Domů » Recenze » Test Volkswagen Golf GTE (2021): na půl cesty k elektromobilitě

Test Volkswagen Golf GTE (2021): na půl cesty k elektromobilitě

Aktuální generaci Volkswagen Golf jsme už otestovali, a tak přišel čas se podívat i na alternativní pohonnou jednotku. V nabídce je například Golf GTD, GTI, ale také GTE, který sází na plug-in hybridní pohon. A právě tuhle variantu jsme podrobili našemu testování.

Ostré rysy

Variantu GTE poznáte například podle modré lišty, která spojuje přední LED Matrix světlomety. Na zádi je poznávacím znamením především nápis GTE na víku zavazadlového prostoru. Jak už je v dnešních dnech zvykem, na zadním nárazníku najdeme jen náznaky výfuku, který je skrytý pod nárazníkem. Jiné už to nejspíše nebude.

Velký podíl na sportovním vzhledu mají krásná kola. V našem případě šlo o 18palcová kola Bakersfield. Poslední nápovědou, že čest máte s verzí GTE, je port pro nabíjení, který se nachází nad levým předním kolem.

Osobně se mi designová stránka líbí. Není nikterak brutální, ale i tak to hraje na ostré a sportovní rysy. Pokud byste chtěli něco o poznání ostřejšího, pak budete muset sáhnout po Volkswagenu Golf R, za který dáte necelých 1,2 miliónu korun. I tak působí vyváženě a rozhodně spadá do skupiny těch aut, na která jsem se rád díval.

Dobře známý interiér

Interiér aktuální generace už jste nejspíše někde viděli. Verze GTE nepřináší prakticky nic nového. Snad jen nápis GTE s modrým pruhem na volantu. Pár změn doznal také digitální kokpit i infotainmentový systém. Jde však o novinky, které souvisejí s plug-in hybridním pohonem.

Za volantem jsem se cítil dobře, dá se sedět i poměrně nízko, ale největší chválu mám na boční držení, které zvládlo obepnout i moji hubenější postavu. Na levé straně od volantu je dotykový panel pro ovládání světlometů a na pravé pak infotainment.

Mnoho tlačítek v interiéru nehledejte, většina věcí se řeší pouze dotykem. Popřípadě hlasovým ovládáním. Nový je multifunkční volant, který nabízí zajímavé ovládání. Tlačítka vám dávají haptickou odezvu a například pro zesílení nemusíte tlačítko mačkat, ale stačí přejet prstem od tlačítka minus směrem k plusu. Funguje to jako jakýsi virtuální posuvník.

Volkswagen Golf GTE

Golf generačně vyrostl, takže po všech stránkách je nově více místa. Za volantem, ale i na zadním sedadle, jsem se cítil dobře a ani nějaká ta dlouhá cesta by nebyla pro mých zhruba 175 centimetrů problém. Zavazadelník pojme 380 litrů, po sklopení sedadel jeho kapacita naroste na 1237 litrů.

Nejen skvělý head-up displej

Digitální kokpit před volantem má úhlopříčku deset palců a nabízí hned několik zobrazení včetně sportovního, kdy máte uprostřed velký otáčkoměr a po jeho stranách další dva budíky, které vám zobrazí, co chcete. Vrcholná verze infotainmentu má pak ještě o 0,25 palce větší úhlopříčku.

Jedná se o stejný systém, který najdete v klasické variantě Volkswagenu Golf, ale také v mírně upravené variantě ve Volkswagenu ID.3. O nepřehlednosti nemůže být řeč, stejné jako o nedostatečných funkcích. Systém je online, takže mapové podklady aktualizované v reálném čase jsou samozřejmostí. Nechybí však ani podpora Apple CarPlay a Android Auto.

Samostatná kapitola je aplikace pro chytré telefony. V ní máte přehled o zbývajícím dojezdu, stavu nabíjení, poloze vašeho auta a tak podobně. Do auta si můžete poslat i cíl vaší cesty a ve voze poté jedním kliknutím potvrdit. Nejzajímavější funkcí však je, že nový Golf můžete používat pouze s vaším chytrým telefonem, pokud je na seznamu podporovaných zařízení, o čemž vám dá informace dealer.

Volkswagen Golf GTE
Kola dělají auto, souhlasíte?

To znamená, že po zaktivování stačí přijít k autu, přiložit chytrý telefon ke klice, čímž se auto odemkne, následně ho vložíte na předem určené místo a můžete auto nastartovat a vyrazit na cestu. Kdo si tuto funkci jednou vyzkouší, s největší pravděpodobností už nebude chtít používat klasický klíček od auta.

V neposlední řadě je v nabídce head-up displej, jenž je rozdělený do tří segmentů. V nich vidíte informace o maximální povolené rychlosti a vaší aktuální rychlosti, navigačních pokynech i aktivovaných jízdních asistentech, jako je adaptivní tempomat. Příjemná je i rekuperace, která se umí řídit dle vaší polohy, a jakmile je před vámi vesnice nebo jen pomalejší auto, Golf začne pomalu přibržďovat a tedy vracet energii zpět do baterie.

Příběh dvou světů

Volkswagen Golf GTE sází na plug-in pohon, který se skládá z benzinové čtrnáctistovky s výkonem 150 koní a elektromotoru. Maximální výkon soustavy je 245 koní a přenáší se na přední kola přes šestistupňovou převodovku DSG. Baterie má kapacitu 13 kWh, což papírově znamená dojezd až 70 kilometrů na jedno nabití. Realita je samozřejmé poněkud jiná.

Začnu právě u elektrického dojezdu, se kterým není problém se dostat i na hranici 50 kilometrů. Když se budete opravdu snažit, omezíte velké množství komfortních funkcí a vaše cesta nebude moc „kopcovitá“, pak se i přes hranici 50 kilometrů můžete dostat.

Nabíjení baterie ze standardní zásuvky trvá okolo pěti hodin. Nabíjet se tedy vyplatí buď v práci, popřípadě přes noc. Využitím rychlonabíjecího stojanu nabíjení zkrátíte na dvě hodiny, což v případě návštěvy kina nebo dlouhého nákupu v obchodním centru může dávat smysl.

Hlavní roli dynamika

Čtrnáctistovka pod kapotou vás nijak zvlášť nepřekvapí. Na rozpohybování auta v pohodě stačí a i spotřeba se pohybuje v zajímavých číslech. To hlavní slovo přichází ve chvílí, kdy seznámíte plynový pedál s podlahou. Tím aktivujete takzvaný boost, kdy se o své slovo přihlásí také elektrický pohon, který Golf pořádně „nakopne“.

Volkswagen Golf GTE

Za volantem to krásně cítíte, jako kdyby vás někdo, v dobrém slova smyslu, opravdu nakopnul. Dynamika pak dostává úplně jiný rozměr, ostatně i zrychlení z klidu na sto za 6,7 sekundy není špatné. Avšak pokus o velké sportování mě brzy přestal bavit.

Podvozkově i výkonově je vše v pořádku, problémem je, že jakmile jen trošku povolíte plynový pedál, Golf má tendenci spalovací motor uspat, a ačkoli je „naskočení“ rychlé, není okamžité. To nějaké krocení okresních zatáček, kdy si budete užívat výjezdy z apexu, poněkud dosti komplikuje.

Volkswagen Golf GTE

Golf GTE se nejlépe cítí při klidné jízdě, kdy to většinu času hrajete na spotřebu s tím, že jakmile chcete vystřelit vpřed, tak jen zašlápnete plynový pedál na podlahu. Nic víc, nic míň.

Skvělý podvozek, světlomety i spotřeba

Adaptivní odpružení DCC funguje skvěle. Ve většině případů dokáže kopírovat profil silnice a jen málokdy ztratíte trakci. Podvozek je trošku tužší, ale ne tak, aby se každodenní cestování stalo něčím nepříjemným. Celkové naladění je velmi dobré. O aktivaci spalovacího motoru se dozvíte jen lehkým zvukovým doprovodem, ale žádné otřesy ani vibrace nečekejte.

Volkswagen Golf GTE

Výborné jsou i světlomety IQ Light, které nejenže mají velmi dobrý dosvit, ale dokáží „vystínovávat“ protijedoucí vozidla, čímž nedojde k oslnění jejich řidičů. A zajímavá je i spotřeba, která se po 356 kilometrech zastavila na 5,7 litrech benzinu a 3,5 kWh/100 kilometrů.

Na půl cesty k ID.3

Stále se snažím odpovědět na otázku, pro koho je takový plug-in hybridní model vlastně ideálním řešením. Pro lidi, kteří dojíždějí do práce pár desítek kilometrů, to může dávat smysl, ale ruku na srdce, cenovka, která atakuje jeden milion korun, není pro většinu populace zrovna dosažitelná.

Tím se nám seznam potenciálních zákazníků značně snižuje. Je tady i druhá stránka – když už budete mít milion na nový vůz, budete opravdu chtít plug-in hybridní auto, které vám umožňuje parkovat v Praze na zónách zdarma a jezdit po dálnicích bez dálniční známky? Nejsem si jistý.

Model Volkswagen Golf GTE
Základní cena 989 900 Kč
Stupeň výbavy GTE
Maximální výkon 250 koní
Zdvihový objem 1395 ccm
Palivo benzin
Počet válců 4
Pohon pohon předních kol
Převodovka automatická
Akcelerace 0-100 km/h (s) 6,7
Kapacita baterie 13,0 kWh
Papírový dojezd na jedno nabití 70 km
Délka 4287 mm
Šířka 1789 mm
Výška 1484 mm
Rozvor nápravy 2630 mm

A to rozhodně nemyslím nikterak špatně, protože Volkswagen Golf GTE je ve výsledku povedené auto, které nabízí dva světy, jež budou v některých státech žádané. V České republice si však majitele bude hledat jen stěží. I proto si myslím, že podobná auta jsou výrobkem Evropské unie, o čemž jsem již mluvil u testu Škody Octavie RS iV. Jde jen o jakýsi mezikrok k tomu, aby se následně zákazníci převrátili zpět ke spalovacímu modelu nebo si vzali rovnou Volkswagen ID.3.

Volkswagen Golf GTE

8.9

Vzhled a zpracování interiéru

8.5/10

Propojitelnost s telefonem

8.8/10

Technologická výbava

9.0/10

Jízdní vlastnosti

9.2/10

Klady (+)

  • spotřeba
  • dynamika
  • atraktivní design
  • dojezd okolo 50 kilometrů
  • technologická výbava

Zápory (–)

  • elektrifikovaný motor zabíjí sportování
  • cenovka plug-in hybridní motorizace
  • občas pomalejší infotainment

Patrik Svatoš

Redaktor automobilové sekce, který má rád technologie, auta, fandí Olympique Marseille a nedokáže žít bez kofeinu.

5 komentářů

  1. … nebo jak auta nedělat.

    • No je to dlhodobo nepremiovy etalon triedy, takze tak zle to s nim asi nebude.

    • No ja spíš narážím obecně na všechny hybridy s tak mizernou baterií. Z ekologického i ekonomického hlediska je to naprostý nesmysl.

  2. V com ?

    Priznam sa, ze hybridy velmi nesledujem, ale nepride mi to ako zla idea. S tym elektromotorom sa mozem pokojne gulat po meste, aj mimo mesto a zaroven nemam extra obmedzeny dojazd.

    Z hladiska ekolpgie to je otazne, ale smog v meste to znizit moze. Ale len teoria, ako som pisal, o hybridy sa prilis nezaujimam. Vzdy ked sa mi nejaky pacil, bola v nom E-CVT prevodovka z coho uz je do placu aj mne :-D

  3. „Tím se nám seznam potenciálních zákazníků značně snižuje. Je tady i druhá stránka – když už budete mít milion na nový vůz, budete opravdu chtít plug-in hybridní auto, které vám umožňuje parkovat v Praze na zónách zdarma a jezdit po dálnicích bez dálniční známky? Nejsem si jistý.“

    Pro občana asi zbytečné, pro firmu nejspíš dost zajímavé. Když si vezmeme v potaz, že auto je v „lepší“ výbavě než základní golf tak ten skok v ceně proti spalovací verzi není tak velký. Mít pobočky ve dvou městských částech znamená roční náklady 70k na každý vůz (pokud nemáte místo na pozemku) takže po dvou až třech letech se vám to vrátí, po pěti už vám s trochou nadsázky vydělává. Flotilové ceny jsou trošku jiné (takže to nebude milion) a většina nových vozů jde obecně dneska do firem.

    Sice golf není zrovna firemní vozítko, na druhou stranu je spousta oblastí, kde nepotřebujete ani limuzínu a ani nic převážet. Typicky lidi z kanceláří, vedoucí poboček (kteří jich mají pod sebou v rámci města víc) nebo obecně taková ta půjčovací auta ve firmách, která nejsou přidělena přímo jednotlivým zaměstnancům. Už teď po Praze potkávám dost malých elektroaut s polepem třeba bank nebo větších firem a pro ty je tenhle golf určitě lepší možnost než E-Up s minimálním dojezdem. Nehledě na to, že Golf je přece jen pohodlnější než baterkové Citigo. O využitelnosti nemluvě.

    A jelikož firmy postupně nahrazují kanceláře sdílenýma židlema tak je logické, že si budou pořizovat i pár sdílených hybridů na courání po městě. Ono ušetřit 35k ročně za svou městskou část je samo o sobě finančně dost zajímavé. V případě, že si těch městských částí platíte několik tak se vám to auto může „vrátit“ za rok či dva jen na parkování. A ještě to je v dnešní době reklama.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).