TOPlist

Retro okénko: kterak nadějná sociální síť Google+ skončila v propadlišti dějin

Vizualizace loga společnosti Google (ilustrační obrázek)
  • Google+ byla ambiciózní snaha giganta z Mountain View vytvořit sociální síť
  • Ačkoli počet uživatelů rapidně rostl, jejich zapojení bylo minimální
  • Síť byla oficiálně v provozu osm let

Když se řeknou sociální sítě, každý si dnes na první dobrou představí Facebook, Instagram, X (dříve známý jako Twitter) či TikTok. Cesta k etablování sociálních sítí v rámci našich životů byla nicméně trnitá a vystavěna na mnoha neúspěších, jako byl kupříkladu MySpace (který stále funguje) nebo pokus od giganta z Mountain View známý jako Google+.

Tato síť poprvé spatřila světlo světa v roce 2011 a alespoň na začátku to vypadalo, že půjde o velký hit. Přeci jen nová služba měla za úkol propojit všechny aktivity uživatelů v rámci služeb Googlu, který pomalu, ale jistě začínal dominovat internetu nejen ve vyhledávání, ale také zábavě díky YouTube.

Ambiciózní pokus o vlastní sociální síť

Pro Google se nejednalo o první pokus o sociální síť – již dříve zkoušel například Wave (2009–2010), Buzz (2010–2011) či Orkut (2004–2014), ovšem nic z toho se příliš neprosadilo. Když tedy v červnu roku 2011 dorazil Google+, nejeden technologický nadšenec získal pocit, že ta pravá sociální síť pro všechny geeky a nerdy je tady. Na své první setkání s Google+ si živě pamatuji – toho času jsem totiž pracoval na brigádě ve Skotsku a ve volném čase jsem rád prozkoumával taje nové sítě.

Domovská stránka sítě Google Plus z roku 2011
Pamatujete si tuto obrazovku? Šlo o hlavní stránku sítě Google+ z roku 2011, která lákala i na konverzace skrze službu Google Hangouts. Mimochodem, žena na hlavní fotografii je Alžběta Houzarová, současná tisková mluvčí české pobočky Googlu.

Od ostatních sítí se Google+ odlišoval především vytvářením komunit založených na zájmech a různých typech vztahů do takzvaných kruhů, které nebyly omezeny jen na vaše přátele. Google nicméně nedal řadě uživatelů příliš na výběr a začal propojovat s Google+ všechny své služby, díky čemuž rapidně rostl počet uživatelů – mnoho z nich se totiž do G+ přihlásilo omylem a na síti nebylo moc aktivní. Propojení s ostatními službami neslo ovoce: dva týdny od spuštění měl Google+ přes 10 milionů uživatelů a na konci roku se chlubil počtem 90 milionů uživatelů.

Uživatelé nejevili o Google+ velký zájem

V říjnu roku 2013 měl Google+ okolo 540 milionů aktivních uživatelů měsíčně, čímž se sociální síť z Mountain View stala velkým hráčem na tomto poli. Ačkoli se mohlo zdát, že podle těchto čísel je G+ úspěšný produkt, jiné metriky odhalovaly až tristní nezájem uživatelů – kupříkladu v lednu 2012 byl podle ComScore průměrný čas, který uživatel na Google+ strávil, pouhé 3,3 minuty. Oproti tomu na Facebooku v průměru uživatelé trávili 7,5 hodiny. I když se později průměrný čas strávený na Google+ zvýšil, stále se pohyboval v řádu jednotek minut.

Na tuzemské scéně se Google+ prosadil především v technologické komunitě, která jej hojně využívala. Ačkoli některé prominentní osoby české technologické scény viděly v G+ velký potenciál, také zde se setkával s nezájmem většinového publika a byl spíše uzavřenou komunitou pro několik málo nadšenců.

Existence Google+ skončila fiaskem

Problémy se zapojením uživatelů vyústily mezi lety 2014 až 2015 v personální zemětřesení, kdy šéfa projektu Vica Gundotra nahradil nejprve David Besbris a poté Bradley Horowitz. Toho času byl Google+ prorostlý v rámci většiny služeb giganta z Mountain View, což řada uživatelů nesla nelibě. Účet na Google+ byl potřeba například pro interakce s YouTube, díky čemuž si síť získala mnoho nedobrovolných uživatelů. Ti se proti hlubší integraci G+ s oblíbenou videoslužbou postavili kreativním způsobem – v komentářích se začalo objevovat ASCII-art jménem Bob, který vyjadřoval nespokojenost uživatelů s nutností využívání skomírající platformy.

Voják Bob s tankem bojujícím proti integraci Google+ v komentářích na YouTube
Voják Bob s tankem bojujícím proti integraci Google+ v komentářích na YouTube

Ještě v roce 2015 prošel Google+ radikální změnou – od sítě se oddělily nejpopulárnější funkce, ze kterých se stalo Google Photos a Google Hangouts, přičemž z ostatních služeb začala sociální vrstva v podobě G+ pomalu mizet. Tímto krokem byl předznamenán konec Google+, který nastal 2. dubna 2019.

Společnost se při oznámení konce Google+ odvolávala na nízké zapojení uživatelů a obtíže při vytváření a udržování úspěšného Google+, který splňuje očekávání spotřebitelů, a uvedla, že 90 % uživatelských relací ve službě trvá méně než pět sekund. Přiznala také chybu v návrhu rozhraní API, která mohla odhalit soukromé údaje uživatelů. Aplikace kvůli této chybě mohly získat přístup k údajům, které někdo s uživatelem sdílel, i když tyto údaje nebyly veřejné. Jednalo se o citlivé údaje, jako jméno, e-mailová adresa, pohlaví, věk nebo zaměstnání.







Nepřehlédněte

Google+ skončí dříve, než se čekalo. Důvodem je další bezpečnostní chyba

I když Google chybu nakonec opravil, teoreticky se tato zranitelnost dotýkala minimálně 500 tisíc účtů, přičemž přístup k API obsahující tuto chybu mělo 438 aplikací. Ačkoli se gigant z Mountain View dušoval, že chybu v praxi nikdo nezneužil, fakt, že zůstala bez povšimnutí přibližně tři roky, příliš mnoho důvěry v uživatelích nevzbudil.

Jak vzpomínáte na Google+ vy? Měli jste zde také svůj profil, nebo vás tato služba zcela minula? Dejte nám vědět do komentářů.

Autor článku Michael Chrobok
Michael Chrobok
Nestranný fanoušek mobilních technologií, amatérský fotograf, příležitostný sportovec a městský cyklista. Ve volném čase rád cestuje, zahraje si hru, nebo se ponoří do světa Zaklínače či Star Treku.

Kapitoly článku