Původní PlayStation se začal prodávat v roce 1994. Od té doby se série herních konzolí od společnosti Sony drží přehledného a jednoduchého číslování. Zběsilosti v názvosloví typu „Ultimate Xtreme XXL“ se zkrátka nikdy nekonaly, a po PlayStationech 2 a 3 tak zákonitě následoval model s číslovkou 4.
Včas pod stromeček
S přihlédnutím k takto neochvějné konzistenci se čekání na oficiální potvrzení názvu zařízení nové generace jevilo jako obyčejnou formalitou, ale stejně – nová herní konzole od Sony ponese název PlayStation 5 a do prodeje vstoupí v předvánoční sezóně roku 2020. Exkluzivní informace přinesl server WIRED, tedy stejný magazín, který v dubnu letošního roku jako první nahlédl pod pokličku vývoje očekávané konzole.
Nepřehlédněte: Stahujte zdarma: vyšla akční pecka Call of Duty: Mobile
Nyní redaktoři serveru WIRED opětovně zasedli do konferenční místnosti v americkém sídle Sony, aby si společně se systémovým architektem Markem Cernym a šéfem Sony Interactive Entertainment Jimem Ryanem popovídali o nových podrobnostech pátého PlayStationu. Slova se hned v úvodu ujal Cerny, který cítil potřebu objasnit jedno nedorozumění z minula.
Hardwarový ray-tracing
Z dříve dostupných informací totiž víme, že PS5 bude podporovat tzv. ray-tracing – moderní technologii, která umožňuje vytvářet komplexní světelné a zvukové efekty v 3D prostředí. Cernyho tehdejší poněkud vágní vyjádření však vyvolalo ze strany fanoušků otázky, jakým způsobem toho nová konzole dosáhne.
Muž, jehož jméno bývá mezi příznivci videoher skloňováno například v souvislosti s nepovedeným titulem Knack, však nyní upřesnil, že se nejedná o řešení na bázi softwaru. „Jde o hardwarovou akceleraci ray-tracingu, kterou má na starost jednotka GPU,“ uklidnil fanoušky Cerny.
Vstříc rychlosti, sbohem načítání
Poté se řeč stočila k SSD disku, od něhož si v Sony slibují výrazné zrychlení zdlouhavých načítání. Současné harddisky, „oplývající“ 5400 otáčkami, nejprve musí obdržet žádost o danou informaci, kterou poté pracně hledají v datové kupce sena. Herní vývojáři mnohdy schválně duplikují některé asety (lampy, modely NPC postav), které tak formují navazující datové bloky a urychlují načítání.
Nepřehlédněte: Apple Arcade klepe na dveře. Máme pro vás velký přehled dostupných her
S příchodem SSD disku však podobné kompromisy nebudou potřebné. Vývojáři budou moci tvořit větší a detailnější herní světy, zároveň by ale mělo být možné zmenšit datovou velikost her či patchů. Změnou projde také proces instalace, který nabídne širší možnost konfigurace. V praxi to znamená, že by si hráči mohli vybrat, zda chtějí v danou chvíli nainstalovat pouze režim pro více hráčů, zatímco příběhovou kampaň si nechají na později.
Zbrusu nové uživatelské prostředí
Ať už k instalaci přistoupíte jakkoliv, vždy o ní budete mít perfektní přehled, a to díky kompletně přepracovanému uživatelskému prostředí. Domovská obrazovka PlayStationu 4 z dnešního pohledu vypadá, jako by zamrzla v čase. To se však s příchodem nové generace změní. „Multiplayerové servery budou konzoli v reálném čase poskytovat informace o aktivitách, do nichž se mohou hráči připojit. Příběhové hry nabídnout seznam dostupných misí a odměn za jejich splnění,“ řekl Cerny.
Všechny zmíněné informace budou nově dostupné přímo z uživatelského prostředí konzole, tedy bez nutnosti jednotlivé hry spouštět jen proto, abyste zjistili, zda váš kamarád čistě náhodou nehraje vaši oblíbenou mapu v novém Call of Duty.
Nový ovladač: adaptivní triggery
Redaktoři si na krátkou chvíli potěžkali prototyp nového ovladače, který nápadně připomíná vzhled současného DualShocku 4. K vidění byl také malý otvor korespondující s nedávnou patentovou přihláškou, podle níž Sony pracuje na hlasové virtuální asistentce pro PlayStation.
Jednou z novinek nového ovladače (který zatím nemá jméno, ale s ohledem na oblibu Sony v jednoduchém číslování si jej lehce domyslíte) mají být adaptivní triggery, které slibují proměnlivou úroveň odporu, například pro lepší pocit při střílení z luku (zvyšujícím se napětím při natahování tětivy).
Vylepšená haptická odezva i USB-C konektor
Změn dozná také haptická odezva, která by měla být výrazně schopnější než současná řešení. V kombinaci s vylepšeným reproduktorem v ovladači tak bude možné dosáhnout velmi zajímavých efektů. Redaktor si vyzkoušel krátké demo, v němž jeho postavička utíkala po různých površích, přičemž každý z nich nabízel odlišný, a překvapivě pohlcující zážitek – běh po písku byl pocitově pomalý a neohrabaný, pohyb v blátě působil mazlavě, zatímco ledová plocha vyvolávala dojem klouzání.
Několik dalších drobných změn ovladače zahrnuje USB-C konektor pro nabíjení (případně hraní přes kabel). Větší kapacita baterie a haptické motory dělají nový ovladač o kousek těžší než DualShock 4, i přesto by však konečná váha neměla přesáhnout tu u současného xboxového ovladače.
Co na to vývojáři?
Dosud však zůstává nejasné, jak s novými schopnostmi pátého PlayStationu naloží herní vývojáři. S vývojovou verzí nové konzole už si tvůrci videoher hrají nějakou chvíli. Prototyp ovladače se jim však do rukou dostal teprve nedávno. Mezi vývojáři však rozhodně panuje obecné nadšení z prozkoumávání nových možností.
Nepřehlédněte: Legendární RPG se vrací: původní Diablo si zahrajete přímo v prohlížeči
O konkrétních titulech zatím zástupci Sony neúprosně mlčí. „Pracujeme na obřím projektu, zbytek si budete muset domyslet,“ navnadil fanoušky Marco Thrush, prezident studia Bluepoint Games, které naposledy k nadšení hráčů i kritiků vypustilo do světa remake legendárního dobrodružství Shadow of the Colossus.
It seems a lot of people think that Sony announcing details for PS5 through one media outlet is weird.
But it’s actually Wired.
— Daniel Ahmad (@ZhugeEX) October 8, 2019