V pondělí došlo na oběžné dráze Země ke kuriózní situaci. Evropská kosmická agentura (ESA) vypočítala, že existuje šance 1:1000 na srážku jejich satelitu s jedním ze satelitů budovaného systému Starlink od SpaceX.
This morning, @ESA's #Aeolus Earth observation satellite fired its thrusters, moving it off a collision course with a @SpaceX satellite in their #Starlink constellation pic.twitter.com/bn2GHnSoFI
— ESA Operations (@esaoperations) September 2, 2019
ESA kontaktovala své americké kolegy ve SpaceX se žádostí o provedení úhybného manévru. Ve SpaceX však zřejmě usoudili, že vypočítaná pravděpodobnost je mizivá a manévr provést odmítli. Nakonec tak jen asi půl orbity před možnou srážkou ESA svůj satelit Aeolus přesunula na bezpečnější oběžnou dráhu.
Neexistující systém řízení provozu satelitů
ESA ve vyjádření uvedla, že jde o velmi vzácný případ použití úhybného manévru z důvodu hrozící srážky dvou aktivních satelitů. Většinou se takto uhýbá troskám, nebo už neaktivním satelitům.
Za zmínku také stojí, že satelit ESA se na této dráze pohyboval o devět měsíců dříve, než dorazil satelit Starlink. Ten sice má automatický systém předcházení kolizím, v tomto případě ale nebyl z neznámého důvodu aktivován. Umělou inteligenci chce používat v budoucnu i ESA, v současnosti však tyto manévry provádí manuálně lidé.
Ve vesmíru nicméně neexistují žádná pravidla o „řízení provozu“. Zatímco letadla tak po celém světě dodržují příkazy řídících letového provozu, ve vesmíru si s trochou nadsázky dělá každý co chce. Počet satelitů však roste a brzy tedy zřejmě bude nutné s touto situací něco dělat.
Jen zmiňovaný systém Starlink má totiž mít téměř 12 000 satelitů, což je několikanásobek aktuálně aktivních satelitů na oběžné dráze Země. I proto zřejmě podmínkou loňského udělení povolení SpaceX začít tento systém budovat bylo, že Muskova společnost bude mít systém minimalizující vznik vesmírných trosek.