- Airbus testuje autonomní doplňování paliva za letu pomocí dronů řízených umělou inteligencí
- Testy hodnotily využití navigačních senzorů založených na AI a vylepšených algoritmů pro autonomní let ve formaci.
- Nová technologie má sehrát klíčovou roli v obranném i civilním letectví
Tankování paliva za letu není nic nového, první experimenty s tímto úkonem probíhaly již ve dvacátých letech minulého století. Společnost Airbus se ale snaží jej plně autonomizovat a nyní oznámila, že dokončila druhé kolo testování svého plně autonomního demonstrátoru pro doplňování paliva za letu zvaného Auto’Mate.
Úspěšné testování
Po prvním letovém testu, který proběhl na začátku letošního roku, zkoumal tento druhý využití navigačních senzorů založených na umělé inteligenci a vylepšených algoritmů pro autonomní let ve formaci. „Poprvé jsme otestovali technologie pro autonomní doplňování paliva za letu založené na ovládání a navádění několika bezpilotních letounů z letounu MRTT (Multi Role Tanker Transport),“ uvedl Airbus v příspěvku na X.
📢 BREAKING NEWS – Auto'Mate successfully completes 2nd & final flight test campaign. Airbus, for the first time ever, tested the technologies for autonomous air to air refuelling based on controlling & guiding multiple drones from Multi Role Tanker Transport (MRTT) aircraft.… pic.twitter.com/BSvOYNxO6R
— Airbus Defence (@AirbusDefence) November 22, 2023
Díky systému Auto’Mate chce letecký gigant zmírnit pracovní zátěž operátorů, což podle něj může snížit únavu posádky, množství lidských chyb a náklady na výcvik posádky a zajistit efektivnější provoz, stejně jako zvýšit bezpečnost a spolehlivost.
Budoucnost je autonomní
Nynější postupy tankování paliva za letu vyžadují pečlivou koordinaci mezi posádkou leteckého tankeru a pilotem přijímajícího letadla. Na druhou stranu autonomní systémy nabízejí potenciál pro zvýšení efektivity operací a umožňují přečerpávání paliva v náročných podmínkách za snížené viditelnosti a v budoucnu také bojovým letounům bez posádky.
Společnost Airbus tvrdí, že díky automatizaci doplňování paliva za letu může letecký tanker převzít velení nad letadlem, jež palivo přijímá ze značné vzdálenosti, a autonomně je navádět a řídit do správné polohy pro přečerpání paliva. To zahrnuje zahájení samotného přečerpávání paliva prostřednictvím tankovací sondy tankovacího letounu, které po dokončení operace vyvrcholí bezpečným separačním manévrem.
Při vývoji tohoto systému se inženýři Airbusu soustředili hlavně na tyto tři klíčové komponenty: využití různorodých kamer s různým rozlišením a zorným polem, vysoce přesné satelitní určování polohy a senzory LiDAR, které jsou integrovány s algoritmy umělé inteligence.
Vojenské i humanitární využití
„Tyto technologie jsou rovněž důležité pro pokrok v oblasti týmové spolupráce mezi posádkou a letadlem bez posádky a pro budoucí operace vzdušných sil, při nichž budou stíhací a misijní letouny létat společně s roji dronů (jako v systému Future Combat Air System),“ uvádí dále společnost v tiskové zprávě.
Plány Airbusu na přidání autonomního doplňování paliva do letounů MMRT rozšíří jeho možnosti a pomohou tak posílit nejrůznější vojenská nasazení a humanitární operace.