- HMD Global bude vyrábět telefony pod vlastní značkou
- Firma chce stavět na evropském původu a na šetrnosti k životnímu prostředí
- Značka Nokia z telefonů (zatím) nezmizí
Trh se smartphony je už několik dlouhých let rozparcelován mezi Samsung, Apple a několik čínských značek. Ambice vstoupit na toto obsazené hřiště v tomto týdnu oznámila finská společnost HMD Global, pod jejíž hlavičkou aktuálně vznikají smartphony značky Nokia. Má tento záměr vůbec nějakou šanci na úspěch?
Kdo je HMD Global?
Nejprve trocha historie. Když se Microsoft v roce 2016 rozhodl, že nadobro skončí s vývojem a výrobou smartphonů, chopili se šance bývalí zaměstnanci mobilní divize společnosti Nokia, kteří pod hlavičkou nově vzniklé firmy HMD Global Oy postavili nový mobilní byznys. Zajistili si výrobní kapacity u společnosti FIH Mobile patřící čínskému Foxconnu a uzavřeli s Nokií licenční smlouvu na využívání její slavné značky na mobilních telefonech.
Zpočátku se finská společnost pokoušela o obnovení zašlé slávy značky Nokia ve velkém stylu – vyráběla jak levné telefony, tak i vlajkové modely. Některé špičkové telefony se dokonce pyšnily značkou PureView, kterou Nokia dříve využívala u svých nejlepších smartphonů v éře Windows Phone. Silnou zbraní novodobých Nokií byla i nadstandardní softwarová podpora, kterou výrobce poskytoval i svým nejlevnějším telefonům.
I když se mohlo zdát, že kombinace legendární značky a široké nabídky telefonů s perfektní podporou znamená zaručený úspěch, opak byl pravdou. Po počátečním raketovém růstu (z nuly se roste vždycky snadno) zájem o Nokie ochabl a nepomohly ani moderní reinkarnace legendárních tlačítkových telefonů. Firmě se nedařilo vyrobit konkurenceschopnou vlajkovou loď a její střední třída byla spíše nemastná neslaná.
V HMD Global si vyhodnotili, že nemá cenu bojovat s těmi nejlepšími, a vydali se vlastní cestou – aktuálně pod značkou Nokia uvádějí na trh telefony střední třídy, u nichž je kladen velký důraz na životní prostředí, udržitelnost a snadnou opravitelnost.
HMD Global jako samostatná značka smartphonů
Společnost HMD Global chce nyní otevřít novou kapitolu svého působení – její ředitel Jean-Francois Baril na sociální síti LinkedIn oznámil, že jeho firma se chystá produkovat smartphony pod vlastní značkou. Potvrdil ale také, že Nokia z telefonů nezmizí, ale bude se značkou HMD Global koexistovat. Otázkou ale je, jak dlouho.
Very interesting news from @HMDGlobal, the company that has been selling mobile phones under the @nokia brand for several years. They are now planning to extend their portfolio to include a new range of branded HMD devices. 🚀
Bringing a new brand to the market will be… pic.twitter.com/ksEHUH2xFl
— Francisco Jeronimo (@fjeronimo) September 11, 2023
Firma HMD Global totiž získala licenci na užívání značky Nokia „pouze“ na deset let, přičemž se tak stalo před sedmi lety. Toto privilegium tedy za tři roky skončí a není vůbec jisté, zda Nokia bude chtít v nastoleném partnerství pokračovat. HMD evidentně pragmaticky myslí na budoucnost bez Nokie a pomalu se připravuje na samostatnou cestu, byť podle vyjádření ředitele firmy máme očekávat různé spolupráce s několika novými partnery.
A na jaké smartphony se chce HMD zaměřit? Jean-Francois Baril se pochlubil, že HMD je nejrychleji rostoucím výrobcem smartphonů s 5G konektivitou a lídr v oblasti udržitelných telefonů. Na těchto základech chce HMD stavět i svůj budoucí úspěch, přičemž cílem je vytvořit nový svět telekomunikací založený na potřebách uživatele. Telefony HMD mají být vysoce kvalitní a přitom cenově dostupné. Prodávat se budou po celém světě, jejich výroba má zčásti probíhat v Evropě. Kdy se na trhu objeví první telefon s logem HMD, šéf firmy zatím ani nenaznačil.
Má HMD šanci?
Nastoupit na obsazené hřiště není nic jednoduchého, mnohdy nestačí ani silné zázemí – vzpomeňme například na Fire Phone od Amazonu nebo na Essential Phone od otce Androidu Andyho Rubina. Existují ale i světlé výjimky, mezi nimi například společnost Nothing, za kterou stojí spoluzakladatel OnePlus Carl Pei.
O tom, zda se bude značce HMD dařit, rozhodnou pouze a jen výsledné produkty. Budou-li nadále nemastné neslané jako poslední Nokie, nemají šanci na úspěch – udržitelnost, šetrnost k životnímu prostředí a snadná opravitelnost se marketingově prodávají velice špatně, zvláště pak, když konkurence za stejné peníze nabízí výkonnější procesor, lepší fotoaparáty nebo zajímavější design.
Pokud ale v HMD najdou nějaký zajímavý „signature“ prvek, podle kterého budou telefony nové finské značky jasně rozpoznatelné, mohou si najít cestu do srdcí fanoušků mobilních technologií i bez slavného loga Nokia. Budou to mít ale nesmírně těžké.