Domů » Recenze » Pohledem geeka: test ŠKODA SCALA a bezdrátového CarPlay

Pohledem geeka: test ŠKODA SCALA a bezdrátového CarPlay

Produktově nahrazuje ŠKODA SCALA model Rapid. Ten si v srdcích zákazníků své místo neudělal. Takové pragmatické auto. Taková Octavia baby. SCALA je přirozeným nástupcem Rapidu, takže jsme očekávali dost podobné auto. Ale SCALA je ve skutečnosti mnohem lepší. A hlavně je vybavena technologiemi, které v této třídě úplně neočekáváte. Na ty jsme se zaměřili.

Skoda Scala test 10
SCALA navazuje na Rapid. Ve všech ohledech je ale lepším autem.

USB-C předběhlo dobu

Máte k telefonu kabel typu USB-C? Gratulujeme. Ale říct, že by to byl standard u smartphonů, s tím bychom byli opatrní. Přesto jsou to jediné porty, které ve voze najdete. Dva vepředu, dva vzadu. Pokud nemáte správný smartphone, budete muset použít redukci, což není úplně praktické. Na druhou stranu kabel vlastně ani potřebovat nebudete. SCALA nabízí bezdrátové nabíjení a především bezdrátovou podporu pro Apple CarPlay a Android Auto.

Skoda Scala test 11
Ve výbavě najdete jen USB-C. Nechybí bezdrátové nabíjení.

Apple CarPlay: jde to i bez drátu

Právě na bezdrátový Apple CarPlay jsme se zaměřili v našem videu. Během našeho testování se stalo jen jednou, že se infotainment s telefonem automaticky nepropojil, ale to usuzujeme spíše na problém Applu, který od příchodu iOS 13 vydává opravy prakticky denně. Systém by měl umět i bezdrátové Android Auto, to ovšem v současné době umí jen několik málo vybraných smartphonů.

Hlavní devizou bezdrátového spojení je, že zkrátka sednete do auta, nic neřešíte a po pár sekundách máte na displeji infotainmentu vybrané aplikace ze smartphonu. Věřte nebo ne, je to skvělé.

Skoda Scala test 02
Uprostřed grilu se nachází radar adaptivního tempomatu.

S novou verzí iOS dostává CarPlay plný multitasking. To znamená, že na displeji infotainmentu může běžet jedna aplikace a v telefonu můžete dělat cokoliv jiného. To dříve nešlo. Respektive to šlo jen s pár aplikacemi, které uměly běžet na pozadí (jako třeba Spotify). Teď můžete nechat na displeji Waze a na telefonu klidně přehrávat YouTube. Tedy ne jako řidič, samozřejmě.

Skoda Scala test 03
I v nejnižší výbavě sází SCALA na LED světlomety.

Oživlý CarPlay

Krokem vpřed také je, že CarPlay už není seznam ikon, ale úvodní obrazovka teď běží jako jednoduché widgety. Můžete tak mít vedle sebe navigaci a zároveň přehrávání hudby.

Skoda Scala test 12
Levým tlačítkem na volantu aktivujete hlasové ovládání. Šeptá se, že Škodovka brzy přijde s vlastní asistentkou.

Jak můžete vidět na videu, vylepšena byla také Siri. Ta pracuje přímo na displeji infotainmentu. Stačí zavolat „hey Siri“, není třeba mačkat žádné tlačítko. Co zamrzí, to je přetrvávající ignorace Applu aplikací, jako je Waze. I když tedy zadáte jasný příkaz, aby pro navigaci byl použit Waze, Siri dělá, jako by nerozuměla a automaticky spouští Apple Mapy. Dlouhou dobu se mluví o podpoře Spotify, ale ani v tomto případě se nic nového nestalo a Siri se ke Spotify nijak nemá. Apple Music ovšem funguje skvěle.

Digitální štít

Také přístrojová deska sází na digitalizaci. Zapomeňte na klasické budíky. Místo nich najdete displej, který Škodovka označuje názvem „Virtuální kokpit“. Nabízí úhlopříčku 10,25″ a nabízí mnoho různých vzhledů. Včetně vysoké možnosti individualizace, takže si na displeji necháte zobrazit přesně ty informace, které chcete vidět.

Skoda Scala test 13
Digitální štít si můžete personalizovat podle svých potřeb. Tenhle připomíná sportovní vozy Audi.

Vybavena asistenty

Když přišla na trh Škoda Rapid, bylo to skutečně low-cost auto. Nejprve nebylo možné si k vozu objednat ani xenonové světlomety. SCALA nic takového nemá a naopak je její výbava velmi nadstandardní. Vždy dostanete LED světlomety. K výbavě style dokonce Bi-LED. Svítí fantasticky, jako všechny LEDky.

Skoda Scala test 04
Pro někoho může být vůz tvrdý. Mně to vyhovuje. Kdo má raději komfortnější jízdu, může zvolit menší než 17″ kola.

Bez příplatku dostáváte také asistenta pro udržení v jízdním pruhu a také front asistenta. Ten zabrání drobným kolizím ve městě. Naše verze byla vybavena i adaptivním tempomatem (10 200 Kč), který sám drží odstup od vpředu jedoucího vozidla.

Skoda Scala test 06
Paket Dynamic vyjde na 7400 Kč a dostanete k němu tato sportovní sedadla. Doporučujeme!

Příjemné překvapení

ŠKODA SCALA se povedla. Její design přitahuje pohledy lidí a to nejen kvůli křiklavě zelené barvě. Zkrátka se povedla. Uvnitř není tak velká jako Octavia, je to zkrátka takový český Golf. Příjemně překvapila ve všech ohledech. Zpracování, jízdní vlastnosti, technologie.

Skoda Scala test 08

Největší výtku si tak zaslouží materiály v interiéru. Tvrdé plasty by v nejvyšší výbavě mohly být přeci jen o něco měkčí a působit komfortnějším dojmem. Oproti Rapidu jde však o výrazně lepší auto.

Škoda SCALA

489 900 Kč
8.9

VZHLED A ZPRACOVÁNÍ INTERIÉRU

7.5/10

PROPOJITELNOST S TELEFONEM

9.8/10

TECHNOLOGICKÁ VÝBAVA

9.5/10

jízdní vlastnosti

8.9/10

Klady (+)

  • bezdrátový Apple CarPlay
  • jízdní asistenty
  • LED světlomety
  • jisté jízdní vlastnosti

Zápory (–)

  • pouze USB-C porty
  • pro někoho tvrdší naladění
  • materiály v interiéru

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.
Sledování diskuze
Upozornit na
guest
24 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments