Sledujte nás na YouTube

Hrozba pro autonomní vozidla: nálepky na dopravním značení mohou zmást celý systém

Vývoj autonomních automobilů neustále pokračuje a kvalita systémů, které vozidlo udržují na silnici, se zlepšují s každým ujetým kilometrem. Spolu s rozsáhlým testováním jsou však odhalovány i potenciální problémy, které mohou v provozu nastat. Výzkumníci z University of Washington objevili závažný problém, který by mohl mít tragické následky.

Problém spočívá v nálepkách na dopravních značkách, které by mohly splést kamery vozidla, a systém by pak mohl interpretovat značku opačně. Vědcům se podařilo umístit na značku STOP nálepky tak, že si ji systém vyloží jako značku upravující maximální rychlost na 72 kilometrů za hodinu. Nutno říci, že se nejedná o obyčejné nálepky, ale v laboratoři pečlivě navržené a umístěné znaky, které navíc berou v potaz způsob, jakým systémové algoritmy vyhodnocují to, co „vidí.“ Případní útočníci se tedy nejdříve musí dostat k těmto algoritmům a zjistit, jak fungují, aby mohli ovlivnit chování vozidla.

Malým uklidněním může být fakt, že se automobily nebudou spoléhat jen na kamery, ale i na další senzory, které mohou případnou kolizi, jež by byla způsobena chybným pochopením dopravního značení, odvrátit. I tak ale zůstává otázkou, jak si software poradí s případnými falešnými značkami a nezbývá než doufat, že se vývojářům podaří propojit několik kontrolních mechanismů, které se budou navzájem hlídat.

David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.

7 komentářů

  1. aasdfas (neregistrovaný)

    Hmm, pokud vím, tak značky k silnici dává nějaká státem určená autorida jako je u nás ŘSD a další pro II a II. třídy. Tedy může a měl by existovat mapa se značkama (tedy pokud pánovéí neflákají prácu), jaký problém je k tomu přidat záznam GPS či přímo informaci pro nějaký úsek prop který značka platí přímo jako vlastnost vektorové čáry/bodu a tyto mapy pak distribuovat, kdy každý měsíc by byla povinnost aktualizovat systém auta a samotný odečet značek z kamer by byl kontrolní “jako by pro nepřevídané situace”?

    Na jednu stranu super, že objevili nějakou slabinu, ale nadruhou stranu, Tesla má zpětnou vazbu odesíláním informací na cloud, dke vyhodnocuje data a vytváří mapy atd. a to zpětně poskytuje řídícímu systému auta, tedy vlastn ěuž teď existující systém “objevenou” chybu dokáže v poho řešit…

    Takže závěrem nic se neděje karavana jede dál jenom nějakej výskumník vyzkoumal něco co už firma v reálu má ve svým řídícím systému a utratili se prachy zbytečně….

    • b-i-k-e-r (neregistrovaný)

      Presne tak, autonomni auta by mely spolehat na nejakou centralni databazi, ktera by mela byt udrzovana…jinak prijde vdzycky nejaky vtipalek, ktery na dalnici umaze/prelepi znacky a auta budou jezdit misto 130ky trinactkou a bude pruser…

      Pak jsou tu samozrejme problemy, jako co bude nadrizene v pripade odlisnosti online verze a realu…

      No bude to s tema autonomnima autama jeste na dlouhe lokte…

  2. Miki (neregistrovaný)

    Zajímalo by mě, zda autonomní vozidla umí detekovat i výmoly na silnici, aby zabránili poškozování podvozku – aktuální pro ČR. :-) Ví to někdo?

  3. Pavel (neregistrovaný)

    To je teda ohromné. Speciálně vyvinuté samolepky. Jak někdo psal výše, to můžu vyměnit celou značku. To je podstatně jednodušší na zmatení.

  4. zdenec (neregistrovaný)

    Smíšený provoz autonomních a člověkem řízených aut je podle mě slepá ulička, zbytečně nákladná a riziková záležitost. Mnohem lepší by bylo postupně vymezovat zóny či úseky pro ryze autonomní vozy, tak jak bude vozidel vybavených autonomním řízením přibývat. Legislativou stanovit, že schopnost autonomního řízení musí mít všechny vozy uvedené na trh např. od roku 2020 a od 2025 už mít jasně dané úseky, kde nebude možný jiný než autonomní provoz.

  5. zkill (neregistrovaný)

    Pokud nějaký systém je možné zmást tak, aby hranatou značku stop interpretoval jako kulatou značku s omezením rychlosti, tak se jedná o neuvěřitelně odfláknutou práci od vývojářů co dělali to rozpoznávání.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *