Facebook Messenger, WhatsApp, Viber, WeChat, BBM, Telegram, … a tak by šlo pokračovat ještě dlouho. Mobilních kecálků je skutečně nepřeberné množství, a další neustále vznikají. Patrně každý, kdo vlastní smartphone, má nainstalovaných hned několik chatovacích aplikací. Je jich ale skutečně potřeba tolik?
Mobilní kecálky jako náhrada SMS a MMS
Každý kecálek bez výjimky umí jedno – posílat zprávy. To v dobách před dostupným mobilním internetem uměl každý telefon, avšak formou SMS. Právě s příchodem mobilního internetu nastoupily chatovací aplikace a ušetřily nám peníze za SMSky, později také za i dnes stále předražené MMS. Zatímco na aplikaci pro psaní SMS zas až tak nezáleží, o uživatele kecálků se strhl lítý boj. Některé aplikace v tomto boji o uživatele dokonce tak nabobtnaly, že vznikly i odlehčené verze těch samých aplikací, čímž trh dále roste.
„Specifické“ trhy mají své specifické aplikace
S roztříštěností si pokusili poradit vývojáři jednoduchým způsobem – vytvořili multikecálky. Ty jsou s námi už od dob ICQ a Google Talk. Zatímco v minulosti byli klienti jako Miranda nebo IM+ velmi oblíbení, dnes aplikace sdružující komunikaci na jedno místo moc oblíbené nejsou. Komunikace je tak roztříštěna mezi desítky aplikací. Je to nutné? Ano i ne. Jedna, popřípadě několik aplikací není schopno pokrýt celý trh. Facebook nemá ve všech částech světa na růžích ustláno, například v Číně je blokován. Právě v těchto případech nastupují „domácí“ aplikace, které díru zaplní. Čínský WeChat nefunguje pouze jako kecálek, nýbrž se skrze něj často odehrávají například i finanční transakce. Obdobná situace je například také ve Vietnamu.
Liší se aplikace v něčem?
Všechny komunikační aplikace splňují několik základních parametrů – umí posílat zprávy, fotografie a videa. Spousta nových hráčů se snaží odlišit svým přístupem k bezpečnosti a šifrování, to se ale dnes již stává standardem. Jiné aplikace sází na kulturní odlišnosti a nabízejí desítky sad, mnohdy až bizarních, smajlíku a samolepek. Všechny ale sází na jednu kartu – tradice a uživatelská základna. Proto se například v Indonésii stále drží BBM i přes to, že Blackberry má dobu své největší slávy už dávno za sebou.
Dočkáme se někdy změny?
V dohledné době nic nenasvědčuje tomu, že by se situace měla změnit. I přes velké akvizice, jako například zakoupení WhatsAppu Facebookem, se na trhu drží stále všechny aplikace a neustále vznikají další. Značka je v takovýchto případech cenným artiklem a žádná společnost nebude riskovat, že naštve věrné uživatele. Velcí hráči mají strach, aby o svou základnu nepřišli, malí zase bojují o holé přežití. Co bude tou velkou změnou, která zamíchá kartami, na to si budeme muset počkat.