Sledujte nás na YouTube

Windows 10 on ARM: Microsoft zveřejnil seznam omezení. Není jich málo

V průběhu letošního roku půjdou do prodeje první počítače s Windows 10 poháněné ARMovými čipsety Qualcomm Snapdragon. Oproti přechozímu pokusu Windows RT má mít tato nová edice Windows mnohem méně omezení, to však neznamená, že se bude jednat o zážitek bez kompromisů, byť se tak redmonští někdy tváří.

Microsoft v minulém týdnu vydal (a následně stáhl) kompletní dokumentaci k Windows 10 on ARM pro výrobce zařízení, ve které jsou veškerá omezení popsána:

  • Systém podporuje pouze ovladače pro ARM64, s klasickými x86 a x64 ovladači si tedy neporadí. Pokud výrobce příslušenství daný ovladač nevydá, nebude toto příslušenství s Windows 10 on ARM spolupracovat. Microsoft nabízí nástroje na rekompilaci driverů do ARM64.
  • Podporovány budou pouze 32bitové aplikace, 64bitové nikoliv.
  • Rovněž nebudou podporovány hry využívající knihovny OpenGL starší verze než 1.1 nebo proprietární ochranu DRM.
  • Fungovat také nebudou programy, které upravují rozhraní Windows. Mezi ně mohou patřit i aplikace cloudových úložišť integrující se do Průzkumníka Windows či oblíbené prográmky měnící vzhled prostředí.
  • Aplikace napsané pro Windows 10 on ARM nemusí korektně fungovat na Windows 10 Mobile.
  • Na Windows 10 on ARM není podporována platforma Hyper-V, což může znemožnit běh virtuálních počítačů a emulátorů

Některá z výše uvedených omezení lze obejít, bez zásahu vývojářů se to však neobejde.

Jakub Karásek

Redaktor serveru SMARTMania.cz, příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých tabletofonů.

18 komentářů

  1. Filip (neregistrovaný)

    Hmm, tak to vypada na Windows RT 2.0, DOA.

  2. Q (neregistrovaný)

    Nie, to je nieco ine. Tie obmedzenia nevadia vzhladom na to, na com to bude bezat, teda menej vykonne prenosne zariadenia s dlhou vydrzou. Skor by som sa obaval vysokej ceny, ak bude v podobnej vybave k dispozicii nieco s Intelom.

  3. väčšina hier čo ide na openGL ma v nastaveniach možnosť aj D3D

  4. „Aplikace napsané pro Windows 10 on ARM nemusí korektně fungovat na Windows 10 Mobile.“ Toto co. Aplikacie napisane pre W10 on ARM predsa niesu pre W10 M, rovnako ako nefungovali Windows RT aplikacie na WP8, kym neboli vydané priamo na mobilnu verziu

    • „Aplikacie napisane pre W10 on ARM predsa niesu pre W10 M“

      Ale fungují, na xda se nyní objevují první verze aplikací pro W10 ARM a lze je nainstalovat pomocí instalátou třetí strany na W10M a kupodivu fungují. Už je tu 5 takových aplikací. Což je na jednu stranu dobrá, ba přímo vynikající zpráva.

      • Filip (neregistrovaný)

        htcjirka: „Už je tu 5 takových aplikací“
        Nemyslis ze 5 aplikaci je docela malo jako dukaz ze funguji vsechny?

      • A posadila na zadek😃

      • Martin (neregistrovaný)

        Kolko aplikacii fungovalo na iphone x s ich displejom?? Vy ste pekni saskovia, este sa nieco ani nepredava a bohviekedy bude a uz cakate store s milionom aplikacii. Budte radi, aspon ma apple cas kopirovat funkcie z inych telefonov.

      • Martin (neregistrovaný): Všechny.

      • Martin (neregistrovaný)

        Uni uups chybycka sa stala mal som na mysli ios 11. More than 180,000 iPhone apps won’t be compatible with iOS 11. Ale ano vsetko funguje ako ma. Hlavne pre niekoho co nema iphone ako ty, ale vyzna sa vo vsetkom.

        https://www.businessinsider.com.au/apple-ios-11-32-bit-apps-compatibility-2017-8?r=US&IR=T

      • Martin (neregistrovaný): Aha. Tak jasně, přechod na 64bit only distribuci. Několik let před tím distribuoval 64bit HW (ano, co jsme se načetli, jak zbytečně…), půl roku před tím řekl, že to přijde, několik měsíců nepřijímal aplikace bez podpory 64 bit.
        A ano, mrtvé aplikace se tím odřízly. Očividně překvapivě malé procento.
        Řekl bych, že zrovna toto v iOS11 zvládl Apple na jedničku. Jedno z mála v souvislosti s 11kou…

      • Tak tak, je to naopak perfektní bonus navíc, že to chodí i na mobilních Windows.
        Radost celkově používat jak stolní, tak mobilní Windows. 😊

    • Tom (neregistrovaný)

      A nemeli prave tohle resit univerzalni aplikace? Jedna univerzalni aplikace pro vsechny Win platformy?

  5. „Podporovány budou pouze 32bitové aplikace, 64bitové nikoliv.“

    Neni nahodou rok 2018?

  6. Winfred (neregistrovaný)

    Karasek zase pozadu. On uz MS predmetny dokument radeji zase stahnul, protoze zacalo byt jasne, ze Win on ARM jsou jenom dalsi iteraci WinRT a tedy jsou odsouzeny jiz od zacatku k neuspechu. Vsak jim to take dali lide pekne sezrat. MS, v duchu poslednich let, radeji zase bude mlzit, lhat a nezverejnovat fakta. Podrazacka firma, od ktere bych si nekoupil ani zlomene kolo.

    • Jen tak (neregistrovaný)

      Pindas.

      Win on arm nemaji s winrt nic spolecneho. Uz jen tim, ze na nich pujde poustet klasicke desktopove aplikace.

      Ta sada omezeni je vcelku ocekavatelna a vychazi z toho, ze win32 aplikace tady pobezi ve virtualizaci.

  7. kropovez (neregistrovaný)

    Nebylo by to lepší spíše obráceně? Místo ARM nacpat tam procesor od Intelu?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *