Sledujte nás na YouTube

Nissan brojí proti používání telefonů při řízení, využívá technologii z 19. století

Používání mobilních telefonů při řízení je odsuzováno snad každým spolujezdcem, někdy se ale ve stejné situaci ocitneme všichni. Pípnutí zprávy, emailu, či jiné notifikace je často tak lákavé, že mobil v klidu zkrátka nenecháme a chceme reagovat, i když tím ohrožujeme všechny uvnitř automobilu, ale i ostatní účastníky provozu. Nissan se u modelu Juke pokouší řešit toto riskování tím, že do auta implementuje Faradayovu klec zabudovanou do opěrky pro ruce.

nissan_faraday_cage

Její původní účel zůstává svým způsobem zachován, jen kromě ochrany člověka před elektromagnetickým polem „chrání“ mobilní telefon před všemi signály, které by se k němu mohly dostat. A tak je vlastně opět chráněn člověk před rozptylujícími ruchy při řízení. Při umístění mobilu do klece se totiž k mobilu nedostane ani signál pro hovory a SMS, ani data, stejně tak Bluetooth či Wi-Fi.

Jedná se o zajímavé řešení, které se snaží nespoléhat se na řidičovu vůli, nicméně otázkou je, zda by řidič přece jen nebyl rozptylován tím, že není dostupný, neví, zda se něco neděje a nesnažil se celý koncept obejít. Zda se Nissan chystá tento nedostatek řešit, například časovým zámkem, případně možností otevřít opěrku pouze ve chvílích, kdy auto stojí, můžeme prozatím pouze hádat. Stejně tak by nebylo možné pouštět si hudbu přes Bluetooth, případně využívat handsfree.

David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.

17 komentářů

  1. No tak toto je také riešenie francúzskeho Japonca a la Nissan.

  2. aod (neregistrovaný)

    nejak jsem neochopil, jak nekoho prinuti, aby telefon strcil do te operky

    • Petr (neregistrovaný)

      Takovou opěrku bych asi vzal a vyhodil… když nechci být rušen ruchy typu SMS zprávy / notifikace / … tak vypnu zvuk a jedu. Hovor pohodlně vyřídím přes BT HF v autě.

      • Jan (neregistrovaný)

        Nojo. To jsi třeba ty.
        Zrovna dnes jsem na 30km trase potkal spoustu protijedoucích řidičů s telefonem u ucha (cca každý třetí). Je úplně jedno, zda byli ve voze sami nebo ne. Za telefonování bych každému z nich, sebral řidičák a dal takovou pokutu, že by se mu zježily i nehty na nohách. Chce-li se někdo zabít, jeho věc. Ale ať do toho nezatahuje ostatní účastníky. Jednou je to proti vyhlášce dopravních předpisů a všichni řidiči to musí respektovat. Každý, za jízdy telefonující řidič s mobilem u ucha, je primitiv. Pořiďte si libovolnou hands free sadu nebo si spárujte rádio s mobilem. Je to jen o osobní odpovědnosti a snaze předejít možné tragedii. Všem telefonistům za volantem – přemýšlejte, než si za jízdy dáte mobil k uchu!!
        Jak byste jednali vy, kdyby vám takový nějaký telefonující řidič, sundal vaše dítě – popřípadě vás z chodníku nebo z přechodu pro chodce? Používejte mozek, máte-li ho. Vždyť přece chovat se normálně, je tak snadné.

      • St (neregistrovaný)

        Myslím že na cestách jsou mnohem horší věci jak telefonování za jízdy. Mnohem nebezpečnější považuji textovou komunikaci či nesprávný styl jízdy.

      • lukass71 (neregistrovaný)

        Ale nic z toho tahle zbytecna operka nezmeni.. Ti, co telefonuji za volantem, budou telefonovat dal a nebudou ho davat do tyhle prihradky..

  3. JJ samozvané zachránce nás samotných mám nejraději. Kolikrát si říkám, že když jdu do lesa se psem nebo si zaběhat, že s sebou nebudu tahat mobil. Jo jenže někdy se to fakt hodí. Třeba nedávno mému psu rozpáralo divoké prase břicho a bylo to asi 2km od domu. Nesl jsem ho jen 300m k silnici a zavolal kamaráda, ale i těch 300m dojít se 40kg vážícím psem byla fuška, nehledě na to, že to pro něj nebylo zrovna ideální. Navíc kamarád zrovna kamsi jel a řídil. Kdybych ho nemohl zavolat, asi by to nedopadlo tak dobře. A takových situací je hafo. Máme moderní technologie aby nám usnadnili život. Že je pár pitomců používá špatně přeci neznamená, že je zakážeme plošně. Stejně postupují naši zákonodárci. Nejsou schopni zajistit aby 0,05% lidí nedělalo něco nekalého, tak danou věc zakážou úplně. Já většinou nechávám mobil v bundě, kterou dávám do kufru. Mobil je přes BT propojený s HF auta, takže telefonovat můžu, ale čtení mailů a sms za jízdy tedy odsuzuji.

    • “Stejně postupují naši zákonodárci. Nejsou schopni zajistit aby 0,05% lidí nedělalo něco nekalého, tak danou věc zakážou úplně.”
      Ako majiteľ strelnej zbrane ti dávam absolútne za pravdu. Aj keď je to už mocný off topic, štve ma to rovnako.

      • MasoxCZ (neregistrovaný)

        Ale “zajistit, aby to nikdo nezneužil” přece není práce pro zákonozrádce.
        Zákon stanovuje pravidla, říkající jaký způsob použití ještě je OK, a jaký už ne, a dále sankci za “nesprávné” používání.
        Zajištění že nebude zneužíváno je odpovědnost samotných uživatelů, a trestání za úmyslné zneužití a vznik škody je věcí represivních složek.
        Jediný problém je detekce a dokladace zneužití; u nebezpečných a bezprostředně ohrožujících činností bych nebyl úplně proti ani v otázce automatického reportingu; pokud “nesprávné” použití bylo potřebné (typicky při ohrožení zdraví za rizika z prodlení), není problém to doložit a v tom případě se sankce neuloží.
        Ta technologie to umožňuje úplně bez problému.
        Např.: telefon dokáže poznat že jsem v pohybujícím se autě, a ze způsobu manipulace dokáže dovodit, že na něj hrabu během řízení. V tom okamžiku můžu mít v mailu platební příkaz k pokutě. Klidně pouze ve “výchovné” výši; dokud nikoho nenabourám, je můj problém jestli si zvýšení rizika ospravedlním před svou kešení a zbytkem rodiny, kterým při soustavném hovadismu ty peníze budou chybět. Ale jakmile někoho nabourám, dá se to zohlednit, např. při DNBZ místo 50ti kaček 15 tisíc jen za manipulaci s telefonem, která se automaticky vyplatí poškozené straně jako kompenzace za zdržení a stres. Náhrada hmotné škody řešena separátně. Při zranění automaticky zvýšeno na 50 tisíc za každou poškozenou osobu plus “bonus” dle závažnosti zranění, a navrch zákaz činnosti na dobu dle závažnosti.
        Ono by to ty “mámtovpaživoe” truhlíky brzy přešlo. Když nemáš ani na benzín, tak se za volantem frajeří dost blbě.

  4. Tento problém taky dost řeší chytré hodinky, případně společně s handfree, ne? Taky to vyžaduje trochu nebezpečné manipulace, ale je to úplně jiný level.

  5. dre (neregistrovaný)

    Už vím co nekupovat…….Hnisan

  6. Radim (neregistrovaný)

    vždycky jsem se učil, že auto už samo o sobě funguje jako Farradyova klec – např. v případě úderu blesku.

    • Bary (neregistrovaný)

      Ano je, ale neodstíní elektromagnetické vlny.
      To by musela být celá vodivá a uzavřená.
      Takhle vás ochrání jen před bleskem.

    • MasoxCZ (neregistrovaný)

      Jistě, ale velikost “oka” klece odpovídá největší vlnové délce, která ještě projde. Všechno kratší než nejmenší díra ( = vyšší frekvence) si klece ani nevšimne.

  7. MasoxCZ (neregistrovaný)

    Vzhledem k tomu, že palubní navigace jsou na pikaču, je na pikaču i toto “řešení”, protože dokud palubní navigace nebudou mít aktuální a průběžně aktualizované mapy (a je buřt jestli Google, Navteq, OSM, Here, nebo Geodézii), dopravní zpravodajství v reálném čase (přičemž FM-TMC i DAB jsou minimálně v ČR naprosto k ničemu), a rozhraní neprovokující ke genocidě výrobce, bude telefon nevyhnutelně v držáku na palubce.

    Čekal bych namísto lhostejného žabožroutského alibismu trochu tvůrčí přístup, zejména:
    – geofencing: auto ví, v jaké jurisdikci se nachází, a podle toho telefonu říká “teď smíš hovory / zprávy přijímat (resp. indikovat), a teď zase ne”
    – zrcadlení konzole telefonu na VELKÉM displeji auta, přičemž telefon by mohl být bezpečně uzavřen ve schránce na kabelu, zajišťujícím nejen napájení a dobíjení, ale také svod na externí antény, a pokud možno i chlazení
    – vyvedení mobilního připojení na hotspot pro vnitřek auta, samozřejmě se zabezpečením WPA2-AES, ještě lépe s Radiusem
    – auto by také mělo umožnit, aby aplikace v telefonu po spárování automaticky dostávala OBD diagnostiku; kdyby pro nic jiného, tak pro evidenci případných problémů a vyhledání technika schopného pomoci aniž by auto musel mít fyzicky “na stole”, a především pro automatické vedení knihy jízd, a evidenci spotřeby a servisu
    – auto by taky mělo umožnit vedení řidičských profilů, tzn podle telefonu v přihrádce pro řidičův telefon nastavit sedačku, zrcátka, polohu volantu, strmost posilovače, agresivitu řazení automatu, prodlevu a strmost plynu (jo, mám na mysli ekorežim), tvrdost brzd, klimu, signalizaci pásů a couvacího alarmu (speciálně Toyoty to mají nastaveno kreténem: pípá to jak popeláři UVNITŘ, přičemž venku není slyšet nic), automatické zamykání dveří podle nastavené preference, profil rádia (těžiště zvuku a ekvalizér, spustit osobní playlist, sledovat dopravní zpravodajství na zvolené stanici), na hlavním displeji zobrazit požadovanou implicitní aplikaci (někdo tam chce spotřebu, někdo audio, jiný mapu, další rovnou nastavit obvyklý cíl z aktuální lokace), atd. Při vystoupení (vyjmutí telefonu řidiče) automaticky zavřít okna a zatáhnout sluneční rolety ve střeše.
    – automatické OTA aktualizace, tzn. v momentě kdy je zjištěna chyba v SW, okamžitě začít makat na opravě a po jejím ověření a schválení natlačit do auta, a po zastavení si vyžádat souhlas s instalací (řidič samozřejmě nechá aktualizaci projít jen v případě, že ví že auto nebude pár hodin potřebovat). Stahování ideálně přes domácí wifinu, nikoli přes telefon, případně domluvit s operátory, že se nebude počítat do FUPka ani roamingu (a kromě toho firmware auta ve srovnání s mapami nestojí po stránce objemu za řeč).

  8. MasoxCZ (neregistrovaný)

    A teď by mě teda fukt zajímalo, co chtěl básník (autor článku) tím promazáním sdělit.

    • MasoxCZ (neregistrovaný)

      Aha, ono není promazáno, pouze “čeká na schválení”. Něco čeká, něco prošlo hned. To jsou mi věci.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *