Tesla Model 1 skoncuje s volantem. Nahradí jej dotykovým displejem

tesla model 1 header dark wide 1
  • Nahlédněte do interiéru budoucích elektromobilů značky Tesla
  • Konvenční ovládání nahradí tablet, roli budou hrát i hlasové povely a mimika
  • Tato radikální změna se časem promítne do všech vozů Muskovy elektromobilky

Zatímco v případě chytrých telefonů se z balení pod záminkou ekologie vytrácí příslušenství, aniž by se to promítlo v prodejní ceně, výrobce elektromobilů Tesla snižuje výrobní náklady nejen tím, že dosud nezřídil v jediné své továrně oddělení kontroly kvality, ale také tím, že postupně redukuje zbytné prvky jím produkovaných vozů, zejména v interiéru. Už nějaký ten pátek tak musíme akceptovat, že v teslách nenajdeme fyzické ovladače klimatizace či světel, kliku pro otevření přihrádky u spolujezdce a od vloni představené generace Plaid ani páčku volby jízdního režimu. Jejich úlohu dnes zastává dotykový displej.

tesla model s plaid interior
Takto uvnitř vypadá dnes prodávaná Tesla Model S Plaid…

Vrcholné tesly už dokonce nemají ani kruhový volant – oblouky nahoře a dole zkrátka nekorespondují s filozofií minimalistického designu, což dalo vzniknout jakémusi kniplu. Bylo tedy jen otázkou času, než vynalézaví Američané podniknou další razantní kroky. A tento moment nastal s dnešním oznámením přelomového Modelu 1. Jak se můžete přesvědčit pohledem na oficiálně vypuštěný obrázek níže, před řidičem budou například zcela chybět pedály i sloupek řízení včetně volantu – kýžený režim jízdy i pokyny k zatáčení zadá řidič palubnímu počítači přes dotykovou obrazovku tabletu jménem SteerPad. Ten lze odložit do loketní opěrky pro jednoruční řízení.

„Vzhledem k celosvětovému dění poslední doby, které dramaticky postihlo automobilky samotné i celý dodavatelský řetězec, bylo zapotřebí přistoupit k bezprecedentním škrtům, které si ani naši designéři nedovedli donedávna představit,“ přiznává s nevídanou upřímností CEO automobilky Elon Musk. To však nebylo jedinou motivací. „Už roky marně žádáme o legislativní posvěcení plně autonomního řízení. Nepřesné ovládání pomocí dotykové obrazovky snad na silnicích způsobí takový chaos, že se konečně pohnou ledy“, pokračuje ve své otevřenosti excentrický miliardář.

tesla model 1 interior
…a takto bude vypadat interiér právě představeného Modelu 1

Za zmínku stojí i novoty v oblasti hlasového ovládání – vzhledem k chybějícím pedálům mnozí jistě ocení možnost přidat rychlost napodobením zvuku spalovacího motoru, případně zpomalit vyluzováním zvuku skřípění brzd. Indikace směru jízdy z pochopitelných důvodů také nezůstane stejná jako dříve – kamera bude připravena zachytit, jak řidič mrká pravým nebo levým okem, což aktivuje odpovídající blinkr.

Mimořádnou vychytávku si osobitá automobilka přichystala pro movitější zákazníky – nejvyšší úroveň výbavy umožní přímo na čelním skle zobrazit navigační pokyny, řadu jiných užitečných informací a záběry z kamer nahrazujících všechna zpětná zrcátka. Jde o důmyslnou kompenzaci chybějícího centrálního displeje, kapličky přístrojů, a dokonce i stínítek, neboť na jejich obvyklém místě umí čelní sklo promítnout jakýsi tmavý oblak. Ti, kteří zvolí nižší vybavenost, budou muset spoléhat na staré dobré sluneční brýle, respektive propojený mobilní telefon, na jehož displeji lze pomocí aplikace zobrazit vybrané provozní údaje.



tesla model s



Nepřehlédněte

Tesla škudlila na špatných místech. Kvůli vážné chybě zřejmě svolá 158 000 vozů

Nezvyklá řešení údajně pomohou i životnímu prostředí. „Při výrobě spotřebujeme výrazně méně toxických a těžko recyklovatelných materiálů. Navíc nám odpadne uzpůsobování výrobních linek trhům s pravostranným řízením. Naše propočty hovoří o tom, že ve srovnání s běžnými elektromobily připadne na jeden vyrobený kus Modelu 1 až sedm zachráněných medvědů polárních,“ pyšní se ochránce přírody Musk. Myslel i na ty, kteří chtěli tu nejlepší teslu, ale knipl jim nevyhovoval, takže složitě hledali jeho náhradu. „SteerPad umožní dosud nevídané možnosti přizpůsobení. V pracovní dny si můžete na jeho displeji zobrazit třeba interaktivní opratě koňského povozu a o víkendu realistický kokpit rogala, byť asi tušíte, na co se můžete těšit ve výchozím stavu,“ dodává tajuplně.

Z obrázku je patrné, že některé prvky jako madla dveří budou nadále na svých místech. Nezbývá nám než doufat, že zvenku zůstanou i kola. Exteriér i úplně novou kategorii, kterou vůz vytvoří, totiž prý Tesla odhalí až v příštích měsících, přičemž se sériovou produkcí počítá někdy v roce 2023. Konkrétní termíny Musk neprozradil. Přislíbil nicméně, že všechny zmíněné inovace dorazí 1. dubna 2024 i do faceliftovaných Modelů S, X, Y a zejména nejlevnějšího Modelu 3, kde úspory dávají největší smysl.

Reakci úřadů zjišťujeme.

Autor článku
Ondřej Zástěra
Samorost, hnidopich a škarohlíd, který nešetří ostatní ani sám sebe. Late adopter a alergik na všelijaký korporátní brainwashing. Přemýšlí o funkčním designu, občas vytvoří i vlastní návrh. Zajímá se o kinematografii a potí se u automobilových simulátorů. Nostalgik poznamenaný 90. lety.

Kapitoly článku