TOPlist

Test Audi A3 e-tron: dva v jednom

V rámci našeho redakčního seriálu SMARTauto jsme vám ukázali už kde co. Auto elektrické. Auto elektrické a prémiové. A ukázali jsme vám i hybrid. Tedy auto kombinující spalovací motor s elektrickým. Audi A3 e-tron je také hybrid. Ale s velkým rozdílem. Má totiž takový dojezd, že na běžné denní dojíždění nebudete muset benzínový motor startovat.

Tichá jízda bez lokálních emisí. To je oč tu běží. Praktické do města i do přírody.

Plug-in

Audi A3 Sportback e-tron je totiž plug-in hybrid. Zatímco běžný hybrid dobíjí akumulátory jen tradičním motorem, plug-in hybrid používá vnější napájení – dobíjíte jej ze zásuvky. Velký rozdíl je také v dojezdu. Běžný hybrid ujede na elektřinu pouze jednotky kilometrů. Plug-in hybrid se v praxi pohybuje s dojezdem mezi 30 a 40 km. V praxi to znamená jediné. Přes týden s ním můžete bez potíží jezdit do práce čistě na elektřinu a na víkend máte auto, se kterým ujedete 1000 km na jeden zátah. Auto tak řeší krátký dojezd elektromobilů a zároveň je přátelské k prostředí, ve kterém žijete.

Bez emisí. Jako vážně.

U článku s eGolfem se rozjela zajímavá diskuze. Diskutující napadali informaci, že není pravda, že auto při jízdě nevypouští emise. Ale je to tak. Auto při jízdě na elektřinu opravdu žádné emise oxidů dusíku (to jsou opravdoví škůdci) při jízdě do vzduchu nevypouští. Nemáte tak smrad v garáži, neobtěžujete sousedy, nezpůsobujete smog v městech plných lidí. Auto je samozřejmě třeba dobít elektřinou a tu vám jednorožci neupředou. Jenže výroba elektrické energie v elektrárnách je mnohem efektivnější a čistší, než spalovacím motorem. Téměř jednu třetinu elektrické energie získáváme z jaderných elektráren, 10 % je pak z obnovitelných zdrojů. V obou případech jde o velmi čistý zdroj energie.

A to co platilo pro eGolf, to platí také pro Audi A3 e-tron. Po městě můžete jezdit bez vypouštění emisí. Navíc při brzdění se kinetická energie nemění na teplo, ale rekuperací se energie ukládá do baterií.

Sedíme virtuálně

Ve velmi krátkém okamžiku jsem přesedal z Volkswagen Arteon do Audi A3 e-tron. Tedy do auta posazeném o třídu níž. Okamžitě ucítíte ten rozdíl. Rozdíl ve prospěch Audi. Materiály jsou mnohem kvalitnější, příjemnější, všechna tlačítka reagují ještě příjemnější, přesněji. Máte pocit, že v tomto autě si dal někdo opravdu moc záležet na tom, abyste se cítili velmi příjemně. A to se mu povedlo. Jako smart-nadšence vás první zaujme, že klasické budíky přístrojvky byly vyměněny za displej. Automobilka jej nazývá Audi virtual cockpit. Displej má velikost cca 12″ a rozlišení činí 1440 x 540 pixelů. Hustota pixelů je tedy 125 ppi, což je mnohem méně než u smartphonů, ale na displej se díváte z mnohem větší vzdálenosti, takže jednotlivé body opravdu nevidíte. Vykreslování probíhá rychlostí 60 fps, takže o plynulost se opravdu bát nemusíte. To je ostatně vidět i na našem videu ukazující zrychlení (nahráváno také 60 fps). Ručička otáčkoměru se pohybuje opravdu plynule. Audi se netají tím, že o vykreslování se stará čip Nvidia, konkrétně jde o čip Tegra 3.

Hračičkové přivítají velmi široké možnosti individualizace zobrazení. V nabídce jsou desítky různých možných zobrazení informací, velikostí a vzhledů. Ty se navíc umí měnit podle toho, v jakém jízdním režimu právě jedete.

Jak jede

I na 18″ kolech je Audi A3 až nečekaně komfortní. S nerovnostmi si poradí mnohem lépe, než veškerá konkurence v této třídě. Řízení poskytuje dokonce i malou zpětnou vazbu, ale na sportovní jízdu e-tron rozhodně není stavěný. Díky vysokému točivému momentu motorů se vám nezřídka protočí přední kola, obzvláště pak v zatáčce, kdy je jedno kolo nadlehčené.

Ve zrychlení v přímce ale bez potíží zatopí autům s výkonem přes 250 koní. Při našem měření zrychlení jsme stovku pokořili za 6,6 sekundy. Stačí pak dalších 10 sekund a auto jede 170! Kombinace elektromotoru a benzínového motoru zkrátka přesvědčí. Ostatně, mrkněte se na naše video.

Samotná jízda na elektřinu je pak tradičně velmi příjemná. Podle způsobu jízdy ujedete na jedno nabití mezi 30 a 40 km (automobilka slibuje až 50 km)

Na co sází

Základem pohonu je rozšířený motor 1.4 TFSI naladěný na výkon 110 kW. Ten ale hraje druhé housle. Startuje jen když potřebujete více výkonu, nebo když jsou baterie vybité. Jinak se o pohon auta stará elektromotor o výkonu 75 kW. Přenos točivého momentu na kola, to je úkol pro šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodku S tronic, kterou můžete z jiných koncernových vozů znát pod označením DSG.

Lithiový akumulátor má kapacitu 8,8 kWh, což není mnoho. To znamená, že nabíjení netrvá příliš dlouho. Dobíjení probíhá přes klasický “pětikolík” Mennekes. Bohužel není k dispozici rychlodobíjení stejnosměrným proudem. Ale je to pochopitelné – baterie je malá a rvát do ní 50 kW, to by asi nedopadlo dobře. U veřejné dobíjecí stanice trvá dobíjení cca 2 hodiny, pokud budete dobíjet doma z 230 V zásuvky, počítejte s cca čtyřmi hodinami. Malá nabíječka, která je zabalena v elegantním kufříku, nabízí kromě 230V vidlice také třífázovou vidlici (380 V), kterou auto dobijete samozřejmě rychleji. Pokud tak přijedete na chatu, můžete odpojit cirkulárku a připojit sem e-tron.

Průměr za posledních 1000 km? 392 km jen na elektřinu.

Spojení s telefonem

Spárování auta s telefonem je velmi snadné a probíhá jak jinak, než přes Bluetooth. Výhodou je, že k vozu můžete mít připojené 2 telefony současně. To mnoho integrovaných systému neumí. Palec nahoru! Kromě profilu pro telefonování můžete využít i Bluetooth profil pro streamování hudby, ale to není nic překvapivého. Co překvapivé je, to je funkce pro diktování SMS. O převod z hlasu na text se stará přímo systém auta, nikoliv smartphone a funguje to znamenitě.

Kromě Bluetooth je možné použít pro připojení telefonu také USB kabel. Systém Audi MMI podporuje jak technologii Apple CarPlay, tak MirrorLink pro přenos vybraných aplikací na displej multimediálního systému. Připojovat auto k internetu není potřeba – má vlastní SIM kartu, takže není třeba vytvářet hot-spot z telefonu.

Audi connect

Kromě aplikací ze smartphonu můžete využít i aplikace v Audi MMI, které se jmenují Audi connect. Umí toho opravdu hodně, pokud si chcete prohlédnout plný seznam funkcí, mrkněte se přímo na web Audi. V průběhu času se naučíte funkce používat čím dál víc. Zobrazení cen paliva v okolí vám ušetří peníze. Při popojíždění v kolonách díky adaptivnímu tempomatu můžete po očku sjíždět Twitter nebo vlastní RSS kanály. Jak Twitter funguje, to ukazuje naše video.

Velmi praktické je hlasové vyhledávání, kdy lze využít i funkce hledání on-line. Audi connect si pak sahá na Google, takže můžete najít doslova cokoliv. Navíc bez vypisování, zkrátka jen řeknete, co chcete najít. Jak to funguje v praxi opět ukazuje naše krátké video.

Při jízdě určitě oceníte i dopravní informace on-line, kdy navigace umí dynamicky měnit trasu tak, abyste se vyhnuli zácpám, uzavírkám apod.

Aplikace pro smartphone

Nebylo by to dostatečně smart auto, pokud by k němu nebyly aplikace. Audi má aplikace hned dvě, podle nás trochu nelogicky rozdělené, určitě by to šlo elegantně zvládnout i jednou aplikací. Aplikace myAudi mobile slouží především pro ovládání systému Audi connect. Přímo z mobilu si tak můžete do systému poslat třeba cílovou destinaci do navigace, zjistit informace o dopravě,nakonfigurovat Twitter nebo RSS kanál. Výhodou je, že aplikace je kompletně lokalizovaná do českého jazyka.

myAudi mobile
Cena: zdarma
myAudi mobile
Cena: zdarma

Druhá aplikace se nazývá MMI connect a v případě e-tronu v ní můžete mít přehled nad dobíjením auta, aktivovat klimatizaci ještě před příchodem k vozu, k dispozici jsou i jízdní data, poloha zaparkovaného auta. Zajímavé je, že některé funkce se dublují s myAudi. Ergonomie užívání aplikace má ale značné mezery a určitě by šlo většinu ovládání udělat o dost lépe. Tady na vývojáře čeká kus práce. Ostatně hodnocení 2,8 hvězdičky z 5 na Google Play ukazuje, že uživatelé příliš spokojení nejsou.

MMI connect
Cena: zdarma
Audi MMI connect
Cena: zdarma

Zájem je, ale…

Audi A3 je na českém trhu úspěšné. Za prvních 7 měsíců se prodalo 177 kusů, což je více, než třeba konkurenčního BMW 1. Jenže 109 jich bylo s benzínovým motorem, 67 s naftovým a jen jeden prodaný vůz byl e-tron. Přitom cenový rozdíl není zase tak velký. Základní e-tron vyjde na 1 017 900 Kč, což znamená nárůst ceny o cca 20 %. V tomto segmentu by přitom kupující neměl být až tak cenově citlivý. Výhod na straně e-tronu přitom není málo. Běžné jízdy zvládnete levně a komfortně jen na elektřinu, nejste omezeni dojezdem elektromobilu, auto má neskutečnou dynamiku a především se s ním skvěle jezdí. Nejsme tedy zatím připraveni na novou éru? Co myslíte?

 

Audi A3 Sportback e-tron

Audi A3 Sportback e-tron
9.1

design vozu

8.5/10

vzhled a zpracování interiéru

9.9/10

propojitelnost s telefonem

9.5/10

dojezd a výdrž baterie

8.5/10

Klady

  • výhody elektromobilu
  • výhody tradičního vozu
  • velmi komfortní jízda
  • špičkový interiér

Zápory

  • vyšší cena
  • horší aplikace pro smartphony
  • chybí rychlonabíjení
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku