U velké dodávky se obvykle řeší velikost přepravní plochy, pořizovací cena a provozní náklady. Ale co chytré funkce? Jaké chytré technologie a funkce umí dodávky nabídnout? Podívali jsme se na Volkswagen Crafter.

Koupit si osobní auto je vlastně strašně jednoduché oproti tomu, jakým způsobem se kupují užitkové vozy. A Crafter je jasným důkazem. Jak to myslíme? Každé auto je prakticky originál a těžko budete hledat stejné. Kombinace pohonu předních kol, zadních kol, čtyřkolky, manuálu, automatu, 3 různých délek, 3 různých výšek, skříňové provedení nebo valník… Existují zkrátka stovky kombinací toho, jak si můžete Crafter nakonfigurovat.

A to nepočítáme různé konfigurace interiéru a natož individuální přestavby, jako je právě naše verze. Jedná se o přestavbu určenou ke spaní. V zadní části vozu se nachází 2 postele, ve výbavě najdete i markýzu, abyste u auta mohli kempovat. A co v zimě? Není problém. Crafter je vybaven nezávislým topením – bufíkem, který spaluje naftu. Takže v autě můžete přespat i v zimě.
XXXL
Crafter patří mezi největší dodávky na trhu, které můžete řídit ještě s řidičákem na osobní auto, tedy jako vůz do 3,5 tuny. Ale pozor na verzi a hmotnost nákladu. Crafter může mít i 5 tun!

Příchod k autu vás utvrdí v tom, že je to fakt obří dodávka. Vždyť nejdelší verze má 740 cm! Stačí 2 kroky a vyhoupnete se do sedačky. V ten okamžik je vám jasné, že srovnání s jakýmkoliv osobním autem či SUV nemá smysl.

Leda že byste…
…neviděli ven z vozu a rozhlédli se kolem sebe. Najednou vám vše přijde povědomé. Volant je jako v Golfu, přístrojovka vám bude také povědomá, stejně jako ovládání klimatizace a infotainment. Vše už jste mohli vidět v jiných vozech Volkswagen – tedy těch osobních. Volant má sklon podobný jako v osobních vozech a sedačka, byť nevypadá designově zajímavě, je velmi komfortní – mimo jiné i proto, že má opěrky po obou stranách. To je při jízdě velmi pohodlné.

Stačí se ale rozjet a opět se vrátíte do reality toho, že řídíte obrovskou dodávku. Motor není příliš odhlučněný, první rychlostní stupeň je velmi krátký. Co je příjemné, tak vozu nechybí výkon. Motor nabízí 130 kW, což na jízdu bohatě stačí. Je třeba počítat s tím, že optimální cestovní rychlost je 130 km/h, vyšší rychlost se nevyplatí – stoupá spotřeba vozu i hluk uvnitř.

Co umí?
Jaké smart věci jsou tedy ve výbavě Craftera? Předně musíme pochválit systém parkovacích čidel, kterými je celý vůz obehnán. Při parkování v úzkých prostorech na displeji přesně vidíte, kde ještě máte místo a kde už ne. Čidla jsou nastavena velmi přesně, poradí si i s malými patníky, tohle se opravdu hodí. Na střeše vzadu pak najdete couvací kameru, která vám pomůže především s tím, abyste se nákladovým prostorem trefili přesně tam, kam potřebujete. Navíc má ještě jednu funkci.

Máte za autem ještě vozík? Pak využijete Trailer Assist, což je asistent pro couvání s vozíkem. Při couvání jen nastavujete úhel, pod kterým má vozík jet – stačí tak jen ukázat, kam je třeba zacouvat a volant se točí sám – vy ovládáte jen rychlost. Zajímavá je technologie, která se k tomuto používá – využívá se právě kamera, která rozpoznává, co je přívěs a co je pevná zem. Přesně tak „vidí“ pod jakým úhlem je vozík právě vytočený. Funguje to tedy s jakýmkoliv druhem „oje“, nemusí jít o žádný speciální vozík.

Když už je ve voze elektromechanický posilovač, který umí „točit“ volantem, nikoho asi nepřekvapí funkce pro automatické parkování. Především parkování do řady není s tímto dlouhánem jednoduché, asistent to zvládá velmi dobře a především rychle. Je pravděpodobné, že profesionální řidič to zvládne rychleji a třeba i do menší mezery, ale pokud si do auta sedne někdo, kdo s ním nejezdí denně, bude za tuto funkci opravdu rád (vyzkoušeno za vás).

Kdo někdy řídil jakékoliv větší auto, ani nemusí jít o dodávku, tak ví, že boční vítr dokáže s autem pěkně zacvičit. Co teprve s takovou plachtou, jako je Crafter. I proto má vůz asistenta pro kompenzaci bočního větru. Asistent funguje při nárazovém bočním větru – typicky když třeba vyjedete z lesa do otevřeného prostoru a dokáže auto udržet v přímém jízdním směru dřív, než řidič stihne cokoliv postřehnout.

Adaptivní tempomat v kombinaci se systémem Lane Assist je modla každého, kdo jezdí po dálnici. Adaptivní tempomat umí držet odstup od vpředu jedoucích vozů, lane assist zase za pomocí kamer umí auto držet v jízdním pruhu. Na dálnicích tak Crafter umí jet desítky kilometrů bez toho, aby potřeboval řidiče. Ten bohužel musí mít ruce stále na volantu a sledovat provoz. I tak jsou dlouhé cesty mnohem příjemnější, řidič se tolik neunaví.

Crafter byl vybaven armádou dalších asistentů, jako je Front Assist, Side Assist, multikolizní brzdou, tyto systémy jsou dobře známé i z osobních vozů. Jízda s takto vybaveným autem je tak bezpečnější, jednodušší a méně namáhavá.

Je on-line
Stejně jako všechny nové Volkswageny je i Crafter vybaven systémem Car-Net. Ten se umí připojit k internetu a to nejen proto, aby navigace lépe vyhledávala, znala dopravní zpravodajství, ale také proto, abyste si přečetli zprávy z oblíbených RSS kanálů, mrknuli se na předpověď počasí nebo si našli ceny paliva na okolních čerpacích stanicích.

Displej infotainmentu umí zrcadlit váš mobilní telefon, podporovány jsou technologie Apple CarPlay, Android Auto i MirrorLink. USB rozhraní pro připojení telefonu je přímo před řidičem – zde se nachází i odkládací místo pro položení telefonu.

Jak jede
Testovaný Crafter byl v provedení 4Motion, tedy s pohonem všech kol, což se v zimních měsících hodí. Standardně jsou poháněna přední kola, na zadní jde jen cca 5 % točivého momentu, ke slovu se dostávají až když jde do úzkých. Bez potíží jsme tak vyjeli i na místa, kde vozy s pohonem jen předních kol kapitulovaly. Díky armádě asistentů je jízda s Crafterem mnohem jednodušší, než byste od takového kolosu čekali.
Volkswagen Crafter

Klady
- armáda asistentů
- skvělá propojitelnost s telefonem
- možnosti konfigurace
- pohon všech kol
Zápory
- hlučnost motoru při vyšší rychlosti
- obtížnější manipulace s dveřmi
- spotřeba při vysokých rychlostech