- Metaverse podle Spencera ještě není to pravé ořechové
- Game Pass rozhodně není podle lodivoda Xboxu propadák
- Zdražení konzolí i služeb přijde, před Vánoci to ale nebude
Každoroční konference Wall Street Journal TechLive láká osobnosti napříč technologickým světem. Letošní ročník nebyl výjimkou a na pódiu se objevil například generální ředitel Disney Bob Chapek, viceprezident Applu Craig Federighi či šéf Boston Dynamics Robert Playter. Mezi hosty se nicméně objevil také Phil Spencer, který má v Microsoftu na starosti Xbox. A nutno podotknout, že se pochlubil několika zajímavými informacemi.
Metaverse má před sebou ještě dlouhou cestu
Spencer neodolal a vyjádřil se na populární téma posledních let, kterým je metaverse. Především Mark Zuckerberg v něm totiž vidí velký potenciál, avšak potenciální uživatelé a samotní zaměstnanci Mety jsou vůči tomuto konceptu prozatím poněkud zdrženliví. Na dotaz moderátora, jaká je podle Spencera definice metaverse, odpověděl, že se jedná o „špatně navrženou videohru.“
„Videoherní tvůrci mají úžasnou schopnost vytvářet uvěřitelné světy, ve kterých chcete trávit svůj volný čas. Budování metaverse, které vypadá jako zasedací místnost zkrátka není něco, kde bych chtěl trávit většinu svého času,“ rýpnul si Spencer. Ani přes ostřejší komentář si nemyslí, že by celý koncept byl vyloženě špatně. Podle něj se časem změní a bude vypadat více jako moderní videohry. Jen je na to dle jeho mínění ještě trochu brzy.
Game Pass není neúspěch
Šéf hraní v Microsoftu nevynechal ani největší zbraň své divize – Game Pass. O něm se často spekuluje v souvislosti s tím, zda je pro giganta z Redmondu výhodný, či na něm tratí. Tyto spekulace Spencer v rámci svého výstupu definitivně pohřbil. „Game Pass tvoří přibližně 15 procent z celkových příjmů ze služeb Xboxu, což je pro nás výhodné. Zároveň si nemyslím, že se tento podíl bude zvyšovat. Celkový zisk sice poroste, ale procento příjmů se výrazně nezmění. Je podle mě nereálné, aby v budoucnu tvořily příjmy z předplatného mezi 50–70 procenty,“ míní.
Realistická očekávání, co se týče podílu předplatného na příjmech divize, jsou poměrně vzácný úkaz, obzvláště v kontextu, kdy obliba služby PC Game Pass meziročně vzrostla o 159 procent a streamované hraní skrze Xbox Cloud Gaming zdvojnásobilo počet uživatelů na nynějších 20 milionů. Prostor pro růst zde evidentně je, stejně jako na mobilních platformách, kam se zraky Microsoftu nyní upínají. Xbox totiž chystá vlastní herní obchod pro platformy od Applu a Googlu.
„Z dlouhodobého hlediska vsázíme na to, že pronikneme na největší platformy, kde lidé aktuálně hrají hry – telefony s Androidem a iOS. Chceme se dostat do pozice, kdy budeme moci hráčům nabídnout obsah a naplno využít tohoto potenciálu,“ předpovídá Spencer. V jeho predikci jistě bude hrát velkou roli probíhající akvizice společnosti Activision Blizzard, která si pomalu buduje silnou pozici na mobilních platformách.
Zdražení se nevyhne ani Xboxu
Závěrem padla řeč i na téma zdražování. To již do své nabídky promítlo konkurenční Sony, které zdražilo svou konzoli PlayStation 5, přičemž Microsoft kontroval vyjádřením, že se aktuálně k podobnému kroku nechystá. Zároveň však zástupci firmy z Redmondu upozorňovali, že skutečnost, že se k tomu nechystají, neznamená, že ke zdražení v budoucnu nedojde.
„Držíme současnou cenu naší konzole, her vydávaných na naší platformě a také našeho předplatného. Nemyslím si ale, že to budeme moci dělat donekonečna,“ opatrně přiznal Spencer možné blížící se zdražení. „Domnívám se, že v určitou chvíli budeme muset zvednout ceny v některých oblastech. Bylo ale pro nás důležité, aby ceny zůstaly zachovány v předvánočním období,“ ubezpečil šéf Xboxu potenciální zákazníky.