TOPlist

Test Audi A5 Sportback: designová dokonalost

Audi A5 Sportback 2020 recenze

Kráska a zvíře. Nejen mě, ale i několika lidem z mého okolí či náhodným kolemjdoucím, se při pohledu na Audi A5 Sportback vybavilo právě toto spojení. A divit se jim rozhodně nemůžeme. Audi A5 Sportback S line dostala do vínku nádherný lak, který Audi označuje jako „šedá Quantum“, ale také sportovní kola. Tento koktejl je dotažený černými doplňky a výsledkem je (alespoň pro mě) designově nejpovedenější auto letošního roku.

Audi A5 Sportback je ze všech úhlů nesmírně sexy.
Audi A5 Sportback je ze všech úhlů nesmírně sexy.

Zpátky však k pojmu kráska a zvíře. Testovaný kus budil respekt, ale to jen do chvíle, kdy jste se podívali na záď a viděli nápis TDI. Moudřejší hned vědí, že tato kráska moc zlobit nebude. Leda, že byste si od dealera odvezli variantu S5. Tu však poznáte podle čtyřech koncovek výfuku, zatímco klasická A5 Sportback má pouze dvě koncovky.

Dává tahle konfigurace smysl?

Celý týden jsem přemýšlel, jestli testovaná konfigurace dává smysl nebo ne. Hned vám to vysvětlím. Designově máte auto, které je alespoň v mých očích skvostné, prakticky ze všech úhlů budí nějaký ten respekt, ale pod kapotou máte dvoulitrový čtyřválec s výkonem 190 koní, který se přenáší přes automatickou převodovku S tronic na přední kola. Ani tohle však není největší kámen úraz.

Především šedý lak a černé doplňky dělají z Audi A5 Sportback pěkný kus auta.
Především šedý lak a černé doplňky dělají z Audi A5 Sportback pěkný kus auta.

Největším problémem je, že s naftovou motorizací já osobně preferuji auto, které bude pohodlné, což o Audi A5 neplatí, tedy alespoň ne o dnes testované variantě. A to hned z několika důvodů. Sportovní podvozek je jedna věc a dvacetipalcová sportovní kola o rozměrech 265/30 podvozku zrovna dvakrát nepomohou. Pokud vám to rozpočet dovolí, berte benzínový dvoulitr nebo naftovou variantu, ale se šesti válci. To bude koktejl, který nejen dobře vypadá, ale také lépe chutná.

Audi A5 Sportback 33
Bez debat! Audi A5 Sportback to sluší.

Jestli opravdu toužíte po naftovém dvoulitru, doporučuji jít cestou jiné konfigurace. Sportovní podvozek nedává smysl a ani 20palcová kola nemusí mít každý. Ostatně testovaná motorizace více jak 700 najetých kilometrů, převážně na dálnici, zvládla se spotřebou 6,2 litru, což je skvělá hodnota.

V interiéru jako doma

Nechme však designovou stránku a pojďme se podívat do interiéru, protože tam budete trávit veškerý čas. A věřte, že se vám bude líbit. Posadíte se do sportovních alcantarových sedadel, nastavíte si tříramenný multifunkční volant tak, abyste viděli všechny důležité věci na Virtual cockpitu, který je za mě stále to nejlepší řešení, které si můžete koupit. Kdyby vám tahle výbava nestačila, pořídit si můžete také head-up displej.

Jednoduchost a skvělé zpracování, takový je interiér v Audi A5 Sportback.
Jednoduchost a skvělé zpracování, takový je interiér v Audi A5 Sportback.

Audi musím pochválit nejen za bezdrátové nabíjení, kdy se na nabíjecí podložku bez problémů vejde i poměrně velký Samsung Galaxy S20 Ultra s 6,9palcovým displejem. Další plusové body dávám za přítomnost nejen USB-C, ale i klasického USB konektoru. Když už jsme u té konektivity, nezapomnělo se ani na systémy Apple CarPlay a Android Auto. Konkrétně v autě byl infotainment MMI plus, který se zobrazuje na 10,1 palcovém displeji s rozlišením 1540 x 720 pixelů. Infotainment je samozřejmě napojený na internet a nechybí ani samostatná aplikace pro chytrý telefon.

Skrze váš telefon je možné kontrolovat, zda je vaše auto zamčené, zda jsou zavřená okénka, ale také, kde se vaše auto nachází. Vozidlo si díky aplikaci lze dokonce i otevřít a určité chytré telefony se systémem Android mohou sloužit jako klíč. V takovém případě s sebou klasický klíč od auta vůbec nemusíte nosit. Výhodou řešení od Audi je, že například navigaci si můžete zobrazit také na displeji před volantem, což v případě Android Auto a Apple CarPlay nelze.

Jezdíte-li často ve tmě, doporučil bych vám investovat do příplatkové výbavy v podobě Matrix LED světlometů. Fungují skvěle a investice 45 300 Kč nebudete litovat. Popřemýšlet byste měli také o Audi Connect klíči, tedy funkci, kdy chytrý telefon může nahradit klasický klíč. Tahle investice 4 900 korun se už v ceně auta ztratí.

Každá sranda něco stojí

Audi A5 Sportback v testované konfiguraci není zrovna dvakrát levné auto. Cenovka je nebezpečně blízko hranici dvou milionů korun. Objednat si můžete nezávislé topení (+ 40 600 Kč), odvětrávaná sportovní sedadla (+ 22 200 Kč), ještě lepší světlomety laserové Matrix LED (+72 000 Kč) nebo asistenční paket Tour, který přináší nejen tempomat, ale celou sadu pro “téměř” autonomní řízení.

Po zakoupení tohoto balíčku Audi umí upravovat rychlost podle toho, kde se nachází, čte dopravní značky a umí řídit prakticky samo. V tu chvíli se dostaneme na částku přes dva miliony korun, a to se stále bavíme o stejné motorizaci s pohonem předních kol.

Styl jí nelze upřít

Sednete si do kavárny (zaplať pán bůh, že už můžeme), objednáte si vaše oblíbené espresso a kocháte se výhledem na Audi A5 Sportback. Abych byl upřímný, tak já osobně jsem to udělal hned několikrát a rozhodně bych nebyl sám. Nejeden kolemjdoucí otáčel svůj krk a malý rozruch jsem způsobil i na tamním srazu fanoušků tuningu, kterých se před jedním obchodním centrem sešlo zhruba padesát. Já sice jen nevinně projížděl, ale i tak jsem si vysloužil několik zvednutých palců.

Jakmile by však zjistili, že v jejich terminologii mám pod kapotou foukaný naftový dvoulitr, asi by mě hodně rychle hnali. A že jeden můj velmi dobrý kamarád, který miluje automobilku BMW, byl schopný kolem Audi několik minut chodit, koukat a pokyvovat hlavou, je jen důkaz toho, že minimálně designéři v Ingolstadtu udělali sakra dobrou práci.

Je prostě krásná! Nebo ne?
Je prostě krásná! Nebo ne?

Tak či tak si nedovolím tvrdit, že na našem trhu není zákazník přesně pro tuto konfiguraci. I já osobně jsem extrovert a že se někdo kouká „na moje auto“ mi nevadí. Problém mám s tím, že pokud tohle auto budete používat na denní bázi, je opravdu tvrdé, což překousne (v mých očích) jen masochysta. Naopak spotřeba, o které již byla řeč, je rozhodně z těch příjemnějších záležitostí.

Nezapomeňte také na to, že kola dělají auto. Konkrétně ta na fotografiích vás vyjdou na 94 600 Kč, takže nejde zrovna o nich levného, avšak bez nich bude magnet na lidské pohledy fungovat o poznání hůře. Pokud tak chcete šetřit, udělejte to jinde. Osobně jsem se se svojí konfigurací, kde jsem zachoval stejná kola, lak i motor, dostal na cenovku okolo 1,5 milionu korun. Zvládnete to i vy, jen si musíte nějaké příjemné funkce odpustit.

Nudu nabídnout neumí

Na ježdění bokem si najdete jiná auta, stejně tak, když toužíte po nejlepším zrychlení z klidu na sto. Ve finále z jízdních vlastností si u Audi A5 na zadek nesednete. Avšak to není výtka. To auto je takto stavěné. Že občas tahá za volant je holý fakt a že osobně bych uvítal více koní je zase něco, co můžete opravit lepší volbou motorizaci.

Audi A5 vám nabídne hodně, ale nudu v žádném případě ne. Nejednou mi okolí na rtech vykouzlilo úsměv, kdy pravidelně vidíte palce nahoru či dokonce slyšíte nějaký pozitivní komentář, když si jdete pro svou dávku kofeinu. Testovaná konfigurace není dle mého nejlogičtěji postavená. Dost možná i jedna z těch, kterou bych bral jako vůbec poslední. Ale jako ukázka toho, co si v Audi můžete objednat, funguje dokonale.

Model A5 Sportback S line 40 TDI
Základní cena 1 269 900 Kč
Cena testované výbavy 1 941 199 Kč
Stupeň výbavy S line
Výkon 140 kW / 190 koní
Zdvihový objem 1984 ccm
Palivo nafta
Počet válců 4
Pohon přední náprava
Převodovka automatická
Akcelerace 0-100 km/h (s) 7,9 s
Maximální rychlost (km/h) 241
Spotřeba paliva na 100 km 5,2 l (kombinovaná)
Délka 4757 mm
Šířka 2029 mm
Výška 1386 mm
Rozvor nápravy 2824 mm
Hmotnost 1595 kg
Objem palivové nádrže 40 litrů

A jestli několik lidí v uplynulých týdnech nemělo tušení, že nějaká nová Audi A5 existuje, pak díky testovanému kusu, který už se po naší republice nějaký ten pátek pohybuje, to nyní vědí moc dobře. A kdo ví. Třeba zrovna pro ně to bylo osudové setkání.

Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportback
9.2

VZHLED A ZPRACOVÁNÍ INTERIÉRU

9.8/10

PROPOJITELNOST S TELEFONEM

9.9/10

TECHNOLOGICKÁ VÝBAVA

9.0/10

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

8.0/10

Klady

  • dravý a skvěle vypadající design
  • spotřeba
  • skvělá konektivita, technologie

Zápory

  • tvrdý podvozek
  • vyšší cena
  • cent příplatkové výbavy
Autor článku Patrik Svatoš
Patrik Svatoš
Redaktor automobilové sekce, který má rád technologie, auta, fandí Olympique Marseille a nedokáže žít bez kofeinu.

Kapitoly článku