TOPlist

Nová konzole od Sony se oficiálně jmenuje PlayStation 5. Dorazí příští rok před Vánoci

sony playstation 5

Původní PlayStation se začal prodávat v roce 1994. Od té doby se série herních konzolí od společnosti Sony drží přehledného a jednoduchého číslování. Zběsilosti v názvosloví typu „Ultimate Xtreme XXL“ se zkrátka nikdy nekonaly, a po PlayStationech 2 a 3 tak zákonitě následoval model s číslovkou 4.

Včas pod stromeček

S přihlédnutím k takto neochvějné konzistenci se čekání na oficiální potvrzení názvu zařízení nové generace jevilo jako obyčejnou formalitou, ale stejně – nová herní konzole od Sony ponese název PlayStation 5 a do prodeje vstoupí v předvánoční sezóně roku 2020. Exkluzivní informace přinesl server WIRED, tedy stejný magazín, který v dubnu letošního roku jako první nahlédl pod pokličku vývoje očekávané konzole.

Nepřehlédněte: Stahujte zdarma: vyšla akční pecka Call of Duty: Mobile

Nyní redaktoři serveru WIRED opětovně zasedli do konferenční místnosti v americkém sídle Sony, aby si společně se systémovým architektem Markem Cernym a šéfem Sony Interactive Entertainment Jimem Ryanem popovídali o nových podrobnostech pátého PlayStationu. Slova se hned v úvodu ujal Cerny, který cítil potřebu objasnit jedno nedorozumění z minula.

Hardwarový ray-tracing

Z dříve dostupných informací totiž víme, že PS5 bude podporovat tzv. ray-tracing – moderní technologii, která umožňuje vytvářet komplexní světelné a zvukové efekty v 3D prostředí. Cernyho tehdejší poněkud vágní vyjádření však vyvolalo ze strany fanoušků otázky, jakým způsobem toho nová konzole dosáhne.

sony playstation 5 3

Muž, jehož jméno bývá mezi příznivci videoher skloňováno například v souvislosti s nepovedeným titulem Knack, však nyní upřesnil, že se nejedná o řešení na bázi softwaru. „Jde o hardwarovou akceleraci ray-tracingu, kterou má na starost jednotka GPU,“ uklidnil fanoušky Cerny.

Vstříc rychlosti, sbohem načítání

Poté se řeč stočila k SSD disku, od něhož si v Sony slibují výrazné zrychlení zdlouhavých načítání. Současné harddisky, „oplývající“ 5400 otáčkami, nejprve musí obdržet žádost o danou informaci, kterou poté pracně hledají v datové kupce sena. Herní vývojáři mnohdy schválně duplikují některé asety (lampy, modely NPC postav), které tak formují navazující datové bloky a urychlují načítání.

Nepřehlédněte: Apple Arcade klepe na dveře. Máme pro vás velký přehled dostupných her

S příchodem SSD disku však podobné kompromisy nebudou potřebné. Vývojáři budou moci tvořit větší a detailnější herní světy, zároveň by ale mělo být možné zmenšit datovou velikost her či patchů. Změnou projde také proces instalace, který nabídne širší možnost konfigurace. V praxi to znamená, že by si hráči mohli vybrat, zda chtějí v danou chvíli nainstalovat pouze režim pro více hráčů, zatímco příběhovou kampaň si nechají na později.

Zbrusu nové uživatelské prostředí

Ať už k instalaci přistoupíte jakkoliv, vždy o ní budete mít perfektní přehled, a to díky kompletně přepracovanému uživatelskému prostředí. Domovská obrazovka PlayStationu 4 z dnešního pohledu vypadá, jako by zamrzla v čase. To se však s příchodem nové generace změní. „Multiplayerové servery budou konzoli v reálném čase poskytovat informace o aktivitách, do nichž se mohou hráči připojit. Příběhové hry nabídnout seznam dostupných misí a odměn za jejich splnění,“ řekl Cerny.

Všechny zmíněné informace budou nově dostupné přímo z uživatelského prostředí konzole, tedy bez nutnosti jednotlivé hry spouštět jen proto, abyste zjistili, zda váš kamarád čistě náhodou nehraje vaši oblíbenou mapu v novém Call of Duty.

Nový ovladač: adaptivní triggery

Redaktoři si na krátkou chvíli potěžkali prototyp nového ovladače, který nápadně připomíná vzhled současného DualShocku 4. K vidění byl také malý otvor korespondující s nedávnou patentovou přihláškou, podle níž Sony pracuje na hlasové virtuální asistentce pro PlayStation.

Jednou z novinek nového ovladače (který zatím nemá jméno, ale s ohledem na oblibu Sony v jednoduchém číslování si jej lehce domyslíte) mají být adaptivní triggery, které slibují proměnlivou úroveň odporu, například pro lepší pocit při střílení z luku (zvyšujícím se napětím při natahování tětivy).

Vylepšená haptická odezva i USB-C konektor

Změn dozná také haptická odezva, která by měla být výrazně schopnější než současná řešení. V kombinaci s vylepšeným reproduktorem v ovladači tak bude možné dosáhnout velmi zajímavých efektů. Redaktor si vyzkoušel krátké demo, v němž jeho postavička utíkala po různých površích, přičemž každý z nich nabízel odlišný, a překvapivě pohlcující zážitek – běh po písku byl pocitově pomalý a neohrabaný, pohyb v blátě působil mazlavě, zatímco ledová plocha vyvolávala dojem klouzání.

sony playstation 5 2

Několik dalších drobných změn ovladače zahrnuje USB-C konektor pro nabíjení (případně hraní přes kabel). Větší kapacita baterie a haptické motory dělají nový ovladač o kousek těžší než DualShock 4, i přesto by však konečná váha neměla přesáhnout tu u současného xboxového ovladače.

Co na to vývojáři?

Dosud však zůstává nejasné, jak s novými schopnostmi pátého PlayStationu naloží herní vývojáři. S vývojovou verzí nové konzole už si tvůrci videoher hrají nějakou chvíli. Prototyp ovladače se jim však do rukou dostal teprve nedávno. Mezi vývojáři však rozhodně panuje obecné nadšení z prozkoumávání nových možností.

Nepřehlédněte: Legendární RPG se vrací: původní Diablo si zahrajete přímo v prohlížeči

O konkrétních titulech zatím zástupci Sony neúprosně mlčí. „Pracujeme na obřím projektu, zbytek si budete muset domyslet,“ navnadil fanoušky Marco Thrush, prezident studia Bluepoint Games, které naposledy k nadšení hráčů i kritiků vypustilo do světa remake legendárního dobrodružství Shadow of the Colossus.

Autor článku Marek Bartík
Marek Bartík
Redaktor serveru SMARTmania.cz a brněnský student. Vedle toho velký fanoušek videoher, jehož nepřestává udivovat jejich překotný vývoj. Svět kolem nás plyne takovou rychlostí, že se za ním mnohdy nestačíme otáčet, čímž se pro nás stává nepostižitelným.

Kapitoly článku