TOPlist

Test Hyundai IONIQ plug-in hybrid: řešení na půl cesty

Test Hyundai IONIQ plug-in hybrid

Značka Hyundai je obvykle vnímaná jako automobilka nabízející příznivý poměr mezi cenou a tím, jaké auto dostanete. Jenže ve svém portfoliu má také vozy, které by šlo označit jako pojízdné laboratoře. Na nich zkouší hi-tech technologie, které se do mainstreamových vozů dostanou v nejbližších letech. Takovou laboratoř má třeba i Toyota – model Prius. U Hyundai se auto jmenuje IONIQ.

IONIQ je taková jezdící laboratoř. I tvary vozu preferují efektivitu před vším ostatním.
IONIQ je taková jezdící laboratoř. I tvary vozu preferují efektivitu před vším ostatním.

Hyundai IONIQ plug-in hybrid: elektřina i hybridy

IONIQ si na českém trhu můžete pořídit ve třech verzích. Jako 100 % elektromobil, který spalovací motor vůbec nepoužívá. S dojezdem cca 200 kilometrů (výrobce slibuje až 280 km). Pak jako obyčejný hybrid. Tedy kdy spalovacímu motoru pomáhá elektromotor. Jenže baterie je maličká – s kapacitou jen 1,56 kWh, na kterou vůz ujede jen pár stovek metrů.

Na elektřinu tak můžete třeba popojet v garáži, když si nechcete vypouštět spaliny, nebo při popojíždění v koloně, kdy spalovací motor není efektivní. Výhodou hybridu také je, že šetříte brzdy. Kinetická energie vozu se při brzdění rekuperuje a ukládá ve formě elektřiny do baterie.

Čistě elektrickou verzi poznáte snadno. Nemá žádný gril - není potřeba nic chladit ani nikam přivádět vzduch.
Čistě elektrickou verzi poznáte snadno. Nemá žádný gril – není potřeba nic chladit ani nikam přivádět vzduch.

A pak je tu řešení na půl cesty. Plug-in hybrid. Vůz, který kombinuje elektromobil, ale jezdit umí i na benzín.

Víkend nebo týden

Filozofie plug-in hybridu je jednoduchá. Od pondělí do pátku jezdíte s autem obvykle do práce a v tomto případě by měl stačit dojezd jen na elektřinu. Hyundai slibuje dojezd 63 km, v praxi počítejte spíše s 45 – 50 km. I to je ale hodnota, která většině z nás na dojíždění do práce stačí. O víkendu se počítá s tím, že vyjedete někam na výlet, případně na dovolenou, zkrátka na trasu v délce několika stovek kilometrů. Pak přijde na řadu spalovací motor 1.6 GDI a dojezdem nebudete nijak limitovaní. Když dojde benzín i elektřina, máte natankováno a můžete jet dál jako s každým jiným benzínovým vozem.

Plug-in hybrid na rozdíl od obyčejného hybridu musíte nabíjet. Jinak jeho koupě nedává smysl.
Plug-in hybrid na rozdíl od obyčejného hybridu musíte nabíjet. Jinak jeho koupě nedává smysl.

Jedeme na elektřinu

Jestli chcete provozovat vůz jako elektromobil (EV) nebo jako hybrid (HEV), o tom rozhodujete vy sami tlačítkem. Právě pro ježdění po městě je vhodné vsázet jen na elektřinu. Jízda je rychlá, plynulá, tichá, město nezamořujete smogem. Elektromotor má výkon 44,5 kW, což vypadá jako hodně nízká hodnota. Jenže ve městě se obvykle pohybujete nízkými rychlostmi, kdy chybějící kilowatty ani nepostřehnete

Električtí koně jsou navíc k dispozici okamžitě, nečeká se na vytočení motoru, jako v případě spalovací verze. Pokud by vám výkon chyběl, stačí prošlápnout plynový pedál až na podlahu. I když jste v režimu EV, vůz to vyhodnotí jako krizovou situaci a bez prodlení nastartuje motor, který přispěchá na pomoc. Pod pravou nohou tak budete mít výkon 141 koní.

O pohon vozu se starají hned dva motory. Elektromotor s výkonem 45 kW a benzínová 1.6 s výkonem 77 kW. Převodovka je dvouspojková se šesti stupni.
O pohon vozu se starají hned dva motory. Elektromotor s výkonem 45 kW a benzínová 1.6 s výkonem 77 kW. Převodovka je dvouspojková se šesti stupni.

Dobíjení Hyundai IONIQ plug-in hybrid

Zatímco běžný hybrid se dobíjí jen brzděním, případně výkonem motoru, plug-in hybrid má smysl jen tehdy, pokud jej dobíjíte externě. Dobíjet můžete dvěma způsoby. Na veřejných dobíjecích stanicích (konektorem Mennekes typ 2), které dnes potkáte téměř všude. Ty sice nabídnou dobíjecí výkon až 43 kW, jenže s takto velkým výkonem si Hyundai neporadí. Akumulátor je malý (8,9 kWh), jeho nabíjení tak nějaké 2 hodinky zabere.

Jedete na nákup? Na chvíli se připojte.
Jedete na nákup? Na chvíli se připojte.

Mnohem častěji budete vůz dobíjet doma. Využít k tomu můžete jak různé specialní wall-boxy, tak úplně obyčejnou nabíječku na 230 V. Ta nabízí výkon přes 3 kW, takže do plné kapacity bude vůz dobit za necelé 3 hodiny. Pokud si nejste jistí, zda máte dostatečně kvalitní elektrické vedení, případně když jedete na starou chatu, kde už elektrické dráty něco pamatují, je možné nabíjecí proud ve 2 krocích snížit. Úměrně tomu se prodlouží nabíjecí doba, ale pokud auto dobíjíte přes noc, tak vám to může být stejně jedno.

Je škoda, že o nabíjení vás neumí informovat aplikace v telefonu, ale jen displej ve voze. Z prázdné baterie do plné to bude trvat asi 2,5 hodiny.
Je škoda, že o nabíjení vás neumí informovat aplikace v telefonu, ale jen displej ve voze. Z prázdné baterie do plné to bude trvat asi 2,5 hodiny.

Hyundai IONIQ plug-in hybrid & chytré nabíjení

Pokud máte doma speciální tarify elektřiny s vysokou a nízkou sazbou, můžete do vozu naprogramovat časy, kdy se má nabíjet. Budete tak mít jistotu, že vždy budete dobíjet za levné peníze. Stejně tak lze naprogramovat klimatizaci. Pokud třeba každý všední den odjíždíte do práce v 7:00, můžete nastavit auto tak, aby v tuto dobu již bylo vytopené. To je nejen komfortní, ale i energeticky efektivní.

Baterie uřízly z objemu kufru. Ten je sice široký, hluboký, dobře přístupný, ale na výšku ztrácí.
Baterie uřízly z objemu kufru. Ten je sice široký, hluboký, dobře přístupný, ale na výšku ztrácí.

Auto si vezme energii z elektrické sítě a nebude zbytečně čerpat energii z baterie vozu. Jako nedostatek pak vidíme hlavně to, že ani nabíjení, ani správu klimatizace není možné ovládat vzdáleně přes smartphone. Konkurence tohle obvykle nabízí. Auto je zkrátka off-line a vzdáleně se k němu nepřipojíte.

Přístrojovku chválíme za přehlednost. Na pravé části vidíte nabití akumulátoru, vlevo se pak při jízdě ukazuje, jak ekologicky jedete, případně s jakou intenzitou rekuperujete.
Přístrojovku chválíme za přehlednost. Na pravé části vidíte nabití akumulátoru, vlevo se pak při jízdě ukazuje, jak ekologicky jedete, případně s jakou intenzitou rekuperujete.

Jízda s hybridem

Když přijde víkend a vy víte, že elektrický dojez stačit nebude, stačí změnit režim z EV na HEV. Ještě lépe uděláte, když zadáte cíl do navigace v autě. Elektronika pak bude vyhodnocovat, kdy je efektivní jet na benzín a kdy na elektřinu. Cestu z Prahy do Brna a zpět (cca 450 km) jsme pak zvládli se spotřebou 3,3 litru benzínu na 100 km. A to vesměs vysokým dálničním tempem. Takže to docela funguje.

Tlačítkem vlevo dole přepínáte jízdní režimy. Elektrické auto (EV) nebo hybridní auto (HEV).
Tlačítkem vlevo dole přepínáte jízdní režimy. Elektrické auto (EV) nebo hybridní auto (HEV).

Z hlediska jízdní zábavy si s IONIQEM moc neužijete. Auto je to takříkajíc sterilní. Nedává žádnou zpětnou vazbu, s nastavením podvozku si nikdo žádnou velkou práci nedal. Ekologické pneumatiky Michelin na suchu fungují perfektně, ale na vodě kloužou. Na druhou stranu IONIQ opravdu není auto, se kterým byste jezdili pilu. Prim hraje efektivita.

Ekologické pneumatiky fungují za sucha skvěle, na mokru trochu kloužou.
Ekologické pneumatiky fungují za sucha skvěle, na mokru trochu kloužou.

Hyundai IONIQ plug-in hybrid: Sedíme uvnitř

Interiér vozu je velmi příjemný. Volant je dole seříznutý, dobře padne do ruky. A je vyhřívaný, což v zimě potěší. Kožené sedačky řidiče příjemně pohltí a jsou nejen vyhřívané, ale dokonce i klimatizované.

Šetřete baterii. Pokud zapnete vyhřívání volantu a sedadla, nebudete muset tolik vytápět celý interiér.
Šetřete baterii. Pokud zapnete vyhřívání volantu a sedadla, nebudete muset tolik vytápět celý interiér.

IONIQ je skvěle vybavený jízdními asistenty – perfektně funguje adaptivní tempomat, který drží odstup od vozu před vámi, velmi dobře funguje vedení v jízdních pruzích. Středový panel už je trochu oldschoolový – obsahuje spoustu mechanických tlačítek, z hlediska ergonomie je to ovšem často lepší řešení, než dotykový displej.

Spousta tlačítek nevypadá moderně, ale z hlediska ergonomie není co vyčítat.
Spousta tlačítek nevypadá moderně, ale z hlediska ergonomie není co vyčítat.

Infotainment

Displej ve voze nechybí, ale slouží primárně pro ovládání médií. Přivítali bychom trochu větší ovládací tlačítka, 8″ displej už dnes není žádný obr. Ale nechybí příjem digitálního rádia DAB a především moderní funkce – Android Auto a Apple CarPlay. Takže si Waze bez potíží promítnete právě sem a to je zásadní. Překvapila nás kvalita hudební soustavy. 8 reproduktorů a subwoofer hrají lépe, než byste v takovém voze čekali.

Pro koho je Hyundai IONIQ plug-in hybrid?

Hyundai IONIQ plug-in hybrid by si mohl snadno najít své zákazníky. Ty, kteří touží po elektromobilu, ale zároveň se bojí toho, že ztratí univerzálnost v podobě dlouhého dojezdu. Plug-in hybrid si samozřejmě nekoupí někdo, kdo bydlí v paneláku a nemá možnost vůz dobíjet v garáži (nesmějte se, představy lidí, že budou muset natahovat prodlužovací kabel z okna bytu, je v diskuzích u elektrických aut dost často reálná představa používání elektrického vozu).

Na každodenní ježdění po městě je IONIQ pohodlný až dost.
Na každodenní ježdění po městě je IONIQ pohodlný až dost.

Kdo denně dojíždí do práce cca 20 km nebo méně, má možnost dobíjet doma a třeba využije i výhody spojené s hybridním vozem (možnost parkovat bez omezení na modrých zónách v Praze), pro toho bude IONIQ zajímavou volbou. Otázkou pak zůstává, jestli nepřekonat strach a nejít rovnou do elektrické verze. Ta je dražší jen o 20 000 Kč (naše nejvyšší verze 1 039 990 Kč proti 1 019 990 Kč) a už s sebou vůbec nevozíte spalovací motor. Dobře si to promyslete!

Hyundai IONIQ

Hyundai IONIQ 4
8.3

Vzhled a zpracování interiéru

7.5/10

Propojitelnost s telefonem

8.2/10

Technologická výbava

9.0/10

Jízdní vlastnosti

6.8/10

Dojezd a výdrž baterie

9.8/10

Klady

  • 2 vozy v jednom
  • dojezd na elektřinu
  • málo kompromisů
  • slušná dynamika
  • extrémně úsporná jízda

Zápory

  • neodladěný podvozek
  • menší zavazadelník
  • chybí vzdálený přístup
  • jen pomalé nabíjení
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku