Domů » Recenze » Test Audi A3 Sportback (2021): téměř bez chyb, ale i bez emocí

Test Audi A3 Sportback (2021): téměř bez chyb, ale i bez emocí

Ne každý nutně potřebuje jezdit velkým autem, ale i tak si rád do své garáže pořídí nějaký ten model od prémiové automobilky. A právě proto jsou v nabídce auta jako Lexus UX, BMW řady 3, Mercedes třídy C a v případě Audi to může být A3.

První generace Audi A3 spatřilo světlo světa už v roce 1996. Od té doby uteklo mnoho času a aktuální generace je nejen moderní, chytrá, ale také bezpečnější, větší i luxusnější. Jak to však funguje jako celek? Čím přesně chce německá automobilka přesvědčit zákazníky ke koupi?

Hraje to na sportovní notu

Hned na úvod si budete muset rozmyslet, zda raději sáhnete po karosářské verzi limuzína nebo dáte přednost Sportbacku. Osobně se mi o něco více líbí právě Sportback, což je však subjektivní záležitost. Limuzína působí elegantněji, zatímco testovaný kus sportovněji.

Oproti předchozí generaci je rozšířená maska chladiče Singleframe, včetně otvorů pro nasávání vzduchu. Nové jsou také Matrix LED světlomety, které se skládají z pole třikrát pět LED segmentů, což dohromady tvoří charakteristický design Audi. Ostatně právě Audi si poslední dobou potrpí na různé světelné animace, kdy se s vámi auto „loučí“. To známe nejen z Audi A8, ale také Audi A7, Q8 a tak bych mohl pokračovat.

Testovaný kus stál na 18palcových kolech se zajímavým designem, a jak je již zvykem, i u Audi A3 si musíte zvyknout na falešné koncovky výfuku, které jsou integrovány do zadního nárazníku. „A3ka“ to hraje na sportovní notu, která je dnes tolik populární bez ohledu na to, co máte pod kapotou. Však také sportovní paket, kterému Audi říká S line, byl součástí testované výbavy.

Nejen výborně zpracovaný interiér

Sportovní tříramenný volant, skrze který se díváte na virtual cockpit, se příjemně drží a tlačítka mají příjemný stisk, který se mi například v BMW řady dva moc nelíbil. Řeknete si, že je to jen detail, jenže právě o těchto detailech prémiový segment je. Zpracování interiéru však bylo velmi dobré, podobně jako pohodlná sedadla, jen s ne tak dobrým vedením pro hubené postavy. V tomhle má BMW náskok. Na velmi dobré úrovni je nejen zpracování, ale také odhlučnění.

Zastavím se ještě u displeje před volantem, kterému Audi říká virtual cockpit. Za mě jde stále o nejlepší řešení na trhu. Vybrat si můžete, zda chcete mít před očima „budíky“ nebo raději velkou mapu a další informace pro vás nejsou tak důležité.

Na středovém tunelu je po vzoru Škody Octavie nebo Volkswagenu Golf nový volič převodovky. Na první pohled vás to může vyděsit, ale už z obou výše jmenovaných modelů vím, že je to jen otázka zvyku. Uprostřed palubní desky je pak dotykový displej infotainmentu a pod ním pár hardwarových tlačítek. Pokud jste i zde očekávali dvojici displejů, pak vaše očekávání bylo špatné. Tento typ ovládání infotainmentu je pouze v Audi A6 a vyšších, tedy i dražších modelech.

Interiér na mě působí poněkud přeplácaně. Zmiňoval jsem se o tom už v prvních dojmech a svého pocitu jsem se nezbavil ani po týdnu, kdy mi Audi A3 dělalo společnost. Možná je to jen tím, že vím, že to Audi umí dělat i lépe. Nebo tím, že tisíc lidí má tisíc chutí.

Digitální funkce nejsou zapovězeny

Ačkoli se zde bavíme o jednom z nejdostupnějších modelů s logem Audi, tak ani pokročilé digitální funkce nejsou něčím, co v konfigurátoru nenajdete. Systém infotainmentu se dočkal několika změn, a to z toho důvodu, že například pro zadávání navigace nemůžete využít druhý displej, který najdete v Audi A6 a podobně, o čemž už byla řeč.

Základní menu třetí generace systému však zůstalo stejné, přičemž dostáváte také akustickou odezvu. Nechybějí ani uživatelské profily, kam si můžete uložit nastavení sedadla, klimatizace až po zadávání cílů pro navigaci včetně často používaných médií.

Nejdůležitější je však připojení na internet. Díky němu máte mapové podklady aktualizované v reálném čase, informace o počasí, ale také možnost využít dobrou aplikaci od Audi, kde lze auto dodatečně odemknout či zamknout, ale také vytopit v případě, že jste v konfigurátoru zatrhli nezávislé topení.

Audi A3 Sportback

Novinkou je služba Car-to-X, která umožňuje vyhledávat parkovací místa v ulicích, ale také projíždět městem přes mnoho křižovatek bez zastavení, a to díky komunikaci se semafory. Bohužel, jak víte, tak v tomto případě je pozadu silniční infrastruktura. Dobrou zprávou je, že už i Audi A3 je na tyto „vychytávky“ připravené.

Jestli raději využíváte Android Auto nebo Apple CarPlay, pak vám v tom Audi nebude bránit, podobně jako nabíjení chytrého telefonu na bezdrátové nabíječce, kterou najdete před voličem převodovky.

Musíte ho točit

Pod kapotou mi na rozdíl od Vráti dělala společnost čtyřválcová benzinová patnáctistovka naladěná na 150 koní. Výkon se přenáší na přední kola přes sedmistupňovou převodovku. Tato pohonná jednotka je vybavena technologií CoD (Cylinder on Demand), kdy při menším zatížení pracují pouze dva válce. Jedná se však o mild-hybridní technologii, která je vybavena 48V start-generátorem.

Ve chvíli, kdy se extra nesoustředíte, tuto změnu poznáte především díky ikonce na displeji před volantem. Ačkoli 150 koní není úplně málo, abyste z vozu dostali potřebnou dynamiku, musíte ho točit. Lidově řečeno se nebát sešlápnout plynový pedál až na podlahu, pak se i Audi A3 adekvátně rozhýbe. Výkonu máte tak akorát, osobně bych si dokázal představit o pár koní více. Jak už jsem psal v prvních dojmech, do tří tisíc otáček se toho moc neděje, až pak je cítit celé stádo koní.

Zrychlení z klidu na sto zvládne za papírových 8,4 sekundy a maximální rychlost je 224 km/h. A jak na tom byla spotřeba? V klidu se dá jezdit za 6,5 litru, v kombinovaném provozu se v průběhu testování spotřeba zastavila na 7,7 litrech.

Součástí výbavy byl adaptivní podvozek. Překvapilo mě, jak pohodlný ve skutečnosti je. Za příplatek necelých 27 tisíc korun stojí minimálně za zvážení. Podobně jako světlomety Matrix, za které už však dáte dvojnásobek.

Prakticky vše, co Audi nabízí

Jak si stojí Audi po stránce jízdních asistentů? Možná vás to překvapí, ale objednat si můžete téměř vše, co německá automobilka nabízí. O Matrix LED světlometech už byla řeč, nechybí adaptivní tempomat s funkcí nouzového brzdění, sledování mrtvého úhlu, ale také upozorňování na nebezpečí při vystupování, asistent pro sledování vozidel přijíždějících ze stran i parkovací asistent.

Pro milovníky kvalitní hudby poslouží reprosoustava Bang & Olufsen s 3D prostorovým zvukem. V testovaném kusu byla také třízónová klimatizace, zatmavená okna nebo ambientní osvětlení. A jak už zmiňoval kolega Vráťa ve svých dojmech, Audi A3 je připraveno také na odemykání a startování vozidla díky technologii NFC. V neposlední řadě si v konfiguraci můžete zaškrtnout také masážní sedadla, tedy záležitost, kterou většinou vídáme v Audi A8, Mercedesu třídy S či BMW řady 7.

A když myslím vše, tak tím myslím i to, co dnes ze světa automobilů mizí rychleji než houby po deští. Tím, co mám na mysli, je manuální převodovka, kterou si v Audi A3 můžete v kombinaci s určitou motorizací objednat.

Výborné auto, jen bez emocí

Jen těžko se mi hledají na Audi A3 nějaké větší chyby. Designová stránka se mi líbí, zpracování je na vysoké úrovni a konfigurátor je velmi bohatý na různé technické i další vychytávky. Vše tedy záleží primárně na vašem rozpočtu.

Audi A3 je velmi dobré auto a nejde o chybu, ale primárně o fakt, že mě jen úplně nechytlo za srdce. Pokud potřebujte mít ke svému vozu silnější emoční vazbu, budete hledat jinde. Ano, takové BMW 220d Gran Coupé není tak praktické, ale mě osobně bavilo. Záleží tedy, jakým způsobem vaše nové auto vybíráte.

Model A3 35 TFSI
Základní cena 832 900 Kč
Cena testované výbavy 1 291 700 Kč
Stupeň výbavy S line
Výkon 110 kW / 150 koní
Zdvihový objem 1498 ccm
Palivo benzin
Počet válců 4
Pohon přední náprava
Převodovka automatická
Akcelerace 0-100 km/h (s) 8,4 s
Maximální rychlost (km/h) 224
Spotřeba paliva na 100 km 4,8 l (kombinovaná)
Délka 4343 mm
Šířka 1816 mm
Výška 1449 mm
Rozvor nápravy 2636 mm
Hmotnost 1355 kg
Objem palivové nádrže 50 litrů

A pak je tu samozřejmě pohled finanční. Testovaný kus vyšel bez pár tisíc korun na 1,3 milionu. Za tyto peníze koupíte například Škodu Superb, která je větší, nabídne obrovský prostor pro cestující na zadních sedadlech i velký zavazadelník. Avšak není to Audi. Ještě že my koncoví zákazníci máme z čeho vybírat.

Audi A3 Sportback

8.7

VZHLED A ZPRACOVÁNÍ INTERIÉRU

8.5/10

PROPOJITELNOST S TELEFONEM

8.5/10

TECHNOLOGICKÁ VÝBAVA

9.2/10

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

8.5/10

Klady (+)

  • zpracování interiéru
  • skvělé světlomety
  • objednat lze téměř vše
  • spotřeba
  • dostupné i s manuální převodovkou

Zápory (–)

  • pouze předokolka
  • zvukový projev motoru
  • menší zavazadelník

Patrik Svatoš

Redaktor automobilové sekce, který má rád technologie, auta, fandí Olympique Marseille a nedokáže žít bez kofeinu.

12 komentářů

  1. Hned na začátku jsem přestal číst. Proč srovnáváte A3 s MB C-class a BMW 3? Pro ty je konkurence A4ka a mají dost „kil“ navíc proti A3.
    Proti A3 stojí MB A-class a 1čkové BMW.

    • No jeste kdybys prestal taky psat, tak jsme vsichni happy.

    • Pokud to, že když tu píšu, tě dělá „unhappy“, tak tu budu psát častěji.

    • _qam_, a pro istotu pred napsanim cti jest mene:)

    • máš pravdu :-)

    • Patrik Svatoš

      Dobrý den, ano máte pravdu, že pokud vezmu takové BMW řady 3, tak má zhruba 200 kilogramů více. Ta linie, co je přímá konkurence a co už ne, je velmi tenká, záleží na úhlu pohledu. V úvodu testu šlo spíše o kontext, jaké auta si můžete pořídit, ale samozřejmě proti sebe můžeme postavit prakticky všechny modely, o kterých je zde řeč.

  2. nevím, nevím...

    Audi z pohledu racionální volby jistě nebude zklamáním. Ale třeba právě, kdyby do něj, nebo někdo z něj přesedl do (kdy pojďme to vzít rovnou z protipólu) Alfy Romeo (tedy nějaké povedené), možná by v tom rozdílu z jízdního zážitku, třeba i nabyl dojmu, jak tato značka svou „image povyšuje na renomé“, kdy ne vždy kladné – nebo i kladně vnímané (a to i tehdy, není li negativní) vlastnosti – tedy emoce:)
    Určitě je to, ale i o povaze člověka, potažmo toho, jakou jízdní charakteristiku vozidla preferuje, kdy pokud někdo víc inklinuje k adrenalinu na okreských, tím více ocení k tomuto stylu jízdy uzpůsobené auto, kdy ne už tak třeba nějaké, co by hrálo především na notu komfortu.
    I když to asi není úplně šťastná myšlenka, pokud i v rámci rychlejší jízdy, existuje rozdíl, zosobněn třeba Fordem Mustangem a Porschem 911.
    Člověk by asi opravdu, než si nějaké auto vybere, měl vědět, co mu vyhovuje.

    • Podla mna sa nejakej zabave za volantom, resp radosti z jazdy priklada prilis velky vyznam. Az sa cudujem, ze prave vdaka tomuto dostavaju mnohe auta vysoke hodnotenia, pritom realne im mnoho ludi velky vyznam nepripisuje.

      Audi mozno nie je o radosti z jazdy, ale ma ine kvality ktore by zase clovek nenasiel napriklad v Alfe.

    • Audi A3 je obycajna Škoda/vw so znakom audi. Obycajne MQB ake najdeme v hociakej škodovke.
      Audi ktore nie je iba o znacke sa zacina od Audi A6 a vyssie..

    • Aj zavesenie kolies vpredu je rovnake ako u kazdej ine Skody/VW ?

      Tie auta nie su tie iste. Stoja na rovnakych zakladoch, ale su skratka lepsie urobene. Akurat nie tak, aby to za tu cenu bolo adekvatne.

  3. Asi nikdy neochopim redaktorov a ich styl jazdy :D mame v rodine ovela tazsi Karoq s tymto motorom, a dlhodoba kombinovana je 6,2L, aj ked som tomu šlahal bomby na dialnici, som sa nedostal nad 7,5. Nechapem co preboha s tymi autami robite.

    Moje hlavne auto ma 3.6fsi, takze ked poviem ze na 1.5 som šlahal bomby, tak som šlahal bomby :D

  4. Přišlo mi v určitých chvílích že je recenze příliš kritická… Zmiňovat přeplácaný interiér je dle mého názoru úplně mimo mísu, audi mám jeden z nejlepších interiéru a to co píšete tak je jen Váš subjektivní pocit ne daná věc. Dále nechápu že auto vytkáváte jeho zvuk, a výkon, co byste chtěl za tyhle peníze není to rs, audi vypadá pouze sportovně ale opravdu nemůžete chtít za tyhle peníze i sportovní motor a převodovku…
    Příště radši pište více obecněji a uvědomte si poměr cena/výkon a filozofii daného modelu.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).