TOPlist

Platby budou výrazně jednodušší. Banky spustí posílání peněz přes telefonní číslo (oživeno)

Dvě ženy s telefonem řeší převod peněz z účtu na účet
  • České banky plánují letos spustit speciální službu Platba na kontakt
  • Umožní klientům zaplatit peníze na telefonní číslo, namísto složitého čísla účtu
  • Aktuálně jsou v projektu zařazeny banky jako Česká spořitelna, ČSOB, Moneta a další

Aktualizace 6. 9. ve 13:50

Podle informací, které Česká národní banka (ČNB) zveřejnila v dokumentu „Podmínky používání webového portálu AMOS a aplikačních rozhraní AMOS/WS, XAMOS a RAMOS“ se služba Platba na kontakt (PNK) rozjede naostro již 30. října. Celý dosavadní testovací proces by tak měl být u konce a jednotlivé banky se připravují na spuštění finálního provozu.

„AMOS je webový portál poskytující uživatelům interaktivní přístup k datům ze systému CERTIS, aplikačních rozhraní AMOS/WS, XAMOS a RAMOS a možnost předávání a přebírání dat,“ uvádí ČNB ve zmíněném dokumentu. Právě systém CERTIS zastřešuje všechny mezibankovní platební styky, tedy převody peněz mezi jednotlivými bankami.

Původní článek z 25. 8. (7:00)

Česká národní banka již od příštího roku umožní bankovním společnostem na českém trhu posílat peníze tzv. na telefonní číslo. Oficiální název služby je Platba na kontakt a již od tohoto podzimu by ji mělo zavést hned 9 tuzemských bank. Klientům tak odpadne nutnost sdílet jejich čísla účtů, QR kódy a podobně.

Peníze hned, třeba na telefon

Pokud chcete dnes někomu poslat peníze, máte hned několik možností. Tou základní je přeposlat finance z účtu na jiný účet – buď využijete adresář uložených účtů, vytvoříte QR kód nebo číslo účtu ručně vyťukáte do internetového bankovnictví. Přestože celá řada bank již podporuje instantní platby, občas platba může jít i několik desítek hodin.

Mimo náš region jsou k dispozici také služby jako Apple Pay Cash, popřípadě instantní sdílení peněz přes Facebook Messenger nebo WhatsApp. Čeští uživatelé mohou z tohoto ranku vyzkoušet například Revolut, který nabízí instantní posílání peněz v rámci uživatelů Revolutu. Příjemná je hlavně forma, jakou tato bankovní společnost rychlé platby nabízí – stačí v aplikaci kliknout na převod, vybrat uživatele a peníze má na kontě.



Důchodkyně s telefonem v ruce



Nepřehlédněte

Haló, tady NÚKIB, pošlete nám své peníze. Dejte pozor na zákeřný trik podvodníků

Podobnou cestou by se chtěla vydat i ČNB ve spolupráci s bankami. Nejpozději od příštího roku by měla být spuštěna služba Platba na kontakt, která významně usnadní posílání peněz mezi klienty různých tuzemských bank.

Jak to bude fungovat?

Banka jednoduše spojí vaše číslo účtu s vaším telefonním číslem, díky čemuž se celý proces zjednoduší. „Příjem plateb na kontakt bude umožněn klientům bank zapojených do této nové služby, kteří se k jejímu využívání přihlásí prostřednictvím své banky a provážou své telefonní číslo s číslem svého účtu,“ uvádí Česká národní banka na svých stránkách.

Jedinou podmínkou, aby zákazník banky mohl tuto službu využívat, je vydání souhlasu k propojení telefonního čísla a účtu. To bude pravděpodobně prováděno prostřednictvím mobilní aplikace či internetového bankovnictví. V praxi pak klient vydá příkaz k úhradě a namísto čísla účtu vypíše jen telefonní číslo adresáta, peníze budou následně korektně převedeny na přidružený účet u banky.

Důležité je, aby oba klienti byli u banky, která tuto službu podporuje. Podle České bankovní asociace (ČBA) zatím vyjádřily závazný zájem tyto bankovní společnosti: Česká spořitelna, ČSOB (včetně Poštovní spořitelny), Fio banka, Komerční banka, Air Bank, Moneta, Raiffeisenbank a UniCredit Bank.

Podle informací Seznam Zpráv se na zapojení do projektu těší i Trinity Bank a Creditas, neplánují to však v první vlně. J&T Banka a mBank v nejbližší době účast na tomto projektu neplánují. Na vyjádření dalších bankovních společností se čeká.

Ve zprávě z května 2022 ČNB uvádí, že služba bude plně zavedena od příštího roku, tedy 2023. Aktuálně probíhá testovací provoz u několika velkých bank. Novinky navíc citují zástupce ČSOB a Komerční banky a tvrdí, že ke spuštění dojde pravděpodobně již velmi brzy, nejspíše v říjnu.

Česká národní banka však odmítla tyto informace nějak blíže specifikovat. „Aktuálně probíhají diskuse a příprava dokumentů, které jsou klíčové pro správné fungování služby. Přesný termín zahájení provozu dosud nebyl oficiálně stanoven,“ napsala nám tisková mluvčí ČNB Denisa Všetíčková.

Autor článku Jakub Fišer
Jakub Fišer
Novinář, fanoušek moderních technologií, letních měsíců a asijského jídla. Mám rád filmy od Lynche, obrazy od Pollocka, french house a fotbalový klub Arsenal. Ve volném čase hraju na PlayStationu a chodím běhat.

Kapitoly článku