- Na akci Apple Student Experience ve Varšavě jsme mohli vidět, jak studenti využívají pro svou práci Mac
- Mladý programátor Maciej například školí základy kódování pomocí Swift Playground
- Filmařka Dana zase předvedla, jak lze na Macu upravovat videa nejen pro sociální sítě
Společnost Apple dlouhodobě podporuje studenty. Ať už formou slev na nákup zařízení, tak i vzdělávacími projekty. V pondělí se v polské Varšavě uskutečnila jedna z prvních akcí Apple Student Experience, v rámci které si mohli vybraní studenti vyzkoušet méně i více pokročilou práci s počítači Mac. Se dvěma studenty „z druhé strany“, kteří školení prováděli, jsme měli možnost si popovídat.
Programátor z Polska
Maciej se věnuje programování a kódování už skoro 10 let, přestože teprve nedávno oslavil 23. narozeniny. Aktuálně studuje magisterský titul na fakultě matematiky a informačních technologií na Jagellonské univerzitě v Krakově. Kódování se však věnuje na profesionální úrovni a živí ho. K oboru ho přivedl jeho starší bratr, který také rád trávil čas v příkazové konzoli.
Zhruba před půl rokem dostal možnost s podporou Applu školit studenty a mladé lidi v základech programování. Mac k práci používal už dříve, takže může dalším studentům předávat skutečné poznatky a dojmy z praxe. Díky této příležitosti se také v březnu setkal s marketingovým ředitelem Applu Gregem Joswiakem.
Podle jeho slov jsou navíc počítače Mac mezi mladou generací programátorů velice oblíbené, více než konkurenční zařízení s Windows. Přestože on aktuálně používá MacBook Pro se základní verzí čipu M4, do podzimu 2024 vlastně používal model s čipem M1 a na žádný významný výkonnostní limit nenarazil. Začínajícím koderům prý musí stačit i základní MacBook Air.
„MacBook Air s čipem M3 i M4 je na většinu programování naprosto dostačující. Při nákupu nového MacBooku jsem ale potřeboval 16 GB paměti, což ještě vloni nebyl u modelu Air standard,“ vysvětluje, proč raději zvolil pro svou práci MacBook Pro namísto Airu.
Ukázka kódování ve Swift Playground
Během svých lekcí používá aplikaci Swift Playground pro macOS, která hravou formou učí základy programování. Část jeho lekce jsme si mohli vyzkoušet i my. Pomocí příkazů do konzole ovládáte animovanou postavičku jako z videohry. Vaším cílem je poskládat navrhované příkazy za sebe tak, aby postava splnila zadaný úkol (třeba někam dojít a stisknout tlačítko). Studenti díky tomu především pochopí absolutní základy programování.
Vzhledem k rozpuku generativní umělé inteligence však svým svěřencům často doporučuje i příkazy pro generování kódů přes ChatGPT. „Stačí si dát práci s promptem do ChatGPT (150–200 slov) a jen díky tomu lze za 10 sekund přivést k životu jednoduchou aplikaci nebo hru,“ tvrdí Maciej. ChatGPT pochopitelně při jeho práci nefiguruje, ale jednoduchost AI nástrojů může probudit zájem o programování i mezi zcela nedotčenými uživateli.
Influencerka, která natáčí filmy
Perspektivní studenty a nadšené tvůrce Apple vybírá každý rok, nejde tedy o dlouhodobý kontrakt. Přesto šance, že se spolupráce rozšíří, tu je vždy. Podobným příkladem je i Dana Itani, která vystudovala filmovou vědu a nyní točí vlastní krátké filmy. Pro editaci své filmové práce využívá program Adobe Premiere Pro.
V rámci svého školení na Student Experience demonstrovala poutavé možnosti, jak natočit vlastní vlog a následně jej upravit v aplikaci CapCut. Ta, přestože patří čínské společnosti ByteDance, nabízí velmi propracovanou aplikaci pro iPhone, iPad i Mac. Dana má s CapCutem široké zkušenosti, tvoří totiž i na TikToku (14 tisíc sledujících) a na Instagramu (15 tisíc sledujících).
Především se však věnuje natáčení krátkých filmů. Dohromady jich má na kontě již 6, její první – Mousaraa z roku 2017 – byl dokonce nominován na cenu za „čestné uznání“ na filmovém festivalu v Athénách. V rozhovoru nám prozradila, že chystá další, ale zároveň píše i úplně nový film, vůbec poprvé celovečerní se stopáží 90 minut. Podle vlastních slov zvažuje i možnost natočit takový film na iPhone, uvedení přitom plánuje na přelom let 2026 a 2027.