej přístrojovky ukazuje dojezd na elektřinu (25 km) a celkový dojezd (248 km).

4WD – Z popsaného principu výše vyplývá, že Outlender je trvalou čtyřkolkou. Při běžné jízdě se 40 % točivého momentu distribuuje na přední nápravu a 60 % na zadní. V extrémním případě, může dojít k rozdělení až 100 % točivého momentu na jednu nápravu – na kola, která mají trakci. Tlačítkem 4WD dojde k uzamčení točivého momentu 50:50. To se hodí pro případ, kdy chcete, aby trvale a stejně zabírala všechna kola. Mimochodem – jízdu v terénu jsme si samozřejmě také vyzkoušeli a je to výrazně jiná zkušenost, než s jakýmkoliv jiným SUV. Elektromotory nedovolí vůbec žádný prokluz kol (ten je obvykle nežádoucí). Díky záběru elektromotorů je navíc jízda v terénu velice plynulá, je to jízda jako s žádným jiným autem.

Na fotce to nikdy nevypadá tak strašidelně, ale kopec je to fakt prudký.

Možná to teď vypadá, že obsluha auta je složitá a více než řízení se budete věnovat jízdním režimům, ve skutečnosti je ale ovládání jednoduché a intuitivní a vše se za pár minut naučíte. Vlastně můžete nechat vše na automatice a o nic se nestarat, ale pak nedosáhnete tak skvělých výsledků ve spotřebě.

Dobíjení

Je škoda jezdit na benzín, když můžete jezdit na elektřinu. S nižšími náklady, tiše a komfortně. Jak je to tedy s dobíjením? Dobíjet můžete z jakékoliv běžné 230 V zásuvky pomocí adaptéru. Dobíjecí proud je 10 A, plné dobití zabere 5 hodin. Maximální dobíjecí proud z 230V zásuvky je 16 A, pak se auto dobije za 3 hodiny, ale zapomeňte na dobíjení přes prodlužovací šňůru a vůbec celá elektroinstalace musí být v cajku. Není tak problém dobíjet auto v garáži, na zahradě, nebo i v práci. Pokud tuto možnost nemáte, je možné dobíjet u veřejných dobíjecích stanic, které ve velkých městech rostou jako houby po dešti. Zde je možné využít i vysoce výkonné rychlodobíjení. To znamená, že 80 % baterie je dobito za 30 minut, tedy za dobu, kdy si skočíte na nákup. Dalších 20 % už pak nejde tak rychle a plné kapacity je dosaženo po cca hodině. Mitsubishi používá pro nabíjení rozhraní CHAdeMO. To najdete především u vozů asijské výroby. Rozhraní je hodně robustní, kabel má při spojení s autem zajištění a dobíjet lze výkonem až 62,5 kW! Dobíjení probíhá stejnosměrným proudem, takže elektřina proudí rovnou do baterie.

Asi si říkáte, že dobíjet takto malou baterii (kapacita 12 kWh / 300 V / 80 článků) takovým výkonem nebude jen tak. Máte pravdu, baterie má vlastní klimatizaci. Přímo uvnitř baterie se pak nachází výparník, který udržuje i při rychlém nabíjení správnou teplotu baterie. Takže se není čeho bát.

Co smartphone?

U aut s pohonem na elektřinu jsme si zvykli, že k dispozici je aplikace pro vzdálený monitoring vozu. Outlander PHEV není výjimkou. Pro iOS a Android se nabízí aplikace, která umí vzdáleně ovládat vůz – zapínat světla, kontrolovat alarm, aktivovat topení či klimatizaci, ale také rozmrazit sklo, což se v zimě skutečně hodí. Ještě důležitější ale je, že si kontrolujete nabíjení baterie. Pokud máte nízký a vysoký tarif elektřiny, můžete si aktivovat nabíjení jen v době, kdy máte elektřinu v nízkém tarifu.

Se smartphonem pochodíte i u infotainmentu. Na první pohled vypadá dost oldschoolově a někdy i nepřehledně, ale ve skutečnosti je velmi moderní, takže zvládá jak MirrorLink a Android Auto, tak Apple CarPlay. Díky tomu lze přimhouřit oko nad tím, že systému chybí navigace.


Díky zrcadlení displeje smartphonu oželíte integrovanou navigaci.

Jak jede

O autě už víte skoro všechno, ale jak vlastně jezdí? Outlander patří mezi větší SUV. Svou velikostí zapadne do segmentu spolu s auty, jako je Škoda Kodiaq, Nissan X-Trail nebo Hyundai Santa Fe. Svou velikost nijak nemaskuje, za své peníze zkrátka dostanete velké SUV, tak jak to mají zákazníci rádi. Při usednutí také máte pocit velkého prostoru a pocitu, že řídíte velký koráb. Přispívá tomu i velký volant.

Po rozhlédnutí se v interiéru hned najdete nejslabší článek auta. Palubní deska vypadá už několik let stejně a nemoderně. Na druhou stranu ovládání je jednoduché, přehledné a intuitivní. Velkou pochvalu si zaslouží sedadla, ta se skutečně povedla.

Sedadla jsou parádní.

Outlander vybízí ke klidné a pohodové jízdě. Klidně i vyšší rychlostí, ale pro řezání zatáček si vyberte jiné auto. Podvozek je naladěný spíše komfortně, houpavě. V zatáčkách se naklání a s tím klesá i ochota měnit směr. Navíc pokud budete tlačit plyn k podlaze, bude to znamenat, že se roztočí na plné otáčky spalovací motor – benzínový dvoulitr. A jeho hluk až zbytečně hodně proniká do kabiny. Takto jezdit opravdu nechcete. Pokud vsadíte na pohodovou jízdu na elektřinu, budete nadšeni. Velké auto si poradí s rozbitými okreskami s velkou grácií. Budete si moci užívat tichou jízdu na elektřinu a oceníte komfortní naladění.

Plyn na podlaze znamená nepříjemný hluk, stovku jsme zvládli za méně než 9 sekund.

Nakonec to dává smysl!

35 000 prodaných aut v Evropě, to není náhoda. Je tedy Outlander PHEV výhodná nabídka? Je běžné, že za velké SUV zákazníci platí kolem milionu korun. Za tyto peníze pořídíte i Mitsubishi Outlender plug-in hybrid. Do konce září je k dispozici akční limitovaná edice „100 let“ za 1 079 900 Kč. Jde o auto, které vidíte na fotografiích, to má navíc jen perleťový lak za 14 000 Kč. Prakticky jde o auto v plné výbavě se zárukou 5 let a 8 let na baterii (nebo 160 000 km).

Outlander je poctivé auto za slušné peníze.

Takže cenou se vůz nevymyká konkurenci. Pokud máte možnost dobíjet auto elektřinou, můžete jezdit s náklady méně, než 1 Kč na kilometr. Já jsem dobíjel vždy, když to šlo, především u obchodních center, když jsem nakupoval. Po týdnu ježdění palubní počítač ukazoval, že na elektřinu jsem jezdil v 59 % času a že moje průměrná spotřeba byla 3,4 litrů benzínu na 100 km. A to je opravdu solidní výsledek. Dobrá pořizovací cena, dobře postavené auto, nízké provozní náklady, takže ono to celé nakonec dává smysl, nemyslíte?

Spotřeba 3,4 litrů benzínu? Kdo z vás to má?

 

 


Mitsubishi Outlander PHEV

7.6

design vozu

8.0/10

vzhled a zpracování interiéru

6.0/10

propojitelnost s telefonem

7.8/10

dojezd a výdrž baterie

8.5/10

Klady (+)

  • Komfortní elektrická jízda
  • Příznivá cena
  • Kreativní řešení pohonu 4x4
  • Nadstandardní záruka
  • Nízké provozní náklady
  • Schopnosti mimo silnice
  • Prostornost

Zápory (–)

  • Nemoderní interiér
  • Nepřehledný infotainment
  • Hluk benzínového agregátu
  • Chybí navigace
  • Nevhodný pro sportovní jízdu

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.
avatar
600
  Sledování diskuze  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pat
Anonym
Pat

Ja chcem kupovat toyota hilux, skoda ze pickupy nemaju takyto hybridny pohon

weth
Anonym
weth

diky za test, prijemne pocteni.

rock
Anonym
rock

Za jiné velké SUV možná zákazníci okolo milionu platí, ale za velké SUV od Mitsubishi zaplatí 785 tisíc (Outlander 2.0 l 110 kW, edice 100 let) – tedy o 300 000 tisíc míň. To má psanou kombinovanou spotřebu 6.4 l, takže investice navíc do hybridu se vrátí asi tak po těch 300 000 km. Ve městě možná o něco dřív, mimo město – pravděpodobně vůbec…

Jirka
Anonym
Jirka

Klid, autor je postizeny ekovozy, takze zdravy usudek necekej. Tohle se kupuji emocema, ne rozumem.

rock
Anonym
rock

No jo, asi mne zmátlo to „analytik každým coulem, který miluje matematiku a fyziku“, co má autor v podpisu.