- S posledními kvartálními výsledky může být Apple spokojen
- Firma z Cupertina neměla nikdy v historii tak úspěšné druhé čtvrtletí
- Příjmy z iPhonů, Maců a příslušenství stagnovaly, skokanem kvartálu se staly iPady
Apple v noci na dnešek zveřejnil výsledky svého hospodaření za druhý letošní kvartál (třetí ve fiskálním roce). Firma pod vedením Tima Cooka si může mnout ruce – v rámci druhého kvartálu zaznamenala historicky nejvyšší tržby i zisk. Ne ve všech odvětvích ale gigant z Cupertina rostl.
Rekordní tržby i zisk
Apple v uplynulém kvartálu zaznamenal tržby ve výši 85,78 miliardy dolarů (asi 2 biliony korun), což je o necelých 5 procent více než ve stejném období v loňském roce. Zisk pak vzrostl o necelých 7 procent na celkových 21,45 miliardy dolarů (asi 0,5 bilionu korun).
Z hlediska jednotlivých segmentů jsou tržby následující:
- iPhone: 39,30 miliardy USD (meziročně o 1 % méně),
- Mac: 7,01 miliardy USD (meziročně o 2,5 % více),
- iPad: 7,16 miliardy USD (meziročně o 23 % více),
- Příslušenství: 8,10 miliardy USD (meziročně o 2 % méně),
- Služby: 24,21 miliardy USD (meziročně o 13,5 % více).
iPady se odrážejí ode dna
Největší skok v tržbách způsobily tablety iPad. Není se čemu divit – loňský rok byl vůbec prvním v novodobé historii Applu, kdy nebyl představen žádný nový iPad, což se negativně projevilo na jejich prodejích. Letos na jaře však firma z Cupertina odhalila nové modely z řad Pro a Air, čímž zájem o vlastní tablety řádně „nakopla“. Nové iPady Pro se dokonce chlubí nejnovější generací procesorů Apple M4, které se dosud nedostaly ani do žádného jablečného počítače. Možná i proto zájem o počítače Mac v minulém kvartálu spíše stagnoval. Prakticky stejné příjmy ve srovnání s loňským rokem Apple zaznamenal i z prodejů iPhonů a příslušenství.
Stále větší tržby nicméně Applu plynou ze služeb. Zatímco u hardwaru jsou tržby závislé na ročním období a na kadenci uvádění nových produktů, v případě služeb se jedná díky neustále přibývajícím předplatitelům o setrvalý nárůst příjmů.
Cena akcií Applu bezprostředně po oznámení finančních výsledků klesla, nedlouho poté se však opět začala blížit k původní hodnotě, díky čemuž si firma z Cupertina stále udržuje první příčku v žebříčku nejhodnotnějších společností světa.