Sledujte nás na YouTube

Test BMW i3: takhle má vypadat chytré auto

Automobilky se dlouho k chytrým řešením nehlásily. Kdejaké čínské autorádio s Androidem toho nabídlo více, než vestavěný audiosystém za desetinásobek ceny. Teď se ale všechno otáčí. V našem seriálu SMARTauto jsme se podívali na to, jak vypadá chytré auto od BMW.

Řešení od BMW se jmenuje ConnectedDrive a můžete si jej objednat do celé současné produkce vozů BMW, ať už máte „základní“ jedničku, nebo vymazlenou sedmičku. Pravda, liší se displejem i funkcemi, ale základ zůstává stejný.

My jsme si systém zkoušeli na BMW i3. Není to úplně výkladní skříň technologií, které BMW nabízí, ale nádech budoucnosti zde rozhodně je. Jedná se totiž i 100 % elektromobil.

Spojení s telefonem

Asi vás nepřekvapí, že spojení s telefonem proběhne úplně stejně, jako s každým jiným handsfree v autě. Tedy přes Bluetooth. Dojde jak ke spojení profilu pro telefonování, tak profilu pro přehrávání hudby. Bezproblémová je synchronizace kontaktů, včetně fotografií, tohle funguje bez zaváhání.

Přehrávání hudby z telefonu je naprosto bezproblémové. V BMW můžete mít dokonce nainstalovaný Spotify, takže svou oblíbenou hudbu vlastně ani z telefonu spouštět nemusíte. Pecka! Do reproduktorů lze posílat i zvuk z aplikací, jako je YouTube nebo DVTV. Jediný problém byl u aplikace Stream.cz. Telefon se tváří, že zvuk vysílá, ale z reproduktorů se line jen ticho.

Stále on-line

Výhodou auta je, že má integrovanou SIM kartu a je tedy stále připojené k internetu. SIM karta se nachází v útrobách vozu, takže ji sami nevyměníte. K čemu všemu ji využijete? Já jsem nejvíce ocenil on-line data při jízdě ucpanou Prahou.

Do navigace zadáte cíl a navigace vás vede – nejrychlejší cestou. Přitom bere v potaz aktuální dopravní situaci. Tzn. že se velmi dobře umí vyhýbat právě teď ucpaným místům. A klobouk dolů před schopnostmi objíždět kolony. Můžete si být jistí, že Waze už potřebovat nebudete. I když tedy policii nehlásí.

Navigace je TOP. Automaticky vás totiž vezme po nejrychlejší trase. Kolonám se tak vyhnete.

Ruku v ruce s tím jde vyhledávání on-line. Zkrátka se při navigování nespoléháte na to, co má navigace uložené v POI, ale spoléháte se na Google a že umí vyhledávat. A to fakt umí.

Součástí BMW Connected je také webový browser. Jako ano, je tam, ale na férovku, používat ho nechcete. To co máte ve smartphonu je mnohem lepší.

Vzdálená správa

Ta pravá legrace začíná po připojení auta do cloudu. Postup je to docela jednoduchý. Na stránce bmw-connecteddrive.cz se zaregistrujete. Přidáte ke svému profilu auto – jednoduše stačí vložit VIN vozu.

Do svého smartphonu si pak nainstalujete aplikaci Connected a s tou pak přistupujete vzdáleně ke svému vozu. Vzdáleně ovládáte zámky dveří, takže není problém auto vzdáleně zamknout či odemknout třeba z druhé strany zeměkoule. Vzdáleně lze zatroubit nebo aktivovat světlomety. Co se hodí o něco více, to je možnost vzdáleně aktivovat klimatizaci. Než přijdete do auta, můžete tam mít příjemně, ať je venku vedro nebo mráz.

Pokud si nejste jistí, kde jste zaparkovali, v aplikaci si ověříte polohu vozu. Aplikace se umí propojit s vaším kalendářem, takže pokud máte naplánovanou schůzku včetně lokality, můžete si ji z telefonu přímo poslat do navigace auta. Navíc vám aplikace řekne, jak dlouho na místo pojedete, včetně zdržení kvůli dopravě. Co víc si přát?

Vše co nevíte o elektromobilech

Během pár dnů, co jsem měl auto půjčené, jsem dostal mraky a mraky dotazů k autu. Od náhodných kolemjdoucích. Maminek s kočárky, teenagery, i od důchodců. Na co se kolemjdoucí ptali?

Kolik to ujede na jedno nabití? BMW tvrdí, že 200 kilometrů. V reálu počítejte tak 180 km.

Přední úložný prostor je maličký. Akorát se tam vejdou nabíjecí kabely.
Vzadu je to lepší a BMW i3 nevystupuje z řady městských aut. Motor je nad zadní nápravou.

Jak dlouho se to nabíjí? Jsou tři nejrozšířenější způsoby, jak auto nabíjet. Ta nejpomalejší je z domácí zásuvky, tedy na běžných 230 V. Tedy ze zásuvky, do které si dáváte nabíječku na mobil. Maximální dobíjecí proud je 12 A, takže dobíjení zabere přes 12 hodin.

Druhou možností jsou veřejné dobíjecí stanice. Jen v Praze jich najdete pár desítek a elektromobil zvládnou dobít za cca 4 hodiny. Zobrazí je třeba aplikace eNabíjení pro iOS, případně pro Android lze využít oficiální aplikace BMW Connected.

eNabíjení
eNabíjení
Cena: zdarma
  • eNabíjení Screenshot
  • eNabíjení Screenshot
  • eNabíjení Screenshot
BMW Connected
BMW Connected
Autor: BMW GROUP
Cena: zdarma
  • BMW Connected Screenshot
  • BMW Connected Screenshot
  • BMW Connected Screenshot
  • BMW Connected Screenshot
  • BMW Connected Screenshot
  • BMW Connected Screenshot

Pokud jste v největší krizi, vyhledáte rychlodobíjecí stanici. Těch najdete jen pár, ale stojí to za to. Už když připojujete fakt těžký kabel, tušíte, že to bude mazec. A taky že jo. Na 80 % kapacity se baterie dobije za cca 30 minut. Mají výkon 50 kW!

Prokletí naftařské lobby. Tohle auto jezdí jen na elektřinu.

Kolik stojí ujetý kilometr? Začneme spotřebou. Ta se pohybuje kolem 16 kWh / 100 km. Já nemám žádný speciální tarif, takže 1 kWh z 230 V zásuvky mě vyjde na cca 5 Kč. Takže 100 km vyjde na 80 Kč. Pokud byste si vzali nějaký speciální tarif pro elektromobily, můžete se dostat zhruba na poloviční cenu. Nejzajímavější ale je, pokud jezdíte k veřejným dobíjecím stanicím. Třeba ČEZ nabízí nabíjení bez omezení – s měsíčním paušálem 450 Kč (bez DPH). A nabíjejte si jak chcete. Třeba každý den.

Jak se s tím jezdí? Skvěle. Auto je tiché, velmi výkonné, hi-tech. Do města a pro jízdu v kolonách úplně TOP.

Jede to rychle? To je relativní. Více než 154 km/h (dle tachometru) jsme z toho nevytáhnul. Ale zrychlení je pekelné. Hlavně ve městě, kde se obvykle zrychluje do 70 km/h za sebou necháte naprostou většinu aut. Pak už to jde pomaleji. Zrychlení na 100 km/h je pak ze něco lehce přes 7 sekund. I to ale řadí i3 mezi nejlépe zrychlující auta na silnicích.

Takto zrychluje BMW i3 a takto to vypadá, když dobíjíte doma nouzově. Kvůli bezpečnosti lze snížit dobíjecí proud, aby se prodlužovačky neroztavily.

Řídí to samo? Ne tak úplně. Má to autonomní režim jízdy, který funguje na dálnicích a v průtazích městem, třeba na Jižní spojce. Ale jen do rychlosti 60 km/h. Pak se auto drží vozu před vámi. Zrychluje a zpomaluje podle něj a také zatáčí. Je ale třeba mít ruku na volantu, nebo se ho čas od času dotknout.

Co údržba? Auto nemá převodovku, spojku, chladič,… vlastně nemá prakticky nic, co běžné auto. Má jen motor a baterky. Ty by mohly být použitelné cca 10 let. Pak se uvidí. Jo a brzdy prakticky nevyužíváte. Stačí sundat nohu z plynu a hned se rekuperuje. Tzn. kinetická energie se mění zpět na elektrickou. Brzdy budete potřebovat jen v nouzových situacích.

Má to budoucnost? Je to jedna z cest. Asi by nebylo možné, aby všechna auta okamžitě začala jezdit na elektřinu, ale v České republice je jen letos asi 0,5 % nových aut registrovaných jako elektromobily. A půjde to nahoru. Za 6 let už budete řešit, jestli zůstat u benzínu, nebo přejít k elektromobilu.

BMW i3

6.4

design vozu

8.7/10

vzhled a zpracování interiéru

7.5/10

propojitelnost s telefonem

9.2/10

dojezd a výdrž baterie

6.7/10

výdrž baterie

0.0/10

Klady (+)

  • tichý a ekologický provoz
  • kompaktní rozměry vozu
  • chytré funkce
  • propojení s telefonem
  • pružné zrychlení

Zápory (–)

  • vysoká pořizovací cena
  • omezený dojezd
  • dlouhé „tankování“
  • přístup na zadní sedadla až po otevření předních dveří

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

9 komentářů

  1. b-i-k-e-r (neregistrovaný)

    Tech 200 nebo 180 km je pri normalnim pouzivani? (mesto, zacpa, sem tam dalnice?) Nebo je to jako jsem nekde videl tusim u tesly, kde bylo pod carou uvedeno ze udaj o dojezdu plati pri neprerusovane jizde konstantni 90kou bez pustene klimatizace?

    Pripadne da se jako u tesly koupit auto s vetsim dojezdem? (s vice baterkama?)

    • Stick (neregistrovaný)

      BMW i3 se prodava jeste s benzinovym generatorem za priplatek, rikaji mu REX a je to obycejny dvouvalec ze skutru BMW C600 sport, ma 20l nadrz a prodlouzi dojezd cca o 300km

    • Vratislav Klega

      Dobrý den, těch 180 km je reálných. Při běžném používání, klimatizace, hudba, zkrátka bez omezování. Vtip je docela v tom, že auto po městě zase tolik nežere. Baterky mizí spíše při jízdě vyšší rychlostí, ve městě je to v pohodě. Navíc brzděním neztrácíte energii. Ta se rekuperuje. Jasně, nebude tam 100 % účinnost, ale třeba jízda z Barrandovského mostu = 2 km jízdy navíc.
      Navíc s autem zkrátka nejezdíte 0-100 %. Jdete nakoupit, hodíte auto na nabíječku. Jdete si zaplavat do bazénu, hodinu se dobíjí. V praxi tak pořád držíte baterii mezi 30 a 80 %.

  2. Taxator (neregistrovaný)

    Zajímavý článek.

    Měl jsem před pár týdny na víkend půjčený Nissan e-NV200. 100% elektrická dodávka, takový MPVčko. Jízdní vlastnosti supr, zrychlení jak blázen, naprosto tichý, moderní technologie, … Jediný, co to omezuje, je ten dojezd.

    U Nissana je udáván dojezd 150 km, reálně se dostanete na 120 km. Samozřejmě zapnete rádio -> sníží se dojezd. Zapnete klimatizaci/topení -> sníží se dojezd. Sice jen o nějakých 10 – 15 km, ale i to je dost znát.
    Je to určitě praktické pro lidi, co jezdí jen po městě a večer mají možnost si to doma napíchnout do zásuvky. Na nějaké delší trasy (více jak 50 km) to rozhodně není. Pokud teda nechcete každou chvíli tvrdnout hodinu na nabíječce.

    S údržbou si člověk opravdu nemusí lámat hlavu. Musíte jen jednou za čas vyměnit chladící kapalinu, brzdovou kapalinu. Pak se tam může pokazit jen elektroinstalace a baterie. Na baterky je sice záruka (u Nissana 5 let na její kapacitu). V případě výměny provozovatelem se ale jedná o tučnou částku (cca 150 tisíc korun).
    Dál by někoho mohla odradit pořizovací cena. Ta se pohybuje okolo 1 milionu korun. EU sice poskytuje zajímavé dotace, ale pořád se jedná o značnou částku.

    Určitě se jedná o zajímavou alternativu oproti naftovým a benzínovým motorům. Ale použitelný to bude tak za 5 – 10 let.

  3. Jirka (neregistrovaný)

    TOHLE BUDOUCNOST NENI.
    180km je za ideálních podmínek, zkuste si v létě zapnout klimu, nebo v zimě zatopit. Rázem je tam 130km.
    Záruka na baterie je 10let při standartním dobíjení. Při rychlodobíjení je tuším jen 5 let.
    Co rozvodná sít, jestli se elektromobily rozšíří? Na takovou zátěž není stavěná.
    Výroba auta a následná ekologická likvidace zatěžuje životní prostředí daleko víc, než nějaké auto na naftu.

    • Vratislav Klega

      Dobrý den Jirko, také neříkám, že je to budoucnost, ale je to jedna z cest, která se rozšíří. Za 5 let se bude 5 % nových aut registrovat jako elektromobily. Na to si vsadím :)

    • JAN TICHY (neregistrovaný)

      Musim se smat naprosto vse co jste zde vyjmenoval je blbost dana vasi asi to tak bude fantazii :)))

  4. tomas (neregistrovaný)

    Sám mám EGOLF a nemůžu si ho vynachválit, nicméně je to auto opravdu jen do Prahy. A oproti tomuhle hnusu od bmw je i hezčí… I když zádná paráda na těch kolech to taky není….

    • lukass71 (neregistrovaný)

      Souhlas, opravdu uprimne nechapu, proc spousta automobilek vymysli “special futuristic” design pro elektromobily, drtiva vetsina z nich jsou absolutni nechutnosti (cest vyjimkam jako Tesla nebo tebou zmineny e-golf)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *