Cena:

Mobilní kecálky: je jich příliš mnoho nebo příliš málo?

Facebook Messenger, WhatsApp, Viber, WeChat, BBM, Telegram, … a tak by šlo pokračovat ještě dlouho. Mobilních kecálků je skutečně nepřeberné množství, a další neustále vznikají. Patrně každý, kdo vlastní smartphone, má nainstalovaných hned několik chatovacích aplikací. Je jich ale skutečně potřeba tolik?

Messenger je sice nejpopulárnější, avšak zdaleka ne všude

Mobilní kecálky jako náhrada SMS a MMS

Každý kecálek bez výjimky umí jedno – posílat zprávy. To v dobách před dostupným mobilním internetem uměl každý telefon, avšak formou SMS. Právě s příchodem mobilního internetu nastoupily chatovací aplikace a ušetřily nám peníze za SMSky, později také za i dnes stále předražené MMS. Zatímco na aplikaci pro psaní SMS zas až tak nezáleží, o uživatele kecálků se strhl lítý boj. Některé aplikace v tomto boji o uživatele dokonce tak nabobtnaly, že vznikly i odlehčené verze těch samých aplikací, čímž trh dále roste.

V Číně vládne WeChat

„Specifické“ trhy mají své specifické aplikace

S roztříštěností si pokusili poradit vývojáři jednoduchým způsobem – vytvořili multikecálky. Ty jsou s námi už od dob ICQ a Google Talk. Zatímco v minulosti byli klienti jako Miranda nebo IM+ velmi oblíbení, dnes aplikace sdružující komunikaci na jedno místo moc oblíbené nejsou. Komunikace je tak roztříštěna mezi desítky aplikací. Je to nutné? Ano i ne. Jedna, popřípadě několik aplikací není schopno pokrýt celý trh. Facebook nemá ve všech částech světa na růžích ustláno, například v Číně je blokován. Právě v těchto případech nastupují „domácí“ aplikace, které díru zaplní. Čínský WeChat nefunguje pouze jako kecálek, nýbrž se skrze něj často odehrávají například i finanční transakce. Obdobná situace je například také ve Vietnamu.

Dva velcí konkurenti – WhatsApp a Viber

Liší se aplikace v něčem?

Všechny komunikační aplikace splňují několik základních parametrů – umí posílat zprávy, fotografie a videa. Spousta nových hráčů se snaží odlišit svým přístupem k bezpečnosti a šifrování, to se ale dnes již stává standardem. Jiné aplikace sází na kulturní odlišnosti a nabízejí desítky sad, mnohdy až bizarních, smajlíku a samolepek. Všechny ale sází na jednu kartu – tradice a uživatelská základna. Proto se například v Indonésii stále drží BBM i přes to, že Blackberry má dobu své největší slávy už dávno za sebou.

Jižní Korea je teritoriem KakaoTalk

Dočkáme se někdy změny?

V dohledné době nic nenasvědčuje tomu, že by se situace měla změnit. I přes velké akvizice, jako například zakoupení WhatsAppu Facebookem, se na trhu drží stále všechny aplikace a neustále vznikají další. Značka je v takovýchto případech cenným artiklem a žádná společnost nebude riskovat, že naštve věrné uživatele. Velcí hráči mají strach, aby o svou základnu nepřišli, malí zase bojují o holé přežití. Co bude tou velkou změnou, která zamíchá kartami, na to si budeme muset počkat.







Nepřehlédněte

Jako v dobách ICQ: Facebook Messenger přichází s instantními hrami

Autor článku
Michael Chrobok
Fanoušek mobilních technologií, amatérský fotograf, příležitostný sportovec a městský cyklista. Ve volném čase rád cestuje, zahraje si hru, nebo se ponoří do světa Zaklínače či Star Treku.