TOPlist

Nová konkurence pro Alexu a Assistanta? Bixby od Samsungu se jen tak nevzdává

O ovládnutí chytré domácnosti se letos rozhořel lítý boj, především mezi Alexou od Amazonu a Assistantem od Googlu. A zatímco souboj gigantů sledují zpovzdálí Siri a Cortana, korejský konglomerát Samsung se chystá k ofenzívě. Alespoň tak si lze vyložit změny, které chystá pro svého asistenta Bixbyho, jež je v současné době spíše terčem vtipů a posměchu, než aby byl brán jako konkurenceschopný rival. „Bixby není jednoduchý pro běžné používání,” přiznal svého času vedoucí technologického oddělení společnosti Viv Labs Adam Cheyer, který pomáhal Bixbyho stvořit, než firmu koupil Samsung.

Bixby je sice pozadu, potenciál je ale veliký

Podle generálního ředitele Viv Labs Daga Kittause ovšem plánuje Samsung budovat svého asistenta na čtyřech principech, které ve stručnosti zahrnují dostupnost Bixbyho takřka na všech myslitelných zařízeních, přičemž pro každého uživatele by byl přizpůsoben. Samsung nevyrábí zrovna málo elektroniky, produktů do domácnosti můžeme najít celou řadu. V domovské Jižní Koreji dokonce vyrábí automobily, což prostor pro Bixbyho jen zvětšuje. Kittaus tvrdí, že do několika let bude na trhu přes 500 milionů zařízení podporujících Bixbyho.

Produktů s Bixbym má do budoucna přibývat – bude jich ale dostatek?

Tato zpráva je sice pozitivní, nicméně je třeba si uvědomit, že Bixbyho používá aktuálně podle statistik zveřejněných Samsungem, něco okolo 10 milionů uživatelů. To je žalostně málo oproti konkurentům. I méně populární asistenty používá diametrálně více lidí, například Siri se chlubí 500 miliony uživateli a i Cortana, která je dlouhodobě prakticky nejslabším hráčem, má okolo 145 milionů uživatelů. Tyto statistiky pro Bixbyho nevycházejí vůbec dobře – Samsung musí zvolit jinou strategii, než jakou je dedikované tlačítko na drahých telefonech, které uživatele akorát obtěžuje. Gamifikace také není správnou cestou, jak uživatele více zapojit.

Aplikace třetích stran jsou klíčové

Cestou pro Samsung a jeho Bixbyho je bezesporu větší základna aplikací a podporovaných zařízení, aby hlasový asistent nebyl pouze vězněm mobilního telefonu, ale zvládl také překonat jeho hranice. Tam, kde to Korejci mohou ovlivnit, se jim to docela daří – dobrým příkladem je platforma SmartThings, která s Bixbym spolupracuje. Prostor pro růst, například do aut, je také skrze společnost Harman Kardon, která se zabývá výrobou audiotechniky a kterou Samsung vlastní. Na nedávné konferenci Samsung představil nástroje pro vývojáře, kteří nově mohou pro Bixbyho upravovat své aplikace.

Budeme Bixbyho vídat čím dál tím častěji, nebo skončí v propadlišti dějin?

Pro Bixbyho je naprosto klíčová podpora aplikací třetích stran. Různí uživatelé mají různé preference – jedni preferují Uber, druzí zase Lyft. Někteří se vždy raději ubytují přes Airbnb, než aby využili konkurenční Booking.com. A o osobní zkušenost uživatele s Bixbym, respektive s hlasovými asistenty, jde především. Každý uživatel chce, aby asistent byl skutečně jeho a doporučoval mu věci na základě jeho preferencí – ať už jde o služby nebo zařízení. Je jen zlomek lidí, kteří si dobrovolně zvolí život obklopený výrobky a službami od Samsungu. To ani nedává smysl, pokud nebydlíte v Jižní Koreji, kde můžete s místními čeboly prožít celý život od kolébky až do hrobu.

Samsung problémy Bixbyho řeší, chvíli to ale bude trvat

Cheyer se nicméně na své konkurenty dívá realisticky. Assistant a Alexa jsou na trhu už nějakou dobu, není se proto co divit, že podporují desítky tisíc zařízení a služeb, v případě nejvybavenější Alexy dokonce přes 40 000. Zároveň si však Cheyer a celý Samsung uvědomuje, že všichni asistenti jsou stále ještě v plenkách, co se týče jejich schopností, což na první pohled předem prohranou bitvu může ještě zvrátit. Není to ale jednoduchý úkol, neboť čas na prosazení dalšího asistenta se krátí a s menší uživatelskou základnou nemůže žádná umělá inteligence nabídnout dostatečný komfort, aby uživatele na své platformě udržela.

Bixby je prozatím zajatcem především mobilních telefonů

V ideálním případě, kdy v rámci rodiny mají všichni telefony z řady Galaxy, na stole leží Galaxy Home, na zdi visí Samsung TV a prádlo se pere v nové pračce z korejských závodů, zákonitě nastane jeden problém. Zatímco Bixby je uzpůsoben pro ovládání jedním uživatelem, v domácnosti se ale lidí většinou vyskytuje více. Bixby proto musí řešit jednoduchou věc – jak zajistí, že každému členu rodiny podá relevantní informace na základě jeho preferencí, když vyřkne „Hi, Bixby”?

S trochou snahy by Bixby mohl na trhu prorazit

Na tom v Samsungu samozřejmě pracují, konkrétně na hlasovém rozpoznávání, které se příliš neliší od současně používaných metod, jež hojně využívá konkurence. Je tedy otázkou času, kdy v tomto ohledu dožene Bixby své konkurenty. Co ale musí Samsung, na rozdíl od svých konkurentů řešit, je monetizace Bixbyho.







Nepřehlédněte

Hello, Bixby! Samsung představil svůj chytrý reproduktor Galaxy Home

Zatímco Google sbírá uživatelská data pro přesnější cílení reklamy a Amazon data využívá pro snadnější přímý prodej produktů ze svého obchodu, Samsung žádnými z těchto příležitostí monetizace nedisponuje. Jednou z cest je zpoplatnění některých funkcí, jako jsou například Capsules, což je obdoba Alexa Skills, nebo Assistant Actions. Prémiové Capsules by tak mohly být zpoplatněny. Jedná se určitě o lepší řešení než například zavedení reklam, které by mohly spoustu uživatelů odradit.

Autor článku Michael Chrobok
Michael Chrobok
Zástupce šéfredaktora, fotograf, hráč. Baví mě baseball, F1, urbanismus, filmy Wese Andersona, moderní umění a rozličné fantasy/sci-fi světy. Nepohrdnu dobrým jídlem, zajímavou knihou či výletem do neznáma.

Kapitoly článku