BMW řady 7 je vlajkovým modelem mnichovské automobilky. Nic lepšího už v nabídce BMW nemá. A podle toho auto vypadá. Zákazníky jsou prezidenti zemí a ministerští předsedové. Počet konkurentů spočítáte na prstech jedné ruky zasloužilého truhláře. Čím nadchne srdce geeka?

Plug-in
Kdo si v nadpisu všiml označení 740, ten se může domnívat, že se jedná o vůz se čtyřlitrovým osmiválcem. Omyl. Dělte dvěma. Písmeno e na konci znamená eDrive. Auto pochází z divize iPerformance, takže ke slovu se dostává i elektřina. Ve skutečnosti je pod kapotou přeplňovaný dvoulitrový benzínový čtyřválec. Proč tedy to označení? Je to z historických důvodů – 740 vždy nabízela výkon kolem hranice 300 koní. A 740e není výjimkou.

Popravdě, hodně jsem se bál, zda budou čtyři válce a elektrický motor pro takové auto stačit. Jenže výkon soustavy je 240 kW, tedy 326 koní. Po prvním sešlápnutí plynového pedálu jsou obavy pryč. Tohle auto jede!
Elektromotor je napájen Lithiovými bateriemi o kapacitě 9,2 kWh. To je dost velká kapacita na to, aby čistě jen na elektřinu auto ujelo něco mezi 30 a 40 km. Je to vlastně dost podobný dojezd, jako mělo nedávno testované Audi A3 e-tron. A také jde o plug-in hybrid, dobíjí se tedy externě. To co platí o e-tronu, to platí i o BMW. Včetně toho, že chybí rychlé dobíjení stejnosměrným proudem. Akumulátor o menší kapacitě by zkrátka výkon 50 kW nepobral.
O kapičku chytřejší
Plug-in hybridy, tedy i BMW 740e, nabízí různé režimy jízdy. Kdy se více využívá baterie nebo naopak více spalovací motor, rychleji se dobíjí atd. Na tom není nic výjimečného. Co je ale vychytávka, to je prediktivní výběr pohonu. Zkrátka do navigace zadáte, kam pojedete a palubní systém spolu s navigací si sám analyzuje, kdy bude výhodné jet na elektřinu, kdy na spalovací motor, kdy baterie šetřit nebo kdy je dobíjet. Zkrátka nastaví režim jízdy tak, aby byl co nejefektivnější. Započítává do toho i aktuální dopravní situaci, takže už předem ví, že na dálnici u Velkého Meziříčí popojíždí kolona. Benzínový motor nechá vypnutý a jedeme jen na elektřinu.
Co je vážně hodně chytré, to je klíček. K autu dostanete 2 klíčky. Jeden úplně obyčejný a druhý chytrý. Ten je vybaven dotykovým displejem a můžete s jeho pomocí zjišťovat stav auta – zda je zamčené, zda má zavřená okna, jaký má dojezd na benzín a na elektřinu, ale třeba i to, kdy je potřeba navštívit servis. Chytrým klíčkem je možné na dálku aktivovat klimatizaci nebo topení, v letních vedrech je opravdu příjemné přijít do již vychlazeného auta.
Klíček s displejem můžete dobíjet buď tradičně pomocí microUSB (vážně vás tato věta nechává v klidu?) nebo bezdrátově v kastlíku vozu. A co se stane, když se klíček vybije, což zase není tak složité? Vůbec nic. Tradiční tlačítka pro odemčení a zamčení vozu fungují dál. Mají to kluci mnichovští vymyšlené.
Příplatkovou výbavou je pak klíček, kterým lze auto ovládat. Jako že fakt jede. Ne, není to tak, jak si pamatujete z bondovky Zítřek nikdy neumírá, ale pomalu s ním vmanévrujete třeba do garáže, nebo na úzké parkovací místo. Naše testované auto bohužel tuto příplatkovou výbavu nemělo.

Dynamika opravdu nechybí
A co tedy říkají fakta o dynamice? Naše „sedmička“ byla v provedení long, tedy s delším rozvorem, s výrazně zvětšeným prostorem na zadních sedadlech a s pohonem všech kol xDrive. Výrobce udává zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 6 sekund. Na tuto hodnotu jsme se nedostali, stovku jsme překonali vždy lehce nad 6 sekund. Ale i tak je to fantastický výsledek. Navíc obří koráb se nezastavitelně řítí dál a už za dvojnásobek času jede rychlostí 160 km/h. Ostatně mrkněte se na video. Hybrid se umí rozjet až na rychlost 250 km/h. Kdo ještě potřebuje osmiválce?
Během pár dnů jsem s BMW 740e ujel cca 1000 km. Po městě, po okreskách, po dálnici. Vždy v solidním tempu. Spotřeba se ustálila na hodnotě 8,9 litrů benzínu na 100 km. Na takový koráb je to až neuvěřitelné.
Sedím vpravo vzadu
Ještě nikdy se mi nestalo, abych raději seděl na pravém zadním sedadle, než za volantem a to už auta testuji šestým rokem. V BMW 740e jsem měl premiéru. Pracoviště řidiče je vlastně úplně obyčejné a při slepém testu bych si jej možná spletl i s BMW řady 5. Palubní systém samozřejmě nabízí úplně vše, na co si vzpomenete. E-mail, kalendář, on-line navigace, zkrátka TOP. Systém je hodně podobný tomu, co jsme psali o BMW i3. Pokud si tedy chcete přečíst, co všechno umí, mrkněte se na tento test.
Vpravo vzadu je to ale mnohem lepší. Ne že by řidičova sedačka nebyla skvělá. Ale pak si sednete dozadu a jako kdyby jste se ocitli v úplně jiné galaxii. Takto luxusní posez nemáte ani doma. Masážní funkce je pak už jen třešničkou na dortu. Zadní sedadla jsou samozřejmě plně stavitelná, takže pokud si chcete zdřímnout, můžete si je trochu položit.

Když už se vám spát nechce, můžete si sklopit prostřední konzoli a prozkoumat, co je uvnitř. Ejhle, tablet. Od Samsungu. A běží na něm aplikace od BMW. Přes tablet si tak můžete konfigurovat sedadla, ladit klimatizaci, nebo si vybírat hudbu, která vás bude obklopovat. A to že hraje fantasticky, to snad nemusíme připomínat. Z nadstavby, nebo snad přesněji řečeno aplikace BMW, můžete i vyskočit a pak používat zařízení jako každý jiný tablet s Androidem. V konzoli v autě se také dobíjí, takže vždy budete mít plnou baterii. Tablet jako součást auta, to je zkrátka za 100 bodů.
Dar přítele Lasera
Halogeny? Xenony? Současný trend tlačí světla na bázi svítivých diod (LED). Jenže jsme u vlajkového modelu a tady jdeme ještě dál. BMW 7 osvětluje vozovku při aktivací dálkových světlometů laserem. Asi se budete ptát, zda to není jen marketingové označení. Asi víte, že laser emituje koherentní a monochromatické světlo. Zásadní výhodou je, že udržíte paprsek na velmi dlouhou vzdálenost, aniž by se rozptýlil. Dosvit světlometů je pak až 600 metrů, tedy asi o polovinu více, než u nejlepších LED světlometů. Hůře se vám taková vzdálenost představuje? Tak si představte, že jedete autem po dálnici rychlostí 130 km/h. Když zapnete dálková světla, kolik sekund dopředu vidíte? Tedy za jak dlouho dorazíte na poslední osvětlené místo? V případě laserových světlometů je to za 16 sekund. Zkuste si to u svého auta.
Aby nedošlo k oslnění protijedoucích vozidel, o to se zase starají kamery. A systém je opravdu velmi obezřetný a světlomety přizpůsobují svit tak, aby žádný jiný řidič nebyl oslněn. Celý systém osvětlení je u BMW 7 naprosto dokonalý a zatím jsem neviděl lépe svítící auto.

Není pro každého
BMW řady 7 je takový technologický bonbónek a v mnoha ohledech nabízí vůbec to nejlepší, co může existovat. Většina z nás si jej jako nové auto bude moci jen těžko dovolit. Ceny příplatků umí velmi lehce cenu auta přehoupnout přes částku 4 miliony Kč. Jenže auto velmi rychle ztrácí na hodnotě, takže 3 nebo 4 roky staré BMW řady 7 koupíte za cenu nové Octavie a přitom budete v úplně jiném světě. Auta pár let stará jen málokdy mají technické potíže, spíše jde o to, že zastarají morálně. Přece nebude pan ředitel jezdit ve starém modelu, že? Zároveň ale myslete na to, že kdo chce opice, musí mít i na banány.
BMW 740e

Klady
- výhody elektromobilu
- výhody tradičního vozu
- nečekaně úsporná jízda
- dostatečná dynamika
- luxusní svezení
- naprosto hi-tech prvky
- laserové světlomety
- nespočet jízdních asistentů
Zápory
- pořizovací cena a cena příplatků
- rychlá absolutní ztráta hodnoty
- image čtyřválce
- rychlé vybíjení klíčku s displejem
- nebezpečně zkresluje pocitovou rychlost :)