- Samsung těsně uhájil pozici největšího výrobce smartphonů
- Na záda mu dýchá Apple a jeho populární iPhony 17
- Za třetím Xiaomi svádí těsný souboj trojice čínských značek
Výrobci smartphonů ještě neprozradili finanční výsledky za uplynulý třetí kvartál letošního roku, analytické firmy se ale již nyní předhánějí s tabulkami a grafy, kdo mezi červencem a zářím letošního roku dodal na trh nejvíce telefonů. Své reporty již vydaly agentury IDC a CounterPoint, jejich závěry se naštěstí víceméně shodují.
Samsung lídrem třetího kvartálu, na záda mu dýchá Apple
O první příčku žebříčku největšího výrobce smartphonů se obvykle přetahují značky Samsung a Apple, a ani v uplynulém kvartále tomu nebylo jinak. Podle nejnovějších reportů trůn uhájil Samsung s tržním podílem 19 procent, který údajně na trh dodal 61,4 milionů telefonů, což je o 6,3 procent více než ve stejném období v loňském roce. Podle analýzy CounterPoint Samsungu nejvíce pomohly jednak silné prodeje levnějších telefonů řady Galaxy A, a také velký úspěch letošních ohebných telefonů, zejména nejdražšího Galaxy Z Fold 7.
Velmi dobře si vedl i druhý Apple, o letošní iPhony je údajně větší zájem než o ty loňské, byť v odhadu nárůstu dodávek se IDC a CounterPoint rozcházejí – první agentura odhaduje růst na 2,9 %, druhá na 9 procent. Obě se ale shodnou na tom, že Applu aktuálně patří druhé místo s tržním podílem okolo 18 procent. Podle CounterPoint Apple zaznamenal silný růst v Japonsku, Číně a západní Evropě.
Třetí příčka patří tradičně značce Xioami, jejíž tržní podíl osciluje okolo 14 procent. Čínské firmě pomohly dobré prodeje levnějších telefonů v jihovýchodní Asii, regionu MEA a v Latinské Americe.
Značka | 3Q25 Dodávky | 3Q25 Podíl | 3Q24 Dodávky | 3Q24 Podíl | Meziroční změna |
1. Samsung | 61,4 | 19,00% | 57,7 | 18,40% | 6,30% |
2. Apple | 58,6 | 18,20% | 57 | 18,10% | 2,90% |
3. Xiaomi | 43,5 | 13,50% | 42,8 | 13,60% | 1,80% |
4. Transsion | 29,2 | 9,00% | 25,7 | 8,20% | 13,60% |
5. vivo | 28,8 | 8,90% | 27 | 8,60% | 6,90% |
Ostatní | 101,2 | 31,40% | 104,5 | 33,20% | -3,20% |
Celkem | 322,7 | 100% | 314,6 | 100% | 2,60% |
Dodávky smartphonů podle IDC
Na čtvrtém a pátém místě se vyhřívají čínské značky – podle IDC jsou jimi Transsion a Vivo, podle CounterPoint jsou to Oppo a Vivo. U všech tří značek obě agentury odhadují tržní podíl na 9 procent, takže na těchto příčkách očekáváme v příštích kvartálech těsný souboj. Aktuálně je na koni u nás prakticky neznámá značka Transsion, která podle IDC meziročně vyrostla o 13,6 procent.
Podle IDC celý trh se smartphony zaznamenal růst 2,6 %, celkově mělo být v třetím čtvrtletí dodáno na trh 322,7 milionů smartphonů. CounterPoint absolutní čísla neuvádí, odhaduje však růst celého trhu na 4 procenta.