Facebook musel v posledních týdnech vysvětlovat mnoho kauz, týkajících se zejména bezpečnosti uživatelů a jejich dat – sbíráním informací o telefonních hovorech počínaje, ovlivněním amerických voleb konče. Zakladatel a šéf modré sociální sítě se v noci na dnešek kál před americkým kongresem a vysvětloval budoucí kroky, které mají zneužívání dat uživatelů zabránit. Slyšení trvalo 4 hodiny a ne všechny otázky byly zodpovězeny.
Mark Zuckerberg se za všechny zmíněné kauzy omluvil, přijal zodpovědnost na sebe, a v mnoha oblastech slíbil nápravu. Facebook například chystá velké zprůhlednění inzerentů, uživatel bude mít vždy možnost zjistit, kdo za konkrétní reklamou stojí, pod jakými další reklamními sděleními je podepsán. Transparentnost zadavatelů reklamy má sloužit k potlačení podprahové reklamy, která by mohla ovlivňovat rozhodování velkých skupin uživatelů. Zuckerberg byl údajně sám překvapen, jak jednoduše bylo možné s pomocí Facebooku shromáždit kvanta uživatelských dat a s nimi následně pracovat. V odhalování podobných případů stejně tak i falešných účtů apod. má v budoucnu pomáhat umělá inteligence.
Odposlechy nepoužíváme
Mark Zuckerberg také vysvětlil, jak Facebook nakládá s uživatelskými daty, neboť velmi krátké podmínky použití prý podle kongresmanů dostatečně nepopisují veškerá možná rizika. Šéf Facebooku se ohradil tím, že dlouhé podmínky použití by nečetl vůbec nikdo. Zuckerberg přiznal, že Facebook o uživatelích shromažďuje (ale nijak neposkytuje dalším subjektům) spoustu informací včetně telefonních čísel, avšak vždy pouze s jejich souhlasem. Některá data mohou být využita k zobrazování relevantních reklam, avšak nikdy k tomuto účelu nebývají zneužívány odposlechy hlasových záznamů, např. při natáčení videí. Stejně tak k tomu nevyužívá komunikace přes WhatsApp, která je šifrovaná.f
Na dotaz, zda Facebook neuvažuje o placené verzi bez reklam, odpověděl Zuckerberg záporně; Facebook, nebo alespoň nějaká jeho verze, bude vždy zdarma. Uživatelé si dokonce budou moci na Facebooku vydělat, a to díky novému programu Data Abuse Bounty, do něhož půjde nahlásit aplikace s podezřením na zneužívání uživatelských dat.
Důvěra klesla na absolutní dno
Z Facebooku stal obrovský gigant, který se svému zakladateli začíná vymykat z rukou. Mark Zuckerberg sice slíbil spoustu změn, jako potlačování falešných zpráv a videí, vyhledávání potenciálně škodlivých aplikací umělou inteligencí apod., avšak získat zpět důvěru uživatelů bude obtížný úkol; podle nejnovějšího průzkumu SurveyMonkey / Recode je Facebook aktuálně nejméně důvěryhodná technologická firma.
Nastavit jednotná pravidla a regulace pro kolos, který spravuje data více než 2 miliard uživatelů z celého světa, rozhodně není a nebude nijak jednoduché.