Pamatujete si na kauzu Epic Games vs. Apple? V krátkosti připomeneme, že jmenované herní studio propašovalo do své hry Fortnite pro iOS vlastní platební systém, čímž došlo k cílenému porušení zásad App Storu. Snahou bylo upozornit na nekalé praktiky obchodů s aplikacemi, které si účtují vysoké poplatky za každou transakci, znemožňují používat konkurenční platební systémy a zvýhodňují vlastní služby na úkor alternativ třetích stran.
Herní gigant se následně spojil s dalšími podobně „postiženými“ a společně založili Koalici za férovost aplikací. Ta sestavila svůj vlastní kodex chování, jehož dodržováním by provozovatelé mobilních obchodů mohli narovnat pokřivený trh.
Pravděpodobně nejblíže k ideálu zmíněné koalice je v tuto chvíli Microsoft Store, který tvůrcům aplikací dovoluje využívat vlastní platební systémy, vlastní způsoby aktualizací, a dokonce sám umožňuje stažení jiných obchodů aplikací, včetně Epic Games Store. Tužbám Epic Games je naopak nejvzdálenější přístup Applu, který si pravidla ve svém obchodě aplikací pečlivě chrání. Někde uprostřed se pak nachází Google.
Google povolí alternativní platební systémy
Internetový hegemon z Mountain View v tomto týdnu dokonce oznámil, že dovolí ve svém obchodě využívat alternativní platební systémy splňující podobnou míru zabezpečení jako jeho vlastní platební služba. Tato velkorysá nabídka se pochopitelně neobejde bez několika háčků. Tím zásadním je, že se nejedná o dobrovolnou iniciativu Googlu (i když se tak americký gigant tváří), ale o uposlechnutí nového korejského zákona, který podporu alternativních platebních systémů přímo nakazuje. Z tohoto důvodu si novinku budou moci vyzkoušet zatím jen korejští uživatelé, a to pouze u aplikace Spotify (která je mimochodem rovněž členem Koalice pro férovost aplikací).
Jedná se o pilotní projekt, na kterém si Google zkušenost s jinými platebními systémy otestuje. Pokud se osvědčí, časem podporu rozšíří do dalších zemí. Samotná realizace má být jednoduchá – korejští uživatelé aplikace Spotify si při platbě budou moci vybrat, zda využijí platební systém Googlu, nebo fakturaci Spotify. Do praxe má být tento dvojí systém uveden v horizontu několika příštích měsíců, ale na globálním trhu se bude nepochybně na něco podobného čekat výrazně déle.