TOPlist

Test Lexus IS 300h: jiná cesta k prémii

Když se řekne prémiová značka, většině z nás si vzpomene na Audi, BMW a Mercedes. Někdo možná i na Volvo. Jenže koho na první dobrou napadne také Lexus? Jenže je to škoda. Protože třeba Lexus IS rozhodně mezi prémiovky patří. A proto nemůže chybět v našem seriálu SMARTauto.

Lexus IS nemá na růžích ustláno. Musí totiž bojovat s takovou konkurencí, jako je Audi A4, BMW 3, Mercedes-Benz C, Volvo S60, ale co si budeme povídat, také se Škodou Superb.

Asijský design

Design vozů Lexus nikdy nejel na stejné vlně, jako evropská konkurence. Nový IS to jen potvrzuje. A v tomto případě je to moc dobře! V červené barvě vypadá zkrátka fantasticky. Vůz jsme měli ve výbavě F SPORT, která zahrnuje 18″ kola, sportovní vzhled nárazníku, chladiče a vůbec detaily, které IS dávají skutečný šmrnc. Ani interiér nedělá ostudu výbavě F SPORT. Sportovní sedačky jsou ????. V těchto vedrech oceníte, že jsou klimatizované – jemnými otvůrky z nich proudí vzduch, takže sedačka je příjemně chladná a nepotíte se na ní. Volant je maličký a skvěle padne do ruky. Paráda!

Hybrid

Lexus IS se dodává jen ve dvou motorizacích. Levnější je benzínový dvoulitr s turbem. My jsme měli k dispozici verzi 300h. H v názvu znamená, že jde o hybridní pohon. Zážehovému čtyřválci o objemu 2,5 litru a výkonu 133 kW tak pomáhá ještě elektromotor. Ten má výkon 105 kW. Kombinovaný výkon benzínového a elektromotoru je pak 164 kW, nebo chcete-li 223 koní. To už je docela slušný výkon.

Kde se bere elektřina? Lexus IS není plug-in hybrid. To znamená, že ho nemůžete externě dobíjet. Ta se získává dvěma způsoby. Jednak rekuperací, jednak přímo spalovacím motorem. Pokud při jízdě brzdíte jen jemně, brzdy se vůbec neaktivují. Pohybová energie se přeměňuje v elektrickou a ta se ukládá do baterií. Pokud rekuperace nestačí, zapojí se do dobíjení i spalovací motor.

Jak oba motory spolupracují? Ani o nich nevíte. Na displeji to můžete pozorovat, ale jejich sladění je bezchybné. Při jízdě se běžně stává, že se spalovací motor vypne a vy jedete jen na elektřinu. Částečně to můžete ovlivnit volbou jízdních režimů (od Eco přes normal, S až po S+). Případně tlačítkem EV (Electric Vehicle) můžete vynutit jízdu jen na elektřinu. Tedy za podmínky, že pojedete nízkou rychlostí a máte dostatečně nabité baterie.

K čemu je to vlastně dobré? Na elektřinu ujedete jen pár stovek metrů. Třeba když vjíždíte nebo zajíždíte do garáže a nechcete v tomto místě vypouštět spaliny. Hybridní pohon má v autě 2 zásadní výhody. První je úspora paliva. Elektromotor pomáhá spalovacímu motoru tam, kde je ten spalovací nejméně efektivní, tedy třeba při rozjezdech. Zároveň se může spalovací motor vypnout tehdy, když je jeho běh neefektivní nebo zbytečný – třeba při popojíždění v kolonách. A docela to funguje. Na udávanou spotřebu 4,2 litru jsme se sice nedostali, ale jezdit i velmi dynamicky do 7 litrů není s Lexusem IS 300h žádný problém.

Druhou výhodou je dynamická jízda. 105 kW, které vám pomůžou je zkrátka znát. Zrychlení je v autě tak samozřejmé a tak nenápadné.

Jak jezdí?

Co se týče sportovních jízdních vlastností, tady Lexus vždycky trochu zaostával. A současný IS si také nekoupíte proto, abyste mohli vymetat okresky. Může za to příliš silný posilovač řízení, který poskytne jen málo zpětné vazby. Druhým důvodem je převodovka e-CVT. Znamená to, že nemá rychlostní stupně – převod se variabilně mění. Než to složitě popisovat, mrkněte se na naše video, jak Lexus IS zrychluje. Otáčky rostou, rostou a rychlost také. Ale není zde žádné přeřazování. Na sportovní ježdění to není optimální varianta převodovky.

Jakmile ale vyrazíte na dálnice, budete si chrochtat. Auto je pohodlné a především velmi tiché. Ani sebelepší naftový motor nenabídne takovou oázu ticha, jako Lexus IS.

Lexus IS není pocitově žádný trhač asfaltu, podle našeho měření je ale na 100 km/h za 7,5 sekundy. A to je dost slušný výsledek. Navíc sledujte, s jakou ochotou letí rychlost až ke 160 km/h. Poháněna jsou jen zadní kola.

Je Smart?

V rámci faceliftu dostal Lexus IS nový infotainment. Jeho doménou je 10,3″ multifunkční displej. Lexus stále zůstává u ovládání jakousi virtuální myší. Jelikož to není můj první Lexus, tak jsem si na ovládání zvykl velmi rychle. Pohyb myši je vždy definován tak, jaké máte menu na obrazovce. Abyste tomu rozuměli, pokud si můžete vybrat ze 4 položek, myš se fyzicky tváří tak, jako kdyby měla skutečně jakési 4 aretace. Takže velmi přesně se pohybujete, i ve složitých menu. Pokud vám moderní technologie nedělají problém, zorientujete se jedna dvě.

Displej si můžete rozdělit na poměru 2:1 a nechat si zobrazovat doplňkové informace. Třeba navigaci a vedle toho stav baterií. Je to logické a přehledné. Lexusu nechybí ani on-line funkce, i když v porovnání s konkurencí tady ztrácí. Na portálu my.lexus.eu si své auto zaregistrujete a tím získáte přístup ke Google vyhledávači v navigaci. Jak to funguje? Auto musíte připojit k Wi-Fi hotspotu, který vytvoříte třeba ze svého mobilu. Při vyhledávání v navigaci pak stačí zadat prakticky cokoliv. Dotaz se odešle na Google a ten vždycky něco najde.

Co je hodně smart, to je hlasové ovládání. Funguje i v češtině a ovládáte jím prakticky celý infotainment. Rádio, multimédia, navigaci. Pochválit musíme i úroveň porozumění, na auto zkrátka mluvíte a ono vás chápe.

Svou cestou

Pár dní s Lexusem IS bylo velmi příjemných. Je to auto, které si zkrátka zamilujete. Pokud se s hybridem naučíte jezdit, budete jezdit stejně ekonomicky, jako s naftovým motorem. Jen o dost čistěji a v naprosté tichosti. Lexus IS je takové rozmazlování řidiče. Ticho, pohoda a klid, které auto umí poskytnout, je obdivuhodné. Pokud ale máte raději řádění po okresce, driftování a vymetání zatáček, poohlédněte se jinde.

Lexus IS 300h

Lexus IS 300h
8

design vozu

8.5/10

vzhled a zpracování interiéru

8.0/10

smart funkce

6.5/10

jízda

9.5/10

sportovnost

6.0/10

komfort

9.5/10

Klady

  • neokoukaný design
  • vysoký jízdní komfort
  • luxusní prvky interiéru
  • hybridní pohon
  • příjemná spotřeba

Zápory

  • příliš účinný posilovač řízení
  • méně smartfunkcí
  • malá možnost individualizace
  • jen 2 pohonné jednotky
  • bezestupňová převodovka
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku