Domů » Recenze » Pohledem geeka: test ŠKODA SCALA a bezdrátového CarPlay

Pohledem geeka: test ŠKODA SCALA a bezdrátového CarPlay

Produktově nahrazuje ŠKODA SCALA model Rapid. Ten si v srdcích zákazníků své místo neudělal. Takové pragmatické auto. Taková Octavia baby. SCALA je přirozeným nástupcem Rapidu, takže jsme očekávali dost podobné auto. Ale SCALA je ve skutečnosti mnohem lepší. A hlavně je vybavena technologiemi, které v této třídě úplně neočekáváte. Na ty jsme se zaměřili.

SCALA navazuje na Rapid. Ve všech ohledech je ale lepším autem.
SCALA navazuje na Rapid. Ve všech ohledech je ale lepším autem.

USB-C předběhlo dobu

Máte k telefonu kabel typu USB-C? Gratulujeme. Ale říct, že by to byl standard u smartphonů, s tím bychom byli opatrní. Přesto jsou to jediné porty, které ve voze najdete. Dva vepředu, dva vzadu. Pokud nemáte správný smartphone, budete muset použít redukci, což není úplně praktické. Na druhou stranu kabel vlastně ani potřebovat nebudete. SCALA nabízí bezdrátové nabíjení a především bezdrátovou podporu pro Apple CarPlay a Android Auto.


Ve výbavě najdete jen USB-C. Nechybí bezdrátové nabíjení.
Ve výbavě najdete jen USB-C. Nechybí bezdrátové nabíjení.

Apple CarPlay: jde to i bez drátu

Právě na bezdrátový Apple CarPlay jsme se zaměřili v našem videu. Během našeho testování se stalo jen jednou, že se infotainment s telefonem automaticky nepropojil, ale to usuzujeme spíše na problém Applu, který od příchodu iOS 13 vydává opravy prakticky denně. Systém by měl umět i bezdrátové Android Auto, to ovšem v současné době umí jen několik málo vybraných smartphonů.

Stylový fitness náramek Honor Band 5

Hlavní devizou bezdrátového spojení je, že zkrátka sednete do auta, nic neřešíte a po pár sekundách máte na displeji infotainmentu vybrané aplikace ze smartphonu. Věřte nebo ne, je to skvělé.

Uprostřed grilu se nachází radar adaptivního tempomatu.
Uprostřed grilu se nachází radar adaptivního tempomatu.

S novou verzí iOS dostává CarPlay plný multitasking. To znamená, že na displeji infotainmentu může běžet jedna aplikace a v telefonu můžete dělat cokoliv jiného. To dříve nešlo. Respektive to šlo jen s pár aplikacemi, které uměly běžet na pozadí (jako třeba Spotify). Teď můžete nechat na displeji Waze a na telefonu klidně přehrávat YouTube. Tedy ne jako řidič, samozřejmě.

I v nejnižší výbavě sází SCALA na LED světlomety.
I v nejnižší výbavě sází SCALA na LED světlomety.

Oživlý CarPlay

Krokem vpřed také je, že CarPlay už není seznam ikon, ale úvodní obrazovka teď běží jako jednoduché widgety. Můžete tak mít vedle sebe navigaci a zároveň přehrávání hudby.

Jak můžete vidět na videu, vylepšena byla také Siri. Ta pracuje přímo na displeji infotainmentu. Stačí zavolat „hey Siri“, není třeba mačkat žádné tlačítko. Co zamrzí, to je přetrvávající ignorace Applu aplikací, jako je Waze. I když tedy zadáte jasný příkaz, aby pro navigaci byl použit Waze, Siri dělá, jako by nerozuměla a automaticky spouští Apple Mapy. Dlouhou dobu se mluví o podpoře Spotify, ale ani v tomto případě se nic nového nestalo a Siri se ke Spotify nijak nemá. Apple Music ovšem funguje skvěle.

Levým tlačítkem na volantu aktivujete hlasové ovládání. Šeptá se, že Škodovka brzy přijde s vlastní asistentkou.
Levým tlačítkem na volantu aktivujete hlasové ovládání. Šeptá se, že Škodovka brzy přijde s vlastní asistentkou.

Digitální štít

Také přístrojová deska sází na digitalizaci. Zapomeňte na klasické budíky. Místo nich najdete displej, který Škodovka označuje názvem „Virtuální kokpit“. Nabízí úhlopříčku 10,25″ a nabízí mnoho různých vzhledů. Včetně vysoké možnosti individualizace, takže si na displeji necháte zobrazit přesně ty informace, které chcete vidět.

Digitální štít si můžete personalizovat podle svých potřeb. Tenhle připomíná sportovní vozy Audi.
Digitální štít si můžete personalizovat podle svých potřeb. Tenhle připomíná sportovní vozy Audi.

Vybavena asistenty

Když přišla na trh Škoda Rapid, bylo to skutečně low-cost auto. Nejprve nebylo možné si k vozu objednat ani xenonové světlomety. SCALA nic takového nemá a naopak je její výbava velmi nadstandardní. Vždy dostanete LED světlomety. K výbavě style dokonce Bi-LED. Svítí fantasticky, jako všechny LEDky.

Pro někoho může být vůz tvrdý. Mně to vyhovuje. Kdo má raději komfortnější jízdu, může zvolit menší než 17" kola.
Pro někoho může být vůz tvrdý. Mně to vyhovuje. Kdo má raději komfortnější jízdu, může zvolit menší než 17″ kola.

Bez příplatku dostáváte také asistenta pro udržení v jízdním pruhu a také front asistenta. Ten zabrání drobným kolizím ve městě. Naše verze byla vybavena i adaptivním tempomatem (10 200 Kč), který sám drží odstup od vpředu jedoucího vozidla.

Paket Dynamic vyjde na 7400 Kč a dostanete k němu tato sportovní sedadla. Doporučujeme!
Paket Dynamic vyjde na 7400 Kč a dostanete k němu tato sportovní sedadla. Doporučujeme!

Příjemné překvapení

ŠKODA SCALA se povedla. Její design přitahuje pohledy lidí a to nejen kvůli křiklavě zelené barvě. Zkrátka se povedla. Uvnitř není tak velká jako Octavia, je to zkrátka takový český Golf. Příjemně překvapila ve všech ohledech. Zpracování, jízdní vlastnosti, technologie. Největší výtku si tak zaslouží materiály v interiéru. Tvrdé plasty by v nejvyšší výbavě mohly být přeci jen o něco měkčí a působit komfortnějším dojmem. Oproti Rapidu jde však o výrazně lepší auto.

Škoda SCALA

489 900 Kč
8.9

VZHLED A ZPRACOVÁNÍ INTERIÉRU

7.5/10

PROPOJITELNOST S TELEFONEM

9.8/10

TECHNOLOGICKÁ VÝBAVA

9.5/10

jízdní vlastnosti

8.9/10

Klady (+)

  • bezdrátový Apple CarPlay
  • jízdní asistenty
  • LED světlomety
  • jisté jízdní vlastnosti

Zápory (–)

  • pouze USB-C porty
  • pro někoho tvrdší naladění
  • materiály v interiéru

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

24 komentářů

  1. lerion (neregistrovaný)

    Co je tohle za clanek? Kdyz uz primhourime oci, ze je tu recenze automobilu, cekal bych to trochu podrobnejsi. Hodnotite kladne jizdni vlastnosti. A jak jako? Neuvadite zadne zkusenosti, co auto umi, co neumi. Motorizace, prevodovky. K cemu ma takovy pahyl recenze smysl?

    A pokud reknete, ze jsme na Smartmanii a clanek je tak primarne o infotainmentu, cekal bych mnohem mnohem vice nez jen dva obecne odstavce.

    Autor by se mel stydet, ze takovy pahyl sepsal, redaktori by se meli stydet, ze neco takoveho vydali. Ztrata casu. Dalsi „recenze“ aut uz na smartmanii neoteviram.

  2. Honza (neregistrovaný)

    Jinak ta kritika na USB-C si myslím, že je trochu unáhlená. Je třeba si uvědomit, že to auto je na začátku svého životního cyklu a bude se dělat minimálně 4-5 let než bude facelift a pak další 3-4 roky… takže cca 8 let a taky to auto bude nějakou dobu sloužit svým majitelům (řekněme, že za 5 let si jej koupíte na dalších 10 let)… a myslím, že sázka na USB C je zcela na místě vzhledem k současné situaci kdy se pomalu dostává Cčko do mainstreamu a je podle mne otázkou 2 let než to bude běžné rozhraní jak na PC tak jinde…
    Jak jsem již zmínil, Scala myslí na budoucnost a na dlouhodobé řešení… a jistě nebude problém pro majitele si koupit kabel s Céčkem na obou koncích :)

    • krd (neregistrovaný)

      Problém je, že ani ke k telefonu s USB-C nemáte od výrobce kabel s USC-C+USB-C, ale USB-C+USB-A dostanenete… takže? Logicky bych v téhle ještě přechodné době chápal oba typy vedle sebe…

      • USB-C už nějakou dobu přibaluje Google, dnes „už“ i Apple. Dva výrobci platformy ze dvou dávají USB-C kabely out of box. Není co řešit.

      • Honza (neregistrovaný)

        Koupit si za dvě stovky kabel snad není takový problém…
        Ale za 10 let by to bylo (mít USB 2,0) jako mít v autě 30pinový konektor na iPod :)
        Jak jsem říkal, chápu to, je to auto pro další desetiletí…

      • shepii (neregistrovaný)

        uni: Dva výrobci, kteří mají dohromady asi 15% trhu (a to si myslím, že jim ještě přidávám), jsou zanedbatelní. Drtivá většina ostatních má kabel USB-A + USB-C…

      • shepii (neregistrovaný): Tak tady se křičí, že Nexus resp. Pixel je reference platformy a najednou, že to vlastně nemá žádnou váhu:)
        Ano, drtivá většina se neposunula na USB PD napájecí standardy, ale plácají se na zastaralém USB-A případně vymýšlí pseudo vendor lock-in nebezpečné (cross výrobce zapojení) zapojení a technologie napájení. Nic, co by se mělo oslavovat. Dnes je std. v AC/CL/PC apod zdrojích napájení jasně dané. USB-C, USB PD. Tečka.

      • shepii (neregistrovaný)

        uni: A to se snad nějak vylučuje? To, že Google udává, jak by podle něj měly vypadat smartphony s jeho OS, přeci ještě neznamená, že jeho podíl na trhu nemůže být roven statistické chybě. Navíc nikde netvrdím, že nemá žádnou váhu. Podstatná je skutečnost na trhu a ta je taková, jak jsem psal.

    • Souhlas. Nové auto a k tomu nový mobil 😁

    • Vratislav Klega

      Ideální by bylo mít oba porty a bylo by to vyřešené.

      • rox (neregistrovaný)

        No za mě ještě ideálnější by bylo, kdyby se USB-C více tlačilo, tedy USB4 mělo už být zcela na Cčku. A micro už by u žádného zařízení nemělo být. C už jsem měl před 4lety a jak se to do dnešní doby plouží. Přitom tu C může být daleko déle než Ačko. Snad když to už více tlačí i apple, tak se to změní. Ale neházel bych vinu jen na výrobce, ale spíš na to USB združení… Ty nesmyslně vysoké poplatky a značení verzí v tom dělají strašný bordel.

      • No, Apple nikde nic netlačí, v oblasti počítačů používá USB-C kde kdo už roky, ve smartphonech (kterých prodá z jeho elektroniky nejvíc) jede Apple stále zastaralý proprietární lightning. I když umíráček mu zvoní už, to je pravda :)

  3. Jan Pan (neregistrovaný)

    Není nějaké chytré auto které jde pomocí sms (případně teho internetu) nastartovat? Abych ráno v zimě nemusel škrabat a přišel do vytopeného?

    • Royce (neregistrovaný)

      To přece už dávno řeší nezávislé topení

    • Dano (neregistrovaný)

      Dokáže to aj elektrický e-Up, pokiaľ je pripojený na nabíjačku. Toto bude jedna z TOP vlastností elektro áut – kúrenie na diaľku.
      Inak fakt asi len nezávislé kúrenie.

    • Dczek (neregistrovaný)

      Zrovna nové Škody, včetně Scaly, které mají Climatronic klimatizaci to umí. Pomocí aplikace si můžete zapnout buď odvětrávání (zapnout klimatizaci to neumí) a nebo vyhřívání na dálku. Při vyhřívání se auto samo nastartuje (i když upřímně nevím jistě jak to funguje s manuální převodovkou) a začne topit. Viz. „ŠKODA Connect – Auxiliary Heater“

  4. Manooo (neregistrovaný)

    Pekné autíčko :) Ale na môj vkus pýtajú dosť veľa za 1 litrový trojhrnek ak chce človek motorizáciu 1.5 TSI tak si musí pripraviť 18 litríkov a za tie peniaze alebo skôr ešte lacnejšie mám Ceed, I30, Astru a ak chcem byť verný koncernu tak za 16 litrov mám už Seat Leon v peknej výbave a tuším, že aj taká Suzuki Vitara sa dá za 17 zohnať :) Ale tak je to novinka a ľudia sa idú za takým potrhať :)

    • Aby toho nebylo málo, tak ti 1.5 TSI ještě pěkně zacuká. Není nad vypínaní válců.

      • Rezek (neregistrovaný)

        Jj, to lehke cuknuti je neprijemne. Ono, ale u ostatnich znacek, ktere maji take nektere motorove jednotky s vypinanim valcu to neni nijak lepsi. Nově ma i 1.5Tsi filtr pevných částic jako diesely (prvni 1.5Tsi jej nemely) a je to pekny dusik a brzda.

      • Manooo (neregistrovaný)

        Hej počul som nejaké reči o Tom čo si napísal ale tak keď sa človek zamyslí v dnešnej dobe je veľmi ťažké kúpiť normálne auto ak chces benzín mne sa mari, že Suzuki ešte nemontoje GPF a Opel by ho tiež nemal mať ale to nie som si tým 100 percentne istý 😁

    • Mame v rodine 1.5tsi a nic necuka, jednalo sa len o manualy, ale pred mesiacom prebehla zvolávacka, kde tu chybu odstranovali.

      • Rezek (neregistrovaný)

        Touto svolavackou bylo reseno cukani pri ohrivaci fazi, ale prepinani rezimu 2valcovy rezim a standard to neresilo a nevyresilo, obcas to tam citit je.

      • bob (neregistrovaný)

        vyresili kulovy ho*vno. je to neodstranitelny problem.

  5. Vzhledem k tomu, že velice slušný USB Type C to USB Type C kabel stojí z Číny okolo 2 USD, u nás o něco víc, a je (měl by!!!) být standardem už dnes, natož v budoucnu, zaslouží si automobilka naopak velkou pochvalu. Nebo bude majitel nového auta ty maximálně dvě stovky řešit???
    Spíše bych řešil, že toto slohové cvičení nelze nazývat „recenzí“ ani zdaleka … :-P

Napsat komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze. Pokud nechcete neustále vyplňovat pole Jméno a E-mail (nezveřejňuje se), doporučujeme se zaregistrovat. Vyžadované informace jsou označeny *