Domů » Recenze » Test Škoda Octavia RS TDI (2021): na úspěch je zase zaděláno

Test Škoda Octavia RS TDI (2021): na úspěch je zase zaděláno

Poprvé v historii přišla Škoda Octavia RS do nabídky hned s trojicí motorizací. Kromě benzinové a naftové pohonné jednotky si můžete objednat také plug-in hybridní variantu, o které jsem v minulosti řekl, že za výrobou stojí Evropská unie, a za tím si stále stojím. Naštěstí, jak už jsem výše zmínil, klasické koncepce jsou stále v nabídce, a tak se dnes podrobněji podíváme na variantu s naftovým dvoulitrovým čtyřválcem, která dle mého bude nejprodávanější.

Praktičnost, nebo raději více sexy záď?

Jakmile se rozhodnete pro motorizaci, pak si budete muset ještě vybrat, zda raději variantu Combi nebo liftback, který působí sportovnějším dojmem. Osobně bych po dlouhém rozmýšlení dal přednost variantě Combi, a to i přesto, že rodinu nemám, ale prostě se mi líbí o poznání více. 

Skoda Octavia RS TDI
Škoda Octavia RS v metalíze Race vypadá atraktivně

Design jako takový se Škodovce povedl. Tedy alespoň já si to dovolím tvrdit. Testovaný kus byl zahalen do metalízy Race, zajímavé jsou také disky kol i ostřejší rysy v kombinaci s černě lakovanou maskou chladiče, zrcátky, splitterem i „křídélkem“ na víku zavazadlového prostoru udělají z RS designově atraktivní auto. Oči kolemjdoucích, které nejednou směřovaly na mě, mě v tom jen utvrdily. 

„RSko“ může stát až na 19palcových kolech a na výběr je hned z několika designových provedení. Pro méně všímavé je v masce chladiče i na víku zavazadlového prostoru logo RS, které se v případě Škody Auto váže s termínem Rallye Sport. O tom, že jde primárně o praktické auto, svědčí i přítomnost tažného zařízení v konfigurátoru nebo zavazadlový prostor, který pojme 600 litrů.

Nejde o sportovní auto

Babička mi vždycky říkala, že opakování je matka moudrosti, i proto si zopakujeme hned zpočátku, že Škoda Octavia RS není sportovní auto! To však vůbec není myšleno negativně. Pokud na vůz budete nahlížet jako na Octavii se silnějším motorem, pak vás nadchne ještě více. Jeho chování je přesně takové, jaké byste očekávali od více na rodinu zaměřeného auta, které má však dostatek dynamiky. 

A v tom vězí popularita „RSka“. Velká skupina zákazníků by v Octavii ráda měla silnější motor, který však v nabídce není, a tak musíte sáhnout po variantě RS. Ta je dospělejší, adaptivní podvozek funguje skvěle, 200 koní pod kapotou je plně dostatečných a i sedmistupňové DSG už nemá tak velkou prodlevu v nízkých otáčkách, jako tomu bývalo v minulosti. A pak je tady spotřeba, která z návštěvy čerpací stanice udělá událost, na kterou se budete těšit, a onu částku milerádi zaplatíte. O tom ale až později.

Vše na svém místě

Proč vymýšlet něco, co už je dávno vymyšlené? Škodovka vás nemusí interiéry nadchnout, ale stále je velká skupina, která od auta nepotřebuje leštěnku, která se bude nebezpečně blížit britskému šarmu v podobě Rolls-Royce, ale chtějí především praktické auto, které používá kvalitní materiály, a všechno máte tam, kde očekáváte.

Osobně proti interiéru nemohu říci nic špatného. Je dobře zpracovaný, v konfigurátoru je v nabídce například i masážní sedačka a o příjemných věcech, jako je vyhřívané sedadlo nebo volant, se nemusíme bavit. Jednoduše řečeno, nic vám v autě chybět nemusí. Maximálně tak klasické USB, které z automobilového průmyslu postupně odstranil trend, který se nazývá USB-C. V autě najdete hned čtyři. 

Sportovní volant má příjemně tlustý věnec, skrze nějž se díváte na digitální kokpit, který nabízí hned několik druhů zobrazení, ale informace o rychlosti a navigačních pokynech můžete číst také z head-up displeje. Adaptivní tempomat jsem ocenil především na dálnici a v dopravních zácpách, kdy sám umí auto zastavit a následně rozjet. Hlídání mrtvého úhlu je příjemnou funkcí, stejně jako parkovací kamera nebo hlídání jízdního pruhu, které vás upozorní ve chvíli, kdy se blížíte ven ze svého pruhu, protože koukáte do telefonu. 

Chytrá tak akorát

Pro mladší ročníky mám dobrou zprávu. Škoda Octavia RS je online. Aplikace pro vzdálenou kontrolu je k dispozici, ačkoli jsem stále nepotkal člověka, který by tuto možnost nějak častěji využíval. Možná se ale jen potkávám se špatnou skupinou lidí. Každopádně bezdrátové Apple CarPlay je příjemné a ani Android Auto nechybí, jen budete muset sáhnout po kabelu.

Skoda Octavia RS TDI 2021 16
Virtuální kokpit se v automobilovém světě již stává standardem.

Infotainment je stejný, který byl už v testované plug-in hybridní verzi. Je jednoduchý a po pár dnech si na něho zvyknete. Tedy až na tu rychlost. Úplně si nepamatuji, jak dobře fungoval v jiných kusech, ale v tom testovaném byl systém dosti ospalý. To mě jen utvrzuje v tom, že pouštět se do vlastních softwarových řešení infotainmentu není nejlepší cesta. Pár kliknutí a Apple CarPlay či Android Auto je na displeji a poslouží daleko lépe. 

Ve firemních flotilách nebo doma při střídání auta s manželkou dobře poslouží jednotlivé profily, které si pamatují vaše nastavení, a vy tak nemusíte vše několikrát do měsíce přenastavovat. Co se týká polohy sedadla, k tomu slouží tři paměťové sloty. Po úvodním zhruba desetiminutovém nastavení a spárování mého telefonu jsem víceméně neměl důvod se vracet z CarPlay, jen pro vypnutí otravného systému start/stop, které se nachází v notifikačním centru, tedy tahem od vrchní strany displeje směrem dolů. 

Kamarádům říkám, že první věcí, za kterou bych na autě připlácel, jsou světlomety. Matrix LED světlomety, které najdete v „RSku“, svítí výborně, a především mají funkci vystínování protijedoucích vozidel. Můžete tedy využívat dálkové světlo, aniž by protijedoucí auto bylo oslněno.

Jak jezdí?

Necelých 200 koní, které produkuje naftový dvoulitrový čtyřválec, se v našem případě posílalo na přední kola, a to přes sedmistupňové DSG. V nabídce je samozřejmě i pohon všech kol. Jízdní projev se mi líbil, ostatně jako i u předchozí generace „RSka“. Jak už jsem nakousl výše, adaptivní podvozek DCC pracuje dobře, automatická převodovka DSG je také o něco lépe naladěná a celkově jde o dobře ochucený pokrm, který jeden den nasytí celou rodinu, druhý den si ho užijete i v rychlostech okolo 249 km/h na německých dálnicích a třetí den po celodenním stěhování. 

Pružnost motoru je více než dostatečná na to, abyste mohli předjet nějaký ten kamion nebo pomaleji jedoucí auto před vámi. Motor krásně táhne už prakticky od dvou tisíc otáček a díky chytrému řešení vás bude v interiéru doprovázet i umělým zvukem. Ten mě osobně nikterak neurážel, dopomáhá atmosféře, a že na silnici není nic slyšet, vlastně není takový problém. O to více v dnešní době, kdy si automobilky najímají hudební mistry, aby jim složili zvuk, který pak posloucháte v jejich elektromobilech. Automobilový průmysl se jednoduše hodně mění.

Abych ale nezapomněl, vůz jsem nikterak nešetřil a po 541 kilometrech, do kterých patří 200 kilometrů po dálnici, nějaké to město i okresní silnice, se spotřeba zastavila na 5,3 litrech a dojezd byl ještě 310 kilometrů. S volnější nohou se tedy dostanete i na dojezd tisíc kilometrů na padesátilitrovou nádrž. 

Závěrečné hodnocení

Škoda Octavia RS je velmi dobře naladěné auto, na kterém se jen těžce hledají chyby. Jasně, nebudete nejrychlejší, nekupujete si sportovní auto a asi toho ani moc neodstěhujete, ale za své peníze dostanete velmi dobře namíchaný poměr všech zmíněných věcí. Jen počítejte s tím, že za námi testovaný motor zaplatíte 911 400 Kč. Jakmile v konfigurátoru zaškrtnete pár položek navíc, pak cenovka přes milion korun není nic, na co se příliš nadřete. 

Model Škoda Octavia RS TDI
Základní cena 899 900 Kč
Stupeň výbavy RS
Výkon 147 kW/200 koní
Zdvihový objem 1968 ccm
Palivo nafta
Počet válců 4
Pohon pohon předních kol
Převodovka automatická
Akcelerace 0-100 km/h (s) 7,4
Maximální rychlost (km/h) 249
Délka 4702 mm
Šířka 2829 mm
Výška 1456 mm
Rozvor nápravy 2681 mm
Hmotnost 1602–1711 kg

Ostatně stačí sáhnout po alcantarových ergonomických sportovních sedadlech, adaptivním podvozku a nezávislém topení a lidově řečeno jste tam. A to se vám může hodit i tažné zařízení či paket asistované jízdy, kde najdete adaptivní tempomat, head-up displej či asistenta změny jízdního pruhu. A ve finále to ani milionem korun nemusí končit. 

Škoda Octavia RS

8.9

Vzhled a zpracování interiéru

9.0/10

Propojitelnost s telefonem

8.8/10

Technologická výbava

8.7/10

Jízdní vlastnosti

8.9/10

Klady (+)

  • rozumná spotřeba
  • příjemný výkon
  • velmi univerzální auto
  • atraktivní design

Zápory (–)

  • pomalejší reakce infotainmentu
  • cenovka už není pro každého

Patrik Svatoš

Redaktor automobilové sekce, který má rád technologie, auta, fandí Olympique Marseille a nedokáže žít bez kofeinu.

17 komentářů

  1. Ta cena je fakticky dosti vysoká .(

  2. Ucukanou DQ381 opravdu nebrat, nechápu, jak redaktor o tom nemůže psát…
    Nejhorší převodovka od VW, která má tendenci vyřazovat na neutrál i při přehazování nohy z plynu na brzdu a způsobovat tak neustále kopance, stejně jako neustálé cukání při řazení není vyjimkou, ani neustálé podtáčení motoru (při 50 řadí sedmičku do prudkého kopce)
    Vyzkoušeno na Superbu 3 2.0 TSI. Jak jsem měl předchozí generaci s DQ250 velmi rád, tak teď jdu ke konkurenci, tohle je naprostý odpad. Ani nechci vidět, co to dělalo s tou naftou

  3. Zajimave cteni, ale chybi mi tu jizdni vlastnosti v zatackach, stabilita ve vyssich rychlostech a moznosti vypnuti radoby asistentu a tak podobne. To, co je v clanku, by imho slo napsat aniz bych auto nastartoval.

    Jen se zeptam – start/stop uz nema dedikovany tlacitko? To se opravdu musi vypinat nekde v menu po kazdym nastartovani?

    Jinak my mame O3 RS (samozrejme benzin), jako rodinny auto super – vejde se tam toho hodne, vykonu tak akorat (200+ koni by ml byt zaklad a ne vchol) a kdyz je potreba predjet, tak neni problem, ale to je tak vsechno. Puvodne jsme RS ani nechteli, ale kdyz jsme si srovnali nabidku podobnych aut s podobnym vykonem a tehdy se nam povedlo sehnat skladovku za dobrou cenu, tak jsme ji koupili…
    Zabava za volantem = 0 🙁 Daleko vic zabavy za volantem jsem si uzil ve Focusi 1. generace (klasicka 1.6 benzin), co mel ani ne polovicni vykon, ale to auto bylo predvidatelny, coz je zasadni predpoklad pro zabavny auto…

    • On dneska taky není jediný důvod kupovat Škodovku. Kromě ceny nepřinese žádnou jinou přidanou hodnotu. Jsou dnes daleko lepší auta. Za cenu Octavky koupím Insignii a to je úplně jiná liga – velikost, exteriér i interiér.

    • Jo souhlas, dneska bych si Octavku nekoupil, ta cena je nesmyslna. Kdy ych si dneska musel koupit auto, tak vubec nevim co bych kupoval 🙁

      Koukal jsem na Insignii a kdyz vyberu nejsilnejsi motor, tak jde pouze s automatem a cena zacina na 977k Kc, to taky neni uplne malo. Kdyz jsem si doklikal dalsi vybavu, tak jsem na 1.03M Kc.
      O Insignii jsem v minulosti taky uvazoval, se mi hlavne libila verze s V6!

    • Insginia je hlavne o triedu vyssie auto, takze kupovat Octaviu za tie peniaze asi naozaj zmysel nedava.

      Asi vyzniem smiesne, ale osobne sa mi dost pacia aktualne/nove Peugeoty :-D

    • Jaroslav: Opravdu tady srovnáváte Škodu s Opelem? Tak tam je to celkem jasné. Kdyby Opel stál to co Škoda, tak to nikdo nekoupí.

  4. Škoda? Předražená nudná auta, kterým se mezi námi kluky přezdívá „univerzální symbol muže, který se zřekl všech snů a nadějí“. Děkuji, nechci.

    • Tak to jste fakt borci. A co teda nen symbol takového muže?

    • I když je to trochu přehnaný, tak by se s tím dalo docela souhlasit. Škoda neumí nic víc, než velikost kufru. Design otřesný, jízdní vlastnosti průměrné, spíše podprůměrné. Sedačny asi nejhorší co do komfortu. Je mi líto každého obchoďáka, kterej Octu fasuje a potom v ní stráví hodiny každý den. A spolehlivost. řekl bych, že i ty hospodsky omýlané klasiky o Italech, Francouzích a „fšechno na eF“ jsou dnes násobně spolehlivější, než Škoda, nebo VW. Především v oblasti motorů. Není ničím vyjmečným, že měsíc staré auto jde kompletně měnit motor např. kvůli prasklému bloku. Škodovkce nepřeji nic zlého, ale aktuálně je to značka, která kromě kufru nemá co nabídnout.

    • Pridu mi zvlastne tie hodnotenia spolahlivosti. Osobne Octaviu nemusim, hlavne trojka ktoru som chvilu zvazoval mi pride ako nedostojne hlucne auto za tie peniaze a osobne si na akusticky komfort si dost potrpim.

      Ale so spolahlivostou mam pocit, ze ludia zase taky problem nemaju a tie auta jazdia. Aj podla roznych zahranicnych hodnoteni, pouzivatelskych recenzii tie auta na tom nie su zle. Naopak, o francuzoch sa to povedat neda. Ja som zvazoval minulu generaciu 508cky, pretoze je to pekne, komfortne a tiez pomerne lacne auto, ale pouzivatelske skusenosti am odradili. Ono tam vlastne nic fatalne neodchadza, ale tych blbosti okolo …

    • Oktávkou 4 jsem nejel, ale mám už 5 let Superb 3 v nejvyšší konfiguraci a nemůžu si stěžovat. Pravda, že po přesednutí do nové verze po fl mi z toho auta bylo zle, jak je špatné proti mé verzi, ale ta prvni generace Superbu 3 špatná nebyla. A spolehlivost? Mám 250 tisíc km a na tom autě se nedělalo vůbec NIC. Jen běžný servis

    • Tvl … auta jako symbol muže. Plechovky na honění ega a pindíků :-D Modly, kterými si mnozí dotvářejí svoji osobnost. Tak tohle mě vždycky pobaví! :-D

    • Tak nevím, auto považuji za zařízení kter mne a případný náklad převeze z bodu A do bodu B. S nejmenšími možnými náklady, spolehlivě, kdykoliv.
      Já osobně jezdím už mnohá léta s Renaulty, předtím jsem měl období Opel. V práci byly donedávna rozšířený Škodovky.
      Všecj´hny tyhle auto asplnily to co jsem od nich čekal a co jsem psal v úvodu. Škodovky byly „nejtvrdší“ Renaulty „nejměkší“ co se týče podvozku, proto preferuji doteď měkký naladění Renaultů. Opely byly někde „mezi“ Omegy byly pěkně měkké „pluly“ jako loď.
      Vnímat auto jako nějaký symbol mne nikdy nenapadlo.
      Co se tejče převodovek, mám rád (a mnoho let jezdím) automatem. Myslím tím automat klasický, hydraulický s měničem kroutícího momentu. Je opt plynulů a měkký.
      Dvouojsoujky mne nenadchly – je to tvrdý a „cuká a kope“. Vnímám je jako cenově levnější řešení „automatu“ (prostě lacinější buřt, neb špekáček je moc drahej). Blbý je že sehnat dnes auto s automatem, tj ne dvojspojkovým hrkačem, není sranda (nemyslím ojetinu, myslím nový auto)

    • A o nadsázce jste už někdy něco slyšeli? A zkusili jste se zamyslet nad tím, proč je pro českého zaprděnce Škodovka modlou? Ano, Škodovka je symbolem. Symbolem unylosti, stádnosti a pocitu jakési falešné hrdosti. Průměrná až podprůměrná technika zabalená do do furt stejného německy chladného designu s použitím laciných materiálů. Katování kostů vydávané za jakési inovátorství ve jménu maximalizace zisku. Nepřipomíná vám to něco?

  5. Hm. RSo . . . k čemu v ČR.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).