K vybraným smartphonům Xiaomi dárek zdarma

Domů » Bleskovky » 3D Touch v iPhonech skončí. Nahradí jej řešení z Androidu

3D Touch v iPhonech skončí. Nahradí jej řešení z Androidu

Apple se svým iPhone 6s přinesl do světa mobilních telefonů revoluční novinku. Rozpoznávání síly dotyku na displej skrze technologii 3D Touch. Po třech letech však přišel na svět nový iPhone XR, u kterého Apple na 3D Touch tak trochu zapomněl. Bohužel se ukázalo, že nejde pouze o nemožnost implementace funkce kvůli použitému displeji. Jde další krok k budoucím modelům, které touto funkcí již disponovat nebudou.

3D Touch na iPhonech: sbohem a šáteček

Pro někoho nepostradatelná funkce, pro někoho zcela neznámá. Pokud se s funkcí však uživatel sžil, velmi usnadňovala a urychlovala práci se systémem iOS. V některých případech pomocí 3D Touch bylo možné provádět operace, které nejsou jinak snadno dostupné. Zároveň funkce velmi obzvláštňovala zážitek z ovládání iPhonu a iOS. Nikdo jiný nenabízí možnost ovládat telefon i pomocí síly přítlaku na obrazovku. Je to ve světe mobilních zařízení něco unikátního.

Bohužel však Apple rozhodl o odstranění této funkce v budoucích iPhonech a jejím nahrazením novou funkcí Haptic Touch. Haptic Touch však není nic jiného, než vyvolání menu či akce pomocí delšího přidržení, což je vlastnost se kterou přišel Android právě v reakci na 3D Touch.

Apple se naštěstí snaží funkce 3D Touch co nejvíce nahradit pomocí nového Haptic Touch. Pojďme se proto nyní podívat o co odstraněním 3D Touch u iPhonů přijdeme a co Haptic Touch bude schopen nahradit.

3D Touch vs. Haptic Touch: co zůstane zachováno?

Vyvolání nabídky aplikací

Rychlé nabídky u aplikací jsou velmi užitečnou funkcí. Zatlačíme-li například na Telefon, zobrazí se oblíbené kontakty, u Počasí náhled předpovědi a u Shazamu rychlé Shazamování. Haptic Touch naštěstí tuto funkci přebírá. Pokud na aplikaci podržíme a při jemné vibraci uvolníme prst, zobrazí se stejná nabídka.

Peek & Pop (omezeně)

Funkce sloužící k rychlému náhledu odkazů či fotografií zůstává taktéž zachována. Po podržení se zobrazí náhled. Bohužel však zmizí možnost „protlačení” a plné zobrazení odkazu či fotografie. To bude možné provést pouze manuálně.

Posouvání kurzoru

Pokud zatlačíme na libovolnou klávesu na klávesnici, můžeme posouvat volně kurzorem v textu. Už u iPhone XR byla funkce nahrazena podržením na mezerníku.

Zachovány budou také mnohé další funkce jako mazání všech notifikací, aktivace živých fotografií či otevírání fotoaparátu ze zamykací obrazovky. Vše je nahrazeno Haptic Touch technologií.

Které funkce bez 3D Touch nebudou dostupné?

Odstranění 3D Touch však zabolí převážně u tvůrčích činností. Například aplikace piano skvěle využívá rozpoznání síly dotyku a umožňuje hrát na klavír iPhonu i s realistickou detekcí síly úderu do klávesy.

Nepřehlédněte – Technologie 3D Touch: Jak funguje?

U editačních aplikací, jako je Garage Band či iMovie, je možné pomocí 3D Touche spustit náhled určité stopy. Ať už audio či video. Dále je využíván pro mixování hudby, kdy stisk zastaví přehrávání či umožňuje další manipulaci s přehráváním. Implementován je také v různých syntezátorech a dalších podobných aplikacích. Odstraněna bude i snadná možnost stisknout na libovolném textu k jeho označení či měnící se živé obrazovky.

3D Touch Seaboard 5D
Použití síly přítlaku u syntetizátoru Seaboard 5D

Vyvstává otázka. Proč se Apple odhodlal k tomuto kroku? Údajně je to kvůli nízkému používání této funkce. Lze však s jistotou říci, že jde také o způsob, jak ušetřit.

Na druhou stranu je velmi potěšující, že se Apple snaží  zachovat velké množství možností, které přinesl 3D Touch. iPhony však i přesto přijdou o rozhodně jednu ze svých jedinečností, která je odlišovala z davu.

Lukáš Kobylík

Student vysoké školy, fanoušek i kritik Microsoftu a Applu. Nadšenec do moderních, ale i retro technologií. Ve volném čase hudebník, co rád drnká na kytaru nebo si po dni vychutná dobrou muziku z vinylu.

70 komentářů

  1. 3D touch je super hlavne pri pisani a webe. Za tie roky som si ale uz zvykol ze firmy tie najlepšie featury odstranuju. Pri MS ani nehovorim

  2. Martin (neregistrovaný)

    Další na řadě bude FaceID, další zbytečnost co ničí vzhled.

    • Teoretik Martin na scene :D

      • Martin (neregistrovaný)

        Ano, říkal sem ze zmizne 3D touch a je to tu.

      • Já (neregistrovaný)

        Martin: Nic takového jste zaprvé neříkal a zadruhé nic takového zatím nenastalo. Je to jen spekulace.

      • Martin (neregistrovaný)

        Říkal už při vydání 3D touch ale to si nepamatuješ a za další se to stalo ne ze to je jen spekulace. Další bude FaceID, Apple nebude nadále mít obří notch, takže je jasné že brzy FaceID udělá pápá.

      • Johny (neregistrovaný)

        a co bude místo faceid? Zatím jsem lepší technologii neviděl (rozumněj uživatelsky přívětivější). Tady nejde jen o iPhone totiž.

      • Johny: HandID prece!

      • Martin (neregistrovaný)

        Čtečka v displeji.

      • Ondra (neregistrovaný)

        Podle mě je čtečka v displeji mnohem pohodlnější než face ID.

      • Ondra (neregistrovaný): Což je nesmysl:) Prostě když otevřeš aplikaci vyžadující autentizaci, ta se ti rovnou otevře, protože autentizace proběhne automaticky při spouštění – varianta bezdotykové autentizace. Dotyková autentizace je úkon navíc, tak jako tak dokud nebude celý displej fungovat jako čtečka prstu, nadále pak ale stále při ovládání hlasem/HID.

        Ne, dotyková autentizace NENÍ pohodlnější než bezdotyková ;) :)

      • Mag.net (neregistrovaný)

        Je , protože když mobil leží na stole, tak se nad něj nemusíš naklánět jak kre*én a funguje ve všech úhlech, narozdíl od ksicht id :-)

      • Magnet: A kdyz mas rukavice, tak je jednodussi odemknuti oblicejem. Kdyz mas upatlane/spocene/spinave ruce, tak je jednodussi odemknuti oblicejem. A jaky jsem byl kritik FaceID, kdyz to vyslo oproti TouchID, a ted to fakt Xko a vys celkem zavidim.

  3. qéčko (neregistrovaný)

    Už při představení to bylo k smíchu. Funkčně snad ok(i když to nikdo reálně nepoužívá), ale ta vrstva navíc pro 3D touch nic nepřinesla. Podobnou funkčnost měla dva měsíce na to většina android telefonů i bez speciální vrstvy, prostě jen zatlačením.
    Apple na to po 4 letech přišel, gratuluji!

    • „bez speciální vrstvy, prostě jen zatlačením.“

      Chtel si rict podrzenim? Protoze zatlacenim to asi bez specialni vrstvy uplne nejde hele :DDD

      • qéčko (neregistrovaný)

        Tak teď se nechci hádat, ale mám pocit, že i klasický multitouch displej umí pár úrovní tlaku. Možná to ale spíše pracuje s časem, nevím. Mě je to ale jako uživateli úplně jedno a jako uživatel nemám moc šanci poznat rozdíl. A to je ten problém.

      • Mam fakt pocit. ze ne. On i ten 3D Touch ma 3 vrstvy tlaku. Dobre je to videt treba na tom Peek&Pop, kdy treba odkaz lehce podrzis a dostanes nabidku kopirovat atd, potom dalsi level se ti nacte stranka „v okne“ a vidis nahled, potom dalsi level jej rozkliknes.

      • lukass71: Je to videt i origo zivych tapet. Tam se vetsim pritlakem zrychluje animace.

    • qéčko: Na to jsi prisel jak, ze to nikdo realne nepouziva. Ja to pouzivam denne a nejsem sam.

  4. shepii (neregistrovaný)

    „Nikdo jiný nenabízí možnost ovládat telefon i pomocí síly přítlaku na obrazovku. Je to ve světe mobilních zařízení něco unikátního.“ – Huawei. Jinak pro věčného teoretika a BFU uniho: Když jsem ti psal, že ostatní výrobci neimplementují technologie umožňující rozpoznávat sílu stisku, protože je to prostě nezajímá a nevidí v tom budoucnost (ty jsi tvrdil, že na to nejsou dost „vyspělí“), tak ses tady pomalu stavěl na hlavu. A vidíš, teď už to nezajímá ani Apple. Ale tak aspoň jsi dodnes měl argument na to, když někdo napsal, že Apple jen kopíruje ostatní. Bohužel měl. :)

    • Jenze Huawei, stejne jako treba i Samsung, tohle znatelne omezil. Apple to rozsiril do velke casti systemu, ale presto jak vidis, tak to uplne neuspelo. Skoda, me to treba fakt prijde uplne super a vyuzivam denne, jakmile si na to clovek zvykne a vi, kde na to muze narazit, tak je to fakt extremne super vec.

      • shepii (neregistrovaný)

        „“Nikdo jiný nenabízí možnost ovládat telefon i pomocí síly přítlaku na obrazovku. Je to ve světe mobilních zařízení něco unikátního.“ – Huawei“ Co řešíš?

      • To ze u obou je to tak omezene, ze to fakt nejaka znatelna soucast OS/UX neni. Vsichni vime jak to autor v clanku myslel. Uz jsi jak ten uni, na ktereho poukazujes, s jeho Nokii/HMD Global nebo pod displejem/v displeji. Hlavne, ze ho tu zminujes jako BFU :)

  5. Nabidky aplikaci bohuzel vetsinou dost tragicke, Moneta aplikace to ma asi nejlepe vyvedene se zustatkem uctu (teda z toho, na co jsem narazil). Zbytek je fakt rychlejsi/stejne rychly primo v appce. Posouvani kurzoru a hlavne Peek & Pop uplne super ale (hlavne P&P podporuje i treba Safari na Macbooku 2015 a vyssi a je to snad jeden ze dvou duvodu, proc jsem nepresel na Chrome).

  6. Ano, i toto jsem tu tvrdil i já již od první chvíle. To bylo jekotu, to bylo křiku. Bum a je to tady. Nečteme tu snad nějaký čas, že technologický leader prostě dělá jen správné kroky a technologie, které implementuje za pár let nezruší? :) Že to dělají jen firmy bez vize? :) To bude asi zas brekot :)

    • No prozatím ti to půl čtvrtého roku nevychází 😂

      • To víšžejo uni. Půl čtvrtého roku. Aspoň počítat se nauč. Co zamýšlí Apple s 3D Touch jasně prezentoval na iPhone XR – tedy celé tři roky od prezentování této bombastické fičury, která byla mimochodem hlavním lákadlem iPhone 6S. To, že budeme možná ještě X let 3D Touch vídat, to není nic neobvyklého – jelikož Apple je skutečný mistr recyklací, možná budou i XS2, či jak se to letos bude jmenovat, pořád to samé (tudíž 3D touch dostanou, jelikož těch displejů mají na skladě asi ještě hodně), vůbec bych se nedivil, kdyby se stala skutečností i recyklace iP8. Holt sklady se musí vyklidit. Že je displej citlivý na tlak nesmysl, to zjistili už i v Huawei, to zjistil už i Samsung. Můžeme tedy být rádi, že Apple toto zjištění trvalo “jen” 3 roky. Jelikož Apple je znám svým ignorováním trendů, opravdu se mohlo stát, že tahle blbost tu s námi bude ještě dlouhé roky.
        Že se už jenom chechtáš, to chápu. Apple ti v poslední době dává jednu facku za druhou. To, cos nám tu tvrdil najednou není pravda. Musí to být strašný pocit, když vlastně najednou Apple vyřadí tuhle bomba funkci a nasadí místo toho konkurenční řešení, ještě k tomu od ošklivého a zlého Google a jeho Androidu :)

      • O M G 😕 „Apple se svým iPhone 6s“, pak máme 7, 8, Xs, pul roku do 11. Ano, 3,5 roku. Matematika mi slouží, děkuji za optání.
        Dál jsem ani nečet.

      • uni: Ještě jednou pro postižené. Od 6S do sedmičky je to jeden rok. To máš jeden prstík na ruce. Od sedmičky do osmičky druhý rok. Druhý prstík. Od osmičky do XS/XR třetí rok. Třetí prstík. Raz, dva, tři. Dál jsi nečetl, protože když neumíš ani počítat, tak proč bys to dál četl, když ses zasekl u elementárních znalostí.

      • Resp ono možná, kdyby sis to dočetl, tak by ses tu teď tak neuvěřitelně neztrapnil. A to je teprv středa prosím.

      • Omlouvám se, že jsem použil pro tebe příliš květnatou češtinu „půl čtvrtého roku“ a ne „tři a půl roku“. Beru si jako předsevzetí do budoucna na tebe mluvit jednodušeji. OK?

      • uni: Jsou to tři roky, ne půl čtvrtého ani tři a půl. Tři. Zkus ty prstíky uni. Koukám, že jsi se přehřál z toho vedra asi.

      • Aha, tvá stupnice je jen v celých letech. LOL:D

      • uni: Už jsi fakt totálně u dna. Poslední pokus. Trvalo to přesně 3 roky (jako věrný fanoušek keynotes určitě víc, kdy se konají), než Apple nepřímo přiznal, že 3D Touch byl v iPhonech fail. Tři uni, tři. S příchodem iPhone XR. Že má XS 3D Touch není nic zvláštního, možná i XS2, XS3 ho bude mít, 3D Touch tu s námi bude v klinické smrti ještě možná roky. Ale to jen proto, že jak jsem řekl – Apple je mistr recyklátor, ta technologie je už dávno mrtvá. Možná se dočkáme i recyklátu osmičky, možná za pár let iPhone X. Ale to není důležité. Nový směr nastolil právě XR, který v tom roce recyklátem nebyl. Nepředpokládám ale, že tohle pochopíš, to byl jen poslední pokus, když ti nejde matika, tak těžko pochopíš ten zbytek. Ach to vedro co uni :)

      • Apple neuvedl iPhone 6s do prodeje na jaře…. facepalm. Proboha, tak zásadní potíže s tak jednoduchou matematikou a prací s kalendářem…..

      • uni: Ty prstíky zkus. Už fakt nevim.
        6S – září 2015
        7 – září 2016
        8 – září 2017
        XR – září 2018

        Ze září 2015 do září 2016 je to jeden rok. Jeden prstík uni. Ze září 2016 do září 2017 je to taky jeden rok. Tudíž už dva prstíky. Ze září 2017 do září 2018 je to třetí rok – třetí prstík. V září 2018 bylo vydáno XR – faktická smrt 3D Touch, která se jen teď potvrdila. Nikde tam není žádný další půlrok ani rok. Nikde. Jsou to tři roky, možná na den přesně. Ale jsou tři. Prostě fakt ústav no.

      • shepii (neregistrovaný)

        Menty: Tak teď nevím, kde se zasekla jeho odpověď s tím, že to i tak musí být půl čtvrtého roku, protože asi používáš májský kalendář…

      • „Můžeme tedy být rádi, že Apple toto zjištění trvalo “jen” 3 roky. Jelikož Apple je znám svým ignorováním trendů, opravdu se mohlo stát, že tahle blbost tu s námi bude ještě dlouhé roky.“

        Muzu se zeptat, v cem ti tahle „blbost“ brani telefon normalne pouzivat? Nabizi to funkce/interakce navic, to ze nejsou prilis slavne jeste neznamena, ze jsou spatne a nejak znehodnocuji UX z celkoveho systemu. Ja myslel ze vy androidaci mate featury a moznosti radi.

    • Johny (neregistrovaný)

      Nikdy jsem tu tohle, co píšeš, nečetl.

    • Já (neregistrovaný)

      Menty: Kde jste vzal ten nesmysl? Nikdo tu nic takového nepíše. Apple samozřejmě dělá desítky chyb tak jako každý.

  7. Saker (neregistrovaný)

    Podla mna to noe je ani wow ani boom ani nic podobne. Spotrebna elektronika tak napreduje ze kazdy vyrobca, aj Apple aj Huawei aj Samsung raz vyskusa nieco co sa casom ukaze ako neefektivne, drahe, malo pouzivane.

    Pekne je vidist ze okrem iOviec a AndroidOviec, tieto firmy nemaju problem zrusit ci prebrat riesenie. Len my tu okolo toho vzdy rozsiahlo diakutujeme a branime svoje.

  8. FantomasMan

    Z tejto diskusie by mohlo byť zdanie, že 3D touch je najdôležitejšia funkcia v iPhonoch. Ale realita je asi iná. Osobne nepoznám vo svojom okolí kto by túto funkciu reálne používal. Tím netvrdím, že 3D touch je zlý. Len mne osobne chýbať nebude.

    • Johny (neregistrovaný)

      Nikdo to nepoužívá, protože to je tak hluboce skrytá kontextová nabídka, že to nemá uživatelsky žádnou přívětivost.

    • Tak upřímně, kolik BFU užívá Ctrl+Shift+Tab, přesto pro mě rutina. Zkratky nejsou součást main flow, ale zvyšují efektivitu.

      • Johny (neregistrovaný)

        Jenže tohle není tak úplně zkratka a problém je v tom, že nemáš zpětnou odezvu v tom, jakym tlakem vlastně působíš. U spousty věcí nevíš, jestli to něco udělá a co vlastně. To je úplně něco jiného než zkratky. Uživatelsky to je dost nepřívětivé. Je to věc, která nefunguje jednotně skrze celý system. Kdyby to bylo rozšířené o nějakou tactile vrstvu, jak se o tom kdysi uvažovalo, je to někde jinde. Tam se to ale nikdy neposunulo a tak je pochopitelné, že to teď končí.

      • Je to zkratka. Nenabízí to unikátní funkci (asi vyjma pravda klávesnice-režimu kurzoru), ale zkratku k ní. Live fotku si přehraješ i bez 3D T., atd.

        Nerozumím zmínce o tectile, do tectile zařazuji např. Haptic Engine a ten je spojený s 3D T ne?

      • Johny (neregistrovaný)

        To mi je jasný, že tomu nerozumíš. Proto doporučuju pogooglit. Je to „tactile“ ne „tectile“. Stejně tak co ty považuješ za zkratky je naprosto bezpředmětný. Pro jakéhokoliv UI/UX designera tohle prostě není zkratka.

      • Johny (neregistrovaný): OMG, díky, pa.

      • Johny (neregistrovaný): Tak jen pro upřesnění, to co poukazuješ je jen jedna z možností „odezvy“, jiná je např. ona vibrace resp. Taptic Engine (před tím mnou špatně popsané jako Haptic Engine), který je součástí 3D Touch, proto onen dotaz.

        Škoda, že ses začal hned čertit a naparovat, čímž se diskuse zabila.

        Hezký den.

      • Odezva tam samozrejme je, jak pise uni – haptic feedback a funguje skvele (jak na Trackpadu tak v telefonu). Ale na druhou stranu ma fakt pravdu Johny, ze je to tak schovane, ze pokud si na to clovek nezvykne, tak to nema sanci realne pouzivat – na druhou stranu pokud ano, tak je to fakt bezva featura. Z tohohle duvodu ale proste nedava smysl slozite integrovat extra vrstvu do displeje kvuli veci, kterou pouziva max 5% uzivatelu podporujicich zarizeni.

      • Johny (neregistrovaný)

        Taptic je marketingový název haptické odezvy od Apple. Tactile je speciální poddruh haptické odezvy, se kterou současné řešení od Apple nemá nic společného. Samozřejmě jak jsem řekl, nazývat si můžeš co chceš jak chceš, ale pak právě to zabíjí veškerou diskuzi a tyhle veletoče už jsem s tebou nejednou zažil a nebaví mě.

      • Johny (neregistrovaný)

        lukass71: jenže já se bavil o druhu odezvy. Vibrace jako odezva PO zmáčknutí je nedostatečná, protože tě jen informuje o tom, že jsi něco udělal až po tom, kdy jsi to udělal. Nenese jakoukoliv informaci o úrovni v průběhu toho, co to děláš. Jenže to je právě gro úrovní tlaku – k nim stejně tak potřebuješ úrovně odezvy. „Taptic“ engine a 3D touch vznikal právě v době, kdy byl obrovský boom tactile technologií a jejich možností, takže do budoucna se zdálo, že by to mohla být docela zajímavá feature s next-gen displejema. Jenže namísto toho se začly displeje orientovat na skládání, místo vrstvení a tak pochopitelně není důvod držet feature, který se dá naprosto jednoduše obejít pouhým držením bodu po dobu T.

      • Mag.net (neregistrovaný)

        Uni, co je unikátního na posunu kurzoru přejížděním po klávesnici? . Tohle funguje i na androidu.

      • „Nenese jakoukoliv informaci o úrovni v průběhu toho, co to děláš“

        Nevim jestli si uplne rozumime, ale tu haptickou odezvu mas prave v prubehu pouzivani, nejlepsi priklad na tohle je prave ten peek and pop.

      • Magnet: „To move the cursor when typing in any text field, place a finger on the space bar and slide your finger left or right. As your finger moves, so will the cursor one character at a time. “

        Trochu neco jinyho nez pritlacit kdekoliv na klavesnici a potom pohybovat kurzorem jakkoliv (tj i nahoru a dolu, doslova jako touchpad)

      • Johny (neregistrovaný): Ještě jednou… Tactile je hmatová odezva. Má různé formy. Součástí 3D Touch je tactile odezva, v podobě Taptic Engine. Znovu to opakovat už nemá smysl.

        Mag.net (neregistrovaný): Nějak nerozumím, proč se řeší nějaká unikátnost posunu kurzoru?

      • Mag.net (neregistrovaný)

        Lukass71: No já nevím na samsungu to funguje všude po klávesnici, jak píšeš ve všech směrech, na to není potřeba 3D touch.

      • Mag.net (neregistrovaný): No pozor, neplést OS a 3rd party aplikace. Pokud přijmeme premisu „Android = Google“, jak to někteří stále tlačí, tak jejich klávesnice (tedy „systémová“) umožňuje posun kurzoru jen po posunu na Mezeníku. Samozřejmě, vývojářů klávesnic je milion, tak jako jejich funkční nabídka.

        U iOS pak 3D Touch na klávesnici aktivuje režim touchpadu, kdy je možné s kurzorem (txt) jezdit všemi směry. Nicméně, první kdo vyslovil domněnku, že je daná funkce unikátní (režim touchpadu) jsi vyslovil ty, tak teď je trochu otázka, zda si teď děláš oponenturu?:)

      • Johny (neregistrovaný)

        Ano uni, jak jsem řekl, nazývej si co chceš jak chceš. Mě tyhle hlupácký otáčky kolem toho, že jsi v první řadě něco nepochopil nebaví.

      • Johny (neregistrovaný)

        Lukas: hele ať to zkoušim jak zkoušim, vždycky to zabzučí až když vyskočí ta podnabídka. Během mačkání to nemá odezvu žádnou.

  9. Já ho používám na rychle vytáčení kontaktů a v e-mailu na náhledy. Ale z testování iOS 13 (iPadOS) vím, že to nahradili slušně, takže plakat (na rozdíl od hysterických majitelů telefonů s Androidem, kteří ví jistě nejlíp, o co příchází) rozhodně nebudu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *