Sledujte nás na YouTube

Mobilní kecálky: je jich příliš mnoho nebo příliš málo?

Facebook Messenger, WhatsApp, Viber, WeChat, BBM, Telegram, … a tak by šlo pokračovat ještě dlouho. Mobilních kecálků je skutečně nepřeberné množství, a další neustále vznikají. Patrně každý, kdo vlastní smartphone, má nainstalovaných hned několik chatovacích aplikací. Je jich ale skutečně potřeba tolik?

Messenger je sice nejpopulárnější, avšak zdaleka ne všude

Mobilní kecálky jako náhrada SMS a MMS

Každý kecálek bez výjimky umí jedno – posílat zprávy. To v dobách před dostupným mobilním internetem uměl každý telefon, avšak formou SMS. Právě s příchodem mobilního internetu nastoupily chatovací aplikace a ušetřily nám peníze za SMSky, později také za i dnes stále předražené MMS. Zatímco na aplikaci pro psaní SMS zas až tak nezáleží, o uživatele kecálků se strhl lítý boj. Některé aplikace v tomto boji o uživatele dokonce tak nabobtnaly, že vznikly i odlehčené verze těch samých aplikací, čímž trh dále roste.

V Číně vládne WeChat

“Specifické” trhy mají své specifické aplikace

S roztříštěností si pokusili poradit vývojáři jednoduchým způsobem – vytvořili multikecálky. Ty jsou s námi už od dob ICQ a Google Talk. Zatímco v minulosti byli klienti jako Miranda nebo IM+ velmi oblíbení, dnes aplikace sdružující komunikaci na jedno místo moc oblíbené nejsou. Komunikace je tak roztříštěna mezi desítky aplikací. Je to nutné? Ano i ne. Jedna, popřípadě několik aplikací není schopno pokrýt celý trh. Facebook nemá ve všech částech světa na růžích ustláno, například v Číně je blokován. Právě v těchto případech nastupují “domácí” aplikace, které díru zaplní. Čínský WeChat nefunguje pouze jako kecálek, nýbrž se skrze něj často odehrávají například i finanční transakce. Obdobná situace je například také ve Vietnamu.

Dva velcí konkurenti – WhatsApp a Viber

Liší se aplikace v něčem?

Všechny komunikační aplikace splňují několik základních parametrů – umí posílat zprávy, fotografie a videa. Spousta nových hráčů se snaží odlišit svým přístupem k bezpečnosti a šifrování, to se ale dnes již stává standardem. Jiné aplikace sází na kulturní odlišnosti a nabízejí desítky sad, mnohdy až bizarních, smajlíku a samolepek. Všechny ale sází na jednu kartu – tradice a uživatelská základna. Proto se například v Indonésii stále drží BBM i přes to, že Blackberry má dobu své největší slávy už dávno za sebou.

Jižní Korea je teritoriem KakaoTalk

Dočkáme se někdy změny?

V dohledné době nic nenasvědčuje tomu, že by se situace měla změnit. I přes velké akvizice, jako například zakoupení WhatsAppu Facebookem, se na trhu drží stále všechny aplikace a neustále vznikají další. Značka je v takovýchto případech cenným artiklem a žádná společnost nebude riskovat, že naštve věrné uživatele. Velcí hráči mají strach, aby o svou základnu nepřišli, malí zase bojují o holé přežití. Co bude tou velkou změnou, která zamíchá kartami, na to si budeme muset počkat.

Michael Chrobok

Nestranný fanoušek mobilních technologií, amatérský fotograf, příležitostný sportovec a městský cyklista. Ve volném čase rád cestuje, zahraje si hru, nebo se ponoří do světa Zaklínače či Star Treku.

19 komentářů

  1. tomas (neregistrovaný)

    Stacil by jeden.

  2. Martin (neregistrovaný)

    Cesta je jedině taková, aby výrobce napevno do systému takovou věc zabudoval, jako to má Apple a iMessage, to je nejideálnější řešení. Ani Google ani Microsoft tohle ještě nebyli schopni integrovat. Ačkoli ze strany Microsoftu byly nějaké snahy, což je však v tuhle chvíli irelevantní.

    • Iggy78 (neregistrovaný)

      Hangouts… Navic na pohodu ve Chrome…

    • Iggy78 (neregistrovaný)

      Hangouts… Navic na pohodu ve Chrome…

      • Martin (neregistrovaný)

        A jak to řeší problém? Hangouts je pořád separátní aplikace, kterou můžu, ale nemusím používat, takže je úplně jedno, jestli to je Hangouts nebo jakákoliv jiná chatovací aplikace. Článek jsi asi nečetl.

      • zipiik (neregistrovaný)

        Martin: Hangouts sveho casu byly predinstalovane a slouzily jako klient pro SMS/MMS a zaroven jako IM navazany na Google ucet, takze to bylo strovnatelne s iMessage. Ale pak Google zacal opet blbnout kolem IM, SMS/MMS osamostatnil do Messages a vytvoril Allo a Duo, jejich vyznam je mi doted zahadou. Pocitam, ze nez se zahada vyjasni, Duo a Allo bude po smrti.

      • Martin (neregistrovaný)

        Opět.. Jak to řeší problém? Stále to byla separátní aplikace, která už z podstaty nemohla být srovnatelná s iMessage. Pořád se musíš přepínat z aplikace do aplikace, v závislosti na tom, jak je zpráva urgentní nebo co chceš poslat. Kromě toho, pořád to bylo mimo aplikaci zprávy, takže bylo nutné tu aplikaci nejprve spustit a přes ní komunikovat. V iMessage mnoho lidí ani neví, že něco jako iMessage je a přesto ji používají, protože to není žádná aplikace navíc někde mimo, a to je rozhodující. Pořád o nějakém univerzálním komunikátoru nemůže být řeč, když je zatím pouze jeden z tří větších systémů mezi sebou komunikovat. Allo a Duo nechám bez komentáře.

      • Martin (neregistrovaný)

        Paradoxně je na tom nejlépe asi Facebook, který je multiplatformní a má nejvíce uživatelů na světě, ale pořád to není řešení

      • Hangrounts byl ten nejhorsi “kecalek” vůbec. Absolutne nespolehlivy i v tom základním – doručování zpráv. A to, že jste ho měli předinstalovaný na mobilu, kde jste používali Google ucetm, absolutně nic neznamenalo.

      • zipiik (neregistrovaný)

        Martin: V dobe, kdy byl Hangouts zaroven SMS/MMS, IM a byl povinne predinstalovavany v ramci baliku GApps, tak to bylo reseni srovnatelene s iMessages, mel ho kazdy uzivatel s Androidem s predinstalovanym Google Play a uctem u Googlu. Ale Google kolem IM porad blazni a neco meni.

      • lukass71 (neregistrovaný)

        zipiik: Nikdy to nefungovalo tak automaticky jako imessage. Navic u androidu to snad ani neni poradne mozny, ptze kazdy ma jinou verzi s jinou nadstavbou atd. Presne jak rika Martin, uzivatele iOS slovo iMessage nemusi nikdy ani slyset a i presto jej vyuzivaji.

      • lukass71 (neregistrovaný): Touché. No comment.

      • Jirka (neregistrovaný)

        uni, mozna si nejdriv ujasni, v jake souvislosti se “Touche” pouziva. Takhle jsi opet jenom k smichu.

  3. Rezza (neregistrovaný)

    Problem je v uzavrenych API. Proto neni dnes mozne delat klienty jako Miranda, Kopete atd. Alespon castecne to resi Hub. Na BB10 clovek prakticky samostatne aplikace nepotreboval, v Android verzi jsou aspon vsechny zpravy na jednom miste, i kdyz pro komunikaci to pouzije nativni.

  4. DV (neregistrovaný)

    Jedine SMS, nic vic nepotrebuji v dnesni dobe neomezenych tarifu.

    • V oblasti “kecálků” se už dávno neřeší cena, ale další věci – posílání obrázků, videohovory, posílání živé mapy, kde zrovna jste, komunikace mezi vice lidmi najednou atd. Ale chápu, že někdo, kdo ustrnul v době sms, to nechápe.

      • Přesně tak. Kromě toho, neomezený tarif stojí cca 500 a víc a já zrovna třeba neomezené volání nepotřebuji stejně jako volné SMS právě díky těmto kecalkum přes které jde i volat. A když nutné potřebuji volat normálně, tak mě stojí minuta asi jednu korunu. Mám firemní tarif za 12 Kč a je tam 10 volných minut. K tomu internet 1,5 giga s čímž vyjdu a ten stojí asi 130Kc. Vlezu se za měsíc úplně v pohodě do 200 Kč. A pak trn rozdíl v psaní přes SMS a nějaký ten kecalek…. Resp. Právě ta přidána hodnota těchto kecalku….

      • DV (neregistrovaný)

        JJ, bavim se, ze jsem ustrnul s SMSkami, ha ha. Zbytecnosti, jako posilani vseho mozneho, co pises, to je teda pokrok, ha ha ha. Uz se tesim, jak se budete vsichni prostrednictvim nesmyslnych kecalku presouvat v case a prostoru…Sorry, ale kdybyste travili cas s lidmi a mezi nimi, a ne s kecalky. Bavim se na vas ukor.

      • DV (neregistrovaný): jžš. nechápeš, že je to každého věc co používá, ale pokud srovnám SMS a nějakého kecálka, SMS je značně omezena a to pouze na zprávy a jen několik znaků. Jeden můj kamarád mi psal pořád SMS, když jsem mu řekl, že nemám volné sms, ať si nainstaluje whatsapp, nebo něco tak měl hloupé řeči….nakonec to asi z části pochopil a nainstaloval messenger. A co to má společného s nějakým trávením času? Ne vždy můžeš s daným člověkem zrovná být atp. a za další jsme si řekli, umí to posílat hlasové zprávy-využívám často, umí to volat, umí to posílat fotky, videa a jiná média, pdf…..a užitečná věc odeslání polohy a to s přesností metrů-takto ti může někdo poslat polohu , podle které tě krásně najde. Zbytečnosti to tedy rozhodně nejsou……

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *