TOPlist

Retro okénko: jak šel čas s Facebookem, největší sociální sítí světa

Zakladatel Facebooku a šéf společnosti Meta – Mark Zuckerberg (ilustrační obrázek)
  • Facebook je neodmyslitelnou součástí našich životů
  • Původně vznikl v roce 2004 jako digitální ročenka Harvard University
  • Dnes má okolo 2,9 miliardy uživatelů po celém světě

Dnes si už internet bez ikonického bílého písmena „f“ na modrém pozadí nedokážeme představit. Internet na přelomu milénia zažíval velký rozmach a bylo jasné, že nepůjde jen o síť pro akademické pracovníky a nerdy, ale že změní fungování celého lidstva. K tomu bylo potřeba zajistit místo, které bude sdružovat co nejvíce lidí, kteří spolu následně mohou komunikovat a interagovat. Po prvních nesmělých pokusech se nejprve v roce 2003 objevil MySpace, avšak už o rok později svět přivítal The Facebook. Tehdy ovšem ještě nikdo nevěděl, jak moc se tím svět změní.

Cesta k největší sociální síti světa byla trnitá

Hlavní postavou, která za Facebookem stála, byl dnes již miliardář Mark Zuckerberg. Ten během svých studií na Harvard University vytvořil stránku s názvem Facemash, která umožňovala studentům porovnávat studentky z devíti různých fakult, přičemž během prvních čtyřech hodin přilákala 450 návštěvníků, kteří zobrazili na 22 tisíc fotografií. Namísto ovací si ovšem Zuckerberg za tuto činnost vysloužil obvinění z několika kázeňských prohřešků, jako narušení bezpečnosti, porušení autorských práv či narušení osobní svobody, nicméně z těchto obvinění vyvázl bez trestu.

Mark Zuckerberg, šéf Meta
Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg

Popularita jeho výtvoru ho ovšem navedla k digitalizaci univerzitních ročenek, které do té doby byly v tištěné podobě. V lednu 2004 tak naprogramoval stránku, která byla známá jako TheFacebook. Do svého projektu zainvestoval společně se studentem Eduardem Saverinem 1 000 dolarů (cca 46 300 Kč s daní po započtení inflace).

Šest dní po spuštění stránek se ale Zuckerbergovi nevyhnula další kontroverze – dvojčata Cameron a Tyler Winklevossovi jej společně s Divyou Narenderou obvinili, že je záměrně uvedl v omyl a tvrdil jim, že jim pomůže vybudovat vlastní sociální síť s názvem HarvardConnection.com, zatímco sám potají budoval konkurenční produkt. Z tohoto obvinění už Zuckerberg tak snadno nevyvázl a v roce 2008 na základě žaloby musel zmíněné trojici vyplatit 1,2 milionu akcií (cca 9,4 miliardy korun po započtení inflace v době primárního úpisu akcií).

Otevření uživatelům z celého světa znamenal průlom

Zlom nastal 26. září 2006, kdy se Facebook otevřel všem osobám starším 13 let s platnou e-mailovou adresou. Koncem roku 2007 měl Facebook 100 000 stránek, na kterých se propagovaly firmy, přičemž stránky organizací se začaly rozšiřovat v květnu 2009. Další klíčový okamžik nastal 24. října 2007, kdy společnost Microsoft oznámila, že koupila 1,6% podíl Facebooku za 240 milionů dolarů (cca 8,3 milionu korun po započtení inflace), čímž Facebook získal celkovou předpokládanou hodnotu přibližně 15 miliard dolarů (552 miliard korun po započtení inflace).

V červenci 2010 společnost oznámila 500 milionů aktivních uživatelů. Polovina uživatelů toho času používala Facebook denně v průměru 34 minut a 150 milionů uživatelů přistupovalo na stránky z mobilních zařízení. Hodnota Facebooku byla 41 miliard dolarů (1,3 bilionu korun po započtení inflace).

 

Facebook předstihl eBay a stal se třetí největší americkou internetovou společností po Googlu a Amazonu. Spanilá jízda pokračovala i nadále – primární úpis akcií společnosti Facebook se uskutečnil 17. května 2012 za cenu 38 dolarů (cca 1 180 Kč po započtení inflace).

Firma byla oceněna na 104 miliard dolarů (3,2 bilionu korun po započtení inflace), což bylo do té doby největší ocenění. Na začátku října 2012 Zuckerberg oznámil, že Facebook má jednu miliardu aktivních uživatelů měsíčně, včetně 600 milionů mobilních uživatelů, 219 miliard nahraných fotografií a 140 miliard spojení s přáteli.

Facebooku se nevyhnula řada kontroverzí

Význam a rozsah Facebooku vedly ke kritice v mnoha oblastech. Problémy se týkaly soukromí na internetu, nadměrného uchovávání informací o uživatelích, jeho softwaru pro rozpoznávání obličejů DeepFace, jeho návykovosti a jeho role na pracovišti, včetně přístupu zaměstnavatele k účtům zaměstnanců. Facebook byl kritizován za nadměrné používání elektřiny, daňové úniky, politiku vyžadování skutečných jmen uživatelů, cenzuru či zapojení se do sledovacího programu Spojených států PRISM.



Logo messengeru ICQ



Nepřehlédněte

Retro okénko: pamatujete ICQ? V době největší slávy mělo 100 milionů uživatelů

Patrně největší kontroverze se ovšem týkala společnosti Cambridge Analytica, která od Global Science Research získala údaje o 87 milionech uživatelů Facebooku, přičemž drtivá většina z nich o tom nevěděla. Dne 24. července 2019 uložila Federální obchodní komise Facebooku pokutu ve výši 5 miliard dolarů (cca 118 miliard korun), což je nejvyšší pokuta, jaká kdy byla společnosti uložena za porušování soukromí spotřebitelů.

Sociální gigant na cestě za úspěchem

Facebook je i přes tyto kontroverze stále jasnou jedničkou mezi sociálními sítěmi a se svými cca 2,9 miliardami uživatelů patrně ještě dlouho bude. V říjnu 2021 změnila společnost svůj název na Meta Platforms, zkráceně Meta, protože se nyní podle slov svého zakladatele zaměřuje na budování metaversu. Kromě Facebooku spadá aktuálně do portfolia Mety kupříkladu Instagram, WhatsApp, Oculus či Threads.

Autor článku Michael Chrobok
Michael Chrobok
Nestranný fanoušek mobilních technologií, amatérský fotograf, příležitostný sportovec a městský cyklista. Ve volném čase rád cestuje, zahraje si hru, nebo se ponoří do světa Zaklínače či Star Treku.

Kapitoly článku