TOPlist

Test Volkswagen Crafter: chytřejší než osobáky

U velké dodávky se obvykle řeší velikost přepravní plochy, pořizovací cena a provozní náklady. Ale co chytré funkce? Jaké chytré technologie a funkce umí dodávky nabídnout? Podívali jsme se na Volkswagen Crafter.

I když je obrovský, stačí vám obyčejný řidičák “B”.

Koupit si osobní auto je vlastně strašně jednoduché oproti tomu, jakým způsobem se kupují užitkové vozy. A Crafter je jasným důkazem. Jak to myslíme? Každé auto je prakticky originál a těžko budete hledat stejné. Kombinace pohonu předních kol, zadních kol, čtyřkolky, manuálu, automatu, 3 různých délek, 3 různých výšek, skříňové provedení nebo valník… Existují zkrátka stovky kombinací toho, jak si můžete Crafter nakonfigurovat.

Vůz existuje ve 3 různých délkách a 3 různých výškách.

A to nepočítáme různé konfigurace interiéru a natož individuální přestavby, jako je právě naše verze. Jedná se o přestavbu určenou ke spaní. V zadní části vozu se nachází 2 postele, ve výbavě najdete i markýzu, abyste u auta mohli kempovat. A co v zimě? Není problém. Crafter je vybaven nezávislým topením – bufíkem, který spaluje naftu. Takže v autě můžete přespat i v zimě.

XXXL

Crafter patří mezi největší dodávky na trhu, které můžete řídit ještě s řidičákem na osobní auto, tedy jako vůz do 3,5 tuny. Ale pozor na verzi a hmotnost nákladu. Crafter může mít i 5 tun!

V uzamykatelné skříni jsou schované 2 židle a stoleček.

Příchod k autu vás utvrdí v tom, že je to fakt obří dodávka. Vždyť nejdelší verze má 740 cm! Stačí 2 kroky a vyhoupnete se do sedačky. V ten okamžik je vám jasné, že srovnání s jakýmkoliv osobním autem či SUV nemá smysl.

Nezávislé topení umí vytápět buď přední část, zadní část, nebo obě. Aktivovat ho lze i dálkovým ovládáním s dosahem do 2 km.

Leda že byste…

…neviděli ven z vozu a rozhlédli se kolem sebe. Najednou vám vše přijde povědomé. Volant je jako v Golfu, přístrojovka vám bude také povědomá, stejně jako ovládání klimatizace a infotainment. Vše už jste mohli vidět v jiných vozech Volkswagen – tedy těch osobních. Volant má sklon podobný jako v osobních vozech a sedačka, byť nevypadá designově zajímavě, je velmi komfortní – mimo jiné i proto, že má opěrky po obou stranách. To je při jízdě velmi pohodlné.

Sedačky jsou neuvěřitelně pohodlné. Loketní opěrky po obou stranách jsou návykové.

Stačí se ale rozjet a opět se vrátíte do reality toho, že řídíte obrovskou dodávku. Motor není příliš odhlučněný, první rychlostní stupeň je velmi krátký. Co je příjemné, tak vozu nechybí výkon. Motor nabízí 130 kW, což na jízdu bohatě stačí. Je třeba počítat s tím, že optimální cestovní rychlost je 130 km/h, vyšší rychlost se nevyplatí – stoupá spotřeba vozu i hluk uvnitř.

Dvoulitr nabízí 130 kW. Výrobce mu věří, nabízí záruku 200 000 km.

Co umí?

Jaké smart věci jsou tedy ve výbavě Craftera? Předně musíme pochválit systém parkovacích čidel, kterými je celý vůz obehnán. Při parkování v úzkých prostorech na displeji přesně vidíte, kde ještě máte místo a kde už ne. Čidla jsou nastavena velmi přesně, poradí si i s malými patníky, tohle se opravdu hodí. Na střeše vzadu pak najdete couvací kameru, která vám pomůže především s tím, abyste se nákladovým prostorem trefili přesně tam, kam potřebujete. Navíc má ještě jednu funkci.

Parkovací kamera se nachází úplně nahoře.

Máte za autem ještě vozík? Pak využijete Trailer Assist, což je asistent pro couvání s vozíkem. Při couvání jen nastavujete úhel, pod kterým má vozík jet – stačí tak jen ukázat, kam je třeba zacouvat a volant se točí sám – vy ovládáte jen rychlost. Zajímavá je technologie, která se k tomuto používá – využívá se právě kamera, která rozpoznává, co je přívěs a co je pevná zem. Přesně tak „vidí“ pod jakým úhlem je vozík právě vytočený. Funguje to tedy s jakýmkoliv druhem „oje“, nemusí jít o žádný speciální vozík.

Osvětlení zajišťuje výhradně LED.

Když už je ve voze elektromechanický posilovač, který umí „točit“ volantem, nikoho asi nepřekvapí funkce pro automatické parkování. Především parkování do řady není s tímto dlouhánem jednoduché, asistent to zvládá velmi dobře a především rychle. Je pravděpodobné, že profesionální řidič to zvládne rychleji a třeba i do menší mezery, ale pokud si do auta sedne někdo, kdo s ním nejezdí denně, bude za tuto funkci opravdu rád (vyzkoušeno za vás).

Poznali byste, že jde o dodávku?

Kdo někdy řídil jakékoliv větší auto, ani nemusí jít o dodávku, tak ví, že boční vítr dokáže s autem pěkně zacvičit. Co teprve s takovou plachtou, jako je Crafter. I proto má vůz asistenta pro kompenzaci bočního větru. Asistent funguje při nárazovém bočním větru – typicky když třeba vyjedete z lesa do otevřeného prostoru a dokáže auto udržet v přímém jízdním směru dřív, než řidič stihne cokoliv postřehnout.

Skoro jako Passat.

Adaptivní tempomat v kombinaci se systémem Lane Assist je modla každého, kdo jezdí po dálnici. Adaptivní tempomat umí držet odstup od vpředu jedoucích vozů, lane assist zase za pomocí kamer umí auto držet v jízdním pruhu. Na dálnicích tak Crafter umí jet desítky kilometrů bez toho, aby potřeboval řidiče. Ten bohužel musí mít ruce stále na volantu a sledovat provoz. I tak jsou dlouhé cesty mnohem příjemnější, řidič se tolik neunaví.

Příjemně se v autě jede do 130 km/h.

Crafter byl vybaven armádou dalších asistentů, jako je Front Assist, Side Assist, multikolizní brzdou, tyto systémy jsou dobře známé i z osobních vozů. Jízda s takto vybaveným autem je tak bezpečnější, jednodušší a méně namáhavá.

Crafter má větší počet asistentů, než osobáky.

Je on-line

Stejně jako všechny nové Volkswageny je i Crafter vybaven systémem Car-Net. Ten se umí připojit k internetu a to nejen proto, aby navigace lépe vyhledávala, znala dopravní zpravodajství, ale také proto, abyste si přečetli zprávy z oblíbených RSS kanálů, mrknuli se na předpověď počasí nebo si našli ceny paliva na okolních čerpacích stanicích.

Telefon má své místo v kastlíku před řidičem.

Displej infotainmentu umí zrcadlit váš mobilní telefon, podporovány jsou technologie Apple CarPlay, Android Auto i MirrorLink. USB rozhraní pro připojení telefonu je přímo před řidičem – zde se nachází i odkládací místo pro položení telefonu.

Dva stejné Craftery asi nenajdete. Konfigurace jsou neomezené.

Jak jede

Testovaný Crafter byl v provedení 4Motion, tedy s pohonem všech kol, což se v zimních měsících hodí. Standardně jsou poháněna přední kola, na zadní jde jen cca 5 % točivého momentu, ke slovu se dostávají až když jde do úzkých. Bez potíží jsme tak vyjeli i na místa, kde vozy s pohonem jen předních kol kapitulovaly. Díky armádě asistentů je jízda s Crafterem mnohem jednodušší, než byste od takového kolosu čekali.

Volkswagen Crafter

Volkswagen Crafter
8.6

vzhled a zpracování interiéru

8.0/10

propojitelnost s telefonem

8.5/10

jízdní vlastnosti

8.5/10

technologická výbava

9.5/10

Klady

  • armáda asistentů
  • skvělá propojitelnost s telefonem
  • možnosti konfigurace
  • pohon všech kol

Zápory

  • hlučnost motoru při vyšší rychlosti
  • obtížnější manipulace s dveřmi
  • spotřeba při vysokých rychlostech
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku