TOPlist

Test Nissan X-Trail: v terénu jako doma

Nissanu X-Trail se v České republice daří. Do září tohoto roku se jich u nás prodalo 520. To je asi o čtvrtinu více, než kolik se jich prodalo za celý rok 2016. Náhoda? Na to nevěříme. Jedním z důvodů může být motor 2.0 dCi s výkonem 177 koní. Ten v loňském roce k dispozici nebyl a mnoho zákazníků na něj pravděpodobně čekalo.

X-Trail dělá Nissanu radost. Prodává se jako housky na krámě.

Až pro 7

Kam X-Trail zařadit? Mezi větší SUV. Největší konkurencí je domácí Škoda Koadiaq. Ta je o pár milimetrů delší, o pár centimetrů širší a o pár centimetrů nižší. Zkrátka je to auto, do kterého se komfortně posadí 5 cestujících. A pokud si připlatíte (podle výbavy 30 000 nebo 50 000 Kč), můžete mít i sedmimístnou verzi.

Objem dělá dojem

Na začátku jsme uvedli, že X-Trail dostal na přelomu roku nový motor – dvoulitr od Renaultu. Do té doby si musel X-Trail vystačit s motorem o objemu 1,6 litru a výkonem 130 koní. V loňském roce jsem s tímto autem jel do Europa Parku – na hranicích mezi Německem a Francií. A po celou dobu nebyl problém držet průměrnou rychlost v Německu 160 km/h. Výkon rozhodně stačil.

Jenže právě ten dojem… kdo si kupuje velké SUV, ten chce i pořádný motor. Obzvláště do dává smysl, pokud bude auto tahat těžký přívěs, případně jej čeká vysoký nájezd kilometrů.

V přírodě je X-Trail nejšťastnější.

Čekali jsme, že projev motoru bude výrazně lepší, než jaký nabízí 1,6, ale rozdíl nebyl příliš velký. I dvoulitr má pořádný turboefekt. Pokud nemá aspoň 1600 otáček, nemůžete od něj vůbec nic čekat. Až nad tyto otáčky se probere. Těch 170 koníků navíc nejsou žádní divoši, pocitově by si dvoulitr zasloužil lepší dynamiku.

Na dvoulitr zákazníci čekali.

Co se týče spotřeby, slibuje Nissan 5,6 litrů nafty na 100 km. V praxi počítejte se spotřebou minimálně o 3 litry vyšší.

Jedeme!

Motor možná bude pro někoho zklamáním, ale podvozek se snaží vše napravit. Je velmi komfortní, tak jak se na SUV sluší a patří, zároveň velmi dobře drží stopu a do nepřetáčivosti přichází velmi pomalu a pozvolna. Je zkrátka nezáludný. Velmi dobře si poradí i s rozbitými českými okreskami, zkrátka paráda. Dobrým jízdním vlastnostem pomáhá i pohon všech kol. Při pohodové jízdě se pohání jen přední kola, ale jakmile začnete trochu divočit, připojuje se i pohon zadních kol. Stačí pod plynem vjet do zatáčky, prudce se rozjet, nebo dělat vyhýbací manévr a zadní kola pomůžou. Za celou dobu se nám nestalo, že by se kola protočila.

X-Trail umí hodně i v terénu. Ovladačem na středové konzole lze uzamknout rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu 50:50. Zdolání prudkého výjezdu, bahnité cesty nebo zasněžené silnice tak bude v pohodě. Do těžšího terénu ale X-Trail neberte. Na to mu chybí důležitá uzávěrka diferenciálu.

Sedadla jsou velmi komfortní.

V terénu pak využijete systém kamer, kterými je Nissan vybaven. Velmi pečlivě se můžete dívat na jednotlivé části vozu, kudy si kola proráží cestu, ale lze si zobrazit také ptačí pohled na auto. Jako v GTA. Jen v detailnějším výřezu. To se opravdu hodí.

Asi asistenti

Co vám ještě pomáhá při jízdě? Je to armáda asistentů, kterými je X-Trail napěchovaný. Brzdový asistent pomůže zkrátit brzdnou dráhu, rozpoznávání dopravních značek vás informuje o povolené rychlosti, nouzové brzdění s detekcí chodců má zabránit střetu s osobou, dále vás elektronika hlídá, abyste neopustili jízdní pruh, jestli nejede jiné auto ve slepém úhlu a mnoho dalších pomocníčků. Nissan svým asistentům říká Safety Shield Plus. Tady si Nissan zaslouží velkou pochvalu.

Navigace a smart funkce

Zde bude asi čtenář SMARTmanie zklamaný. Chytré funkce se nekonají. Pro auto není k dispozici aplikace pro smartphony, pomocí které by bylo možné auto vzdáleně ovládat, nic takového. Bohužel chybí i funkce pro zrcadlení telefonu. Informační systém je možné používat jen pro telefonování či přehrávání hudby.

Integrovaná navigace vás také za srdce nechytne. Neobsahuje on-line funkce, její ovládání je ale jednoduché a rychlé, jak dobře, to si můžete prohlédnout na videu níže. Zadávání funguje rychle a jednoduše, ale následný pohyb po mapě už tak komfortní není. I přes jednoduchou grafiku mapy je pohyb hodně zpožděný. Některé ovládací prvky jsou velmi malé a trefit se do nich za jízdy je prakticky nemožné.

Dobré jednoduché auto

X-Trail má mnoho silných stránek. Fantastický podvozek, pokročilý pohon všech kol, příznivou cenu a velký vnitřní prostor. Také v bezpečnostních a asistenčních systémech hraje X-Trail prim a drží krok s těmi nejlepšími. Naftový dvoulitr už takové nadšení nevzbuzuje, není o tolik lepší, než ten o objemu 1,6 litru, který naopak patří k těm nejlepším (v segmentu samozřejmě). Propadákem pak bude X-Trail pro geeky a milovníky gadgetů. Auto je zkrátka off-line.

Nissan X-Trail

Nissan X-Trail
7.8

design vozu

8.0/10

vzhled a zpracování interiéru

8.0/10

schopnosti v terénu

9.0/10

schopnosti na silnici

9.0/10

propojitelnost s telefonem

5.0/10

Klady

  • propracovaný podvozek
  • uzamykatelný pohon všech kol
  • vnitřní prostor
  • příznivá cena
  • nadstandardní záruky
  • jízdní asistenty

Zápory

  • absence chytrých funkcí
  • dynamika motoru
  • nemoderní infotainment
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku