Domů » Články » Souboj chytrých asistentů pokračuje: ovládne trh Google, nebo Amazon?

Souboj chytrých asistentů pokračuje: ovládne trh Google, nebo Amazon?

Na loňském veletrhu CES v Las Vegas takřka oficiálně odstartovala bitva o naše domácnosti, a nejen ty. Hlavními aktéry v této bitvě byli Google se svým Assistantem a Amazon s Alexou. Ani na letošním veletrhu nepanoval klid zbraní, právě naopak – souboj mezi dvěma hlavními rivaly se ještě více vyostřil, Google dotáhl manko, které měl vůči Amazonu, a do souboje se nenápadně zapojují také asistenti stojící opodál. Rok 2019 bude možná ještě více určující než ten uplynulý, neboť bojiště jsou vytyčená a válka se může naplno rozhořet.

Čtyři hlavní soupeři – Siri, Bixby, Alexa a Assistant

Google dotáhl manko a pořádně šlápl na plyn

Gigant z Mountain View sice na začátku měl mírný handicap, nebyl by to ale Google, aby jej rychle nedohnal. Assistant se za poslední rok výrazně posunul směrem kupředu, co se týče funkcí, i pokud jde o jeho nasazení mezi lidi. Na CESu nechyběl velkolepý stánek, tak jako tomu bylo i loni, na kterém bylo k vidění všechno, co Assistant umí či umět bude. S platformou Assistant Connect se může snadno rozšířit takřka kamkoli, aniž by to pro výrobce znamenalo výraznější zvýšení nákladů.

Assistant získává spoustu užitečných dovedností i nástrojů ke snadnému rozšíření

Kromě toho představil Google také Interpreter Mode, který umožní v reálném čase překládat konverzaci dvou lidí, přičemž to zvládne s 27 jazyky, mezi nimiž nechybí ani čeština nebo slovenština. Tato dovednost je bezesporu unikátní, především z toho pohledu, že se nejedná o jeden kus v uzavřeném, proprietárním zařízení, ale v podstatě o každý chytrý displej a reproduktor, ve kterém sídlí Assistant. To v dnešním multikulturním světě může být zkrátka terno, pakliže to Google chytí za správný konec.


Malý reproduktor již dnes zvládne hodně

Z hlediska zařízení jsme poté pro letošní rok neviděli žádné zásadní změny ve strategii. Nechyběly chytré reproduktory a displeje, lepší rozšíření do televizí (škoda že Android TV zůstává trochu stranou), lehké koketování s auty a koupelnami nebo pokusy dostat Assistanta i tam, kde to příliš smysl nedává. Každopádně má Assistant velmi dobře nakročeno a doufáme, že se brzy také naučí naši mateřštinu. S pokořením miliardy zařízení s Assistantem, která budou koncem měsíce mezi lidmi, se tato varianta přímo nabízí.

Alexa udržuje vedení, velká překvapení se nekonala

Největší konkurent v podobě Alexy, kterou má pod svými křídly internetový obchod Amazon, se na CESu příliš nepředvedl. Ostatně všechny důležité novinky představil již dříve, není se tedy co divit, že se Alexa spíše pokoušela držet s Assistantem krok, než aby se pustila do zběsilého úprku směrem vpřed. Alexa sice neběží na miliardě zařízení jako konkurent, nicméně i se 100 miliony se dá vést trh. Na počet zařízení s chytrým asistentem se totiž nehraje, důležité jsou podporovaná zařízení. V této oblasti Amazon stále vede.

Alexa zatím udržuje vedení – bude to ale stačit?

Amazon na veletrhu nepředstavil nic zásadnějšího, co by nás zvedlo ze židle. Od leadera trhu toto však očekávat nemůžeme, nicméně to neznamená, že by o Alexe nebylo slyšet. Rozšířila se podpora o spoustu chytrých televizí, reproduktorů či displejů, přičemž nechyběly ani bizarnosti typu chytré toalety nebo piána.

Když se dva perou, třetí se směje?

Chytrá asistentka od Applu, Siri, v současném souboji stojí trochu opodál. Na rozdíl od svých konkurentů není na takové technické úrovni, aby se mohla pustit do přímého souboje s Assistantem nebo Alexou. Siri nepomáhá ani fakt, že se v podstatě nenachází jinde než v rámci zařízení z ekosystému Applu, což je velmi omezený počet zařízení. Chytrý reproduktor HomePod taktéž nezaznamenal větší úspěch, a proto je ve hvězdách, zda se vůbec dočkáme nástupce.

HomePod příliš úspěchů nezaznamenal

I tak nicméně Apple nelenil a pořádně se do toho opřel. Nebyl sice v záři reflektorů jako konkurenti, slyšet o něm ale bylo pořádně. Gigant z Cupertina ve velkém začal prosazovat svůj streamovací standard AirPlay 2, který od příštího roku najdeme v televizích takřka každého významného hráče na trhu. Kromě toho v televizích od Samsungu najdeme i knihovnu filmů a seriálů iTunes, což je na poměry Applu takřka bezprecedentní krok. Rovněž se rozšířil počet zařízení, které se Siri komunikují přes HomeKit.

Hlavním problémem Siri je její dostupnost pouze na zařízeních Applu

Ačkoli nevíme co, tak je jisté, že Apple něco kuje. S největší pravděpodobností to bude nová služba zaměřená na televizní obsah, o které se již delší dobu spekuluje. Tomu by nasvědčovala také prohlášení Tima Cooka, který tvrdil, že ekosystém Applu je na tom nejlépe jak kdy byl, a že jej ostatní jen podceňují. Jestli slibný potenciál přetaví Apple do fungující a konkurenceschopné služby, se snad dozvíme ještě letos.

A co Cortana, Bixby a XiaoAI?

Velká naděje Microsoftu jménem Cortana pohasla už dávno, konec konců ani redmondský gigant s ní už příliš nepočítá. Microsoft nicméně zasekl své drápky u nejednoho výrobce s pomocí svých cloudových služeb Azure a Virtual Assistant Accelerator, který umožní přizpůsobit si svého vlastního chytrého asistenta na míru. Ačkoli se tak nebudeme s Cortanou pravděpodobně setkávat na denní bázi, je možné, že stále bude někde přítomna.

Cortanu pravděpodobně potká stejný osud, jako Windows Phone

Bixby od Samsungu naproti tomu zažil nepříjemný pád. Korejská společnost s ním sice stále počítá, často se ale o své místo na slunci musí dělit s konkurencí, například v televizích. To pro Bixbyho ale nemusí být na škodu, neboť i tak je stále primárním chytrým asistentem a od svých konkurentů se může učit nové triky. To by mu určitě prospělo, pokud to Samsung s jeho prosazením stále myslí vážně.

Zařadí se po bok velké čtyřky také XiaoAI od Xiaomi?

Čínské Xiaomi má také své želízko v ohni jménem XiaoAI, o kterém se v našich končinách příliš nemluví. Není divu, na rozdíl od konkurentů umí pouze čínsky, což je sice potenciálně přes miliardu a půl uživatelů, nicméně bohužel ne v Evropě či USA, což jsou pro nás dominantní kulturní okruhy. Xiaomi se nicméně snaží zainvestovat v příštích pěti letech přes 1,5 miliardy dolarů (cca 33,5 miliardy korun) do rozšíření svého ekosystému. Je tedy pravděpodobné, že se do souboje může zapojit s pořádnou vervou.

Kdo bude vítězem, není v tuto chvíli jisté

Všechny společnosti se nyní snaží na nově vznikajícím trhu vytyčit své území. Zatímco loni výrazně dominovala Alexa, letos otěže pravděpodobně převezme Assistant. Stále také nevíme, jak se ke vznikajícímu duopolu postaví Samsung, Apple a Xiaomi, takže není vůbec jisté, zda i příští rok bude souboj probíhat především mezi současnými dominantními hráči.

Letošní souboj se bude pravděpodobně stále odehrávat mezi Googlem a Amazonem

Co se na veletrhu CES ukázalo jako zajímavé, je koexistence chytrých asistentů na různých zařízeních, především televizích. Možnou cestou do budoucna tak nemusí být nutně separátní zařízení podporující pouze jednoho favorita, ale zařízení, která podporují co nejvíce, ideálně všechny, chytré asistenty. Pokud se tento koncept skutečně uchytí i mimo chytré televize, pak se souboj mezi asistenty nestane o nic méně zajímavější, neboť do boje budou muset vytáhnout se svými dovednostmi a z toho budou profitovat především uživatelé.



Michael Chrobok

Nestranný fanoušek mobilních technologií, amatérský fotograf, příležitostný sportovec a městský cyklista. Ve volném čase rád cestuje, zahraje si hru, nebo se ponoří do světa Zaklínače či Star Treku.
avatar
1300
  Sledování diskuze  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
uni
Uživatel
uni

Obávám se, že článek hledá pointu, kde není. Dle všeho je chytrým reproduktorům více méně dnes jedno, jaké AI má obsloužit, vítěze netřeba hledat. A vzhledem k tomu, že reprák je centrála pro tyhle věci, je věc dána. + ony zmíněné televizory.

Q
Anonym
Q

Hej, MS koketuje s Alexou, ze ju Cortana vie zavolat, mozno tam je cesta – prepojenie. Nás to ale necháva chladnými, aj tak CZ a SK jazyky nikto nepodporuje

uni
Uživatel
uni

Nee. Prostě ta věc poslouchá na dané jméno:) Žádný kvalitní výrobce si nedovolí ignorovat Apple a Google, Amazon.