TOPlist

Apple to schytává ze všech stran. Co je tak hrozného na jeho nové reklamě?

Reklama Apple na iPad Pro
  • Někteří zákazníci dávají hlasitě najevo, jak moc se jim nelíbí nová reklama na iPad Pro
  • Apple si prý ukousl velké sousto, ničit umění kvůli propagaci je podle mnohých za hranou
  • Společnost se veřejně omluvila, uznala, že reklama není zrovna trefná

Společnost Apple v úterý představila nové iPady a v průběhu zhruba 35minutové prezentace diváci mohli zhlédnout také novou reklamu. Ta však krátce po uveřejnění na YouTube amerického výrobce schytala masivní vlnu negativní kritiky – dle mnohých je necitlivá a vyobrazuje „destrukci umění“.

Nová reklama na iPad

Reklamní spot jménem „Crush!“ (česky rozmáčkni), uveřejněný na YouTube kanále Applu, má něco přes 1 minutu a kreativní formou se snaží poukázat na to, co všechno umí nový iPad Pro. Sledujeme místnost, ve které se nacházejí různé hudební nástroje, nahrávací technika, skulptura, malířské plátno, televize, videoherní automat, a dokonce i soška Angry Birds.

Celá tato místnost je pak stlačena hydraulickým lisem úplně na plocho, nezbyde nic. Poté, co se lis vrátí do původního stavu, lze na místě tlaku vidět pouze tenoučký 5,1milimetrový iPad Pro. V mých očích jde o roztomile hyperbolickou reklamu, který se snaží kreativní formou ukázat, že jedna placka za 40 tisíc korun dokáže nahradit řadu věcí z našeho života. A líbí se mi i symbolika tlaku, ze kterého vznikne diamant – v očích Applu iPad.

Kritika Apple zpražila

U některých svých fanoušků však Apple pochopení s reklamou nenašel. Generální ředitel Tim Cook schytal na síti X velmi solidní kritiku právě za to, že v reklamě bez studu rozmačkávají umění, které patří k nespornému bohatství lidského pokolení.

„Drcení symbolů lidské tvořivosti a kulturních úspěchů, aby se zalíbilo profesionálním tvůrcům, pěkné. Možná byste u příštích Apple Watch Pro měli rozdrtit sportovní vybavení, ukázat robota, který běží rychleji než člověk, a pak se otočit do kamery a říct: ‚Bůh je mrtvý a my jsme ho zabili‘,“ cituje v kritice filozofa Nietzscheho vývojář Sterling Crispin.

Někteří zase porovnávají novou reklamu s ikonickým antidystopickým spotem inspirovaným 1984, který pro Apple natočil Ridley Scott. „Před čtyřiceti lety uvedla společnost Apple reklamu 1984 jako odvážné prohlášení proti dystopické budoucnosti. Nyní jste tou dystopickou budoucností vy. Gratulujeme,“ napsal vývojář Yuval Kordov.

Oprávněnou kritiku si však Apple zaslouží za to, že reklamní spot není tak úplně z jeho hlavy. Jak to? Až nápadně se podobá kratičké reklamě společnosti LG z roku 2008 na její smartphone řady Renoir.

Apple: Omlouváme se

Kritikou nešetří ani další diskutující pod příspěvkem Tima Cooka. Apple dokonce krátce po propuknutí smršti negativních reakcí vydal oficiální prohlášení, ve které se za pobuřující vyobrazení reklamy omlouvá. Videospot je však stále k nalezení na youtubovém kanále americké firmy.

„Kreativita je v naší DNA a je pro nás nesmírně důležité navrhovat produkty, které umožňují kreativcům po celém světě tvořit. Naším cílem je vždy oslavovat nesčetné způsoby, jak se uživatelé prostřednictvím iPadu vyjadřují a realizují své nápady. Tímto videem jsme se netrefili a mrzí nás to,“ uvedl Tor Myhren, viceprezident Applu pro marketingovou komunikaci.

Autor článku Jakub Fišer
Jakub Fišer
Novinář, fanoušek moderních technologií, letních měsíců a asijského jídla. Mám rád filmy od Lynche, obrazy od Pollocka, french house a fotbalový klub Arsenal. Ve volném čase hraju na PlayStationu a chodím běhat.

Kapitoly článku