HMD Global podle zákulisních informací odložila představení Nokie 9 až na konec roku, či možná dokonce na rok následující. Přijde vám rozhodnutí nepředstavit tolik očekávanou vlajkovou loď nešťastné? Z marketingového hlediska tomu tak možná do jisté míry je, ale ekonomicky to pravděpodobně je rozhodnutí velmi chytré.
Tvrdá konkurence
Důvod pro odložení Nokie 9, pro níž výrobce dokonce nedávno zakoupil práva na označení PureView, je zřejmě vcelku prostý. V následujících týdnech až měsících se totiž očekává představení celé řady vlajkových lodí renomovaných značek, mezi nimiž by Nokia pravděpodobně měla problém uspět.
Nokia 9 Pureview. That's the actual marketing name of what will come soon from HMD Global. (I know the bought the rights to the Pureview moniker, but can now confirm it'll be part of the device name.)
— Roland Quandt (@rquandt) October 1, 2018
Ačkoliv připravovaná novinka s pěticí kamer na zádech pravděpodobně nabídne velmi slušný fotografický výkon, v porovnání s Pixelem 3 od Googlu by uspět nemusela. V optimalizaci pro hraní by ji zase pravděpodobně zastínil Razer Phone 2. Těžké by to měla i s poměrem ceny a výkonu, na říjen je naplánováno představení OnePlus 6T.
V HMD Global tak rozumně nikam nespěchají a pokračují v tom, co jim opravdu jde.
Zlatá střední třída
Zatímco prémiová třída poslední roky patří zejména Applu a Samsungu a proniknout do ní není jednoduché, v kategorii střední až nižší třídy je situace jiná. Původní tradiční výrobce vytěsňují čínští „dravci“ Huawei a Xiaomi, kterým se jako jedněm z mála daří udržovat růst prodaných zařízení.
Nokia se s těmito giganty zatím nemůže ani v nejmenším měřit, nicméně v této kategorii se jí daří. Meziroční nárůst prodaných telefonů o 782 % působí jako z jiného světa, je však samozřejmě třeba vzít v úvahu, že značka začínala v podstatě od nuly. V době zakoupení práv na značku společností HMD Global byly počty prodaných Nokií s Windows téměř nulové.

Dostupným a obecně vcelku povedeným smartphonům s pořád jaksi legendárním logem Nokia v úspěchu pomáhá i to, že jsou prodávány s „čistým“ Androidem One. Výrobce tak nemusí věnovat zdroje vývoji vlastní nadstavby a může lákat na rychlé a garantované aktualizace, které nejsou ve světě Androidu bohužel zdaleka ještě samozřejmostí.
Psychologická bariéra?
Ačkoliv v portfoliu Nokie jasně převažuje nižší a střední třída, HMD Global již sondovala i ve vodách high-endu. Stalo se tak při představení poněkud opomíjené Nokie 8 Sirocco. Telefon poháněný Snapdragonem 835 v mnoha ohledech splňuje parametry vlajkové lodi, avšak příliš úspěšný zřejmě není.
Oficiální čísla prodejů tohoto modelu neexistují, nicméně z mediálního pokrytí lze poměrně bezpečně usuzovat, že například Nokia 7 Plus je pro firmu mnohem větší „trefou do černého“. Opět se tak dostáváme k tomu, že proniknout do segmentu vlajkových lodí není vůbec jednoduché.
V případě HMD Global je situace navíc o to horší, že si s sebou značka nese svou minulost. Tentokrát nemyslíme zlatou éru, kdy telefony původně finského výrobce ovládaly 36 % trhu, ale postupné „umírání“ pod Microsoftem. Kdysi slavná značka to tehdy dopracovala do pozice velmi okrajového zboží. Když Microsoft představil v roce 2015 Lumie 950 a 950 XL, nikdo si jich v podstatě nevšímal, ačkoliv do nich výrobce promítal velké naděje. Vysoká cenovka na telefonu s nápisem Nokia tak doposud zřejmě u hodně lidí vyvolává nedobré vzpomínky na ono nešťastné období, kdy se vyplatilo své peníze utratit spíše u konkurence.

HMD Global se svou značkou Nokia také není zatím příliš silná na západních trzích, zejména pak v USA. Zde nabízí jako nejvyšší model Nokii 6.1, což poněkud snižuje možnosti prosazení se. O poznání lépe se jí daří například v Indii a podobných zemích. Tam ovšem zaboduje spíše nižší či střední třídou, neboť jde o poměrně chudé země. Jak vtipně poznamenává web PhoneArena, 64GB iPhone Xs stojí o pár dolarů více, než je minimální roční plat v Indonésii. Je tak jasné, že v podobných zemích s vlajkovou lodí příliš masově neuspějete. A ačkoliv si samozřejmě vyšší sociální vrstvy obyvatelstva vlajkovou loď dovolit mohou, i tak se spíše poohlédnou po renomované značce.
Odkládání nevyhnutelného
Ačkoliv v současnosti představení pravé vlajkové lodi zjevně prioritou není, donekonečna ho odkládat nelze. Vlajkové lodě jsou přeci jen ukázkou toho, že výrobce má k dispozici i všechny potřebné špičkové technologie, peníze a know-how. Nelze tak předpokládat, že by se Nokia boje o tento segment zcela vzdala.
Vlajkové lodě navíc přináší nejen prestiž, ale také peníze. Marže jsou mnohem vyšší než u dostupných modelů, a tak je jejich výroba lukrativnější. Samozřejmě však jen za předpokladu, že jich dokáže výrobce prodat tolik, aby byl udržitelný drahý vývoj.
Odložené představení Nokie 9 PureView zpozdí vydání jen o pár týdnů či měsíců, což asi nebude doba dostatečná pro významné posílení pozice Nokie na západních trzích. I tak však bude přelom roku mnohem příznivější dobou, neboť novinka nebude muset přímo zápolit o místo v médiích s modely renomovanějších značek.
Všeobecně se očekává, že číselná řada neskončí u devítky, ale desítky. Absolutní špička Nokie však bude muset zřejmě ještě nějakou dobu na světla reflektorů počkat. Půdu jí mezitím připraví levnější modely, které pomalu ale jistě budují značce opět reputaci významného výrobce. A v HMD Global nemají kam spěchat, úspěch Xiaomi a Huwei ukazuje, že skromnější začátky nejsou na škodu.