Domů » Bleskovky » Rychlejší internet ve vlacích už za dva roky. Víme, proč to nyní není žádná sláva

Rychlejší internet ve vlacích už za dva roky. Víme, proč to nyní není žádná sláva

Každý, kdo pravidelně cestuje vlakem, jistě zná tristní situaci ohledně pokrytí tratí mobilním internetem. Ať už cestujete regionálním spojem, či nejvytíženější linkou Praha–Ostrava, pravidelné výpadky připojení či snížení rychlosti na EDGE jsou stále běžnou situací, která cestování značně znepříjemňuje, obzvláště pokud na cestách potřebujete internet k práci.

vlak train ceske drahy unsplash
Špatné internetové připojení není jen vinou operátorů, ale také vlakových souprav

Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS), jež zastupuje zájmy trojice českých operátorů, konečně vysvětlila důvod. Podle AMPS mohou za špatný signál moderní vlakové soupravy typu Pendolino, Railjet a jiné nové typy vagónů. Elektromagnetické vlny mobilního signálu se totiž od těchto souprav odrážejí a dovnitř pronikají znatelně utlumeny. I kdyby operátoři pokryli každý centimetr vlakových koridorů pomocí posílené soustavy vysílačů, na prostup signálu dovnitř vlaků by to příliš velký vliv nemělo.

jiri grundl amps
Ředitel APMS Jiří Grund

„Příští rok by ministerstvo průmyslu a obchodu mělo vypsat dotační titul v rámci Fondu obnovy, což jsou peníze na podporu digitalizace Česka, a v něm by měly být alokované peníze jak pro dopravce, aby si koupili opakovače, tak na to, aby se postavily nějaké sloupy podél tratí. Pokud vše půjde dle plánu, tak v průběhu dvou let bychom mohli mít mobilní signál ve vlacích výrazně kvalitnější než dnes,“ řekl Jiří Grund, ředitel APMS, v rozhovoru pro ČT24.

Za špatným signálem stojí moderní vlakové soupravy

S dostupností internetu ve vlacích se snaží něco dělat i samotní dopravci. Na vozové jednotky často umisťují anténu, přičemž signál rozvádějí do vozů pomocí opakovačů a pro cestující je poskytují skrze palubní Wi-Fi zdarma. Pro ty, kteří raději sázejí na vlastní datový tarif, vyvinula společnost Siemens nový typ skla, který lépe propouští elektromagnetické vlny. Těmi budou na vybraných trasách již brzy osazeny vlaky Českých drah.

Michael Chrobok

Fanoušek mobilních technologií, amatérský fotograf, příležitostný sportovec a městský cyklista. Ve volném čase rád cestuje, zahraje si hru, nebo se ponoří do světa Zaklínače či Star Treku.

6 komentářů

  1. Supr propaganda. Problém hodíme na někoho jiného. U nás je to v pořádku.
    On ten problém s nepropustnosti není až tak výrazný, jak si myslí. Jak jinak si vysvětlit, že ty samé vlaky nemají problém se signálem na nádraží nebo v hustě obydlené oblasti?
    On je skutečně problém s pokrytím mobilního signálu, především ve volném prostoru, kde se vysílač nachází několik kilometrů daleko. To mají problém chytit signál i mimo vlak. Vždyť i ty vlaky co mají wifinu, tam internet mnohdy vypadne.
    Hlavně, že si dali tu obrovskou práci pokryt každý centimetr dálnice D1. Proč asi? Protože tam nebyl dostatečný signál, tak jako není dostatečný signál na koridorech.

    • Jaktoze ne? I na tom nadrazi ma horsi signal vevnitr nez venku.

      A ze tam neni pokryti? No na par mistech opravdu neni ale na mnoha je a jen je slaby, takze venku signal mate a vevnitr ne. Nehlede na fakt, ze v huste zastavbe je vysilac na kazde druhe budove, mimo civilizaci je klidne 5-10km daleko na kopci a ten samozrejme zachyti signal z maleho telefonu schovaneho ve vlaku vyrazne hur nez ten vysilac ve meste, ktery je kousek. Ono neni jen dulezite chytat dobre signal z vysilace ale aby taky ten vysilac chytal dobre signal z toho prtaveho zarizeni a tam bude, v tomhle pripade, vetsi problem. Ostatne proto nekdy internet nejede ackoliv na telefonu je jeste jedna az dve carky.

  2. …Pokud potřebujete cestouinternet k práci…
    Tak nevím, já teda do práce cestuju , pak pracuju a pak jedu z práce domů a následě jsem doma-nebo dělám „Co chci“.
    Proč mám pracovat i cestu do práce/z práce? On mi to někdo zaplatí? potřeboval bych vědět kdo, protože můj zaměstnavatel, když mu do výkazu napíšu i cestu tam a zpět ze zaměstnání, mne patrně okamžitě vyrazí.
    Nevztahuje se to na výjezdy, kdy píšu cesťák z domu až na místo a pak zpět domů.
    No ono to je venkoncem jedno, páč stejně vlakem jezdím jen na vejlety s děckama za parmíma vláčkama, do práce jezdím autem.
    Naprosto nechápu proč toto by měl být problém. V dálkových spojích je většinou o konektivitu postaráno, v lokálce netráví cestující tolik času aby opravdu pracoval. Na soc. sítě si holt těch pár minut může kdokoliv počkat. Naopak by lidi měli být vděčný za to že jsou vlaky osazovány pokovenými atermickými skly a na chvíli si od toho elektromagnetickýho smogu můžou odpočinout a neviset furt na mobilu.

    • Víš to je právě ten tvůj problém. Když svému zaměstnavateli/nadřízenému ukážeš, že nemáš problém někdy dělat něco navíc a tvoje první otázka při takové situaci není „Kdo mi to zaplatí“, tak pak třeba nemá zaměstnavatel problém ti dát flexibilní pracovní dobu a nechat tě dělat z toho vlaku, protože ví, že svou práci odvedeš… všechno je to o přístupu a když vidím ten tvůj, tak se tvé situaci, kterou popisuješ s vyhazovem vůbec nedivím.

    • qam: Tos to napsal velice hezky. Jen závisí i od povahy práce nebo typu společnosti, která tě zaměstnává. V menší firmě si to nadřízený (dokonce i šéf) všimne, ovšem v korporátu je to, co popisuješ, spíš výjimkou. Ale díky tomu, že pracuji v menší firmě, mám to přesně tak, jak popisuješ.

  3. @_qam_
    Fexibilní pracovní dobu mám už od r. 2002.
    Nicméně prostě odmítám pracovat když už někam jedu vlakem. Stejně tak jak si už všichni zvykli, že při řízení prostě netelefonuju. Zavolám zpět až někde zastavím.
    No a raděj jezdím autem za rací, je to pro mne cenově výhodnější ( aleckdy i rychlejší a vždy pohodlnější) než se hrkat vlakem.
    Tzn doprava je čas na dopravu,
    práce je čas na práci
    volno je čas na mne a moje soukromé věci.
    Netřeba to míchat.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).