Domů » Bleskovky » Tesla škudlila na špatných místech. Kvůli vážné chybě zřejmě svolá 158 000 vozů

Tesla škudlila na špatných místech. Kvůli vážné chybě zřejmě svolá 158 000 vozů

Ačkoliv se vozy Tesla svou cenou řadí do segmentu luxusních automobilů, jejich zpracování této kategorii často neodpovídá. Automobilce je dlouhodobě vyčítán například problém s lícováním částí karoserie, který se nepodařilo vyřešit ani u Modelu 3 z modelového roku 2021. Vozy vyrobené mezi lety 2012 a 2018 však trpí mnohem závažnejším problémem.

tesla model s
Problémy trpí starší, ale i poměrně nové modely Tesly.

Dle zjištění Národní správy USA pro dopravní bezpečnost (NHTSA) trpí 158 000 vozů poruchami displeje, skrze který řidič ovládá v podstatě veškeré funkce vozu. Ve chvíli, kdy se displej porouchá, není možné nastavit téměř nic, ani například použít parkovací kameru, kontrolovat rychlost, ale ani odmlžit okna. Poruchou mohou trpět Modely S vyrobené v letech 2012 – 2018 a Modely X s rokem výroby 2016 – 2018.

Příčinou, která poruchu způsobuje, je dle NHTSA úložiště typu NAND, na které automobil ukládá veškeré záznamy o provozu. Ty však zvládají pouze 3 000 cyklů zápisu a následného přepsání dat, po nichž se paměťové buňky opotřebují. Automobilka potvrdila, že displeje osazené touto pamětí se 100% pravděpodobností přestanou fungovat.

Dalším problémem je, že Tesla odebírala dotykové obrazovky od výrobců počítačů, produkty nebyly konstrukčně připravené jak na změny teplot, tak na vibrace a otřesy způsobené jízdou. U elektromobilů, jejichž cena začíná na českém trhu na zhruba 2,5 milionech Kč se jedná o snahu šetřit náklady na špatném místě. Teslu by svolávací akce mohla, dle analytiků z Wall Street Journal, vyjít na 300 až 500 milionů dolarů (6,5 až 10,8 miliard Kč).

screen
Běžné zobrazovače nejsou uzpůsobeny pro otřesy způsobené každodenní jízdou.

NHTSA prozatím automobilce zaslala dopis, ve kterém Teslu žádá o zahájení svolávací akce. Ta však vozidla svolávat nemusí, pokud před úřadem obhájí, proč tomu není třeba. Pokud však se svou obhajobou neuspěje, bude následně svolání vozů nařízeno soudně.

David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.

30 komentářů

  1. Hate na Teslu/Muska za 3.. 2.. 1..

  2. To je div, že Tesla vůbec svolává. Vždy Tesla mlžila a neuznávala ani upadnuté nebo odlétávající věci z vozu, které prokazatelně vznikly už ve fabrice nebo mizerným návrhem. Dále upadávající věci z podvozku (nedotažené čepy či hnůj materiál, praskání, lámání komponent) apod. Neskutečný šrot.

    • co bys taky chtěl za 2,5 mega… :-D

    • Zase nezmysel.

      Tych zvolavaciek uz Tesla mala dost, rozhodne nejde tvrdit, ze sa vzdy tvari, ze je vsetko v poriadku. Kopec problemov zakryvaju aj premiovejsie automobilky. Netvrdim, ze je to vzdy spravne, ale nijak nevycnieva.

      • Tesla v poruchovosti a mizernem zpracovani vcetne nebezpecnych situaci s podvozkem kraluje. Vse jeste umocnuje jejich nabubrele chovani, mlzeni a neochota v zaruce veci opravovat.

      • Ano, je pravda, ze tie auta konstrukcne nie su uplne nepriestrelne a premiove uplne tiez nie.

        To co za tym nasleduje bohuzial casto nie je nicim vynimocne ani u konkurencie. To je vsetko co som k tomu chcel povedat.

      • Ne, konkurence takove a zavazne faily jako Tesla opravdu nema.

      • Že je Tesla po stránce fyzického zpracování zoufalá, je známá věc. Ale přesto se jí všichni snaží v určitých věcech kopírovat, a neuvěřitelně v tom selhávají. Tesla zpropagovala systém, že se všechno bude ovládat pomocí počítače skrze infotainment. Budiž. Ale to, co ostatní automobilky předvádějí (ať už je to BMW, koncern VW atd), to je ubohá parodie. Tesla má jako jediná vymazlený, intuitivní a hlavně PLYNULÝ infotainment. Po stránce SW na ní nikdo nemá (chyba v článku je chyba HW a tam jak víme, je Tesla zoufalá). Sedněte si do Tesly a pak třeba do Audi, a budete mít pocit, že jste se vrátili do pravěku. Zářný příklad je i třeba nová Octavia, všechno se digitalizovalo, infotainment zasekaný, pomalý, otřesný. Takže si osobně nemyslím, že Tesla dělá všechno špatně. Ten trend digitalizace, který ostatní následují (neúspěšně) nastavila právě ona. A upřímně ty zasekané infotainmenty fakt nechápu, doba, kdy mají mobily výkon jak počítače, a oni nejsou schopni udělat do auta za dva miliony plynulý systém, navigaci apod.

      • Tak napriklad BMW sa roky dozadu sypali motory, preskali cele bloky a prdeli na to a tvarili sa, ze sa nic nedeje.

        A ano, ked Ti praskne blok motora, je to zavazny fail.

      • Ty jsi Jane chytrý jak rádio a obhajujes neobhajitelny. Tesla se jako průkopník elektroblbosti ke svým klientům chová neuvěřitelně nadrazene jinými slovy, co po nás chcete, zachraňujeme planetu a ještě se cítí ukrivdeni, když se lidé domahaji ferovosti.

      • Nove Mercedesy maji rychly a perfektni infotainment. A velmi se mi libi, ze krom patlani na displayi jde ovladat i cudliky a prepinaci. U budget automobilek je situace smutna, to ano…

    • A to je nejhodnotnější automobilka světa, se investoři zbláznili. Tesla je jedna velká nafouknuta bublina a její auta předražený kus plechu.

  3. konkurence takove a zavazne faily jako Tesla opravdu nema LOL viz [odkaz]

    • Ano, to není upadnutí ramene z duvodu neutažení nebo prasknutí ramene podvozku kvuli humac materialu. Takze nemá.

      • A co praskajuce bloky motorov u BMW N47 ? Roky sa tvarili, ze sa nic nedeje.

      • Pri tom se nezabijes, narozdil od toho, kdyz ti za jizdy uletne spodni rameno apod., neodletava ti za jizdy z vozu strecha, cely naraznik (to zase muze zabit nekoho jineho) apod. Neporovnatelne.

      • Pokial viem, minimalne v pripade tej strechy to s majitelom riesili a strechu mu vymenili.

      • Jo a to, ze to mohlo nekoho zabit. Odletajici narazniky, upadnutí spodniho ramene, povolené anebo prasknutí, faily, které neznají obdoby a jeste se Tesla vykrucovala.
        Tak tu priste neblafej nesmyly, ze i ostatni maji takove faily, nemají.

      • Tak napriklad Ferrari malo zvolavacky kvoli samovznieteniu. To Ti pride bezpecne ?

        Znova. Tesly na tom konstrukcne su biedne a nikde som nenapisal opak. Len tvrdim, ze je blbost ze sa k tomu stavaju akoby tie problemy neexistovali. Stavaju sa k tomu +/- rovnako ako ostatne automobilky. To je cele.

      • Na Teslu to nemá ani náznakem. Ukazuje se od pocatku jaky je to srot a zadna automobilka takove faily jako Tesla nema.

      • Jiriku, tva zaujatost a fakt, ze rozumis maximalne jednickove octavce v dyzlu z tebe dela jen zapskleho boomera, ktery tradicne nevi, ktera bije…

      • Ja som ale nikde nenapisal, ze v tych failoch nemas pravdu. Ano, Tesla tych failov ma naozaj vela a pravdepodobne viac nez ostatne automobilky aj ked si an druhej strane trufam povedat, ze Tesla je momentalne trochu viac na ociach a okolo kazdeho ich problemu sa robi vacsie halo nez pri ostatnych automobilkach.

        Co hovorim je, ze nemam pocit, ze sa tvaria, ze tie problemy neexistuju. Niektore priznaju, ine podla moznosti nie rovnako ako mnoho dalsich automobiliek. Zase to nie je obhajoba, pristup by urcite mohol byt ferovejsi. Ale bohuzial, v dnesnom svete nejde o nic vynimocne.

  4. Když vidím blbost už jen v ceně (aktuální nejnižší česká cena Tesly 3 na oficiálním eshopu 1 320 000), což je informae, kterou si může každý velmi jednoduše ověřit (alespOň v tomto si měl autor dát práci s ověřením), nemohu věřit informacím z článku.

    • Dobrý den, Jakube. Jelikož se článek a případná svolávací akce týká pouze Modelu S a X, uváděl jsem české ceny pouze u těchto modelů, které jsem čerpal právě z Vámi zmiňovaných oficiálních stránek automobilky.

      Hezký den,
      D. Preiss

  5. Vážený autore, jako fanoušek Elona byste měl vědět, že příčinou poruchy displeje nejsou „změny teplot, … vibrace a otřesy způsobené jízdou“, ale opotřebení integrované paměti. To se vyskytuje jen u lidí, kteří často používali zabudovaný prohlížeč internetu, který přes soubory cache uložené na disku NAND čipu rychle opotřebovával paměťové buňky. Byla to sofwarová chyba nikoli šetření na nesprávném místě!!!

    • Nemas pravdu, over si fakta. To co tady pises je nesmysl.

      • Znám fakta a proto tady píšu, že otřesy a vibrace jsou naprostá hovadina.
        [odkaz]
        … because the eMMC NAND flash devices have a finite lifespan based upon the number of program/erase (P/E) cycles, after which the MCU fails due to memory wear-out.

    • Dobrý den,

      s pamětí NAND máte pravdu, děkuji. Informaci jsem do článku doplnil.

      Vibrace a změny teplot jsou však také problémem dodaných displejů, jelikož vlivem těchto faktorů dochází k jejich poškození, jelikož nejsou konstrukčně připraveny na provoz v automobilu.

  6. Jasně říká, se, že Tesla jsou tablety a to auto kolem je jen doplněk, ale i tak by články o Tesle mohl psát někdo, kdo aspoň něco o tom ví.

  7. Pan Preiss zde několik informací uvádí chybně:

    1) eMMC disk byl v době uvedení do MCU Modelu S a X špičková technologie a skutečnost, že se ošolíchá za 5 let ohledová neustálého logování palubních dat nebyla v té době známá.

    NEPRAVDA: nikdo zde nešetřil, naopak – T zde byla průkopníkem.

    2) MCU obsahuje mediální funkcionalitu a ovládání běžných prvků auta, nikoliv základní řídící počítač nutný pro jízdu.

    NEPRAVDA: pokud zdochne MCU (Media Control Unit), auto jede dál a jízdně funduje normálně. Neznamená tedy bezpečnostní riziko pro posádku vozidla.

    3) Tesla sama celosvětově informovala všechny majitele aut s dotčeným MCU (včetně mé maličkosti), že pokud mám zájem, zdarma mi v MCU vymění původní 8GB čip za moderní 64GB typ, který tímto problémem netrpí.

    Shrnuto, máme zde typický příklad pana pisálka, který aniž by věci rozumněl, pouze převezme tendenční kachnu odjinud a prezentuje ji zde proto, aby zvedla zájem čtenářů, nikoliv aby čtenáře objektivně informoval (:facepalm:).

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).