TOPlist

TikTok se více zaměří na český trh. Kontroverze je pro nás velký problém, zní z vedení

Mladí lidé na sociálních sítích
  • TikTok začíná dneškem rozšiřovat své obchodní a marketingové aktivity na českém trhu
  • Připouští však, že společenská diskuze o údajných rizicích má negativní vliv

Evropské ústředí platformy TikTok dnes pořádalo v Praze vůbec poprvé konferenci TikTok Day, na které představilo své plány pro český trh, zejména z hlediska byznys aktivit. Dozvěděli jsme se také, jak plánuje společnost pracovat s tendencemi zakázat aplikaci, které se přenáší z USA i do Evropy.

TikTok má své trápení

Sociální platforma TikTok aktuálně zažívá turbulentní období. Kvůli údajným potenciálním rizikům se správou uživatelských dat dochází k zákazu aplikace v několika státech USA, ale také v Evropě. Proti TikToku vystoupila se zákazem na pracovních zařízeních svých zaměstnanců Evropská komise a své varování vydal také český Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB).

Jde o mix faktů a dezinformací, nejspíš je to jedna velká bublina, vyjádřil se k tomuto tématu Piotr Żaczko, manažer komunikace ve varšavském ústředí v Polsku. Celá situace je podle něj víc zpolitizovaná a zohýbaná ideologií, než založená na pravdivých argumentech a důkazech.



aplikace tiktok



Nepřehlédněte

Kontroverzní TikTok Applu a jiným nevadí, utrácí na něm hromady peněz za reklamu

Tažení proti TikToku, můžeme-li to tak nazvat, započal již Donald Trump ve svém úřadu amerického prezidenta v roce 2020. Ten označil aplikaci jako hrozbu pro národní bezpečnost a doporučil vládě USA její zákaz. Výsledkem je, že se TikTok dohodl a přesunul své sídlo z Číny do Los Angeles a Singapuru. Dle oficiálních materiálů však vlastníkem značky zůstává čínská společnost ByteDance se sídlem v Pekingu.

Projekt Clover a Texas

Żaczko připustil, že veřejná diskuze o údajně rizikových partiích sítě TikTok jsou problémem, který firma chce aktivně řešit a přinášet vysvětlení. Jedním z aktivních kroků k tomu, aby platforma mohla zůstat veřejně dostupná v Evropě, USA, ale i jinde po světě, má být Projekt Clover a jeho americká alternativa Projekt Texas.

„Projekt Clover je program zaměřený na vytvoření bezpečné enklávy pro data evropských uživatelů TikToku. Tato iniciativa zavede řadu nových opatření, která posílí stávající ochranu a dále sladí náš celkový přístup ke správě dat se zásadou evropské suverenity dat,“ stojí na oficiálních stránkách TikToku.



Čínské dívky s telefonem v ruce



Nepřehlédněte

Influenceři jako otroci: nejslavnější čínské TikToky vznikají v nelidských podmínkách

V praxi jde o to, že se TikTok zbaví zodpovědnosti za uživatelská data. Nechá po Evropě vybudovat speciální data centra – jedno například v Irsku, další v Norsku – která nechá provozovat firmami třetích stran (v USA například Oracle). Zde budou v šifrované formě ukládána data 150 milionů evropských uživatelů.

TikTok, stejně jako žádná evropská autorita (například Evropská komise), nebude mít k těmto datům volný přístup. Spravovat je bude zatím nespecifikovaná nezávislá bezpečnostní firma, které budou případní zájemci o nahlédnutí do dat adresovat žádosti, a ona je bude posuzovat případ od případu.

Uživatelská data jako klíčové téma

TikTok si je vědom toho, že bezpečnost uživatelských dat je klíčovým prvkem každé firmy podnikající na internetu. Podle informací přímo od zdroje spolkne výstavba zmíněných datových center investice v hodnotě 1,2 miliardy dolarů (25,4 miliardy korun), první takové, v Irsku, by mělo stát a fungovat již na přelomu letošního a příštího roku.

Na otázku, zdali to bude pro evropské autority „dost dobré“, zástupci TikToku odpovědět nedokázali. Prý v to upřímně doufají. V tuto chvíli žádná oficiální diskuze mezi TikTokem a Evropskou komisí neprobíhá. „Z naší strany jsou dveře vždy otevřené,“ uvedl na závěr Piotr Żaczko.

TikTok nyní vstupuje oficiálně na český trh a plánuje rozšiřovat své obchodní a marketingové aktivity. Cílem je ukázat inzerentům, že je TikTok zajímavým místem, kam mohou umístit jejich reklamu. Doposud za TikTok tuto agendu částečně vyřizovaly marketingové agentury, které zastupovaly jednotlivé tvůrce a pomáhaly jim prosadit se se svou tvorbou u obchodních partnerů.

Autor článku Jakub Fišer
Jakub Fišer
Novinář, fanoušek moderních technologií, letních měsíců a asijského jídla. Mám rád filmy od Lynche, obrazy od Pollocka, french house a fotbalový klub Arsenal. Ve volném čase hraju na PlayStationu a chodím běhat.

Kapitoly článku